Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2003, 23:32
Severus
Severus is offline
Ik zou dat graag wel eens willen weten: wanneer heeft een vrouw haar vruchtbare dagen, hoe reken je zoiets uit?

Op school hebben ze dat wel eens uitgelegd, maar aangezien ik geen rekenwonder ben enzo, snapte ik er maar weinig van. Misschien is er iemand hier die het in simpele taal kan uitleggen?

Alvast hartstikke bedankt!

Ripper
Oud 12-01-2003, 23:46
Verwijderd
Volgens mij is een vrouw altijd vruchtbaar...iig dat er altijd kans is dat je zwanger kunt worden ed...alleen soms is er meer kans ofzo. Precies weet ik het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 23:53
Gatara
Gatara is offline
tussen de twee periodes in, zo ergens middenin.....

dacht ik
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 07:40
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
umm tijdens de ovulatie ofzo. das precies tussen 2 menstruaties in en duurt geloof ik iets van 5 dagen... vlak na menstruatie en vlak drvoor ben je t minst vruchbaar gloof ik
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 09:12
sofie3
sofie3 is offline
Heel simpel. 12 tot 14 dagen VOOR de eerste dag van je menstruatie vindt normaal gezien een eisprong plaats. De eicel zelf leeft niet lang, maar de zaadjes wel. Zó lang zelfs, dat je eigenlijk kan bevrucht worden van dag 8 tot dag 17 in de cyclus.

Wie *wel* zwanger wil worden, vrijt best om de dag in deze periode. Wie *niet* zwanger wil worden, neemt de pil
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 11:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
sofie3 schreef:

Wie *wel* zwanger wil worden, vrijt best om de dag in deze periode. Wie *niet* zwanger wil worden, neemt de pil
Hoezo om de dag? Ivm het hogere vruchtbaarheidsgehalte van het sperma (de man dus )?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 14:22
MissEvil
MissEvil is offline
van www.sexwoordenboek.nl

Hoe reken je uit wat jouw vruchtbare periode is?
1. Je moet meer dan een half jaar lang in je agenda de dag noteren waarop je ongesteld wordt.
2. Achteraf kijk je wat je kortste cyclus was (het kleinste aantal dagen tussen twee menstruaties in) en de langste (het grootste aantal dagen).
Laten we Barbara als voorbeeld nemen. Het afgelopen half jaar noteerde zij: 28 dagen, 30 dagen, 29 dagen, 32 dagen, 31 dagen en 29 dagen. De korste cyclus was dus 28 dagen, de langste cyclus was 32 dagen.
3. Je neemt het aantal dagen van je kortste cyclus en trekt daar 18 vanaf. Dit is de ondergrens.
Voor Barbara is dat 28-18=10.
4. Je neemt het aantal dagen van je langste cyclus en trekt daar 11 van af. Dit is de bovengrens.
Voor Barbara is dat 32-11=21.
5. De onveilige periode ligt tussen de ondergrens en bovengrens in.
Voor Barbara is de onveilige periode dus van dag 10 tot en met dag 21 (zie het plaatje).
6. Sommigen tellen er aan het begin en einde voor de zekerheid nog 1 of 2 dagen op.
Voor Barbara zijn dat dus de dagen 8, 9, 22 en 23.

Dus: hoe onregelmatiger je cyclus is, hoe langer je onveilige periode is.

Laatst gewijzigd op 13-01-2003 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 19:57
Severus
Severus is offline
Hartstikke bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik snap het nu eindelijk!

Groetjes,

Ripper
Oud 13-01-2003, 20:02
Gothic
Gothic is offline
Ik heb bij biologie geleerd dat je maar 1 dag zwanger kan worden. Dat is precies het midden van je menstruatie. Dus stel 30 dagen, is het op dag 15. Je kan het ook meten met een thermometer (temp = 1 grade hoger dan normaal). Je kan natuurlijk dan 2 dagen zwanger worden, want een zaadcel kan 2 dagen blijven leven...

Dit geldt overgends natuurlijk als je regelmatig bent (zonder pil). Dus altijd 30 dagen. Dan is het dag 15...
Oud 14-01-2003, 16:24
MissEvil
MissEvil is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Ik heb bij biologie geleerd dat je maar 1 dag zwanger kan worden. Dat is precies het midden van je menstruatie. Dus stel 30 dagen, is het op dag 15. Je kan het ook meten met een thermometer (temp = 1 grade hoger dan normaal). Je kan natuurlijk dan 2 dagen zwanger worden, want een zaadcel kan 2 dagen blijven leven...

