Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2003, 21:20
Derk
Derk is offline
Het is mij opgevallen dat de laatste weken Choson (Noord-Korea) behoorlijk gevaarlijk in het nieuws is gekomen. Ze hebben een kernreactor her-opgestart, een of ander verdrag dat Noord-Korea ervan weerhoudt kernwapens te produceren opgezegd, en ook het non-profileratie-verdrag wordt niet meer langer door dit land ondersteund.

Bovengenoemde zijn zeer verontrustenden maatregelen. Het oorlogszuchtige gedrag maakt dat in mijn ogen Noord-Korea een grotere bedreiging voor de wereld vormt dan Irak. Het valt mij dan ook op hoe (relatief) weinig aandacht Bush en de zijnen aan dit onderwerp schenken. In tegenstelling tot het Irak-probleem wordt hier nog haast niet over militaire maatregelen gesproken, maar kiest men voor een diplomatieke oplossing. Ik vindt dit persoonlijk helemaal geen foute ontwikkeling, maar het is toch wel vreemd dat een van de meest aggressieve en oorlogszuchtige staarslieden die de wereld ooit heeft gekend zo lakoniek met deze kwestie omspringt.

Hoogstwaarschijnlijk is de reden hiervan dat Amerika het liefst eerst het probleem met Irak beslecht, en daarna de schijnwerpers op Noord-Korea werpt. De recente ontwikkelingen komen dan ook hoogst ongelegen voor de Bush-rehering.

Toch vindt ik dat Noord-Korea niet onderschat mag worden. Er moet meer aandacht aan dit vraagstuk besteedt worden.

Wat vinden jullie hier zo al van?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2003, 22:33
Dikkie
Dikkie is offline
boeie laat noord korea lekker we zullen er echt geen last van hebben. en amerika is echt niet zo dom in oorlog te gaan met n-korea dan hebben ze meteen mot met china
Oud 13-01-2003, 22:52
Joostje
Joostje is offline
En waar precies liggen de olievelden van Noord-Korea?
Oud 14-01-2003, 08:09
NERD
NERD is offline
Citaat:
Joostje schreef:
En waar precies liggen de olievelden van Noord-Korea?
Flauw hoor, in de tweede reactie al de clou verklappen, nu kan er niemand meer op te reageren .
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 08:17
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
NERD schreef:
Flauw hoor, in de tweede reactie al de clou verklappen, nu kan er niemand meer op te reageren .
De eerste had dat al moeten zeggen vind ik
Oud 14-01-2003, 12:05
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Dikkie schreef:
boeie laat noord korea lekker we zullen er echt geen last van hebben. en amerika is echt niet zo dom in oorlog te gaan met n-korea dan hebben ze meteen mot met china
Hmm, dus als Amerika oorlog krijgt met Noord Korea, dan hebben ze idd meteen mot met china, en dan zullen andere naties zich er op het laatst ook mee bemoeien, wat er uiteindelijk op zal leiden dat Nederland ook mee zal helpen of er op één of andere manier last van zal krijgen.

Ik vind het zelf ook behoorlijk verontrustend.
Oud 14-01-2003, 18:24
Gatara
Gatara is offline
Het meest ironische vind ik dat de VS zo mild reageert naar Noord-Korea toe.

Ze willen geen oorlog met N-Korea omdat ze bang zijn dat het aantal raketten 1 mln doden kan veroorzaken in Seoul (Z-Korea), daarom proberen ze via andere middelen de gemoederen te bedaren.

ALs je dit verhaal dan vervolgens vergelijkt met Irak, moet je het volgende we opvallen:
Irak wordt verdacht van het bezitten van chemische en/of biologische en/of nucleaire wapens (massavernietigingswapens). US is bereid oorlog te voeren met Irak, ondanks alle risico's.

Sorry hoor, maar dat kan ik niet rijmen. Irak wordt _verdacht_, maar een oorlog zit er dik in, ondanks dat daarmee de gehele regio ontwricht zou kunnen worden en er vele doden kunnen vallen (ook Amerikaanse).

N-Korea maakt aanstalten van het maken van nukes, maar een oorlog zit er absoluut niet in omdat ze bang zijn voor 1 mln doden in Seoul.

Ik kan niets anders concluderen dan dat het de VS puur te doen is om de olie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 18:31
Demi
Demi is offline
Ja en met VVD en CDA in de regering loopt Nederland als een mak hondje achter Amerika aan.
Terwijl ik toch echt het idee heb dat als er een referendum zou worden gehouden over voor of tegen aanvallen op Irak ruim meer dan de helft van de Nederlandse bevolking het daar niet mee eens is!
Waarom moet Amerika alle macht in handen hebben? Waarom zijn de Amerikanen altijd zo'n arrogant volkje? En dan heb ik het eigenlijk niet over de Amerikanen maar vooral over Bush.
Hoezo controles of die mensen daar kernbommen hebben? Wat doet Amerika eigenlijk zelf? En wie heeft daar enkele controle op?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Ik kan niets anders concluderen dan dat het de VS puur te doen is om de olie.
ff een vraagje: hoe krijgen de VS 'olievoordeel' , wanneer ze oorlog tegen Irak gaan voeren?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:07
drea
drea is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:

Ik vind het zelf ook behoorlijk verontrustend.
Ik ook...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 22:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
ff een vraagje: hoe krijgen de VS 'olievoordeel' , wanneer ze oorlog tegen Irak gaan voeren?
Zijn zijn bezig met een pijplijn vanaf Afghanistan die ze niet door Rusland willen laten lopen maar via de andere landen.
Door alle landen naar hun hand te draaien kunnen ze ongestoord daarmee verder gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 22:17
Derk
Derk is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Irak is nog al rijk aan olie.....
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 23:38
monkee
monkee is offline
heeel erg rijk aan olie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten