Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2002, 21:10
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik ga dus na de vakantie ook op mezelf in omgeving Rijswijk...zal wel moeten.

Kan dus kiezen uit Den Haag, Rotterdam, Leiden, Delft, Amsterdam, Utrecht, Rijswijk etc.

Maar ik heb dan dus 390 euro, misschien iets meer om van te leven.(dus ik werk dan nog niet, dit is alleen studiefinanciering)

Wat zijn jullie maandelijks kwijt aan huisvesting en onderhoud?

Ik ben bang dat ik het op deze manier niet zal kunnen overleven.
En dat ik werk kan vinden kan ik ook niet van te voren voorspellen.

Persoonlijk wil ik dus zelfstandig wonen...lijkt me niks om op een 'gore'(sorry people ) studentenkamer te moeten verblijven. Tenzij het niet anders kan natuurlijk.

En op een bijdrage van mijn ouders hoef ik niet te rekenen.

PS: Ik weet niet of dit het juiste forum is om de topic te plaatsen, maar ja...weet even zo snel niet een andere plaats.

Groetjes
Ben(die anders niet eens kan studeren
Oud 04-03-2002, 23:12
GinnyPig
GinnyPig is offline
Als je een kamer in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht wilt, moet je nu echt beginnen met zoeken (en hopen dat je veel geluk hebt).

De wachttijd in Amsterdam is namelijk iets van 36 maanden.......

En met 390 € red je het niet echt vrees ik. Tenminste niet als je in een beetje redelijk huis wilt wonen. Maar goed, een baan kan je eigenlijk best snel vinden, vooral in de grote steden (desnoods bij de AH, daar kan je nog op de dag zelf beginnen )
Oud 05-03-2002, 07:04
Requiem II
Requiem II is offline
Over die kamers in Amsterdam, een vriend van mij keek even in de viavia, belde naar een aantal advertenties, en had binnen een half uur een kamer in amstelveen van 3x4 m voor 200 EUR.
Dus het hoeft niet altijd zo dramatisch te gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 07:07
Requiem II
Requiem II is offline
En trouwens, hoe kom jij aan een studiefinanciering van 390 EUR? Ik dacht dat het uit huis maar iets van 120 EUR was ofzo ? Of heb je er ook zo'n IB-groep lening bij afgesloten?

Verder denk ik ook niet dat je het redt met 390 EUR. Die kamer zal toch al snel 200-300 EUR zijn. Alleen al aan eten mag je aan iets van 4 EUR per dag ofzo rekenen.

Over werk hoef je inprincipe niet druk te maken. Zoals iemand al zei, bij de AH hebben ze altijd wel een vakkenvuller of cassiere ofzo nodig... Verdient alleen kut. Als je 17 bent begint het bij 3,34 EUR per uur en als je 18 bent komt daar misschien 1 EUR bij ofzo.
Nja, beter dan niets iig.

[Dit bericht is aangepast door Requiem II (05-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 08:48
heumen
heumen is offline
Alhoewel je in Leiden sneller een kamer hebt dan in andere grote steden is het toch wel beter om je nu al in te schrijven voor een kamer. 390 euro is aan de krappe kant maar als je een beetje rustig aandoet moet het wel kunnen. Wat vaak wel kan schelen is als je een aantal huisgenoten hebt met wie je samen het avondeten deelt. Je kan vaak goedkoper koken voor meerdere mensen dan alleen (en het is nog gezelliger ook). Wat in de huur erg kan schelen is als je niet in de stad zelf gaat wonen. Ik woon in alphen a/d rijn. 15 km buiten leiden. OK ik moet wel elke dag drie kwartier reizen maar ik heb voor 180 euro per persoon (we zijn met z'n 2en) een zeer riante flat met drie kamers en een woonkamer van 30 m^2.
Oud 05-03-2002, 10:23
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Je kunt goedkoop geld lenen bij de IB-Groep.
Oud 05-03-2002, 11:56
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik ben dus pleegkind en er wordt dus geen rekening gehouden met mijn biologische ouders. Vandaar dat ik zoveel krijg.

Tja, ik zou me dus eventueel ook kunnen aanmelden bij studentenhuizen, als het niet anders kan.

Dan zou ik het toch in zo'n geval kunnen redden met 390 euro?

