Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 13:37
McMotion
McMotion is offline
'k heb een probleem..
ik begin zo langzamerhand in te zien dat bijna alle problemen die ik heb, of tegenkom, komen door het gebrek aan zelfdiscipline... ik baal hier echt behoorlijk van,.. ik denk dat het tijd word dat ik er actief iets aan ga doen

alleen WAT!?

iemand een idee hoe je het kan verbeteren? zijn er cursussen voor ofzo, oefeningen, websites? help

(tss ik sta er al van te kijken dat ik dit schrijf actief actie gaan ondernemen pff niks voor mij)
Oud 07-01-2003, 13:45
McMotion
McMotion is offline
ohja zeg maar niet zelfhypnose ok? heb ik al geprobeerd, en daar heb je genoeg zelfdiscipline voor nodig om het te blijven oefenen
Oud 07-01-2003, 13:57
McMotion
McMotion is offline
zijn er hier nog meer mensen waarbij dit probleem ernstige vormen aan neemt trouwens?? en heb je al es geprobeerd om er iets aan te doen? wat? en hielp het? etc...
Oud 07-01-2003, 14:32
ABrules
ABrules is offline
ik heb dit probleem ook... veroorzaakt door gebrek aan motivatie... ik zoek uitdaging... iets wat ik leuk vind... iets wat ik wil en dan doe ik dat ook... de rest boeit gewoon niet... dan begin ik er niet aan...
Oud 07-01-2003, 14:42
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
ABrules schreef:
ik heb dit probleem ook... veroorzaakt door gebrek aan motivatie... ik zoek uitdaging... iets wat ik leuk vind... iets wat ik wil en dan doe ik dat ook... de rest boeit gewoon niet... dan begin ik er niet aan...
inderdaad.. zoiets is het ook bij mij... maar toch weet ik dat ik veel leukere dingen kan bereiken als ik gewoon de dingen doe die ik wil dat ik doe

"als ik nou gewoon m'n planning gewoon opvolg, dan heb ik het later rustig", "als ik nou m'n nieuwe adres eens doorgeef aan de gemeente, dan hoef ik niet steeds naar m'n ouders te fietsen voor m'n post", "als ik nou eens tegen dat meisje zeg wat ik van haar vind, dan wie weet gebeurt er dan nog es wat",..

AAAAHH
Oud 07-01-2003, 14:45
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
zelfde als Abrusles ook al zij. gebrek aan motivatie

k heb t ook wel beetje. ben daardoor in de 2e naar de havo gegaan met 5 vijven en in de 3e met 2 vijven (4.5 is ook een 5) bijna blijven zitten.. k weet zeker dat t daardoor komt want in eerste was ik nog een van de besten en was ik wel gemotiveerd.

k zou gewoon dingen inplannen voor bep tijdstip en t dan ook echt doen. jezelf niet laten ompraten. gewoon meteen doen. k denk dat je gewoon ffe cirkel meot doorbreken
Oud 07-01-2003, 14:52
McMotion
McMotion is offline
het rare is dat ik er op school helemaal geen problemen mee heb.. misschien omdat ik voor mijn huidige opleiding ook relatief gezien geen reet hoef te doen... 't gaat allemaal wel prima zo... het leek zo kut, maar nu ik stage loop weet ik dat stagelopen kut is en ik veel liever weer naar school ga.. niks doen en leren (leren vind ik wel leuk, ja kijk me maar raar aan )

maar uit m'n stage nu komt weer naar voren dat ik er eigenlijk geen zak aan vind om steeds dezelfde dingen met die klotecomputers te doen (alleen als hobby vind ik het leuk, en leren erover)... ik zou eigenlijk moeten stoppen met deze kutopleiding, en conservatorium ofzo moeten gaan doen, maar ik weet nu al dat dat een probleem gaat worden omdat dat heel hard werken is... en daar heb ik dus de zelfdiscipline niet voor
Oud 07-01-2003, 15:02
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
dr zijn toch wel meer dingen die je wilt doen??

enne t conservatorium als je daar heen wil moet je alleen al om te worden toegelaten echt al je hele leven bezig zijn met muziek. en moet je minstens 2 muziekinstrumenten al goed kunnen spelen en moet je echt gewoon al iets van 6 jaar les hebben (ja ik heb opgelet bij beroepsavond) als je alleen al zou kunnen worden toegelaten wel heb je daar de zelfdicipline echt wel voor.
Oud 07-01-2003, 15:12
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
nogwatjuh schreef:
dr zijn toch wel meer dingen die je wilt doen??

