Onlangs heb ik de omstreden Franse film met de titel 'Irréversible' bij de videotheek gehuurd. De film die door menig criticus werd bestempeld als het summum der wansmaak en onderwijl werd bejubeld door vele mensen vanwege het aan de kaak stellen van taboes in de samenleving. Drugs, seks en geweld, alles komt in deze film - die overigens op 't Cannes-festival te zien was - op een gruwelijke expliciete manier aan bod.
Het verhaal is qua opzet vergelijkbaar met Memento (beginnend bij het eind). Het komt er op neer dat de beeldschone Monica Belluci op brute wijze verkracht wordt door één of andere darkroomnicht met de charmante naam 'de Lintworm'. Deze 10-minuten durende anale verkrachtingsscène was toch wel even slikken.
Vervolgens sporen haar man en diens beste vriend de moordenaar op in een plaatselijke gayclub en hakken op uitermate wanstaltige wijze op hem in met een brandweerblusser.
Afgezien van deze smakeloze scènes was de film toch wel goed en zette hij ook zeker aan tot nadenken over de realiteit in de samenleving. De hemelse muziek van Beethoven aan het eind van de film laat je overigens wel met een dubbel gevoel achter...
heeft iemand deze film ook gezien en zo ja, wat vond je er van?
Ik vond hem eigenlijk een beetje tegenvallen, er werd me teveel poespas iets geprobeerd uit te drukken en dat zag er eigenlijk niet zo goed uit... Maar goed, het idee was wel ok.. alleen niet wat ik ervan gemaakt zou hebben..
Hmm, ik vond hem ook niet slecht hoor.. 'k Heb alleen betere films gezien
Op een gegeven avond stond ik voor een filmhuis waar ie draaide, maar ik ben er toch maar niet heen geweest ik denk niet dat het het soort film is dat ik leuk vind.
Ik vond het echt een walgelijke film. Zal wel heel oppervlakkig klinken, maar ik zat echt met kotsneigingen in de bios (eh filmhuis). Dat mensen daarnaar kunnen kijken zonder onwel te worden .
Hermione schreef: Ik vond het echt een walgelijke film. Zal wel heel oppervlakkig klinken, maar ik zat echt met kotsneigingen in de bios (eh filmhuis). Dat mensen daarnaar kunnen kijken zonder onwel te worden .