Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2003, 18:56
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Graag jullie mening over deze stelling ^_^

Homeopathie, is dat kwakzalverij of niet?

Graag argumenten erbij.
Oud 24-01-2003, 19:02
Verwijderd
Ik vind niet dat dit topic hier past..

ik heb geen mening.. ik ben het nog aan het ondervinden.. als ik beter ben zul je van me horen.. en anders ook.. dan ben ik tegen (joh)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:07
Quiana
Quiana is offline
Hm.. denk dat het wel kan helpen,
maar niet het doorslaggevende iets is..
Geloof niet dat het je kan genezen,
iig niet alleen daardoor.
Oud 24-01-2003, 19:10
Boogie
Boogie is offline
--> Lichaam & Gezondheid
Oud 24-01-2003, 19:12
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
er zijn dingen die gewoon gebaseert zijn op echte werking,
ook dingen die maar verzonnen worden voor het geld.

Een middel dat normale medicijnen niet hebben, is dat homopathische middelen een gevoel geven van aandacht bij de gebruiker, en dat soms er meer geloof in het middel is.
Het "kus van mama" effect
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:56
Verwijderd
Toen ik mijn been had gebroken en na twee weken de eerste foto's weer liet maken, was er ábsoluut geen nieuw bot om de breuk gevormd. Dokters hadden het eerder gezien en zeiden dat het vaak héél langzaam gaat dan en het beter is om te opereren. Weer thuis kreeg ik een week om erover te denken, tenminste, mijn ouders wilden erover denken. Mijn moeder kwam toen met homeopathische druppeltjes, voor mensen die iets breken of zwakke botten hebben. Ik had er helemaal geen zin in, geloofde er ook níets van maar heb ze toch elke dag braaf genomen..
Weekje later maakten ze een foto om weer eventjes te controleren, en er was écht in die korte tijd héél veel nieuw bot te zien. Doktoren waren helemaal verbaasd
Ik hoefde niet geopereerd te worden, maar nog wel een tijd in het gips. Ik bleef die druppeltjes gebruiken en ben zo vrij snel uit 't gips gegaan ('t ging allemaal érg snel dus). Wel nog een héle lange tijd op krukken moeten lopen, maar goed..

Ik geloof dus wel dat sommige van die middeltjes werken en noem het daarom geen kwakzalverij

Met blaasontsteking heb ik er overigens ook heel veel aangehad
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 20:01
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
er zijn dingen die gewoon gebaseert zijn op echte werking,
ook dingen die maar verzonnen worden voor het geld.

Een middel dat normale medicijnen niet hebben, is dat homopathische middelen een gevoel geven van aandacht bij de gebruiker, en dat soms er meer geloof in het middel is.
Het "kus van mama" effect
Zoiets heet het Placebo effect

En ik denk dus dat het geen placebo effect heeft...want het werkt ook bij dieren en bij babies...en die kunnen niet denken van "goh, hier word ik beter van" want dan zouden ze dat bij allopatische medicijnen ook wel denken.

Dat is dus ook me 2e punt...als mensen zeggen "het gaat om het geloven", waarom worden ze dan niet gewoon beter met chemische (allopatische) medicijnen? maar wel met homeopathie?
Oud 24-01-2003, 20:05
Ieke
Ieke is offline
Ik ben er heel sceptich over. Als er bijv. in slaapmiddeltjes verdunde caffeïne zit lijkt het me raar dat dat zou werken tegen slapeloosheid. Volgens mij zijn er wel enkele die kunnen werken, maar bij de meeste mensen zit de werking vooral tussen de oren.
Oud 24-01-2003, 20:11
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
ieke schreef:
Ik ben er heel sceptich over. Als er bijv. in slaapmiddeltjes verdunde caffeïne zit lijkt het me raar dat dat zou werken tegen slapeloosheid. Volgens mij zijn er wel enkele die kunnen werken, maar bij de meeste mensen zit de werking vooral tussen de oren.
Ik denk dan ook dat veel mensen het verkeerde middel hebben.
Als je gewoon bij de apotheek gaat vragen naar een middeltje voor iets, dan hoeft dat nog niet te helpen.
Net zoals je zonder recept bij de apotheek paracetamol kunt halen, dat werkt bij mij ook niet bij hoofdpijn!

Bij een homeopaat ga je zoeken naar een middel dat juist voor je is. Wat bij heel je lichaam en 'ziel' past, niet alleen voor die specifieke klacht. Hierdoor kan het zijn dat je een 'verkeerd' middel hebt en het niet aan slaat, waardoor je verder moet gaan zoeken naar een ander middel.

Ook moet je vooral de homeopathie en kruidengeneeskunde niet door elkaar halen, bachbloesem therapie werkt ook perfect, maar dat is dus kruidengeneeskunde.

Ik vind dat mensen, omdat homepopathie natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen is, heel snel naar de foute en negatieve dingen wijzen.
Als een homeopatisch middel 9 van de 10 keer werkt, hoor je altijd verhalen van die ene keer dat het niet werkte...en dan is het "zie je wel", en dat vind ik wel jammer.
Oud 24-01-2003, 21:32
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef:
Zoiets heet het Placebo effect

En ik denk dus dat het geen placebo effect heeft...want het werkt ook bij dieren en bij babies...en die kunnen niet denken van "goh, hier word ik beter van" want dan zouden ze dat bij allopatische medicijnen ook wel denken.

Dat is dus ook me 2e punt...als mensen zeggen "het gaat om het geloven", waarom worden ze dan niet gewoon beter met chemische (allopatische) medicijnen? maar wel met homeopathie?
dankje,
maar neem het bekende acupuntuur voorbeeld.
je krijgt aandacht van een persoon, een gesprek, verder wat dingen in je lichaam.
Die aandacht doet mensen soms ook goed, even tot rust komen.

Ik wijst ook niet alles natuurlijk meteen af, maar goed
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 22:35
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef:
Ik denk dan ook dat veel mensen het verkeerde middel hebben.
Als je gewoon bij de apotheek gaat vragen naar een middeltje voor iets, dan hoeft dat nog niet te helpen.
Net zoals je zonder recept bij de apotheek paracetamol kunt halen, dat werkt bij mij ook niet bij hoofdpijn!
Bij een homeopaat ga je zoeken naar een middel dat juist voor je is. Wat bij heel je lichaam en 'ziel' past, niet alleen voor die specifieke klacht. Hierdoor kan het zijn dat je een 'verkeerd' middel hebt en het niet aan slaat, waardoor je verder moet gaan zoeken naar een ander middel.
Ook moet je vooral de homeopathie en kruidengeneeskunde niet door elkaar halen, bachbloesem therapie werkt ook perfect, maar dat is dus kruidengeneeskunde.
Ik vind dat mensen, omdat homepopathie natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen is, heel snel naar de foute en negatieve dingen wijzen.
Als een homeopatisch middel 9 van de 10 keer werkt, hoor je altijd verhalen van die ene keer dat het niet werkte...en dan is het "zie je wel", en dat vind ik wel jammer.
Ik zeg ook niet dat ze allemaal niet werken. Ik ben er zelf van overuigt dat het bij veel mensen al werkt als ze iets krijgen waarop staat dat het voor hetgeen ze hebben werkt. Er zijn zeker een aantal middelen die werken en er zijn zeker ook 'normale' medicijnen die bij sommige mensen niet helpen.
Ik vind homeopaten kwakzalvers. Ik ben niet objectief, dat weet ik. Ik heb zelf zoveel verhalen over een aantal van die lui hier uit de buurt gehoort dat ik niet anders kan. Dit zijn geen standart verhalen die je overal hoort. Daardoor ben ik ook niet opjectief meer.
Ik zal ook zeker niet zeggen dat mensen niet naar een homeopaat moeten gaan. Als ze denken dat het werkt, prima, maar ik geloof er niet in.
Oud 24-01-2003, 22:45
Verwijderd
Ik geloof niet in al die chemische troep...iig niet dat het goed is voor je lichaam, vaak onderdrukt het ook de symptomen...homeopatische medicijnen werken van binnen uit, ze helpen je lichaam zichzelf beter te maken, ik denk dat dat beter is. Verder wordt er niet alleen aandacht besteedt aan de lichamelijke kant van het ziek zijn, maar ook aan de geestelijke kant, dat hangt veel vaker samen dan veel mensen (en doktoren) denken. Ik vind ook dat de reguliere geneeswijze veel te snel en te vaak allerlei medicijen voorschrijft. Ik ben wel van mening dat zodra homeopatische medicijnen niet meer werken je over moet stappen op reguliere medicijnen, zodat je niet zo iets als bij Silvia Millecam krijgt. tja, goede argumenten...? 'k zou het niet weten eigenlijk, op wat hier boven staat na dan.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 20:35
nienna elensar
nienna elensar is offline
Ik heb wel heel veel ervaring met homeopathische middelen, en ik weet dat het werkt. Veel mensen zeggen dat je er in moet geloven, en dat is ook zeker zo. Maar dat is bij elke vorm van genezen zo, ook bij allopatische middelen.

Ten tweede wordt er gezegt dat het raar is dat verdunde cafëine werkt bij slapeloosheid. Het hele idee achter de homeopathie is juist dat je geneest met iets dat eigenlijk de ziekte beelden op wekt. 'het gelijke wordt genezen met het gelijkende'. Je hebt bijv. planten die koorts opwekken. Maar als je dat verdund en schud (potentiëren, jaja informatie hier!) dat heeft het de tegengestelde werking. Dan geneest het juist de koorts. Een vaccinatie werkt toch ook zo? Bij allopatische middelen doet het medicijn het werkt, je geneest, maar de volgende keer dat je ziek wordt herkent je lichaam de bacteriën niet en wordt je dus weer ziek. Bij homeopathie wordt je lichaam geholpen, en zo herkent het dus ook de volgende keer de bacteriën weer. Maar ik moet wel toe geven dat het niet overal bij werkt, kanker e.d is toch een stuk lastiger. En ook ontstekingen kun je beter genezen met allopatische middelen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten