Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2001, 14:17
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Wie keek er vroeger geen tekenfilms. En waarom zouden we die nu niet meer bekijken. Je kent ze wel, Tom en Jerry, The Simpsons, Pink Panther, ...
Ik denk dat alle kinderen, waar ze een TV hebben, naar dergelijke tekenfilms wel ooit hebben gekeken. Dus zou het niet mooi zijn als ze in zo'n aflevering een boodschap steken, een levensles zeg maar. Dus op een speelse manier iets bij laten leren. Ik heb de afgelopen dagen weer veel filmpjes gekeken van Tom en Jerry, maar ik kon in geen enkele een boodschap vinden, misschien omdat ik ze niet zie.
Maar zou dat geen goed idee zijn, of totaal niet, want als iets "leerrijk" wordt, kan het ook heel saai worden, en TV kijken is toch een deel van de ontspanning.
Er zijn wel al tekenfilms waar bv de geschiedenis in wordt verteld, ik kan nu niet op de naam komen, maar ik vind dat zeer fijn om naar te kijken, al was geschiedenis zeker niet mijn favorieten vak op school.
Wat is jullie mening, moeten er meer van dergelijk tekenfilms komen, of totaal geen enkele meer. Zou jij er naar kijken, of waarom niet?
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2001, 14:30
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
het moet iig niet moralistisch worden.. das kut

ik bedoel het kan wel op een leuke mannier..

South Park stelt allerlei maatschappelijke problemen op orde op een grappige manier...

bijv..

Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 18:31
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:

South Park stelt allerlei maatschappelijke problemen op orde op een grappige manier...

bijv..


idd, dat is een voorbeeld waar ze iets maatschappelijks insteken
Best wel jammer dat ik dat niet kan zien, op enkele keren na, maar toen kwam dat door de week rond middernacht.
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 19:43
Diesel
Avatar van Diesel
Diesel is offline
The Lion King is cool!

__________________
Original sin comes just once in a lifetime.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 22:53
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Ik heb de afgelopen dagen weer veel filmpjes gekeken van Tom en Jerry, maar ik kon in geen enkele een boodschap vinden, misschien omdat ik ze niet zie.
Ben jij van het niveau dat een boodschap zoekt in een kat en een muis die elkaar de hersens in slaan?
Tsja, ik kan wel wat bedenken over goed en kwaat en Jin en Jang, maar of dat het kijken naar Tom en Jerry nou leuker/leerzamer maakt...
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2001, 00:12
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
Ben jij van het niveau dat een boodschap zoekt in een kat en een muis die elkaar de hersens in slaan?
Tsja, ik kan wel wat bedenken over goed en kwaat en Jin en Jang, maar of dat het kijken naar Tom en Jerry nou leuker/leerzamer maakt...
Dat zeg ik niet. Komt misschien verkeerd over, maar ik heb nog eens een stel video banden boven gehaald, en de dag van het maken van dit topic zag ik een hele reeks Tom en Jerry's, de dagen ervoor waren het andere tekenfilms zoals The Simpsons. Waar ik naar toe wil, is dat ik tekenfilms te weten kom waar er wel een nuttige boodschap aan toegevoegd is. Of die er bestaan, of ik misschien onbewust tekenfilms bekijk die dat hebben, en ik nam misschien een slecht voorbeeld met Tom en Jerry.
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2001, 00:35
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Inspector Gadget, MASK, Southpark dus.., Simpsons....enz..
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 02-12-2001, 01:25
PV
PV is offline
Tom & Jerry laat toch een soort strijd zien tussen goed en kwaad? Alleen moeten kinderen het niet na ga doen natuurlijk Zelfs de Teletubbies zijn leerzaam voor peuters.. maar dat is geen tekenfilm.

Maar voor ouderen zou ik naast South Park niet echt iets weten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2001, 08:23
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
the simpsons dus

of daar iets van een boodschap inzit? denk et nie.. maar in de allereerste afleveringen zeker wel
Met citaat reageren
Oud 04-12-2001, 08:47
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
the simpsons dus

of daar iets van een boodschap inzit? denk et nie.. maar in de allereerste afleveringen zeker wel

Daar zit zo vaak een boodschap in. Dat was ook de reden dat ik eerst bijna nooit keek....
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 01:02
T*
Avatar van T*
T* is offline
uh ok don't ask why, maar ik heb me lately noodgedwongen moeten verdiepen in de film the Lion King, en eigenlijk blijkt dat die film homofobisch, seksistisch en racistisch is.
het antwoord van Disney op de kritiek op die film was dat ze eigenlijk verbeelden hoe de situatie in werkelijkheid is enzo.

en ik denk eerlijk dat dit toch op een bepaalde invloed heeft op jonge kinderen.

en zo zijn der nog veel meer boodschappen te vinden in the lion king, het ligt er alleen maar aan van uit welk standpunt je het bekijkt..

maar om dat nou al mee te geven aan kinderen?

__________________
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack.. not rationality.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 01:08
Verwijderd
Citaat:
T* schreef:
uh ok don't ask why, maar ik heb me lately noodgedwongen moeten verdiepen in de film the Lion King, en eigenlijk blijkt dat die film homofobisch, seksistisch en racistisch is.
het antwoord van Disney op de kritiek op die film was dat ze eigenlijk verbeelden hoe de situatie in werkelijkheid is enzo.

en ik denk eerlijk dat dit toch op een bepaalde invloed heeft op jonge kinderen.

en zo zijn der nog veel meer boodschappen te vinden in the lion king, het ligt er alleen maar aan van uit welk standpunt je het bekijkt..

maar om dat nou al mee te geven aan kinderen?

zo kan je elke film wel gaan uitzoeken het gaat er om kinderen vinden het leuk om naar leeuwen te kijken die kunne praten en met daarom heen nog is een leuk verhaal.


rascitsche gezeur enz

je kan niet over extra zout op doen

Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 09:22
Breath
Breath is offline
Zoekt iedereen ook boodschapen in actie-films? Ik denk het niet. Tekenfilms als Tom & Jerry zijn gewoon bedoeld tot vermaak, niks meer, niks minder. De enige boodschap die erchter zit is dat katten niet houden van muizen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 09:49
WhizzKid
WhizzKid is offline
SERIUS REPLY

Er zijn inderdaad tekenfilms waar boodschappen inzitten.
Echt duidelijk word dit in Batman of the Future waar soms duidelijk woorden staan met morele betekenis.

Ik zelf vind dat eigenlijk Trigun bijna een groot paket aan morele waarden is. (wie de serie niet kent effe van kazaa plukken) Het is wel actie enzo, maar eigenlijk toch beladen met normen en waarden.

Er zijn dus wel degelijk tekenfilms die dit bevatten en ze hoeven niet slecht te zijn maar ga er alsjeblieft niet naar zoeken.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 10:17
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
T* schreef:
uh ok don't ask why, maar ik heb me lately noodgedwongen moeten verdiepen in de film the Lion King, en eigenlijk blijkt dat die film homofobisch, seksistisch en racistisch is.
Inderdaad! En die paarse teletubbie is een homo!

Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 10:58
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
T* schreef:
the Lion King, en eigenlijk blijkt dat die film homofobisch, seksistisch en racistisch is.
Argumenten?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 13:39
T*
Avatar van T*
T* is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Argumenten?

heb je Scar wel eens goed bekeken? De slechterik van het verhaal heeft overduidelijke vrouwelijke trekjes..

Disney heeft zogenaamd dieren gekozen voor het verhaal omdat die niet staan voor een specifiek ras en geloof, maar als je Simba vergelijkt met Scar zie je dat Simba staat voor de blanke, sterke held, terwijl over Scar en permanente schaduw hangt. Zodra hij aan de macht is wordt zelfs het hele land donker.
verder zijn er de hyena's. kritiek daarop was dat die nogal leken op achtergestelden zwarten uit het ghetto.
De vrouwen hebben een ondergeschikte rol in het verhaal, zij staan in dienst van de mannen. Daaruit kan je overigens nog iets anders afleiden: bigamie... 1 mannetje, meerdere kindjes bij verschillende vrouwen?? hmz..

Ik lig er niet echt wakker van ofzo, maar juist het meest interessante van films vind ik dat als je je erin gaat verdiepen dat er veel meer achter zit dan je op het eerste gezicht denkt

__________________
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack.. not rationality.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 16:43
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
T* schreef:

verder zijn er de hyena's. kritiek daarop was dat die nogal leken op achtergestelden zwarten uit het ghetto.
OMG!

Ten eerste, over dat donkere: Dat is gewoon een klassiek goed-kwaad verhaal. Goed is licht, kwaad is donker. Punt uit.

Ten tweede over die Hyenas: Weet je wie de hoofd-hyena ingesproken heeft? Whoopie Goldberg. Op wie hebben ze die hyena laten lijken? Inderdaad. Whoopie Goldberg. Net zoals die vogel de kop van Rowan Atkinson (Mr. Bean, ook de stem) heeft.

Ten derde over de polygamie: Weer onzin! Zowel 't kleine leeuwtje als z'n pa hebben maar een vrouw. En al zouden ze er meerdere hebben, zo is het bij echte leeuwen ook. Elk kind snap dat het geen mensen zijn.

Ten slotte: Je hebt gewoon dingen zitten zoeken. Op deze manier kun je in elke film wel wat discriminerends vinden.

Ongelovelijk sneu.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-12-2001, 12:23
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Wat Chimera zei. Verder:

Citaat:
T* schreef:
heb je Scar wel eens goed bekeken? De slechterik van het verhaal heeft overduidelijke vrouwelijke trekjes..
Dus? Maakt dat een film homofoob?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 13:31
T*
Avatar van T*
T* is offline
Citaat:
Chimera schreef:
OMG!

Ten eerste, over dat donkere: Dat is gewoon een klassiek goed-kwaad verhaal. Goed is licht, kwaad is donker. Punt uit.

Ten tweede over die Hyenas: Weet je wie de hoofd-hyena ingesproken heeft? Whoopie Goldberg. Op wie hebben ze die hyena laten lijken? Inderdaad. Whoopie Goldberg. Net zoals die vogel de kop van Rowan Atkinson (Mr. Bean, ook de stem) heeft.

Ten derde over de polygamie: Weer onzin! Zowel 't kleine leeuwtje als z'n pa hebben maar een vrouw. En al zouden ze er meerdere hebben, zo is het bij echte leeuwen ook. Elk kind snap dat het geen mensen zijn.

Ten slotte: Je hebt gewoon dingen zitten zoeken. Op deze manier kun je in elke film wel wat discriminerends vinden.

Ongelovelijk sneu.

DUH tuurlijk heb ik dingen zitten zoeken; ik heb er een paper over moeten schrijven
en verder komne al die dingen in meerdere recensies voor.
guess dat al die mensen zeker ook allemaal ongelovelijk sneu zijn (ook al ken je ze niet eens)

en trouwens.. goed/kwaad - licht/donker? nooit afgevraagd wat voor invloed dat heeft op kinderen?

__________________
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack.. not rationality.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 13:33
T*
Avatar van T*
T* is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Wat Chimera zei. Verder:

Dus? Maakt dat een film homofoob?

punt was dus dat homoseksualiteit gelinkt werd met iets slechts


__________________
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack.. not rationality.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 13:35
T*
Avatar van T*
T* is offline
en nog even over Whoopi GOldberg.. is die niet zwart dan?

waarom nemen ze dan dus specifiek een zwarte vrouw om de rol van de hyena in te spreken?
__________________
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack.. not rationality.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 16:49
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
T* schreef:
punt was dus dat homoseksualiteit gelinkt werd met iets slechts
Hoezo heeft dat beest dan vrouwlijke trekjes? Hele dikke onzin IMHO.

Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 16:49
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
T* schreef:
en nog even over Whoopi GOldberg.. is die niet zwart dan?
Ja. En? denk je dat die die rol aangenomen had als die discriminerend zou zijn?

Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 16:52
WhizzKid
WhizzKid is offline
Ze nemen toch ook geen blanke om een neger te spelen??
Als een stem een bepaalde klank moet hebben danzullen ze toch iemand moeten hebben die daar bij past.
Ooit een nederlander een surinamer na horen doen, nee, pak dan maar gelijk the real thing.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2001, 17:35
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
In the Simpsons zit niet echt een boodschap, maar ik ben weleens op een pagina van een of andere Amerikaanse hoogleraar terechtgekomen die beweerde dat het een ontzettend goede parodie was op de Amerikaanse samenleving, en ook politieke dingen zitten erin.
Voor zover ik me kan herinneren dan

Het is dus niet zomaar een grappig filmpje, dat zeker niet.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 22:49
T*
Avatar van T*
T* is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Hoezo heeft dat beest dan vrouwlijke trekjes? Hele dikke onzin IMHO.

like ik ben niet de enige die dat bedacht heeft ofzo
maar iedereen heeft zijn eigen mening
ik vind 't alleen n beetje jammer dat alles waar je het niet mee eens bent gelijk afdoet als dikke onzin en laten we vooral 'ongelovelijk sneu' niet vergeten..
__________________
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack.. not rationality.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.