enne t conservatorium als je daar heen wil moet je alleen al om te worden toegelaten echt al je hele leven bezig zijn met muziek. en moet je minstens 2 muziekinstrumenten al goed kunnen spelen en moet je echt gewoon al iets van 6 jaar les hebben (ja ik heb opgelet bij beroepsavond) als je alleen al zou kunnen worden toegelaten wel heb je daar de zelfdicipline echt wel voor.
mwah.. 'k ben tijdens mijn havo eindexamenjaar begonnen met de vooropleiding van de kunstacedemie, maar daar ben ik mee gestopt omdat het zo tegenviel.. (niet omdat het veel werk was ofzo)

enneuh ik ben al wel heel lang bezig met muziek.. ik speel 2 instrumenten, maar nog niet allebei even goed

wat je op het laatst zegt begrijp ik niet helemaal.. als ik zou kunnen worden toegelaten dan heb ik de zelfdiscipline voor de opleiding ook wel? ik denk dat ik best wel zo goed kan gaan oefenen en leren dat ik zelfs die stomme stukjes theorie in m'n hoofd krijg, maar of ik genoeg zelfdiscipline heb om de opleiding af te maken is een tweede, want als je er elke dag mee bezig bent wordt de interesse misschien ook wat minder
Oud 07-01-2003, 15:17
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
McMotion schreef:
mwah.. 'k ben tijdens mijn havo eindexamenjaar begonnen met de vooropleiding van de kunstacedemie, maar daar ben ik mee gestopt omdat het zo tegenviel.. (niet omdat het veel werk was ofzo)

enneuh ik ben al wel heel lang bezig met muziek.. ik speel 2 instrumenten, maar nog niet allebei even goed

wat je op het laatst zegt begrijp ik niet helemaal.. als ik zou kunnen worden toegelaten dan heb ik de zelfdiscipline voor de opleiding ook wel? ik denk dat ik best wel zo goed kan gaan oefenen en leren dat ik zelfs die stomme stukjes theorie in m'n hoofd krijg, maar of ik genoeg zelfdiscipline heb om de opleiding af te maken is een tweede, want als je er elke dag mee bezig bent wordt de interesse misschien ook wat minder
ok das wel goed genoge.. ik ken paar mensen die dr hel graag heen willen en die oefenen al sinds hun 6e elke dag wel minstens een uur en in t weekend nog meer en gaan ook heel veel naar les enzo.. als je dat kan, kan je de opleiding ook wel
maar als je gewoon veel afwisseld kan je t toch wel leuk houden??
Oud 07-01-2003, 15:48
McMotion
McMotion is offline
ja maar afwisseling is ook vaak het probleem... als je zelf muziek maakt als hobby kan je dat doen, maar ik kan me voorstellen dat het op school ook veel van hetzelfde is

laten we trouwens niet teveel van het onderwerp afdwalen

anyone else over zelfdiscipline?
Oud 07-01-2003, 19:15
Verwijderd
Ik herken het wel, en de enige manier waarop het nu beter wordt is me er af en toe overheen zetten en ervaren dat dat eigenlijk veel makkelijker en leuker is. Stapje voor stapje groeit het bij mij, maar wat ik er precies voor doe kan ik je niet vertellen..

Begin in ieder geval met dingen waar je echt gemotiveerd voor bent, en bouw het steeds meer op..
Oud 07-01-2003, 21:57
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Ik herken het wel, en de enige manier waarop het nu beter wordt is me er af en toe overheen zetten en ervaren dat dat eigenlijk veel makkelijker en leuker is. Stapje voor stapje groeit het bij mij, maar wat ik er precies voor doe kan ik je niet vertellen..

Begin in ieder geval met dingen waar je echt gemotiveerd voor bent, en bouw het steeds meer op..
ja ok, maar die dingen lukken wel... alleen ik ben nou eenmaal niet overal voor gemotiveerd
Oud 07-01-2003, 23:01
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef:
ja ok, maar die dingen lukken wel... alleen ik ben nou eenmaal niet overal voor gemotiveerd
maar er zijn toch wel dingen waar je meer gemotiveerd voor bent dan voor andere dingen?

Ik denk dat je moet ervaren dat de dingen wel doen echt veeel makkelijker is dan de dingen niet doen, en je je er een stuk beter bij voelt. Maar jij blijft de enige die het kan veranderen..

Om als voorbeeld het opsturen van je adres naar de gemeente nemen. Wat is het precies dat je tegenhoud? Is het het geen zin hebben het te gaan doen wanneer je eraan denkt? Is het er alleen aan denken op momenten dat het niet kan? Vergeet je het gewoon?

Bij het eerste moet je jezelf een soort doel voor erna stellen, je mag pas avondeten als je dat hebt gedaan, om maar een stom iets te zeggen.
Bij het tweede en derde kun je simpelweg een briefje ophangen bij de deur..

Waarom bijvoorbeeld niet in plaats van naar je ouders te fietsen, dus op het moment dat je dat wil gaan doen (want die motivatie kun je om de een of andere reden dus wel vinden), dat niet doen maar dan je adres op gaan sturen. Je vervangt een actie door een actie op het moment zelf.

En het andere voorbeeld, je planning niet opolgen. Misschien moet je dan maar gewoon geen planning maken, want dat werkt kennelijk niet. Doe het anders bijvoorbeeld door alles wat je moet doen op een lijstje te schrijven, en telkens als je iets hebt gedaan kun je dat wegstrepen.. Mij motiveert dat vaak omdat ik dan het hele lijstje doorgestreept wil zien, terwijl ik bij een planning een stuk makkelijker ga uitstellen (zo van, oh, dat kan er morgen nog wel bij.. enzovoort). Dus geen tijd eraan stellen voor jezelf, van dan moet het gedaan zijn. Puur het opschrijven als dat het gedaan moet..

Wat je ook kan doen met een planning is een persoon vragen die te controleren. Soms is het makkelijker om iets voor een ander te doen (anders schaam je je dat je het niet hebt gedaan of wordt die persoon geïrriteerd) dan alleen het voor jezelf te doen. Het klinkt misschien superkinderachtig, maar dan elke week met diegene afspreken, een haalbare planning (doe dat sowieso, maak je planning goed haalbaar) opstellen, en dan de volgende week bekijken wat daarvan terecht gekomen is.

Je kan dat op zich ook van jezelf controleren, na een week kijken wat je niet gedaan hebt en bekijken waarom niet. Bekijken wat je dan wel hebt gedaan, wanneer je het beter had kunnen doen etc.

Zorg dat als je iets gaat doen dat het enige is dat je doet, en zet dus tv/radio/computer en alles uit, zodat je niet zo snel afleiding hebt. Neem echt even tijd voor dat ene ding, en dan is het een stuk sneller gebeurd.

Okeej, hele hoop Maar dit zijn in ieder geval allemaal dingen die bij mij discipline hebben gekweekt waardoor het nu een stuk beter gaat met bijvoorbeeld school en dergelijke.
Oud 08-01-2003, 08:47
McMotion
McMotion is offline
thanks...

ik denk dat ik dat op een briefje schrijven van dingen die ik moet doen vandaag of morgen maar eens ga proberen.. mijn ouders hadden het daar ook al over

en in ieder geval eerst maar es mijn kamer opruimen om mezelf te laten voelen hoe goed het is om een opgeruimde kamer te hebben en hoe weinig moeite ik er eigenlijk voor heb hoeven doen
Oud 08-01-2003, 08:53
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Zorg dat als je iets gaat doen dat het enige is dat je doet, en zet dus tv/radio/computer en alles uit, zodat je niet zo snel afleiding hebt. Neem echt even tijd voor dat ene ding, en dan is het een stuk sneller gebeurd.
nou ik denk dat muziek aanzetten mij een stuk meer motiveert om bijvoorbeeld mijn kamer op te ruimen...
bij werken op mijn stage is dat natuurlijk wat anders want daar moet ik veel meer bij nadenken
Oud 08-01-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef:
nou ik denk dat muziek aanzetten mij een stuk meer motiveert om bijvoorbeeld mijn kamer op te ruimen...
bij werken op mijn stage is dat natuurlijk wat anders want daar moet ik veel meer bij nadenken
Ja van je kamer opruimen moet je iets gezelligs maken, juist lekker hard muziek aan en heerlijk mee bléren!

Maar ik doelde inderdaad meer op huiswerk/werk achtige dingen, dingen die concentratie vergen
Oud 26-10-2003, 11:50
Elvira
Elvira is offline
Hmm, ik heb geloof ik wel ernstig gebrek aan discipline. Ik stel ALLES wat ik NIET leuk vind uit, zolang dat het soms niet eens meer hoeft. Verder vind ik het ene moment iets suuuper leuk en een dag later denk ik NEEEEEE, dit wil ik niet. Nu ook, ik heb 3 jaar een beetje gewerkt en opleidingen gevolgd waarmee ik binnen 2 maanden ook weer stopten, omdat het toch niet was wat ik wilde. Nu doe ik een opleiding op een particuliere school, het duurt maar 1 jaar alleen ik krijg het niet voor elkaar om vroeg op te staan en te leren en altijd aanweizg te zijn daar. And it's making me sick, ik wil wel maar ik kan het niet. Vandaag moet ik definiteif aan me moeder laten weten of ik ermee stop of niet....
IK WEET HET GVD NIET. En als ik hier weer mee stop wat moet ik dan.
Oud 26-10-2003, 13:16
Verwijderd
Ik heb hetzelfde.. Ik kan niet totaal niet dom.. ik heb gymnasium gedaan maar vanwege te weinig motivatie (disicpline) zit ik nu dus op havo.. en mn cijfers zijn niet super.. Ik zit nu in de examenklas en er moet wel wat gebeuren.
Ook zit mn ma er in te rammen dat ik een baantje moet nemen en na een maand heb ik er nog geen.. nu wil ze dus om 3 uur een flink gesprek met me gaan hebben

Ik weet het ook niet, ik vind het niet nodig en dan doe ik het ook niet : \
Oud 26-10-2003, 13:34
Quiana
Quiana is offline
Up van 9 maanden is een beetje teveel van het goede.

Regels voor berichten