Dit geldt overgends natuurlijk als je regelmatig bent (zonder pil). Dus altijd 30 dagen. Dan is het dag 15...
ja dat zag ik avnaochtend ook in mijn bioboek..
dat je zwanger kan worden op de 14e dag (en er stond idd een plaatje van 28 dagen) dus op de helft ja..
en je lichaamstemperatuur was dan sóchtends een paar 10e graden hoger ofzo..
Oud 14-01-2003, 16:29
ekki
ekki is offline
Citaat:
*-MissEvil-* schreef:
ja dat zag ik avnaochtend ook in mijn bioboek..
dat je zwanger kan worden op de 14e dag (en er stond idd een plaatje van 28 dagen) dus op de helft ja..
en je lichaamstemperatuur was dan sóchtends een paar 10e graden hoger ofzo..
het kan ook alleen op de dag van de eiprong, maar omdat je niet zeker bent van wanneer die eisprong plaatsvindt en omdat spermacellen (zaadcellen) lang 'overleven', ben je een periode vruchtbaar ipv een dag (snappie?).
Oud 14-01-2003, 20:30
MissEvil
MissEvil is offline
Citaat:
ekki schreef:
het kan ook alleen op de dag van de eiprong, maar omdat je niet zeker bent van wanneer die eisprong plaatsvindt en omdat spermacellen (zaadcellen) lang 'overleven', ben je een periode vruchtbaar ipv een dag (snappie?).
ja rond de middelste dag zegmaar..
dus als het 30 dagen zou zijn..zou de eisprong rond de 15e dag zijn..
toch?
Oud 26-01-2003, 18:43
ruby soho
ruby soho is offline
hm, kun ej eigenlijk zwanger worden als je sex hebt terwijl je nog ongesteld bent :\

k bedoel... hoe lang blijft een zaadcel pcies in leven ... lang genoeg om nog te "leven" als je in je vruchtbare periode terecht komt ?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 18:53
Miracle
Miracle is offline
volgens mij niet langer dan een dag... tenmiste dat is wat ik zo uit me hoofd weet...

maar iig als je ongesteld bent en je vrijt dan houdt die zaadcel het niet vol tot je ovulatie

EDIT: ohw, ehm, dus daar kun je de conclusie uit trekken dat je niet zwanger kan worden als je ongesteld bent... maar volgens mij zegt men dat liever niet, omdat anderen daardoor misschien minder voorzichtig zijn... duzzz iig ik zou het er niet op gokken
Oud 28-01-2003, 13:26
Fagyi
Fagyi is offline
Een eicel leeft 24 uur theoretisch, maar je moet 48 uur aanhouden (advies van mijn dokter).
Een spermacel leeft 2 dagen theoretisch, maar je moet 3 dagen aanhouden (ook van de dokter).
Dus, als je sex hebt tijdens je menstruatie, is er nix aan de hand. Helemaal niet als je de pil slikt. (Je moet natuurlijk wel letten op de lengte van je cyclus)
En over de vruchtbare periode: Eisprong vindt 14 dagen vóór je eerste menstruatie-dag plaats. 2 dagen ervoor en 2 dagen erna (die periode) ben je dus heel vruchtbaar gezien de levensduur van een eicel. Maar, zoals al is gezegd, let op de lengte van je cyclus....
Hoop dat jullie er allemaal wat aan hebben...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 14:11
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
dreen schreef:
volgens mij niet langer dan een dag... tenmiste dat is wat ik zo uit me hoofd weet...

maar iig als je ongesteld bent en je vrijt dan houdt die zaadcel het niet vol tot je ovulatie

EDIT: ohw, ehm, dus daar kun je de conclusie uit trekken dat je niet zwanger kan worden als je ongesteld bent... maar volgens mij zegt men dat liever niet, omdat anderen daardoor misschien minder voorzichtig zijn... duzzz iig ik zou het er niet op gokken
Ohwww... foutje, ik heb net in de fancy gelezen dat een zaadcel daar 5 dagen in leven kan blijven in de vagina...

Sorry
Oud 29-01-2003, 11:48
Roos
Roos is offline
Citaat:
*-MissEvil-* schreef:
ja rond de middelste dag zegmaar..
dus als het 30 dagen zou zijn..zou de eisprong rond de 15e dag zijn..
toch?
Nou, dat is niet helemaal waar.

Het is 15 dagen voor het begin van je nieuwe menstruatie. Als je cyclus niet regelmatig is, is het dus niet per se 15 dagen na de vorige menstruatie.

Regels voor berichten