Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 09:31
sanguis
sanguis is offline
als ik deze niet op de juiste plek heb geplaatst -> sorry

ik neem ff aan dat de meeste van jullie het vak tekenen op school volgen...

denken jullie er wel eens aan verder te gaan in tekenen, om naar de kunstacademie (o.i.d.) te gaan?
ik moet namelijk nog steeds een tweede keus (naast geneeskunde) hebben en begin er de laatste tijd steeds meer aan te denken om naar de kunstacademie te gaan. Ik heb altijd al van tekenen e.d. gehouden, maar heb er nooit echt bij stil gestaan om er in verder te gaan. Door mijn laatste cijfers voor tekenen (een 9 en 2x een 10) ben ik daar een beetje over na gaan denken.. Maar denken jullie dat daar toekomst in zit?? Mij lijkt het namelijk erg onzeker, maar iets anders kan ik ook niet bedenken..
Oud 20-01-2003, 09:52
aquafemme
aquafemme is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=259730

hier kun je alles vragen..
Oud 20-01-2003, 10:33
sanguis
sanguis is offline
niet gezien bedankt!
Oud 20-01-2003, 15:22
ekki
ekki is offline
Citaat:
sanguis schreef:
niet gezien bedankt!
dan sluit ik deze maar. als je daarop tegen bent moet je me maar even mailen: ekki@scholieren.com

edit: hij is toch maar weer open omdat mensen toch nog informatie hadden (ik heb deze en die topic (met die informatie) samengevoegd).

Laatst gewijzigd op 22-01-2003 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 11:40
Keldon
Keldon is offline
Sanguis... je zat dus te twijfelen over kunstacademie of niet he? Ik kan je wel wat tips geven. Ik heb zelf toegepaste vormgeving gedaan (is een soort basis voor de kunstacademie). Op een kunstacademie willen ze heel apart werk zien. Vernieuwend. Je kan wel heel goed kunnen tekenen, mooie dingen maken, maar als het al bestaat heb je er niets aan en zal je altijd achter de feiten aanlopen.
Op academie zul je echt in hoog tempo heeeel veel moeten tekenen/schilderen/whatever. Niet meer dat ge-miere-neuk met kleine penseeltjes, maar veel maken, en dan maar iets minder mooi.
En als je kunstacademie gaat doen moet je nog ergens rekening mee houden. Als je klaar bent... wat dan? Mensen kunnen je tekeningen wel mooi vinden, maar denk hier eens over: zijn ze ook bereid om er een klein fortuin (want ja, voor zoveel moet je je werk verkopen wil je een beetje redelijk inkomen hebben) voor neer te leggen? Kans is groot dat je na de academie een tijdje werkloos bent omdat niemand je handel koopt. Wel kun je natuurlijk voor bijvoorbeeld tekenleraar gaan op de academie, en niet alleen autonome kunst. Ik hoop dat dit je een beetje helpt bij het maken van een keus van school.

(trouwens ik heb geen academie erna gedaan maar multimedia (net zo lekker creatief toch??)

Keldon
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 12:01
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Ik wou daar nog even aan toevoegen dat de staat kunstenaars ook wel aardig steunt hoor.
tuurlijk, na de academie stroomt het geld heus niet binnen.
Je kunt een WIK-uitkering aanvragen als je in geldnood zit,
is gewoon bijstand met recht op bijverdienen en zonder sollicitatieplicht, ook worden materiaalkosten soms gedeeltelijk teruggeven en krijg je veel subsidies op van alles cultureels.
Het komt ook nog al eens voor dat je studieschuld een gift van de staat wordt.
Dit geeft je een paar jaar de tijd (4 jaar ongeveer) om een bestaan als kunstenaar op te bouwen.
Mensen durven de Academie vaak niet aan vanwege de onzekerheid van inkomen na de academie, maar het is wel te doen hoor
Oud 22-01-2003, 12:14
Keldon
Keldon is offline
dat ben ik niet helemaal met je eens kriz... je krijgt inderdaad een subsidie, maar je moet er niet vanuit gaan dat de ib je schuld laat waaien. binnen 15 jaar moet je een beetje inkomen opbouwen, en als je het kan, moet je daarna alsnog je schuld afbetalen. Ik heb de academie niet gedaan omdat ik een beetje zekerheid van inkomen wil. Maar als je dat niet erg vind, kun je dat best doen. het is wel superleuk, academie, maar voor het grote geld???? neeeeeeh.....
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 12:26
sanguis
sanguis is offline
bedankt voor de info enzo

dat de staat subsidies geeft wist ik niet..

zoals ik al eerder heb gezegd wil ik graag geneeskunde gaan studeren. In het geval dat ik wordt uitgeloot denk ik erover om naar de kunsacademie te gaan en bij de loting het jaar daarop het weer te proberen. Als het dan nog niet lukt ga ik misschien naar belgie, omdat daar geen loting is.. (tenzij de kunstacademie mij uitermate bevalt natuurlijk)

maar jullie bevestigen wat ik al dacht.. het zal moeilijk zijn rond te komen als ik de studie eenmaal klaar heb...
ik denk dat ik dan toch maar naar belgie ga...
Oud 26-01-2003, 16:37
TeethgrindeRRR!
TeethgrindeRRR! is offline
Om je vraag te beantwoorden, mocht het nog nodig zijn:

Ik heb precies dat gedaan. Na de middelbare school heb ik besloten om verder te gaan met wat ik kon, om dus naar de kunstacademie te gaan. Ik heb toen een toelatingsexamen gedaan op het St. Joost in Breda en ben daar toegelaten, daar zit ik nu nog steeds.

Een tijdje geleden had ik totaalbeoordelingen en daar kwam uit dat ik mocht blijven om verder te gaan binnen de richting die ik wilde. Ik doe nu Propedeuse Autonoom, en wil volgend jaar, als ik dan nog mag blijven, Autonoom Sculptuur gaan doen.

Als je het wil, is mijn advies: gewoon jezelf inschrijven en aan zo'n toelatingsexamen meedoen, want daar steek je sowieso wat van op en het is gewoon een leuke dag. Overigens is het enige probleem je leeftijd. Dat probleem had ik ook en het wordt erg veel naar je kop gegooid dat je jong bent, en misschien nog wel levenservaring tekort komt. Je moet gewoon het tegendeel bewijzen door goede dingen te maken en jezelf voor de volle 100% in te zetten.

Of je ervan kunt leven is de vraag. Slechts 5% van de geslaagden binnen Autonoom kan later leven van zijn/haar kunst, maar als je bijvoorbeeld grafisch vormgeven gaat doen ligt er sowieso wel werk klaar voor je. Reclamebureau's staan te springen om jonge kunstacademiestudenten die willen ontwerpen. (logo's, huisstijlen, enz)

Overigens moet ik eraan toevoegen dat als je autonoom wilt doen, dat je je dan geen zorgen moet gaan maken om hoe je rond gaat komen later. Natuurlijk is dat belangrijk, maar het belangrijkste is dat je lol hebt in wat je doet. Ikzelf zit niet te wachten op een baantje van 9 tot 5. Die uitkeringen die je krijgt zijn niet alles, en zo'n subsidie is ook maar beperkt. Je moet het aankunnen, en als je je nou al zorgen gaat zitten maken over hoe je rond gaat komen, in plaats van dat je je zorgen maakt over WAT je nou echt wilt, geneeskunde of kunstacademie, dan weet ik niet helemaal of je je prioriteiten wel helemaal helder hebt gesteld. Geld is niet alles dat er is.

Laatst gewijzigd op 26-01-2003 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 20:01
Dikkie
Dikkie is offline
Citaat:
sanguis schreef:
als ik deze niet op de juiste plek heb geplaatst -> sorry

ik neem ff aan dat de meeste van jullie het vak tekenen op school volgen...

denken jullie er wel eens aan verder te gaan in tekenen, om naar de kunstacademie (o.i.d.) te gaan?
ik moet namelijk nog steeds een tweede keus (naast geneeskunde) hebben en begin er de laatste tijd steeds meer aan te denken om naar de kunstacademie te gaan. Ik heb altijd al van tekenen e.d. gehouden, maar heb er nooit echt bij stil gestaan om er in verder te gaan. Door mijn laatste cijfers voor tekenen (een 9 en 2x een 10) ben ik daar een beetje over na gaan denken.. Maar denken jullie dat daar toekomst in zit?? Mij lijkt het namelijk erg onzeker, maar iets anders kan ik ook niet bedenken..
gewoon doen het is heel breed je kan allerlei richtingen op
Reageren

Regels voor berichten