Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2003, 10:22
Elmo19
Elmo19 is offline
AMSTERDAM - De crimineelste Marokkaanse straatbende uit Amsterdam-West bestaat uit 24 jongens van ongeveer achttien jaar. De bende kent geen leiders en de leden testen elkaar voortdurend uit. Criminaliteit, ook onderling, is aan de orde van de dag.

Dat schrijft Frank van Gemert, onderzoeker van Regioplan, in zijn rapport In de greep van de groep.

De harde kern is ongrijpbaar voor politie, justitie en hulpverleners. Gemiddeld zijn deze jongeren 33 keer per persoon met de politie in aanraking gekomen, sinds de tweede helft van de jaren negentig - één van de jongens liefst 202 keer.

Om de harde kern heen hangt steevast een grote groep jongens van veertig tot vijftig personen; meisjes doen nooit mee. Verveling drijft hen bijeen op hangplekken in de buurt. Ze zoeken vertier door elkaar en hun omgeving uit te dagen. Als daardoor problemen ontstaan tussen een groepslid en een bewoner, een winkelier of een politieman, dan duikt de hele groep er binnen een mum van tijd als één man bovenop. Het lukt de politie soms pas na de grootste moeite een bendelid te arresteren.

Een politieman die twee jongens wilde aanhouden die zonder helm op een brommer reden waarvan ook het kentekenplaatje ontbrak, zag bijvoorbeeld hoe andere jongens er met de brommer vandoor gingen, tijdens een worsteling die ontstond. Het lukt de agent om brommerrijder vast te houden door hem te bedreigen met een busje pepperspray.

De harde kern heeft het vooral gemunt op leden van het zogeheten toezichtteam, dat gelieerd is aan de politie. Dit team, dat bestaat uit jongens die de wijk kennen en in de buurt wonen, surveilleert in winkelstraten. Toen een van de teamleden een Marokkaans bendelid vorig jaar maart aansprak op zijn gedrag, kreeg hij een kopstoot. Het teamlid deed aangifte. Toen hij in het weekend uitging op het Leidseplein, werd hij opgewacht door diezelfde bendeleden, in elkaar geslagen en in de Leidsegracht gegooid. De politie was snel ter plekke en hield de jongens aan.

'Korte tijd later werden ze heengezonden, hoewel het delict omschreven staat als poging tot doodslag en de jongens geregisteerd stonden.'

==================

Dit vind ik dus echt typisch een voorbeeld van het falen van het Nederlands strafrechtsysteem!! Hoe kan in godsnaam iemand in 5 jaar tijd 202 keer zijn opgepakt door de politie en niet minstens 10 jaar in de gevangenis zitten?!!

En hoe kan iemand die een delict pleegt wat omschreven staat als poging tot doodslag worden heengezonden??!

Die draaideurcriminelen moeten gewoon tig jaar achter de tralies verdwijnen en er pas weer uitkomen als ze hun leven hebben gebeterd! En dan heb ik het niet alleen over Marokkanen, maar criminelen in het algemeen! Als je dit soort mensen opsluit zal je zien dat het criminaliteitscijfer met 80% zal afnemen, want het is aangetoond dat dit soort mensen voor 80% van alle criminaliteit verantwoordelijk zijn...

Die gozer die 202 keer met justitie in aanraking is geweest, die heeft waarschijnlijk ruim 1000 strafbare feiten gepleegd, aangezien maar 20% van de misdaden wordt opgelost...en er van veel misdaden niet eens aangifte wordt gedaan...
Oud 17-01-2003, 10:41
Gatara
Gatara is offline
Vroeger werden deze lui geraddraaid.

Maar, ja, je hebt wel gelijk dat het belachelijk is dat 1 persoon 202 keren in aanraking met de politie heeft mogen komen.

Ik vraag me eigenlijk nog meer af waar deze agressie cq. verveling vandaan komt en wie of wat ze inspireert.

Misschien zou een onderzoek naar dat wel eens tot een mogelijke oplossing van dit probleem leiden.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Vroeger werden deze lui geraddraaid.

Maar, ja, je hebt wel gelijk dat het belachelijk is dat 1 persoon 202 keren in aanraking met de politie heeft mogen komen.

Ik vraag me eigenlijk nog meer af waar deze agressie cq. verveling vandaan komt en wie of wat ze inspireert.

Misschien zou een onderzoek naar dat wel eens tot een mogelijke oplossing van dit probleem leiden.
ik denk inderdaad dat t uit verveling komt, doordat ze niet werken en niet naar school gaan en waarschijnlijk een uitkering hebben, zodat ze niks hoeven te doen.

als je werkt of volle dagen naar school gaat is de kans al veel kleiner dat je iets gaan doen, de kans is er altijd, maar als je iig iets te doen hebt is dat kleiner.

en ik vind ook dat de nederlandse justitie wat dat betreft ook niet echt goed hun best doet om t af te leren, ik bedoel als je meer dan 10 keer daar mee in aanraking bent geweest zou je toch denken dat de straffen omhoog gaan, maar ja
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 12:00
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
A'dam-west, das hier.
Ik denk zelfs dat ik weet om wie het gaat
Oud 17-01-2003, 12:07
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
ik denk inderdaad dat t uit verveling komt, doordat ze niet werken en niet naar school gaan en waarschijnlijk een uitkering hebben, zodat ze niks hoeven te doen.

als je werkt of volle dagen naar school gaat is de kans al veel kleiner dat je iets gaan doen, de kans is er altijd, maar als je iig iets te doen hebt is dat kleiner.

en ik vind ook dat de nederlandse justitie wat dat betreft ook niet echt goed hun best doet om t af te leren, ik bedoel als je meer dan 10 keer daar mee in aanraking bent geweest zou je toch denken dat de straffen omhoog gaan, maar ja
had ik kunnen zeggen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 13:37
hansjuh
hansjuh is offline
Voor dat soort volk heb ik geen goed woord over. jammer dat ze niet gewoon kunnen worden opgepakt en terug naar marokko worden verscheept.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:23
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
hansjuh schreef:
Voor dat soort volk heb ik geen goed woord over. jammer dat ze niet gewoon kunnen worden opgepakt en terug naar marokko worden verscheept.
tja, ik hoop dat je t alleen over deze groep hebt??

Laatst gewijzigd op 17-01-2003 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 15:22
Martian
Martian is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
t gaat ook echt om ALLE marokkanen he in t artikel

schele mensen zoals jou moeten ze t land uitgooien
waar zie jij hem beweren dat het om alle marrokanen gaat?
Oud 17-01-2003, 15:26
Isa
Isa is offline
idd het is te erg voor woorden. ik snap het niet. iemand met 202 misdrijven kan toch wel door de pliesie berecht worden en gewoon 10 jaar de bak in, op z'n minst.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 16:58
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Martian schreef:
waar zie jij hem beweren dat het om alle marrokanen gaat?
zo kwam t over, maar nu opeens weer niet, laat maar
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 17:23
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Misschien zou hardere aanpak wel eens tot een mogelijke oplossing van dit probleem leiden.
Als je een eitje gaat bakken moet je een eitje breken.
Ik heb het hele artikel vanmorgen gelezen, hulpopvang wierp geen vruchten af. Je kan idd nog de beweegredenen van dit soort mensen kunnen onderzoeken ... maar..
geef toe, er is weinig hoop meer voor dit soort mensen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 18:08
Joostje
Joostje is offline
Wie dan ook zijn recht afpakken om in dit land te verblijven, vindt ik meer dan verwerpelijk.
Oud 17-01-2003, 20:01
Martian
Martian is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
zo kwam t over, maar nu opeens weer niet, laat maar

Citaat:
Joostje schreef:
Wie dan ook zijn recht afpakken om in dit land te verblijven, vindt ik meer dan verwerpelijk.
Ik ook (bijna altijd, hoogverraad e.d. daargelaten), maar ik vind wel dat dit soort jongens jarenlang in harde jeugdinrichtingen geplaatst moeten worden, waar ze flink gestraft worden en tegelijk een opleiding krijgen, iig in het latere deel van hun straf.

Met dit soort jongens kan je de maatschappij echt niet meer belasten.
Oud 17-01-2003, 21:11
Isa
Isa is offline
Citaat:
Joostje schreef:
202 misdrijven plegen vind ik ook verwerpelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 22:39
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
hansjuh schreef:
op transport naar de noordpool lijkt me een betere optie
Oud 21-01-2003, 22:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BBEM schreef:
op transport naar de noordpool lijkt me een betere optie
Waarom niet meteen Polen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 23:27
Verwijderd
gewoon met ze allen op een groot oud schip zetten en de noordzee op laten varen, eenmaal in veilig gebied laten torpederen door een van onze onderzeeërs, wij blij, marine een leuke oefening
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten