Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2002, 08:36
JediJoel
JediJoel is offline
Een topic voor vragen van Lord of the Rings. Geen quiz, maar dingen die je niet snapt.
Oud 10-01-2002, 08:38
JediJoel
JediJoel is offline
Als Sauron de Ring aan heeft, is hij niet onzichtbaar. Hoe komt dat? Dat snap ik niet.
Oud 10-01-2002, 09:35
Chimera
Chimera is offline
Hij heeft de ring gemaakt, en is de enige die de volledige macht over dat ding heeft. Die ring is als het ware een deel van Sauron.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 01:04
Joostje
Joostje is offline
wat/wie is tom bombadil?
Oud 13-01-2002, 09:45
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
waarom heeft de ring zolang "geslapen"?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 09:49
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Joostje schreef:
wat/wie is tom bombadil?
Tom is master of all things living. Tom is the eldest.

En waar 'ie vandaan komt weten alleen de Valar Tom is een enigma, en ik denk dat dat Tolkiens bedoeling was.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 09:50
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef:
waarom heeft de ring zolang "geslapen"?
Sauron heeft z'n kracht weer op moeten bouwen, hij dacht dat de ring verloren gegaan was.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 13:23
Dark Angel
Dark Angel is offline
Waarom wilde Galadriel zichzelf nooit Koningin noemen?

(heeft iets te maken met Amroth en Nimrodel, maar 'k ben het fijne ervan vergeten)
Oud 13-01-2002, 14:52
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Hoe eindigt het verhaal? (laatste zin van het boek ofzo)

ik wil weten ..

alleen de laatste zin..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 14:53
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Waarom zijn er tegenwoordig geen elfjes meer? en de wizzards en hobbits... en..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 20:57
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef:
Waarom zijn er tegenwoordig geen elfjes meer? en de wizzards en hobbits... en..
wie zegt dat middle earth de aarde is?

anders zijn de elfen, Gandalf en Radagast naar het westen getrokken. Waar Pallando, Saruman en Alatar zijn, geen idee. Het westen is voor gewone stervelingen onbereikbaar.
Oud 13-01-2002, 21:04
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
Joostje schreef:
wie zegt dat middle earth de aarde is?
Tolkien.
alleen zitten we nu in de 7de Age ofzo..

En je merkt in lotR al dat 'The Age of Men' eraan komt.. de andere volken verdwenen gewoon langzaam.
Oud 13-01-2002, 21:16
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:
Tolkien.

page references
Oud 13-01-2002, 22:40
Dark Angel
Dark Angel is offline
het is redelijk algemeen bekend dat Tolkien zijn wereld verzon als een soort mythische pre-historie voor Europa.. Maar het is moeilijk om daar een directe quote voor te vinden (er staat vast wel wat in de Sil, maar die kan ik niet herlezen in een avondje)

Maar dit wel:
LotR HarperCollins paperback, 1 volume, 1995
Prologue, page 2

Citaat:
Those days, the Third Age of Middle-Earth, are now long past, and the shape of all lands has been changed.
Dat bewijs genoeg?
Oud 13-01-2002, 22:49
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:

Dat bewijs genoeg?

nee niet echt ... Maar Tolkien houd wel erg expliciet die mogelijkheid open iig
Oud 14-01-2002, 11:28
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef:
Hoe eindigt het verhaal? (laatste zin van het boek ofzo)

ik wil weten ..

alleen de laatste zin..
Lees het. K dacht dat het 'Copyright 19..' was ofzo.
Oud 14-01-2002, 12:06
stroopwafel
stroopwafel is offline
ik kan me niet herinneren dat bilbo in een andere wereld terect komt als ie de ring om doet waarom frodo dan wel??
Oud 14-01-2002, 12:35
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
ik kan me niet herinneren dat bilbo in een andere wereld terect komt als ie de ring om doet waarom frodo dan wel??

