Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2003, 13:29
Droyd
Droyd is offline
Ik heb me gisteren een basgitaar aangeschaft...en ging zo een boekje meenemen met wat oefeningen enzo, heb ik dat wel vergeten zeker...

Nu, ik heb op het net wat oefeningen gevonden enzo...maar ik kan er wat moeilijk mee overweg....

Welke oefeningen zijn aan te raden als je nog nooit basgitaar hebt gespeeld...Ik heb gisteren al wat doornemen ivm de snaren en hoe de noten precies uit de bas komen (welke fret op welke snaar heeft welke noot) en dit begrijp ik...

Maar ik geraak er niet goed uit hoe je op de juiste manier speelt bij technieken...Welke vingers hoor je te gebruiken etc, hoe plaats je ze best, hoe slap je correct, hoe 'pop' je correct (wat ik in die engelse oefeningen las) etc...

Ik klink waarschijnlijk nogal irritant daar ik er niets van snap, maar ik heb het er echt wel voorover om te leren bassen...

Als het echt niet lukt zal er niets anders opzitten dan lessen te volgen, maar ik ken iemand (onpersonelijk dat wel) die het ook zonder lessen kon...enkel met documentatie

Ik heb eigenlijk gewoon documentatie nodig, liefts met illustraties en audiofragmenten als dat kan...Zoiets als baslobster lessen maar dan nog iets duidelijker hoe je de technieken correct toepast

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen thx
Oud 05-01-2003, 13:43
Ibiza Chic
Ibiza Chic is offline
Als eerste gefeliciteerd met je aankoop! , enkele technieken die je wel onder de knie moet krijgen is hoe je de snaren aan gaat slaan , dit kan of met plectrum zijn of met je vingers , ik ben persoonlijk voor aansalg met de vingers ( geeft een warmer voller geluid is niet zo schel) als je voor je vingers kiest dan gebruik je de zg wisselslag , dus 2 vingers gebruiken , ( je duim rust op je element en je gebruikt ke wijs en middelvinger voor de aanslag , dan voor je vraag over slappen , je wil of op het fret board ( hals) slappen , of tussen je bovenste element en je hals slappen , als je tussen de elementen slapt , kan je na verloop van tijd je elementen verneuken. Maar ik raad je aan om naar www.gitaarforum.nl te komen daar zit een bas gitaar forum met alleen maar bassisten (waaronder ik) die allemaal openstaan om vragen van beginners te beantwoorden!!!

Succes
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:54
Verwijderd
Ik zou als ik jou was niet beginnen met slappen of poppen, maar gewoon plukken (of hoe noem je dat?).
Jammergenoeg zou ik niet echt een site o.i.d. weten met oefeningen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:00
Rhinus
Rhinus is offline
Ik bas ook net en heb geen les.

http://www.geocities.com/baslessen/jtbl.html
http://www.cyberfretbass.com/
http://www.activebass.com/
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1165

Daar heb je denk ik wel veel aan.
Wat ik heb gedaan/doe is eerst een beetje met 2 rechter vingers en 4 linker vingers leren bassen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:05
Q
Q is offline
De stand van je hand. Hou je duim recht achter de hals en je vingers plat. Je moet de hals beethouden alsof je een appel zeg maar vast houd op een overdreven manier. Dan kan je met je vingers namelijk alle kanten op. Beginnersfout nummer 1 is dat je je duim over de hals buigt en dan kan je met je vingers nergens meer bij.

Als je gaat oefenen dan raad ik het aan om een schema'tje te nemen waarbij je een laddertje neemt van 4 noten. (Leer die noten uit je hoofd trouwens) Van boven naar beneden is dat simpel met:

E A D G (B E)
Een Aap Die Geen (Banaan Eet)

en dan natuurlijk nog

E) 3 5 7
G A B
A) 3 5 7
C D E
D) 3 5 7
F G A
======
G) 3 5 7
A#CD

Als je dit zou uitschrijven en een kringetje zet om elke noot die daar boven staat geschreven merk je een patroon. Als je dat patroon weet... wordt alles een stuk simpeler.

Beetje wazig opgeschreven maar als je vragen hebt mail je maar
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:40
Carn
Carn is offline
ik zou een lijstje maken met vragen die je hebt en naar een leraar gaan
Oud 05-01-2003, 18:37
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Net een bas en nu al slappen??/
Eerst maar gewoon een snaar eens netjes aan leren slaan...
duim op element zetten en om en om gelijkmatig met wijs en middelvinger aanslaan...
als je niet op je e snaar speelt (die hele dikke 1ste) maar op een van de andere 3 dan zet je je duim op de e snaar, het aanslaan principe is hetzelfde..... have fun
Oud 05-01-2003, 21:26
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik zou geen oefeningen doen, die zijn zo saai en zeker niet motiverend, leer dan eerder simpele liedjes (nirvana heeft simpele shit)...

en zoals gezegd, begin eerst met plukken, tis al lastig zat om dat netjes te krijgen (met twee vingers, snel en monotome hardheid of jusit afwisseling, maar wel op commando)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 05:51
Q
Q is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef:
Net een bas en nu al slappen??/
Eerst maar gewoon een snaar eens netjes aan leren slaan...
duim op element zetten en om en om gelijkmatig met wijs en middelvinger aanslaan...
als je niet op je e snaar speelt (die hele dikke 1ste) maar op een van de andere 3 dan zet je je duim op de e snaar, het aanslaan principe is hetzelfde..... have fun
Natuurlijk gaat dat hem niet lukken. Enuh officieel moet je je duim helemaal niet op het element zetten
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 07:15
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
waar wil je je duim dan neerzetten, (ok je kan zoon blokje op je bas zetten, maar amper een bassist die dat doet)
Oud 06-01-2003, 08:22
Visceral
Visceral is offline
ik zou je inderdaad ook aanraden om gewoon eerst een beetje aan te kloten. ik ben een vriend van mij aan het leren om gitaar te spelen (ben zelf bassist en gitarist) en het is ook belangrijk dat je de bass HOORT als je een nummer luistert. als je het bass loopje er niet uit kunt pikken of het ritme "mee kunt tikken" met je vingers... dan word het al een stuk moeilijker. dus zorg dat je ritmegevoel op peil is.

daarna zou ik vooral veel simpele nummers gaan spelen. zoals al gezegd werd: Nirvana, NOFX, Offspring (vooral Offspring), Heideroosjes. gewoon punk zeg maar, of je het nou leuk vind of niet, dat is meestal vrij simpel om mee te beginnen. zoek gewoon wat bass tab sites op en download eens wat.

slap en pop zou ik nog niet mee beginnen. eerst de basis en dan pas het moeilijke gedeelte lijkt me verstandiger.

ennuh... niet om je van het goede spoor af te leiden maar... ik kan geen noten lezen. ik vind noten lezen helemaal niet nodig. ik speel nu al bijna 5 jaar bassgitaar en ik kan geen enkele noot lezen. ik weet ook echt niet welke noot bij welke fret hoort. en ik zit in een band die veel optreed en zelf nummers schrijft. dus als je geen noten kunt lezen... don't worry. zo erg is dat niet. het is inderdaad wel makkelijker als je het wel kan, maar ik ben gewoon lui.

verder... keep up the good work! er moeten gewoon meer bassisten komen want 'we' zijn te zeldzaam ik zit in 1 band (zat eerst in 2 bands) en ik heb ondertussen al een stuk of 8 aanbiedingen van andere bands gehad of ik daar wilde komen bassen. als je het eenmaal door hebt en je kan het goed... dan is een band vinden waarschijnlijk niet zo moeilijk.
Oud 06-01-2003, 12:57
Verwijderd
Leuk oefenennummertje voor je linkerhand is trouwens One Step beyond van madness...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 17:29
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Glow schreef:
Leuk oefenennummertje voor je linkerhand is trouwens One Step beyond van madness...
Zier er eigelijk niet zo moeilijk uit. Of moet dat allemaal heel snel?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 22:28
attrib
attrib is offline
kan iemand mij dan vertellen hoe het dan precies werkt om met je linkerhand de frets de toon 'in-te-drukken' zeg maar..
eerst deed ik het gewoon met de wijsvinger maar wil duz gewoon alle vingers gebruiken (behalve duim natuurlijk).
Oud 06-01-2003, 22:54
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Effeks schreef:
kan iemand mij dan vertellen hoe het dan precies werkt om met je linkerhand de frets de toon 'in-te-drukken' zeg maar..
eerst deed ik het gewoon met de wijsvinger maar wil duz gewoon alle vingers gebruiken (behalve duim natuurlijk).
Beginnen met simpele loopjes langzaam te spelen, en daarbij zoveel mogelijk vingers te gebruiken. Na een tijdje zul je het steeds sneller en beter kunnen. Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.
Oud 06-01-2003, 23:19
attrib
attrib is offline
jah okay

maar ik bedoel meer van... hoe zet ik m'n vingers.. en hoe gaat dat als ik een andere toon wil 'indrukken'?
of is dat een difficult vraag ofsow?

thanx anyway
Oud 06-01-2003, 23:30
Nighttime Bird
Citaat:
Effeks schreef:
jah okay

maar ik bedoel meer van... hoe zet ik m'n vingers.. en hoe gaat dat als ik een andere toon wil 'indrukken'?
of is dat een difficult vraag ofsow?

thanx anyway
Ehm....ik zal het proberen uit te leggen...als ik begrijp wat je bedoelt.

Stel je wil dit spelen:
Code:
G-|---------
D-|-6-7-8-9-
A-|---------
E-|---------
Dan druk je met je wijsvinger in 6 en je slaat de snaar aan, daarna druk je met je middenvinger in 7 en sla je weer de snaar aan. Daarna druk je met je ringvinger in 8 en sla je aan, en daarna druk je met je pink in 9 en sla je weer de snaar aan.

Ik hoop dat dit een beetje begrijpen is
Oud 06-01-2003, 23:40
attrib
attrib is offline
ik begrijp ut... dank u
Oud 06-01-2003, 23:53
Nighttime Bird
Als je het in het begin niet zo snel kan, gewoon langzaam beginnen, die snelheid komt na een tijdje vanzelf wel.

Je kan ook op verschillende snaren gaan oefenen.
(ik verzin nu ter plekke wat)
Code:
G-|-----------
D-|---6------
A-|-4---7----
E-|--------5--
Bijvoorbeeld.

Ook een goeie oefening hiervoor is denk ik het couplet-riffje van Come As You Are van Nirvana;
Code:
G|----------------------------------------|
D|-----------5----5----------7-----------|
A|--5-5-6-7----7----7--7-6-5---5-5-----|
E|-----------------------------------------|
Oud 07-01-2003, 16:02
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
Glow schreef:
valt wel mee hoor
Oud 07-01-2003, 21:10
Rhinus
Rhinus is offline
Knijpen jullie trouwens ooit/vaak meerdere snaren af met 1 vinger?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 07:14
Visceral
Visceral is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Knijpen jullie trouwens ooit/vaak meerdere snaren af met 1 vinger?
met 1 vinger kan je niet knijpen

echt waar... probeer maar
Oud 08-01-2003, 13:42
japie
japie is offline
Citaat:
Twizted schreef:
met 1 vinger kan je niet knijpen

echt waar... probeer maar
Wel als je hem tegen de hals/toets 'aanknijpt'
Oud 08-01-2003, 15:19
Rhinus
Rhinus is offline

Maar doe jullie dat ooit?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:51
harrie84
harrie84 is offline
dat hangt ervan af
Oud 08-01-2003, 17:17
Rhinus
Rhinus is offline
Waar hangt dat van af, en doe je dat vaak?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:56
Droyd
Droyd is offline
Hey, ik had al vaak teruggekomen naar mijn topic maar nooit iets gepost...

Aan de posts tot nu toe heb ik echt veel gehad...Er staan zelfs vragen in die ik van plan was zelf te stellen...

En oefeningen zijn anders wel motiverend...Ik vind zelf dat ik het een beetje in mijn vingers moet hebben voor ik aan echte nummers begin...EN blindelings...

Ik oefen elke avond 2 uur ofzo en geniet er echt van
To the country roads van John Denver liep lekker gisteren

Maar nog een vraag...Er heeft reeds iemand dit gepost maar ik zou graag een iets precieser antwoord willen...

Hoe zet je officieel je vingers op de fret...Ik speel nu ook enkel met index (geloof ik ) op de frets (bij snaren plukken wissel ik uiteraard af tussen index en midden) maar hoe moet je meerdere vingers gebruiken op de frets?

Op de gegeven tab is dit vrij logisch hoe je dit best doet, maar bv bij nummers waar de "fretlijn" bv per 2 in de lengte verspringt maar 1 naar beneden bijvoorbeeld...moet je dan je vingers zo heel stuntelig gaan spreiden naar beneden toe? geloof van niet

Maar hoe hoor je het dan wel te doen? Of moet je dit zelf wat aan voelen?
Oud 08-01-2003, 21:06
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
Droyd schreef:
Hey, ik had al vaak teruggekomen naar mijn topic maar nooit iets gepost...

Aan de posts tot nu toe heb ik echt veel gehad...Er staan zelfs vragen in die ik van plan was zelf te stellen...

En oefeningen zijn anders wel motiverend...Ik vind zelf dat ik het een beetje in mijn vingers moet hebben voor ik aan echte nummers begin...EN blindelings...

Ik oefen elke avond 2 uur ofzo en geniet er echt van
To the country roads van John Denver liep lekker gisteren

Maar nog een vraag...Er heeft reeds iemand dit gepost maar ik zou graag een iets precieser antwoord willen...

Hoe zet je officieel je vingers op de fret...Ik speel nu ook enkel met index (geloof ik ) op de frets (bij snaren plukken wissel ik uiteraard af tussen index en midden) maar hoe moet je meerdere vingers gebruiken op de frets?

Op de gegeven tab is dit vrij logisch hoe je dit best doet, maar bv bij nummers waar de "fretlijn" bv per 2 in de lengte verspringt maar 1 naar beneden bijvoorbeeld...moet je dan je vingers zo heel stuntelig gaan spreiden naar beneden toe? geloof van niet

Maar hoe hoor je het dan wel te doen? Of moet je dit zelf wat aan voelen?
gewoon doen wat het snelste is en wat je het fijnst vindt
Reageren

Regels voor berichten