Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2003, 11:26
Verwijderd
Ik noem het maar een kat ipv een poes, anders komen er gegarandeerd een stuk of wat flauwe reacties. Een kater gaat sproeien enzo, daar merk je het dus zo wie zo bij. Maar hoe zit dat met de vrouwelijke kant? Doen die ook iets, of merk je dat gewoon niet?

Dingen die 'anders' zijn dan eerst aan onze kat:
-overal mini plasjes doen (als of ze haar terretorium af wil zetten)
-ze is opeens behoorlijk aanhankelijk
-ze 'ruikt'

Zouden dit tekenen kunnen zijn van dat ze krols is (ze is ongeveer 7 maanden)?

En als ze gesteriliseerd is, veranderd haar gedrag dan erg?

Laatst gewijzigd op 01-01-2003 om 11:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2003, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Een poes wordt op gemiddeld 8 à 9 maanden leeftijd krols en vruchtbaar.

Een krolse poes gedraagt zich anders dan normaal. Ze wordt levendiger, erg aanhalig, miauwt luid en vaak, duwt haar achterste de lucht in en houdt haar staart opzij, wil graag naar buiten en kan soms kleine plasjes in huis doen.

De duur van de krolsheid wisselt van een paar dagen tot ruim een week. Sommige poezen worden daarna weken niet krols. De meesten worden na een paar dagen opnieuw krols.
http://www.dierenartsabc.nl/geboortenbeperking.htm

Op die zelfde site werd ook 6 maanden genoemd voor de eerste krolsheid...zou dus kunnen...

Maar dan nog zou ik graag willen weten of haar gedrag erg zou (kunnen) veranderen als ze gesteriliseerd wordt...?

[edit]Dit vond ik dus net...topic was al eerder gepost...maar 'k had hem zo vaak aangepast (en kon topic titel niet meer aanpassen) dat ik hem maar opnieuw gepost heb. Ik vroeg dus niet naar iets dat ik al wist. [/edit]
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 13:54
Black Soul
Black Soul is offline
De poes gaat raar (op de grond) draaien en veel miauwen, je heel "verliefd" aankijken (ja, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) en prrrrr-doen.
Hmmz ik geloof ook dat katers gaan sproeien, maar ik geloof niet dat poezen dat doen
Oud 01-01-2003, 15:42
Verwijderd
Ik denk wel dat haar gedrag gaat veranderen als je haar laat steriliseren. Wij hebben een poes die gesteriliseerd is en we merken nooit dat ze krols ofzo is. Ze is dan hoogstens iets aanhankelijker maar verder niet.
Maar wil je haar laten steriliseren dan?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 15:51
Verwijderd
Citaat:
ABgirl schreef:
Maar wil je haar laten steriliseren dan?
Ze plast nu overal in huis en een nestje met katjes is niet echt handig (wel heel leuk, maar je kunt ze toch niet allemaal houden en er zijn al zoveel katten zonder huis...om er dan nog 5 bij te doen...niet echt handig...).

@Black Soul: Katers sproeien idd...poezen niet, maar wel die plasjes dus... 'Prrrrr-doen' is spinnen, neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 20:19
Bast
Bast is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ze plast nu overal in huis en een nestje met katjes is niet echt handig (wel heel leuk, maar je kunt ze toch niet allemaal houden en er zijn al zoveel katten zonder huis...om er dan nog 5 bij te doen...niet echt handig...).

@Black Soul: Katers sproeien idd...poezen niet, maar wel die plasjes dus... 'Prrrrr-doen' is spinnen, neem ik aan?
nee..prrr-doen is anders, een soort 'kirren'. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen maar het is een soort kirrend prrr-geluid wat poezen dan maken

Over het gedrag: of dat anders wordt verschilt per kat. Ik heb een perzische kat gehad waarbij ik echt merkte dat ze wat passiever werd nadat ze geholpen was. Met mijn 2 huidige katten merk ik echter geen enkel verschil!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 20:27
Verwijderd
We hebben onze kat na 2 nestjes achter elkaar (ze gaf ons niet eens de tijd haar te stereliseren na dat eerste nestje, want toen het mocht was ze alweer zwanger) laten stereliseren, en eigenlijk is er geen verschil in haar gedrag. Ze is eerder wat minder schichtig geworden juist..