Ja, dat vroeg ik mij ook al af. Misschien dat het bij Bilbo niet opviel, omdat hij niet achterna gezeten werd door de Naz-gul? Of dat de Ring nog sliep, dat was eerder ook al aan de orde.
Oud 14-01-2002, 12:43
legatus
legatus is offline
Golem heeft de ring voor 500 jaar(?), Bilbo voor een x aantal jaren en dan plots als Frodo en Gandalf in de buurt van die ring komen breekt de hel los. Ze jagen dus al eeuwig op die ring en nu plots weten ze waar die is terwijl er duidelijk word gemeld dat de ring juis terug wil naar de oorspronkelijke eigenaar.
Oud 14-01-2002, 14:38
Joostje
Joostje is offline
Bilbo was MEANT to find the Ring. And that means you were meant to be the owner.

zoiets
ingrijpen van de Valar/Maiar?
Oud 14-01-2002, 15:05
Gollum
Gollum is offline
Mensen de dingen met de Ring zijn soms een beetje onbegrijpbaar dat komt door dat het Magie is en magie is onverklaarbaar.
Oud 14-01-2002, 15:10
legatus
legatus is offline
Als magie onverklaarbaar is kun je het ook niet toepassen.

LOTR is vooral filosofie, magie is een element.
Oud 14-01-2002, 16:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
legatus schreef:
Golem heeft de ring voor 500 jaar(?), Bilbo voor een x aantal jaren en dan plots als Frodo en Gandalf in de buurt van die ring komen breekt de hel los. Ze jagen dus al eeuwig op die ring en nu plots weten ze waar die is terwijl er duidelijk word gemeld dat de ring juis terug wil naar de oorspronkelijke eigenaar.
Gollum is door Souron gemarteld, en zo weet Sauron wie die ring nu heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 17:32
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Bilbo was MEANT to find the Ring. And that means you were meant to be the owner.

zoiets
ingrijpen van de Valar/Maiar?
De hele quote van de Sil is eindeloos, dus een parafrase:

Eru liet de Vala voor zich zingen, en de wereld 'became' naar hun lied. Maar Eru bracht ook zelf klank in in de muziek, en sommige dingen die nog niet Zijn zijn ook voor de Vala verborgen.

Het lijkt er dus op dat Eru 'voorbestemt' heeft.

Oud 14-01-2002, 17:33
Dark Angel
Dark Angel is offline
De volgende vraag is een meningsvraag.

Welke daad in Eä heeft de meest tragische gevolgen gehad?

(Van Vala, Maia, Elf of Man.)

Discuss
Oud 14-01-2002, 18:32
Gollum
Gollum is offline
EA? Era bedoel je denk ik toch?
Oud 14-01-2002, 20:06
Dark Angel
Dark Angel is offline
Eä.

('Be' - 'everything that is'. In andere woorden, het universum.)

Era is een foute nep-celtische TeeVeeCeeDee.

(OK dan, 'Era' is ook de gebruikte Nederlandse vertaling voor 'Age' - een heele lange tijd of een tijdperk.)
Oud 15-01-2002, 11:28
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Waarom staan de Iron Mountains met Angband etc. niet op de kaart in The Silmarillion?
Oud 16-01-2002, 10:39
JediJoel
JediJoel is offline
Die waren volgens mij later door Jrr Tolkien in het verhaal geplakt, toen de kaart al was gemaakt. Correct me if Im wrong
Oud 16-01-2002, 11:28
Dark Angel
Dark Angel is offline
Middle Earth is door verschillende oorlogen etc. wel 5 keer van vorm veranderd... Misschien is die kaart van voor de Iron Mountains ontstonden?
Oud 16-01-2002, 19:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:

Discuss

Het maken van de Ring of van de silmarillen
(bah nederlands)
Oud 16-01-2002, 21:32
Dark Angel
Dark Angel is offline
Misschien wel dat de Vala de elfen naar Valinor haalden... Als dat niet was gebeurd has Melkor misschien veel minder kwaad gedaan. (of meer. Moeilijk te zeggen.)

Maar die daad heeft wel veel kwade dingen in gang gezet...
Oud 16-01-2002, 21:46
GeritoDM
GeritoDM is offline
Waarom had Gollum geen macht over andere ringdragers? Sauron heeft de macht over de andere ringdragers als hij de Ene Ring aan heeft. Frodo vraagt dat ook aan Galadriel dacht ik, en die zei dat dat komt omdat hij em nog maar 3x om had gehad ossow
Maar Gollum had em 500 jaar in bezit. En volgens The Hobbit heeft ie em regelmatig aangehad...
Oud 17-01-2002, 14:50
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:
De volgende vraag is een meningsvraag.

Welke daad in Eä heeft de meest tragische gevolgen gehad?

Discuss

The Unchaining of Melkor. Het had een hoop ellende gescheeld als hij gevangen was gehouden.

Citaat:
Dark Angel schreef:
Middle Earth is door verschillende oorlogen etc. wel 5 keer van vorm veranderd... Misschien is die kaart van voor de Iron Mountains ontstonden?

Ik denk het niet. Steden en namen die lang daarna ontstonden staan ook op de kaart.

Citaat:
JediJoel schreef:
Die waren volgens mij later door Jrr Tolkien in het verhaal geplakt, toen de kaart al was gemaakt. Correct me if Im wrong

Dat lijkt me sterk. Volgens mij heeft z'n zoon pas na Tolkiens dood die kaart gemaakt.

Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:
Waarom had Gollum geen macht over andere ringdragers? Sauron heeft de macht over de andere ringdragers als hij de Ene Ring aan heeft.
Sauron heeft zelf de Ene Ring gesmeden, en veel van zijn kracht zit in de ring. Hij weet hoe de ring "werkt" en wat hij ermee kan doen. Gollum had geen idee wat hij voor een ring hij in z'n bezit had, en heeft nooit het potentieel van de ring geweten.

Nog een vraag: waarom heeft Tolkien, in tegenstelling tot de Second en de Third Age, nooit een tijdslijn van de First Age gemaakt?
Oud 17-01-2002, 19:23
stroopwafel
stroopwafel is offline
deze vraag ik niet helemaal alleen voor lotr maar toch:

als je onsterfelijk bent, wanneer hou je dan op met groeien??
Oud 18-01-2002, 19:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
deze vraag ik niet helemaal alleen voor lotr maar toch:

als je onsterfelijk bent, wanneer hou je dan op met groeien??

oei

de eerste elven waren volgens mij al "volwassen" toen ze wakker werden. Voor de rest zal het wel van ras tot ras verschillen :/
Oud 18-01-2002, 20:41
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
Keej, volgende vraag: hebben alle tovenaars grote neuzen??

Want Gandalf en Saruman hebben beide een neus waar Pinokkio jaloers op zou worden

En wie heeft eigenlijk de grootste neus, Gandalf of Saruman??
Oud 19-01-2002, 11:43
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
Joostje schreef:
oei

de eerste elven waren volgens mij al "volwassen" toen ze wakker werden. Voor de rest zal het wel van ras tot ras verschillen :/

hoe komt het dan dat je duidelijk ziet dat dat meisje jonger is als die leider
Oud 19-01-2002, 13:07
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
hoe komt het dan dat je duidelijk ziet dat dat meisje jonger is als die leider
Aannemend dat je Aragorn en Arwen bedoeld: Arwen was een elf (en voor een elf nog niet eens echt oud) en elven worden maar heeeeel langzaam oud.
Blijkbaar blijven ze voornamelijk in 'middelbare' leeftijd (25-35) en gaan ze er pas ouder uitzien als ze zolang leven dat 'de jaren van Middle Earth op hun geest gaan drukken'. Dan gaan ze naar het Westen, waar ze vrij zijn van die druk.

Aragorn was een mens, en ten tijde van de War of the Ring al ruim 80 jaar. Zijn lijn van mensen had een langere levensspanne dan moderne mensen, dus in onze termen was hij in de 40, gok ik.
Oud 19-01-2002, 15:21
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:
Aannemend dat je Aragorn en Arwen bedoeld: Arwen was een elf (en voor een elf nog niet eens echt oud) en elven worden maar heeeeel langzaam oud.
Blijkbaar blijven ze voornamelijk in 'middelbare' leeftijd (25-35) en gaan ze er pas ouder uitzien als ze zolang leven dat 'de jaren van Middle Earth op hun geest gaan drukken'. Dan gaan ze naar het Westen, waar ze vrij zijn van die druk.

Aragorn was een mens, en ten tijde van de War of the Ring al ruim 80 jaar. Zijn lijn van mensen had een langere levensspanne dan moderne mensen, dus in onze termen was hij in de 40, gok ik.

aha..
maar jij bedoelt dus dat ze op z'n 25 er net zo uitzien als op z'n 3000000 ??

Oud 19-01-2002, 16:18
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
aha..
maar jij bedoelt dus dat ze op z'n 25 er net zo uitzien als op z'n 3000000 ??
Het is moeilijk om in jaren te tellen op Middle Earth, omdat in het begin der tijden geen duidelijk verslag is van hoeveel jaren er omgingen (men rekenden in 'ages' van voorzover ik weet onbepaalde tijd)
Ik denk dat de 'jaartelling' zoals wij die kennen pas echt geldt sinds er mensen op aarde zijn. Dus 3000000 jaar weet ik niet - ik weet niet zeker hoever dat terugtelt.

Maar ja, elven zien er dus idd heel lang jong uit. Arwen was nog jong voor een elf: 2727 jaar oud ten tijde van de War of the Ring.
Ter vergelijking: Elrond was toen 6467 jaar oud en Galadriel werd geboren nog voor de eerste 'age' begon, dus is waarschijnlijk nog minstens dubbel zo oud als Elrond.
Oud 19-01-2002, 21:10
Retinite
Retinite is offline
Ik heb t boek niet gelezen, sorry, maar volgnes mij KAN het zo zijn... (KAN ik weet niet alle achtergrind info die ooit uitgebrahct is)
Het zou zo kunnen zijn ,dat sommigen er jonger uit zien, omdat de elfen zich nog wel voort kunnen planten, als dan iemand 3000 jaa oud is zie je toch wel verschil, MAAR MISSCHIEN STAAT ER IN T BOEK DAT ZE ZICH NIET KUNNEN VOORTPLANTEN, DAN HEB IK T DUS MOOOOOOOOOOOOOOI FOUT maar at is wat ik (altijd) dacht... maar dit verklaart niet, waarom sommigen er ouder uit zien dan 25....
Oud 21-01-2002, 01:45
UDuckling5
UDuckling5 is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:
Tolkien.
4e Era / 4th Age

En wat betreft de 'hoe worden elfen oud' discussie, kun je ook hier kijken: http://www.thefellowship.nl/forum/sh...?threadid=1070

Laatst gewijzigd op 23-08-2010 om 09:44.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 19:14
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
Retinite schreef:
Ik heb t boek niet gelezen, sorry, maar volgnes mij KAN het zo zijn... (KAN ik weet niet alle achtergrind info die ooit uitgebrahct is)
Het zou zo kunnen zijn ,dat sommigen er jonger uit zien, omdat de elfen zich nog wel voort kunnen planten, als dan iemand 3000 jaa oud is zie je toch wel verschil, MAAR MISSCHIEN STAAT ER IN T BOEK DAT ZE ZICH NIET KUNNEN VOORTPLANTEN, DAN HEB IK T DUS MOOOOOOOOOOOOOOI FOUT maar at is wat ik (altijd) dacht... maar dit verklaart niet, waarom sommigen er ouder uit zien dan 25....
mis. ben ik gewoon stom maar wat heeft voortplanten met uiterlijk te maken??
Oud 21-01-2002, 20:17
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
UDuckling5 schreef:
4e Era / 4th Age
Errr.. bewijs?

Ik trouwens wat gevonden - een quote van Tolkien - dat spreekt van Arda=Aarde *en* over in welke Age we nu zitten...

Citaat:
Although we have no records of the later Fourth, or any following Age, Tolkien makes a brief allusion to the future of Middle-earth in a letter written in 1958:
"I imagine the gap [between the Fall of Barad-dûr and modern times] to be about 6000 years; that is we are now at the end of the Fifth Age, if the Ages were of about the same length as S[econd] A[ge] and T[hird] A[ge]. But they have, I think, quickened; and I imagine we are actually at the end of the Sixth Age, or in the Seventh."
Oud 22-01-2002, 17:09
UDuckling5
UDuckling5 is offline
Een Age/Era werd meestal afgesloten na een zeer belangrijke gebeurtenis. (Na het vertrek van de Elfen begon bijvoorbeeld de vierde Age). Ik geloof niet dat de uitvinding van het vliegtuig, de 1e wereldoorlog, de 2e of de aanslag op de twin towers belangrijker zijn dan het vertrekken van deze nobele wezens van ME.

Laatst gewijzigd op 23-08-2010 om 09:44.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 22:44
Dark Angel
Dark Angel is offline
Dus je negeert de uitspraak van Tolkien zelf en houd vrolijk vast aan je eigen interpretatie?

Oud 22-01-2002, 23:10
GinnyPig
GinnyPig is offline
Heeft de Balrog vleugels of niet?
Oud 23-01-2002, 00:09
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Heeft de Balrog vleugels of niet?
Waarschijnlijk wel.
Aardig betoog: