Wanneer je de smilies weglaat en de tekst een goede, fatsoenlijke introductie geeft, zonder meteen te beginnen, is het wat.
Als je de tekst dan ook nog eens herschrijft met wat van de onderstaande punten, is het leuk.
Bouw je dan ook nog eens duidelijke pauzes in, door middel van alinea's, witregels en dergelijke, leest het prettig.
Je kan goed zeuren en verwoord het ook goed. Da's tof, schrijf eens een column. Dit is al een soort van column, maar de aankondiging die je haar geeft is slecht.
Inhoudelijk is het goed, alleen de genoemde punten verdienen meer aandacht.
"O.k. ik geef het eerlijk toe, misschien is het wel een ijdele actie"
Het is: Oké, ik geef (...)
"dan de meeste in deze uit ijdelheid"
Meesten
"lucht kastelen en verloren idealen"
Luchtkastelen, aan elkaar geschreven.
"die mate dat iedereen over lijken"
"Dat" moet hier, geloof ik, "waarbij" zijn.
"gij zijd uitverkoren"
Zijt gij onwetend m.t.b. de oude spelling?
Maak zinnen niet al te lang. Probeer een limiet van twee regels in te bouwen. Maak ook regelmatig een alinea en laat witregels ook niet ongebruikt. Dat geeft duidelijkheid en leest fijner.
"Of zou mijn verhaal worden weggestopt"
Zal, i.p.v. zou.
"(Uiteindelijk is er niet zoveel bijzonders aan mijn verhaal dat het zou moeten worden gekaft en als grootste bestseller aller tijden zou moeten worden verkocht.)"
Deze zin leest niet lekker, loopt niet goed en is te lang.
Ook vogel je weer met zou/zal.
"Ik voldoe niet aan de eisen om een huisje- boompje- beestje- saaie- brave- burgertjes- bestaan op te bouwen en liefdevol te worden opgenomen in de buurtwacht die hun tijd verdoen met het loeren naar onschuldige buitenlanders, die toch zeker niets misdaan hebben, maar waar zij zich toch in die mate aan ergeren dat zij voor de zoveelste keer de politie opbellen."
Lange zinnen lezen meer dan beroerd, maak ze korter. En let op hinderlijke herhaling van woorden, zelfde woorden mogen niet achter elkaar staan. Dat leest niet prettig.
"Dus word ik vanwege mijn maatschappelijke mankementen maar in een hoekje geduwd"
"Dus word ik, vanwege mijn maatschappelijke mankementen, maar in"
"zijn vrouw een zoen zou geven op de wang"
zijn vrouw op haar wang een zoen zou geven
"mini rokje"
minirokje, aan elkaar.
"homo bar"
Aan elkaar.