Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2001, 14:03
BillyFish
BillyFish is offline
Aan het begin van het jaar, tot vorige week was het bijna zeker dat Lord of the Rings waarschijnlijk de grootste blockbuster van 2001 zou worden.
en toen kwam er een verfilming van een hocuspocus jongetje en was die kreeg eventjes de bestbezochte opening in de geschiedenis van de film. Harry Potter.
En de grootste opening van Lord of the Rings was ineens niet meer zo zeker meer.

wat denk jij? KAN Lord of the Rings überhaupt nog aan het succes van Harry Potter tippen
Oud 20-11-2001, 14:15
niceman1984
niceman1984 is offline
Ja Lord of the Rings is een beetje (wat mij lijkt) beetje verschoven vergeten maar ja lost world had ook een vet opening maar kan lang niet tippen aan titanic wat die opgebracht heeft en dat ging langzaam maar ik dacht begin ook dat lothr de box office zou worden dit jaar maar nu denk ik ook stiekum harry potter, maar harry potter heeft ook veel meer fans (vooral kinderen) harry potter is meer van nu en lofthr is al heel oude boeken ach moeilijk uitteleggen boeit me niet worden allebij 2 hele mooie films
Met citaat reageren
Oud 20-11-2001, 18:22
BillyFish
BillyFish is offline
...tsja..het zou wel weer bewijzen dat mensen tijdens een hype, echt bij het minste geringste nieuwe product wat er op de markt komt, er met z'n alleen boven springen als hyena's.
Ik moet nog maar zien of de Harry Potter hype net zo lang aanhoudt als de Lord of the Rings cult
Oud 20-11-2001, 22:04
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Als je de boeken van Tolkien kent, dan weet je dat ze als boek toch best wel lastig te lezen zijn in vergelijking met Potter.
Ik denk daarom ook dat de film van Lord of the Rings daardoor ook door een veel volwasser publiek is gemaakt.
Daarnaast mag ook niet evrgeten worden dat de boeken van Potter nu een enorme rage zijn terwijl LotR alweer wat ouder is.
Oud 21-11-2001, 09:12
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Als je de boeken van Tolkien kent, dan weet je dat ze als boek toch best wel lastig te lezen zijn in vergelijking met Potter.
Ik denk daarom ook dat de film van Lord of the Rings daardoor ook door een veel volwasser publiek is gemaakt.
Daarnaast mag ook niet evrgeten worden dat de boeken van Potter nu een enorme rage zijn terwijl LotR alweer wat ouder is.
Dat is precies wat ik zonet bedoelde
Met citaat reageren
Oud 21-11-2001, 11:26
JoRTh
JoRTh is offline
Harry Potter is absoluut geen hype. Een hype die al zo lang duurt? Ik dacht het niet.

En het zou best kunnen dat Harry Potter ook een succesvollere film wordt dan Lord of the Rings. Om de simpele reden dat HP voor een groter publiek geschikt is. Het is een film voor jong en oud. Hele familie's zullen er naartoe gaan. Kinderen nemen hun ouders mee. HP wordt gelezen door kinderen die net kunnen lezen tot ouderen.

Ik zeg niet dat het terecht is, maar het zou zomaar even kunnen.

Wat Lord of the Rings betreft: dat boek is absolute literatuur. De film heeft zeer veel meer potentie dan Harry Potter. In principe zou er een betere film uit kunnen komen. Een megalomaan epos. En dat slaat aan. De succesvolste films zijn ook de meest epische: Titanic en Phantom Meneace.

Het wordt spannend. Ik hoop dat Lord of the Rings wint. Maar het zou net zo goed kunnen dat ze elkaar allebei naar beneden halen en Titanic bij lange na niet voorbij streven.
Oud 21-11-2001, 11:28
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
JoRTh schreef:
Harry Potter is absoluut geen hype. Een hype die al zo lang duurt? Ik dacht het niet.
Harry Potter is wel een hype een hype die lang duurt noemen ze een fenomeen.

Met citaat reageren
Oud 21-11-2001, 12:10
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
niceman1984 schreef:
Harry Potter is wel een hype een hype die lang duurt noemen ze een fenomeen.

StarWars is een fenomeen omdat het al sinds 1977 al heel beroemd is en wereldwijd fans hebben james bond is ook een fenomeen sinds 1962 Lord of the Rings eigenlijk ook!

Hieronder zie je de tussenstand van opditmoment beste opgebrachte films van dit jaar:

267,367,187 Shrek (2001)
225,021,823 Rush Hour 2 (2001)
202,007,640 The Mummy Returns (2001)
198,473,555 Pearl Harbor (2001)
180,774,150 Jurassic Park III (2001)
178,938,448 Planet of the Apes (2001)
165,091,464 Hannibal (2001)
156,430,534 Monsters, Inc. (2001)
144,562,015 American Pie 2 (2001)
144,512,310 The Fast and the Furious (2001)
131,144,183 Lara Croft: Tomb Raider (2001)

Harry Potter zou nu inmiddels wel al hoog in dit lijsie staan!!!

Met citaat reageren
Oud 21-11-2001, 12:40
Anonymous John
Anonymous John is offline
LOTR zal denk ik wel het meeste geld opbringen.

HP zal uitsterven nadat alle kindjes het hebben gezien en veel mensen gaan er expres niet heen omdat het te "kinderachtig" lijkt.

Daarentegen is LOTR meer volwassen en zullen er meer mensen geneigd zijn hem te zien.

En btw, LOTR zal vast de betere film worden dan HP
Oud 21-11-2001, 15:09
BillyFish
BillyFish is offline
JoRTh schreef:

??zo lang? Harry Potter is pas een hype sinds de afgelopen paar maanden hoor, dat vindt ik niet lang, flippo's waren ook een hype (of fenomeen?)..en dat duurde 1,5 jaar. Net zoals dat griezelboeken een tijdje geleden enorm in waren onder de jeugd..zal ook Harry Potter een keer verdwijnen.

Wat Lord of the Rings betreft: dat boek is absolute literatuur. De film heeft zeer veel meer potentie dan Harry Potter. In principe zou er een betere film uit kunnen komen. Een megalomaan epos.

Hij duurt 2u 58m!

En dat slaat aan. De succesvolste films zijn ook de meest epische: Titanic en Phantom MENACE.

'episch bn,bw (dicht) 1 tot de verhalende poëzie behordend: ~ poëzie; 2 deze poëzie beoefenend: een ~dichter

....vind ik toch niet helemaal bij titanic en the phantom menace horen eigenlijk. Misschien bedoel je epos, maar dan nog....past titanic niet helemaal in de definitie ervan. Titanic past meer in het rijtje van..pearl harbor en armageddon. Wat ook niet echt..op z'n zachtst gezegd poëtisch is.

Maar het zou net zo goed kunnen dat ze elkaar allebei naar beneden halen en Titanic bij lange na niet voorbij streven.

...lijkt me erg sterk aangezien de merchandise voor LOTR nu al even groot of zelfs groter is dan van Titanic na dat de film was uitgekomen.
Oud 21-11-2001, 18:44
Gera
Gera is offline
6 Weken HP versus 2 weken LOTR. Ik denk toch dat HP dat wel wint.

Helaas? Mwah.
Bezoekersaantallen zeggen ook niet alles.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2001, 23:07
JoRTh
JoRTh is offline
Sorry BillyFish, maar Harry Potter 'de hype' duurt nu al zo'n vier jaar... En niet een paar maanden. De hype rond de film is misschien pas net begonnen maar de rest is al jaren bezig.

En wat je zegt over de merchandise van LOTR, ja prima het zal wel. Maar het gaat erom dat als je een keuze kan maken tussen twee 'gelijkwaardige' dingen, dat beiden nooit evenveel zullen opbrengen als ze gedaan zouden hebben als 1 van de twee er niet was...

'misschien bedoel je epos'. Ja? duh, en iets wat epos-achtig is is epos. Dat hoef je niet in de vandale op te zoeken, maar wat ik er dus eigenlijk mee bedoel is 'groots en meeslepend' en daar val Titanic ook zeker wel onder. En Lord of the Rings ook.
Oud 21-11-2001, 23:46
BillyFish
BillyFish is offline
JoRTh schreef:
Sorry BillyFish, maar Harry Potter 'de hype' duurt nu al zo'n vier jaar... En niet een paar maanden. De hype rond de film is misschien pas net begonnen maar de rest is al jaren bezig.

De Harry Potter boeken zijn misschien 4 jaar geleden uitgekomen, maar de hype, zeker in nederland is pas een paar maanden geleden begonnen

'misschien bedoel je epos'. Ja? duh, en iets wat epos-achtig is is epos. Dat hoef je niet in de vandale op te zoeken, maar wat ik er dus eigenlijk mee bedoel is 'groots en meeslepend' en daar val Titanic ook zeker wel onder. En Lord of the Rings ook.

ja maar epos is iets anders dan episch, vandaar dat ik het even heb opgezocht. ik vond titanic misschien groots (in opzet dan) maar het deed vrij weinig met mij, is het dan voor mij niet epos-achtig?
Ok enough with smartassstuff terug naar het topic.

Denk je dat het beter voor LOTR was geweest als het voor HP was uitgebracht? Zou HP dan aan toeschouwers verloren hebben?

Oud 22-11-2001, 08:43
Joostje
Joostje is offline
deze discussies gaan meer over welke van de twee (of 7, of 10, hoe je het ook wilt) boeken het best is. Als je kijkt naar hoe goed het boek verfilmd gaat worden, dan zou ik toch voor Harry Potter gaan. Alles wat in de HPboeken voorkomt, bestaat in het echt, en daardoor is er weinig fantasie nodig om een plaatje te maken. Deze plaatjes die mensen in het hoofd hebben zullen dus allemaal op elkaar lijken.
Bij Tolkien echter komen Balrogs (met of zonder vleugels) voor, dwergen, elfen, hobbits. Van deze wezens heeft iedereen een ander idee in gedachten. Ook de uitgebreide landschappen kunnen voor problemen zorgen.
de film als verfilming: 1-0 voor Harry Potter

Als men kijkt naar het verhaal, zie je bij HP een uiterst mager verhaaltje dat dient als leiddraad bij inleiding voor het tovenaarswereldje. The fellowship heeft in zijn geheel (lees in LOTR)wel een groter verhaal(strijd tussen Goed een Kwaad), maar daarbij moet aangetekend worden dat het eerste deel niet echt spannend is, en ook geen echt einde kent. Ook zijn er berichten dat een favoriet karakter, Tom Bombadil, wegblijft.
Verhaal: 0-0

Publiek:
De boeken van Harry Potter worden op dit moment goed verkocht en gelezen, en veel kinderen zullen er dan ook met hun ouders heengaan. Lord of the Rings kent echter een publiek van alle leeftijden, dat weliswaar dunne rgezaaid is.
publiek: 1-1

Tijd:
HP: 6 weken
LOTR: 2 weken
tijd: 1-0

Harry Potter wint met 3-1
Oud 22-11-2001, 14:17
Sint-o Tomasi
Sint-o Tomasi is offline
Citaat:
Gera schreef:

Don't even get me started.
Oud 22-11-2001, 17:27
JoRTh
JoRTh is offline
Citaat:
Gera schreef:
6 Weken HP versus 2 weken LOTR. Ik denk toch dat HP dat wel wint.

Helaas? Mwah.
Waarom snap ik dit niet?

Oud 22-11-2001, 17:33
JoRTh
JoRTh is offline
Joostje schreef:
deze discussies gaan meer over welke van de twee (of 7, of 10, hoe je het ook wilt) boeken het best is.

Helemaal niet, volgens mij heb je het niet begrepen...

Ook zijn er berichten dat een favoriet karakter, Tom Bombadil, wegblijft.

Bij deze de bevestiging: hij zit niet in de film (te vinden op www.theonering.net). De scene's met hem worden ook niet apart opgenomen.
Bovendien heeft Lord of the Rings wel degelijk een sterker verhaal dan HArry Potter. En anders is de inleiding die het eerste boek vormt beter dan de inleiding die the Philosopher's Stone is.

Publiek:
De boeken van Harry Potter worden op dit moment goed verkocht en gelezen, en veel kinderen zullen er dan ook met hun ouders heengaan. Lord of the Rings kent echter een publiek van alle leeftijden, dat weliswaar dunner gezaaid is.

Klopt ook niet, want juist Harry Potter kent een publiek van alle leeftijden, zeker nu. Het is echt een familie film, terwijl Lord of the Rings meer gericht is op de oudere kijker. Bij Harry Potter kunnen kinderen van 3 zich nog vermaken, bovendien wordt de film nagesynchroniseerd.

Tijd:
HP: 6 weken
LOTR: 2 weken
tijd: 1-0

Dit snapte ik al niet...

[Dit bericht is aangepast door JoRTh (22-11-2001).]
Oud 22-11-2001, 20:25
Joostje
Joostje is offline
The fellowship heeft een slechter verhaal, omdat het totaal niet afgerond is. In het geheel is LOTR's verhaal 1000000x zo goed

En ja ook ouderen lezen HP (ik ook ) maar vooral kinderen dus :/
Oud 30-11-2001, 20:08
Diesel
Diesel is offline
Lord of the rings
Oud 01-12-2001, 12:17
Diesel
Diesel is offline
Lord of the rings!
Oud 01-12-2001, 12:25
Thetallguy
Thetallguy is offline