Bij haar merkte je dat ze krols was ook vooral aan dat ze heel veel buiten was, alle katers die in de tuin hingen, ze was veel aanhankelijker etc. Die plasjes zijn bij haar gelukkig niet voor gekomen, maar ms ook omdat ze zoveel buiten was, dat ze het daar deed.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 19:18
murwari
murwari is offline
Mijn poes was net voor ze krols zou (kunnen) gaan worden volgens de dierenarts gesteriliseerd, en we hebben nooit dergelijke problemen methaar gehad. Net zoals bij onze kater.

We hadden er eerst al wat over nagelezen enzo en aan de dierenarts gevraagd hoe we dat plassen/sproeien konden vermijden of gedaan maken eventueel en deze gaf als advies om onze katten te laten kastreren/steriliseren vanzodra het kon.

En dat is dus goed gegaan
Oud 03-01-2003, 19:31
Verwijderd
Het asiel had aangeraden haar bij negen maanden te laten stereliseren (ze castreren vaak, heb ik gelezen (en ja, dat kan ook bij poezen, het enige verschil tussen stereliseren en castreren is dat ze bij stereliseren de eileiders afbinden oid en bij castreren alles weghalen)). En ze is nog geen negen maanden, dus vandaar dat het nog niet gebeurd is.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 21:02
Bast
Bast is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Het asiel had aangeraden haar bij negen maanden te laten stereliseren (ze castreren vaak, heb ik gelezen (en ja, dat kan ook bij poezen, het enige verschil tussen stereliseren en castreren is dat ze bij stereliseren de eileiders afbinden oid en bij castreren alles weghalen)). En ze is nog geen negen maanden, dus vandaar dat het nog niet gebeurd is.
pfft...dan heb je geluk! bij het asiel waar ik mijn poezen vandaan heb mocht het pas na 12 maanden. Eerder kon niet want de katten blijven eigendom van het asiel en worden ook daar geholpen

6 maanden is vrij jong om een kat te helpen, ik zou ook wachten tot de 8e of 9e maand. Tot die tijd, als je van het plassen etc af wil zijn (want meestal wordt dat met elke krolsheid erger), doe je kat even 2 maanden aan de 'poezenpil'. Voor langere periodes is deze pil niet echt geschikt dus ik zou niet te lang wachten met het laten helpen, maar als je de pil niet langer dan een half jaar geeft kan het geen kwaad. (het zijn toch, net als met de pil voor vrouwen allemaal hormonen die je dat beest geeft). De poezenpil werkt als anticonceptiemiddel en je poes wordt dan ook niet meer krols. Je kunt hem gewoon aanvragen bij de dierenarts.

Ik heb het met mijn katten wel gedaan, aangezien ze met 6 maanden krols waren en ik ze pas met 12 kon laten helpen. En de krolse periodes volgden elkaar steeds sneller op, dat was niet meer te doen op een gegeven moment! (steeds weer plas opruimen, erachter komen dat de kat weer op je net verschoonde dekbed had zitten plassen..)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 21:30
Verwijderd
Een poes gaat heel lief doen, wil de hele tijd kopjes, wil constant aandacht, en is dan dus behoorlijk aanhankelijk zoals je zelf al opmerkte. Veel mauwen en veel proberen te ontsnappen is ook kenmerkend.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Bast schreef:
pfft...dan heb je geluk! bij het asiel waar ik mijn poezen vandaan heb mocht het pas na 12 maanden. Eerder kon niet want de katten blijven eigendom van het asiel en worden ook daar geholpen
Huh, waarom blijven de katten eigendom het asiel...?

Die kattenpil is idd wel een tijdelijke oplossing (heb 'enge' dingen er over gelezen op inet...dus ik geef hem ze liever niet, maar ja)...maar de oudste (die nu dus krols is) die is al ongeveer 8 maanden, dus kan al wel gestereliseerd of gecastreerd worden.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 21:34
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Een poes gaat heel lief doen, wil de hele tijd kopjes, wil constant aandacht, en is dan dus behoorlijk aanhankelijk zoals je zelf al opmerkte. Veel mauwen en veel proberen te ontsnappen is ook kenmerkend.
Ze is een stuk aanhankelijker: was ze eerst eigenlijk amper, nu nog niet super erg, de jongste is het veel en veel erger
Mauwen doet ze bijna niet: deed ze al zelden, wel rare geluiden maken
Ontsnappen doet ze al helemaal niet: tis een schijterd (wel een lieve )
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 17:00
Bast
Bast is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Huh, waarom blijven de katten eigendom het asiel...?

omdat ze ze dan, mocht er iets misgaan of mocht blijken dat je niet goed met ze omgaat, makkelijk terug kunnen eisen. Ook als er niemand is die na het overlijden voor de katten kan zorgen kunnen ze zo de katten makkelijk terugkrijgen.

in principe heb je de katten dus 'in bruikleen' van het asiel
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ze is een stuk aanhankelijker: was ze eerst eigenlijk amper, nu nog niet super erg, de jongste is het veel en veel erger
Mauwen doet ze bijna niet: deed ze al zelden, wel rare geluiden maken
Ontsnappen doet ze al helemaal niet: tis een schijterd (wel een lieve )
Zolang ze niet ontsnapt is er weinig aan de hand. als ze echt krols is zal ze proberen er vandoor te gaan om een leuke kater te zoeken, you know what I mean

Steriliseren is het beste als je er geen nestje van wil. Die pillen zijn idd niet al te fijn; soms kankerverwekkend zelfs. Mijn poes krijgt ze. De normale dosering is 1 x in de 2 weken. Wij stellen het altijd zo lang mogelijk uit en geven het pas als we merken dat ze krols begint te worden (ze wil dan vaak over haar kont geaaid worden). Zo kunnen we de tijd tussen het geven van 2 pillen een beetje 'oprekken'; meestal tot 5 a 6 weken zelfs.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 19:39
SuperSanne
SuperSanne is offline
Onze kat is gesteriliseerd, veranderde haast niet (nou ja, onze planten bleven wat langer in leven en we hoefde niet bijna elke week nieuwe gordijnen aan te schaffen...)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 18:49
TeSs@1986
TeSs@1986 is offline
Ik heb ook een kat. Zij is nu 7 maanden. En is een verschrikkelijke doerak. En wilde nooit op schoot, maar nu steeds wat meer en ze wil nu ook wel geaaid worden, terwijl ik dat een paar weken geleden nog niet echt goed kon, want dan werd mijn hele hand verkrapt. Echt erg hoor!! Maar ik vind er wel lief. Het is echt een kat met pit Maar ze gaat nu soms ook rare geluiden maken. Zou ze al krols kunnen zijn????
Oud 29-01-2003, 21:19
Bast
Bast is offline
dat kan met 7 maanden makkelijk hoor. gaat ze met haar achterwerk omhoog als je haar achter op de rug aait? daar kun je namelijk ook wel aan merken dat een kat krols is...als het al niet duidelijk genoeg te horen is

ze kan ook net tegen krols worden aanzitten, dan zijn die tekenen nog niet zo duidelijk..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 18:00
Verwijderd
En dat ze overal een beetje plast ed...kan ook een teken van krolsheid zijn. Die van ons was ook 7 maanden ongeveer, dus kan heel goed ('t kan geloof ik vanaf 6 maanden oid). Muis (onze kat) is nu aan de kattenpil om niet meer krols te zijn, want eerder kan ze niet gestereliseerd worden. Als ze binnenkort niet meer krols is (ze lijkt er alleen maar krolser van te worden, maar goed), dan wordt ze 7 februari geopereerd...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten