Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2002, 08:52
Secreet
Secreet is offline
als je bv te weinig op school bent maar wel je examen wilt maken, kunnen ze je dat dan weigeren?

is er een wet over of iets?

kan iemand me die info geven?
Oud 14-02-2002, 09:10
tygertje_15
tygertje_15 is offline
ja als je te weinig op school bent kunnen ze je examen weigeren..
mag je niet op stagen geen examen.
heb je te weinig punten...
geen examen...
en ga zo maar door

te veel gespijbeld geen examen.
kijk ik weet niet wat je hebt gedaan
gespijbeld of geoorlooft afwezig maar ja...

kus kus,
willeke
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 09:47
Secreet
Secreet is offline
het gaat dus niet om de punten. Spijbeluren, zonder dat je iets mist bijvoorbeeld.

Ik heb namelijk al mijn repetities, mijn stage, en alle opdrachten verder goed doorlopen.
Oud 14-02-2002, 09:53
Requiem II
Requiem II is offline
Bij ons mogen ze dat, toegang tot eindexamen weigeren vanwege spijbelen.
Je moet in het eindexamenregelement (van jouw school) opzoeken of jouw school dat ook mag.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 11:30
Verwijderd
Je kunt idd worden geweigerd bij je examen vanwege spijbelen...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 11:53
Verwijderd
Dat kan heel goed. Er is daar overigens helemaal geen wet oid voor, het is gewoon aan de scholen(gemeenschappen) zelf om het beleid en de regels te bepalen. En ik denk zo dat de meeste scholen wel een regeling hebben dat ze alle sancties op alle gevallen te kunnen toepassen op vrijwel alle gronden, gewoon om ervoor te zorgen dat er niemand 'door het net glipt'.

Dus als zij vinden dat jij teveel hebt gespijbeld kunnen ze je daar het examen wel voor weigeren, ja.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 13:13
Roland
Roland is offline
Bij mij op school ken ik geen regel over geen examen doen als je teveel spijbelt. Het mag natuurlijk niet als je die belachelijke handelingsdelen niet gedaan hebt En ik hoef lekker geen stage te doen
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 19:23
jaz-p'
jaz-p' is offline
ja ze kunnen je altijd weigeren. Als je bepaalde handelings delen niet hebt afgerond als je niet genoeg hebt gedaan... dat soort dingen.
kijk als je niet genoeg op school bent geweest maar toch al je handelingsdelen & co hebt ingeleverd dan weet ik het niet.
Oud 14-02-2002, 19:40
Balance
Balance is offline
idd, het is net of je school die regel heeft of niet, maar het is over het algemeen wel zo dat je bijv niet te veel gymlessen mag missen enzo, dan heb je er te weinig actief meegedaan en mogen ze het weigeren
Oud 15-02-2002, 07:38
BlackLion
BlackLion is offline
- Mijn kind spijbelt. Wat gebeurt er nu?

De directeur van een school is verplicht de afwezigheid van alle leerlingen nauwkeurig bij te houden. Als de directeur constateert dat een leerling lang en/of vaak ongeoorloofd afwezig is, dan moet hij/zij binnen drie dagen de leerplichtambtenaar hiervan op de hoogte stellen. Die gaat dan op zoek naar de oorzaken en redenen van het ongewenste schoolverzuim. Daarvoor neemt hij/zij meestal eerst contact op met de leerling en ouders/verzorgers voor een gesprek. Afhankelijk van de uitkomsten van de gesprekken, onderneemt de leerplichtambtenaar verdere actie

- Wat doet de leerplichtambtenaar allemaal?

Het werk van de leerplichtambtenaar is zeer divers. Hij/zij geeft informatie, advies en hulp aan de scholen, maar ook aan leerlingen en ouders/verzorgers. Hij/zij zorgt ervoor dat iedereen zich aan de leerplichtwet houdt. Verder probeert de ambtenaar te voorkomen dat leerplichtige jongeren de school niet bezoeken of de school zonder diploma verlaten. Daarvoor probeert hij/zij jongeren te motiveren, de ouders te informeren of hulp van derden in te schakelen. Ook bemiddelt de leerplichtambtenaar bij conflicten.
Niet alleen de leerplichtambtenaar is belangrijk voor de uitvoering van de leerplichtwet. Ook de ouders/verzorgers van leerplichtige leerlingen en de schoolleiding hebben een belangrijke verantwoordelijkheid. En ook de leerplichtige jongeren vanaf twaalf jaar zijn (mede)verantwoordelijk voor het schoolbezoek. De leerplichtambtenaar kan de jongere hierop aanspreken.

