![]() |
|
![]() |
Ik wil voor mijn profielwerkstuk het nitraatgehalte van drie monsters bepalen.
Ik heb een tijd gezocht op internet en uiteindelijk dit gevonden: ------------------------------------------------------------------------------ Nodig: ongekleurd kookvocht van groenten maatkolven van 50 ml (6) natriumnitraat maatpipet van 5 ml maatcilinder van 500 ml geconcentreerd zwavelzuur buret met natriumsalicaatoplossing (1g in 200 ml water, vers bereiden) natriumhydroxideoplossing (40 g in 100 ml) Methode
------------------------------------------------------------------------------ (http://www.nassau-sg.nl/scheikunde/I...um/Voeding.htm) Nu is de situatie voor mij wel iets anders - ik doe immers niks met voeding. Mijn vragen: - moet ik ook norit aan mijn mosters toevoegen? en moet ik het ook koken? - werkt deze methode? (heeft iemand dit al eens gedaan) of kan dit op een makkelijkere manier? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb geen idee hoe je dat moet aanpakken....
Maar kan het niet een groot probleem zijn als je dat gehalte gaat bepalen dat er eventueel nog andere stoffen in het grondwater zijn die kunnen reageren? Je zou dus eigenlijk iets moeten vinden die alleen gebruikt kan worden voor het nitraatgehalte. (en eventueel voor stoffen die je zeker kunt uitsluiten) |
![]() |
|
hms "10ml van mijn grondwater monster in een erlenmeyer "
ik denk dat dat even moet vragen aan iemand van een bodemzuiveringsinstituut ofzo, hoe zij dat doen, in grondwater zit veel meer dan alleen nitraat en er zit ook maar een heel klein percentage nitraat in. ik zal ff wat url's voor je zoeken. http://www.vito.be/ (gewoon het adres van een onderzoeker vinden en een beleefd en vriendelijk mailtje sturen of hij/zij een methode voor je heeft. zo'n mensen willen meestal wel helpen) maar je kan es proberen of het toch werkt. als je weet hoeveel ml reagens (r) je hebt, en de concentratie erven, je weet ook het aantal ml grondwater(g) dan moet je dit toepassen: conc(r) * vol(r) = conc(g) * vol(g) (beide leden ook nog delen door de coëfficiënten die er in de reactie voorstaan.) nu weet je hoeveel nitraat er in 10 ml (C1=conc(g) en V1=10ml) zit dus ook hoeveel in je oorspronkelijke staal(C2, V2(ook bekend)) . C1 * V1 = C2 * V2 dat titreren echt druppeltje per druppeltje van in het begin, wat ik denk dat er in grondwater niet erg veel nitraat zit, gebruik ook een redelijk verdund reagens dan. dat grondwater echt goed filteren he!!!!
||
![]() |
Citaat:
How to Measure Nitrate Students will first create nitrite by mixing nitrate with a Mixed Acid Reagent (composed of Acetic Acid, Copper Sulfate and Ammonium Chloride). Students will then add a Nitrate Reducing Powder (composed of Manganous Sulfate monohydrate, Cadmium Powder, Ammonium Chloride and Sulfanilamide) to create a color. The intensity of the color is proportional to the amount of nitrate in the sample. The amount of nitrate is determined by comparing this color to a color comparator included in the kit. At least three students should read the color comparator so as to make sure that the results are as accurate as possible. "Acetic Acid" is azijnzuur en "Manganous Sulfate Monohydrate" is MnSO4. Alleen cadmium is een nogal zwaar metaal. Staat ook waarschuwing bij in binas tabel 102b... |
![]() |
|
als je toch nitriet gaat mekan, kan ik je daar wel een uitgewerkte titratie voor geven, dat is misschien net iets exacter dan kleuren vergelijken. wij hebben dit jaar de dosage van nitriet in kunstmeststoffen gedaan.
nouja, ja maakt dus nitriet van je nitraat zoals staat beschreven(pas doen net voor je gaat titreren, want HNO2 doorgaat heel traag ook een autoredoxreactie). en dan titreer je dat met ijzer(II)sulfaat ook via een terugtitratie hoor: nitriet plus een overmaat MnO4- (de oplossing ziet dus nog paars, volume opschrijven, ook concentratie) 5HNO2 + 2(MnO4)- + H+ --> 5(NO3)- + 2(Mn)2+ + 3H2O dan titreer je: (MnO4)- + 5(Fe)2+ + 8H+ --> (Mn)2+ + 5(Fe)3+ + 4H2O dan pas je de titratiformules toe: (c = concentratie ; V1 = volume in de eerste reactie ; V2 is volume in de titratiereactie) V2(MnO4-) = 1/5*c(Fe2+)*V(Fe2+) / c(MnO4-) V1(MnO4-) is dan gelijk aan het oorspronkelijke volume - V2 c(MnO4-)*V1(MnO4-) = 2/5*c(HNO2)*V(HNO2) nu kan je de concentratie van het HNO2 vinden. en dan kan je de concentratie van je oorspronkelijke nitraatoplossing vinden.
|
|