Groetjes
Ben(die het idee krijgt dat studeren iets voor de elite weer is
Oud 05-03-2002, 12:05
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Groetjes
Ben(die het idee krijgt dat studeren iets voor de elite weer is

Onzin, je kunt heel goedkoop geld lenen, bijna tegen het inflatieniveau (5% ofzo), dus dat hoeft echt een probleem te zijn. Je krijgt bovendien al heel veel stufi, ik krijg maar 140 gld ofzo.
Oud 05-03-2002, 14:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Onzin, je kunt heel goedkoop geld lenen, bijna tegen het inflatieniveau (5% ofzo), dus dat hoeft echt een probleem te zijn. Je krijgt bovendien al heel veel stufi, ik krijg maar 140 gld ofzo.

Klopt, maar ik zit wel met een schuld van tientallen duizenden guldens. En daar zit ik niet op te wachten.

Groetjes
Ben(die bij voorkeur niet wil lenen, en dat zo lang mogelijk wil uitstellen
Oud 05-03-2002, 16:07
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Klopt, maar ik zit wel met een schuld van tientallen duizenden guldens. En daar zit ik niet op te wachten.

Groetjes
Ben(die bij voorkeur niet wil lenen, en dat zo lang mogelijk wil uitstellen

Je kunt er ook makkelijk, 10 uur ofzo per week, bij werken.
Oud 05-03-2002, 17:54
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Je kunt er ook makkelijk, 10 uur ofzo per week, bij werken.

Tja, ik geloof je, maar toen ik dat gister zo las, dacht ik toch even van...uhh....gaat dat wel lukken!

Groetjes
Ben(die wel zal moeten werken inderdaad
Oud 06-03-2002, 12:17
Bird
Bird is offline
Ga dan lekker in de horeca werken man! Dat verdient superveel. Enige nadeel is dat je je half dood moet werken, maar ja, voor wat hoort wat he?!

Iedereen zou wel op kamers kunnen hoor. Je hoeft toch niet gelijk superriant te gaan wonen? Een vriend van mij woont in een hok van twee bij drie (heeft wel een gemeenschappelijke woonkamer) en die is niet ongelukkig ofzow hoor.
Studentenhuizen zijn niet per definitie ranzig! Zoek een schoon studentenhuis of maak afspraken met je huisgenoten dat je het netjes houdt. Jongenshuizen zijn over het algemeen viezer dan gemengde huizen (goeie tip ) Netwerken is het keyword voor vandaag!

Iig succes ermee!
Oud 06-03-2002, 13:41
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Wat zijn jullie maandelijks kwijt aan huisvesting en onderhoud?
pfft...moeilijk om zo te zeggen...als je wilt kan ik wel even mijn rekeningen nakijken en het hier neerzetten..
Oud 06-03-2002, 14:34
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
TearSong schreef:
pfft...moeilijk om zo te zeggen...als je wilt kan ik wel even mijn rekeningen nakijken en het hier neerzetten..

Oh, als je dat zou willen! Graag, en dan waar het voor bedoeld was...als het zou kunnen.

In ieder geval heel erg bedankt alvast!

Groetjes
Ben(die dan een beetje een idee kan hebben van wat hij kwijt zal zijn aan het 1 en ander
Oud 06-03-2002, 14:36
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Bird schreef:
Ga dan lekker in de horeca werken man! Dat verdient superveel. Enige nadeel is dat je je half dood moet werken, maar ja, voor wat hoort wat he?!

Iedereen zou wel op kamers kunnen hoor. Je hoeft toch niet gelijk superriant te gaan wonen? Een vriend van mij woont in een hok van twee bij drie (heeft wel een gemeenschappelijke woonkamer) en die is niet ongelukkig ofzow hoor.
Studentenhuizen zijn niet per definitie ranzig! Zoek een schoon studentenhuis of maak afspraken met je huisgenoten dat je het netjes houdt. Jongenshuizen zijn over het algemeen viezer dan gemengde huizen (goeie tip ) Netwerken is het keyword voor vandaag!

Iig succes ermee!

Ik ga toch liever studeren
Denk even op de lange termijn...een man van 50 willen ze toch niet achter de bar .

Mja, inderdaad...zal weinig keus hebben en in een studenwoning moeten ja, maar is dan 390 euro wel genoeg?

Groetjes
Ben(die daar maar eens naar op zoek zal gaan
Oud 06-03-2002, 19:53
Bird
Bird is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ik ga toch liever studeren
Denk even op de lange termijn...een man van 50 willen ze toch niet achter de bar .