- Wat doet de leerplichtambtenaar allemaal?

Het werk van de leerplichtambtenaar is zeer divers. Hij/zij geeft informatie, advies en hulp aan de scholen, maar ook aan leerlingen en ouders/verzorgers. Hij/zij zorgt ervoor dat iedereen zich aan de leerplichtwet houdt. Verder probeert de ambtenaar te voorkomen dat leerplichtige jongeren de school niet bezoeken of de school zonder diploma verlaten. Daarvoor probeert hij/zij jongeren te motiveren, de ouders te informeren of hulp van derden in te schakelen. Ook bemiddelt de leerplichtambtenaar bij conflicten.
Niet alleen de leerplichtambtenaar is belangrijk voor de uitvoering van de leerplichtwet. Ook de ouders/verzorgers van leerplichtige leerlingen en de schoolleiding hebben een belangrijke verantwoordelijkheid. En ook de leerplichtige jongeren vanaf twaalf jaar zijn (mede)verantwoordelijk voor het schoolbezoek. De leerplichtambtenaar kan de jongere hierop aanspreken.

- Wat doet de leerplichtambtenaar bij problemen?

Soms spijbelen kinderen enkel en alleen omdat ze geen zin in school hebben. Veelvuldig of langdurig ongeoorloofd schoolverzuim heeft echter meestal diepere oorzaken. Een leerling kan lichamelijk of geestelijk in problemen zijn gekomen. Soms door moeilijkheden waar hij of zij niet uitkomt. Dat kunnen problemen thuis zijn of moeilijkheden met of op de school. De leerplichtambtenaar kan een rol spelen door hulp te geven:

bij problemen tussen de school en de leerling of de ouders;

als de leerling van school wordt gestuurd;

als de leerling van school wil of moet veranderen;

als vervangende leerplicht of vrijstelling van de leerplicht noodzakelijk is.

Bij ongeoorloofd schoolverzuim probeert de leerplichtambtenaar allereerst met alle betrokkenen te praten om achter de reden(en) hiervan te komen. De leerplichtambtenaar probeert op deze manier goede samenwerking tussen de leerling, zijn of haar ouders en de school te bereiken. Soms komt er op deze manier geen oplossing uit en schakelt de ambtenaar ook andere hulpverleners in. In ieder geval staat bij het zoeken naar oplossingen het belang van de leerling altijd voorop.

In zeer bijzondere gevallen kan de leerplichtambtenaar vervangende leerplicht of vrijstelling van leerplicht mogelijk maken. Voorwaarde hiervoor is dat een gezamenlijk plan op tafel ligt, waarin de begeleiding van de betreffende jongere is geregeld. In die gevallen spelen de ouders of verzorgers, de school, de leerplichtambtenaar en de jongere zelf een belangrijke rol.

- Wat als mijn kind blijft weigeren naar school te gaan?

Is alles geprobeerd om de problemen op te lossen, maar weigert uw kind toch nog om naar school te gaan? Dan kan de leerplichtambtenaar een proces-verbaal laten opmaken. In dat proces-verbaal wordt een leerplichtige leerling vanaf twaalf jaar strafbaar gesteld voor schoolverzuim. Het schoolverzuim is dan een zaak van de officier van justitie.
De leerplichtambtenaar schakelt justitie uiteraard ook in wanneer u als ouder of verzorger het kind belet of verbiedt naar school te gaan.

Oud 15-02-2002, 07:50
BlackLion
BlackLion is offline
Echt weigeren van je examen is heel erg moeilijk maar het zou kunnen.
Oud 15-02-2002, 13:26
C'est moi!
C'est moi! is offline
Op de school waar ik nu zit heb ik moeten tekenen dat ik accoord ging met het feit dat zij mij mijn examen mogen weigeren als ik teveel afwezig ben...

Maar ook zonder iets dergelijks lijkt het me wel mogelijk dat ze je geen examen laten doen omdat je teveel spijbelt...
Reageren

Regels voor berichten