Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2002, 11:13
the tourist
the tourist is offline
Ik heb even een vraagje over iets bij wiskunde dat ik niet snap, ik kan dit nu aan niemand vragen en ik moet in de vakantie nog een heleboel maken, dus ik hoop dat iemand me kan helpen .)

In mijn boek (wiskunde b1 deel 3, hfst m4) staat er een vraag waarbij je bij een hoek moet berekenen tussen de vliegrichting en een pijl. Hierbij moet je eerst kijken of je de cosinus, sinus of tangens nodig hebt, dat lukt wel. Alleen dan moet je met poolcoordinaten de graden van de hoek berekenen. Dan staat er dit in het nakijkboekje: cos .... (tekentje waarvan ik de naam even niet weet, lijkt een beetje op rho, maar dan met nog een extra haaltje ofzo erbij. je hebt dus bij poolcoordinaten een r en dat tekentje :/ ). Maar dan staat er dus bv: cos ...(tekentje)= 5/wortel29 en sin ....(tekentje)= 2/wortel 29 en dan staat er als antwoord: dus ...(tekentje)= 21,8° En ik weet dus niet hoe je dat moet uitrekenen. Ik begrijp dus wel hoe ze bv aan: cos ... (tekentje)= 5/wortel 29 komen, maar niet aan het antwoord 21,8° . Dus kan iemand mij vertellen hoe je dat moet doen?

Sorry voor het vage en onduidelijke verhaal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2002, 11:39
Onlyme
Onlyme is offline
tekentje = Griekse letter. Je spreekt het uit als "fi", dat wordt gebruik om een hoek aan te duiden, dus bijvoorbeeld in de plaats van alpha.
Voor de rest ben ik te lui om het uit te leggen Mathfreak heeft daar vast wel zin in
Oud 26-12-2002, 11:42
GinnyPig
GinnyPig is offline
Rekenmachine gebruiken...

Cos"fi" = 2/Sqrt(29)

Dus: "fi" = Cos-1(2/Sqrt(29)) (inverse cosinus gebruiken)
Oud 26-12-2002, 14:55
mathfreak
mathfreak is offline
Waar het bij het gebruik van de sinus, de cosinus en de tangens van een hoek op aankomt is het volgende: bij een gegeven hoek in een rechthoekige driehoek zijn de verhoudingen tussen de zijden in de driehoek constant. Als je de hoek kent ken je de verhoudingen tussen de zijden en omgekeerd. Als je rekenmachine op graden is ingesteld kun je met behulp van de inversetoets (ook wel aangegeven als F, 2nd of Shift) de hoek berekenen als je de sinus, cosinus of tangens van die hoek kent. Radpleeg voor nadere informatie daarover je boek of de handleiding van je rekenmachine.

Laatst gewijzigd op 26-12-2002 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2002, 12:12
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
OnLyMe schreef:
tekentje = Griekse letter. Je spreekt het uit als "fi", dat wordt gebruik om een hoek aan te duiden, dus bijvoorbeeld in de plaats van alpha.
Oh, toch wel. Dat dacht ik eerst ook, maar later dacht ik dat het iets anders was

In iedergeval wel bedankt! (de andere 2 dan )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten