Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2003, 13:56
maaike0
maaike0 is offline
hi mensen!

ik snap op zich wel waar het principe van chromatografie op berust, alleen snap ik het verschil tussen de stationaire en de mobiele fase niet

kan iemand me dit verschil misschien uitleggen, in mijn boek staat het erg onduidelijk en mijn leraar heeft het al duizend keer uitgelegd, maar we snappen het niet!

alvast bedankt!

liefs maaike
Oud 17-01-2003, 17:03
Tampert
Tampert is offline
de mobiele fase beweegt omhoog terwijl de stationaire fase gewoon blijft zitten waar die zit. De mobiele fase is dus bijvoorbeeld het gas/de vloeistof en de vaste fase is het plaatje wat je in de vloeistof/het gas laat zinken of het buisje waar je de vloeistof/het gas doorheen laat gaan.
Oud 17-01-2003, 17:32
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Chromatografie is een gevecht tussen bewegen en stilstaan.

de vloeistof (mobiel) loopt omhoog in het papier(stationair),
en de mate waarin bijv. inkt aan het papier blijft kleven bepaalt hoe hoog het komt.

(mocht dit iets toevoegen aan tampahh)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 14:13
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Tampert schreef:
de mobiele fase beweegt omhoog terwijl de stationaire fase gewoon blijft zitten waar die zit. De mobiele fase is dus bijvoorbeeld het gas/de vloeistof en de vaste fase is het plaatje wat je in de vloeistof/het gas laat zinken of het buisje waar je de vloeistof/het gas doorheen laat gaan.
hoi hoi btje late reactie van mij sorry!
Maar dit dacht ik dus ook zo. Mijn leraar houdt alleen vol dat dat niet de stationaire fase is. Ik zei tegen hem: dus het papier wat je bijvoorbeeld in het water houdt, waar de vloeistof zich aan omhoog trekt, is dan dus de stationaire fase......naja ik dacht dat dat zo was, maar hij zegt van niet

Naja goed, misschien heeft hij het dan wel fout

iig bedankt voor het antwoorden (allebei!)

Liefs Maaike
Reageren

Regels voor berichten