Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
alleen zitten we nu in de 7de Age ofzo.. En je merkt in lotR al dat 'The Age of Men' eraan komt.. de andere volken verdwenen gewoon langzaam.
||
het is redelijk algemeen bekend dat Tolkien zijn wereld verzon als een soort mythische pre-historie voor Europa.. Maar het is moeilijk om daar een directe quote voor te vinden (er staat vast wel wat in de Sil, maar die kan ik niet herlezen in een avondje)
Maar dit wel: LotR HarperCollins paperback, 1 volume, 1995 Prologue, page 2 Citaat:
||
Citaat:
|
Golem heeft de ring voor 500 jaar(?), Bilbo voor een x aantal jaren en dan plots als Frodo en Gandalf in de buurt van die ring komen breekt de hel los. Ze jagen dus al eeuwig op die ring en nu plots weten ze waar die is terwijl er duidelijk word gemeld dat de ring juis terug wil naar de oorspronkelijke eigenaar.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Eru liet de Vala voor zich zingen, en de wereld 'became' naar hun lied. Maar Eru bracht ook zelf klank in in de muziek, en sommige dingen die nog niet Zijn zijn ook voor de Vala verborgen. Het lijkt er dus op dat Eru 'voorbestemt' heeft.
|
Eä.
('Be' - 'everything that is'. In andere woorden, het universum.) Era is een foute nep-celtische TeeVeeCeeDee. (OK dan, 'Era' is ook de gebruikte Nederlandse vertaling voor 'Age' - een heele lange tijd of een tijdperk.)
|
Misschien wel dat de Vala de elfen naar Valinor haalden... Als dat niet was gebeurd has Melkor misschien veel minder kwaad gedaan. (of meer. Moeilijk te zeggen.)
Maar die daad heeft wel veel kwade dingen in gang gezet...
|
Waarom had Gollum geen macht over andere ringdragers? Sauron heeft de macht over de andere ringdragers als hij de Ene Ring aan heeft. Frodo vraagt dat ook aan Galadriel dacht ik, en die zei dat dat komt omdat hij em nog maar 3x om had gehad ossow
Maar Gollum had em 500 jaar in bezit. En volgens The Hobbit heeft ie em regelmatig aangehad...
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nog een vraag: waarom heeft Tolkien, in tegenstelling tot de Second en de Third Age, nooit een tijdslijn van de First Age gemaakt?
||
Citaat:
de eerste elven waren volgens mij al "volwassen" toen ze wakker werden. Voor de rest zal het wel van ras tot ras verschillen :/
|
Keej, volgende vraag: hebben alle tovenaars grote neuzen??
![]() Want Gandalf en Saruman hebben beide een neus waar Pinokkio jaloers op zou worden ![]() En wie heeft eigenlijk de grootste neus, Gandalf of Saruman?? ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Blijkbaar blijven ze voornamelijk in 'middelbare' leeftijd (25-35) en gaan ze er pas ouder uitzien als ze zolang leven dat 'de jaren van Middle Earth op hun geest gaan drukken'. Dan gaan ze naar het Westen, waar ze vrij zijn van die druk. Aragorn was een mens, en ten tijde van de War of the Ring al ruim 80 jaar. Zijn lijn van mensen had een langere levensspanne dan moderne mensen, dus in onze termen was hij in de 40, gok ik.
||
Citaat:
maar jij bedoelt dus dat ze op z'n 25 er net zo uitzien als op z'n 3000000 ??
||
Citaat:
Ik denk dat de 'jaartelling' zoals wij die kennen pas echt geldt sinds er mensen op aarde zijn. Dus 3000000 jaar weet ik niet - ik weet niet zeker hoever dat terugtelt. Maar ja, elven zien er dus idd heel lang jong uit. Arwen was nog jong voor een elf: 2727 jaar oud ten tijde van de War of the Ring. Ter vergelijking: Elrond was toen 6467 jaar oud en Galadriel werd geboren nog voor de eerste 'age' begon, dus is waarschijnlijk nog minstens dubbel zo oud als Elrond.
|
Ik heb t boek niet gelezen, sorry, maar volgnes mij KAN het zo zijn... (KAN ik weet niet alle achtergrind info die ooit uitgebrahct is)
Het zou zo kunnen zijn ,dat sommigen er jonger uit zien, omdat de elfen zich nog wel voort kunnen planten, als dan iemand 3000 jaa oud is zie je toch wel verschil, MAAR MISSCHIEN STAAT ER IN T BOEK DAT ZE ZICH NIET KUNNEN VOORTPLANTEN, DAN HEB IK T DUS MOOOOOOOOOOOOOOI FOUT ![]()
||
![]() |
Citaat:
En wat betreft de 'hoe worden elfen oud' discussie, kun je ook hier kijken: http://www.thefellowship.nl/forum/sh...?threadid=1070 Laatst gewijzigd op 23-08-2010 om 09:44. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik trouwens wat gevonden - een quote van Tolkien - dat spreekt van Arda=Aarde *en* over in welke Age we nu zitten... Citaat:
|
![]() |
Een Age/Era werd meestal afgesloten na een zeer belangrijke gebeurtenis. (Na het vertrek van de Elfen begon bijvoorbeeld de vierde Age). Ik geloof niet dat de uitvinding van het vliegtuig, de 1e wereldoorlog, de 2e of de aanslag op de twin towers belangrijker zijn dan het vertrekken van deze nobele wezens van ME.
Laatst gewijzigd op 23-08-2010 om 09:44. |
![]() |
||
Citaat:
Aardig betoog: http://www.xenite.org/tolkien/do-bal...ave-wings.html
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Starwars Episode 3: Revenge of the Sith Carn | 437 | 30-06-2005 18:36 | |
Films, TV & Radio |
Harry Potter algemeen #3 Severus | 500 | 24-11-2004 21:03 | |
Films, TV & Radio |
LOTR : ROTK EE update. [SPOILERS] King Ralph | 49 | 21-10-2004 21:01 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Engelse spreekbeurt -> Help met grammatica please :) Gothic | 4 | 31-01-2003 22:15 | |
Films, TV & Radio |
The Hobbit: The Movie Chimera | 14 | 24-03-2002 22:28 |