Advertentie | |
|
![]() |
|
diesel, ik zeg het niet graag... maar jij bent best behoorlijk dom.
Er staat HORRORSTELLING, Wellicht herinnert ze zich geen titels omdat ze niet veel horrorfilms kijkt. Ik eis dat DIESEL mij nu minimaal 1 big-budget horrorfilm uit KOREA noemt van de afgelopen 3 jaar die doorgebroken is naar meerdere landen. Kijken wie hier dom is. Daarmee geen gebruiken maken van een zoek-engine. Of 5 Amerikaanse horrorfilms van dit jaar uit z'n blote hoofdje. [Dit bericht is aangepast door legatus (30-11-2001).]
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Original sin comes just once in a lifetime.
|
![]() |
|
Nou ja, laat ik maar die vraag van Legatus beantwoorden aangezien Diesel niet eens 5 horrorfilms uit 2001 kon noemen.
The Ring Virus is uit Korea. En 5 Amerikaanse horrorfilms zijn Jeepers Creepers, Valentine, Joyride, The Others & Thirt13n Ghosts.
__________________
So a baby seal walked into a club...
|
![]() |
|
URBAN LEGENDS 2 is van 2000
WHAT LIES BENEATH is van 2000 ED GEIN is van 2000 AMERICAN PSYCHO is van 2000 Hannibal, Valentine, Joyride, Urban Legends, Ed Gein en American Psycho zijn (psychologische) THRILLERS geen HORROR. Er wordt spanning gecreeërd geen angst. Ze bevatten elementen van HORROR maar daar blijft het bij. Grootste Koreanse-film is TELL ME SOMETHING. En diesel, jij zit hier dingen te roepen die niet nodig zijn. [Dit bericht is aangepast door legatus (01-12-2001).]
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
|
![]() |
||
Citaat:
De films daarboven zijn inderdaad meer thriller dan horror maar je zou ze nog net mee kunnen rekenen.
__________________
So a baby seal walked into a club...
|
![]() |
|
ELKE horrorfilm is gemaakt om ANGST te creeëren. Bijv. A Nightmare on Elmstreet of Friday the 13th, door hun succes zijn er een aantal vervolgen gekomen die veel meer gemaakt zijn om het geld en de associatie met de titel waardoor mensen hem meer zouden huren.
Maar noem mij 1 horrorfilm die niet gemaakt is om ANGST te creeëren. Laat daarbij komische horror weg want daar zegt het bijvoegelijke naamwoord al genoeg.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
|
![]() |
|
Legatus, vind jij het vet dat jij Koreaanse horrorfilms kent?
Ik denk dat muziek in welke film dan ook een ondersteundende factor kan betekenen om angst te creeëren. En zeker in horrorfilms. Maar ik ben verder geen kenner. Muziekloze films, vooral thrillers enzo, vind ik minder spannend als er geen muziek onder zit. Ik vond bijvoorbeeld The Birds lang niet zo spannend, en Rosemary's Baby vond ik ook niet doodeng op de momenten dat er geen muziek zat onder de enge dingen. Op bepaalde momenten werd er teveel geprobeerd om psychologische angst (of spanning, hoe jij het wil) op te wekken, en dat komt bij mij niet altijd aan. (OK, ik zag nog die ogen toen ik ging slapen, maar dat terzijde) Ik denk dat het heel erg wisselt per persoon. Bovendien ik weet niet hoe horror 'bedoelt is' maar wat ik me erbij voorstel is dat het vooral om een heleboel expliciete engheid gaat... Misschien dat dat door de media wordt opgedrongen. Is Seven horror? voor mij is het een psychologisch meesterwerk. Ik word accuut depressief zodra ik ook maar een stuk uit die film heb gezien.
__________________
"I dream to make a living"
|
![]() |
|
JoRTh, een beetje horrorfan kijkt langer dan zijn neus lang is en geniet van goeie horrorfilms. Bij elke filmfan is dat zo, tenzij jij niet verder wil reiken dan je lokale videotheek of cinema. Korea en Japan leveren sublieme horrorfilms de laatste jaren.
Jij houd blijkbaarvan gefabriceerde angst. Word alleen angstig als er verteld word dat je het moet zijn (doormiddel van muziek) waarschijnlijk schrik jij ook meer van overdreven luidruchtige momenten en niet van een simpele verschuiving van licht of een gestalte die plots zichtbaar word. We praten hierover de kunst van horror, niet de kunst van volume. Seven is een thriller met hele sterke horror-elementen, maar te veilig om angst te creeëren. Wel een snijdende spanning op momenten die om kan slaan in angst maar het nooit doet. Het is de jacht op de moordenaar en niet de jacht op ons. Horror is het creeëren van Angst. Terreur. Daarbij kan het visueel bloederig zijn of gewoon suggestief. Sommige horrorfilms slagen niet in angst te creeëren maar het was wel de bedoeling. Dawn of the Dead is een horrorfilm met een sociale/politieke inhoud. Er zit wel zekers angst in. Het wereldberoemde 'They're coming for you, Barbara' zit ook in deze film. Niet zozeer in dialoog maar in de scenes. Dat is [toch tot bepaalde hoogte] eng.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
|
![]() |
|
Klopt wel wat je zegt...
Maar niet "Een horrorfilm is pas eng als, etc." wat je in het begin zegt. Althans dat geldt gewoon niet voor iedereen. Het is trouwens niet zo dat ik alle films zonder overdreven muziek en effecten niet eng vind. Maar over het algemeen, dus wel. Al denk ik dat het wel gezond is als je bang wordt als je bang moet worden... vind ik wel zo fijn. Iets als What Lies Beneath vond ik prachtig, juist omdat het zo allemaal er aan zat te komen en de geluiden zo belangrijk waren. Dat vond ik eng ja. Wat niet wil zeggen dat ik geluidsloze films 'slecht' vind ofzo. The Birds en Rosemary's Baby vond ik allebei echt zeer sterk (de laatste wat minder, maar dat kwam omdat ik het boek al heb gelezen)
__________________
"I dream to make a living"
|
![]() |
|
JoRTh, het is ook een stelling. En die moet aangevochten worden met een betere stelling. Maar ik vond de gruwelijkheden in Hellraiser pijnlijk niet eng en The Blair Witch Project vond ik wel weer eng omdat niks beantwoord word en je nog banger achterlaat dan voorheen. Was het Rustin Parr? of is er wel iets bovennatuurlijks?
Het is moeilijk aanvechten want de standaard filmkijker vind het niks, verwacht special effects en een vette soundtrack. Dat is niet eng. Hellraiser is eng tot op zekere hoogte. Je kunt bang voor de tandarts zijn, je kunt bang voor de dood zijn. Twee soorten angst. De meeste mensen worden pas bang bij bloed en anderen al van een schaduw. Maar suggestie werkt uiteindelijk sterker dan visuele overweldiging. Kijk maar naar The Others van Amenábar. De film is eng met alle geluiden en gebeurtenissen tot het laatste helft als alles tevoorschijn komt. Het verliest z'n kracht. Een horrorfilm is niet eng om zijn geluidseffecten of visuele effecten maar om zijn verhaal en de suggestie. Anders zou elke hollywoodfilm goed zijn omdat hun soundtrack dik voorelkaar is. What Lies Beneath had een waardeloze soundtrack. Gefabriceerde angst. Een enkele moment waar oprechtheid verwatert in luidruchtigheid en visuele computerkunstjes.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|