Hey, ik ben altijd ook heel zenuwachtig voor zoiets, maar ik weet nu eindelijk waar het aan ligt. Je moet alles proberen in je eigen woorden te zeggen, je niet proberen te herinneren hoe je het ook al weer gelezen hebt, want dan ga je hakkelen en kom je er echt niet uit. Gewoon je eigen woorden gebruiken en eigen formuleringen gebruiken. Ik heb het laatst met een spreekbeurt voor het eerst geprobeerd en het ging meteen stukken beter.
Verder moet je je er ook niet te druk over maken. (Niet zoals ik dus toen ik de 4e zat er een hele week niet van slapen, door de zenuwen) Je bereidt je gewoon heel goed voor en dan kan het bijna niet meer mis gaan, wedden dat het heel goed gaat en daar krijg je dan weer heel veel zelfvertrouwen van voor de volgende keer, dat had ik ook.
Ik heb nog wel wat stellingen voor je, want ik moet vrijdag een debat houden (en ik ben ook best zenuwachtig hoor)
1. Het politie-uniform mag gecombineerd worden met een hoofddoek, tulband of keppeltje.
2. Werknemers moeten het recht hebben om werken op zondag te weigeren.
3. De numerus fixus moet worden afgeschaft.
Of je kan het over xenotransplantaties, of genetische manupilatie doen, of over de doodstraf.
Nou, ideeën genoeg dus.
Veel suc6!
|