Mja, inderdaad...zal weinig keus hebben en in een studenwoning moeten ja, maar is dan 390 euro wel genoeg?

Groetjes
Ben(die daar maar eens naar op zoek zal gaan

Hmz, bijdehand....

Kweeniet precies hoeveel. 'k geloof dat die vriend ongeveer een kleine 300 piek (! ik boycot even de uiro) all in per maand kwijt was. Eten is een gulden of acht per dag, dus 250 piek per maand.

Je hebt 850 piek, dus hou je nog 300 over voor studie, boeken (niet onderschatten, per trimester ben ikzelf 700 piek kwijt), kleding, uitgaan, en onverwachte uitgaven. Red je dus bij langenaar niet, denk ik, sorry...

Is bijlenen een optie?

Succes ermee!

Ow, ik zit me net te bedenken dat je natuurlijk ook nog gaat werken. Zeg twaalf uur per week, maal 15 piek (?) dat is 180. Dat is ongeveer je boekengeld per maand.

Dus dan alleen nog je studiegeld, kleding en uitgaan. (van die 300)
Ik denk dat je dus echt bij zal moeten lenen.

[Dit bericht is aangepast door Bird (06-03-2002).]
Oud 06-03-2002, 20:49
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Oh, als je dat zou willen! Graag, en dan waar het voor bedoeld was...als het zou kunnen.
ok een paar dingen:

huur: €167,22 (inclusief huursubsidie)
electriciteit/gas/kabeltv: ongeveer €70,00
telefoon: €14 voor belbasis abonnement, daarbovenop komen nog je telefoonkosten...
Boodschappen etc: €175-200 per maand, maar das dan wel voor 2 personen en 2 katten

water kan ik je zo niet vertellen want dat wordt niet per maand berekend. Maar dat is ongeveer wat ik hier per maand kwijt ben. De huur is voor een benedenwoning met een huiskamer van 27 m2, 2 slaapkamers en een tuin, vlakbij het centrum van utrecht. We krijgen wel huursubsidie (het maximale bedrag als je nog studeert), en dat scheelt een berg natuurlijk.

Oud 07-03-2002, 08:59
damaetas
damaetas is offline
huur: 176 € (betalen mn ouders)
school (dit is ongeveer voor een heel jaar, plus inschrijving en excursies en hamer ): 720€

elke maand aan eten en onderhoud: 130€

en dan nog kleren enzo mar dat variëert
Oud 07-03-2002, 17:35
PV
PV is offline
Ik leen het maximale bij IB-groep.. terugbetalen gaat zo snel als dat je later verdient, daar hoef je je op zich geen zorgen over te maken denk ik na 15 jaar wordt het ook weggescholden

Mijn uitgaven ongeveer:
Huur: €175,- per maand (inclusief licht, gas, water; kamer is ong. 9m2)
Eten: ongeveer 20€ per week (als ik van maandag t/m vrijdag er zit €20, maar ben vaak eerder vrij). Ik neem ook wel eens wat van thuis mee
School: schoolgeld hebben mn ouders betaald, en de eerste noodzakelijke boeken. De rest (kranten, tijdschriften, verdere boeken en zo) betaal ik nu vaak zelf.. maar dat ligt helemaal aan je studie wat je nodig hebt natuurlijk.
Kleding: ligt ook helemaal aan jezelf loop wat langer in je oude kleren als je daar het geld niet voor hebt, of neem je ouders mee.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 20:31
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
wat is er tegen een studentenhuis. Je staat bol van de vooroordelen, die zijn helemaal niet zo goor als je denkt. En dan nog, ben je te lam om zelf iets te doen.

Zelfstandig wonen kun je op je buik schrijven met 390 euro. Ik ben per maand ongeveer 230 euro kwijt.

Oud 08-03-2002, 21:54
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
wat is er tegen een studentenhuis. Je staat bol van de vooroordelen, die zijn helemaal niet zo goor als je denkt. En dan nog, ben je te lam om zelf iets te doen.

Zelfstandig wonen kun je op je buik schrijven met 390 euro. Ik ben per maand ongeveer 230 euro kwijt.

Ik ben niet lam om zelfs iets te doen, m'n kamer is zelfs altijd netjes...

En tja, wat die vooroordelen betreft, dat geef ik toe, maar is wel gebaseerd op ervaring(gezien dus)!

Groetjes
Ben(die ook bang is dat hij wel in een studentenkamer moet komen te wonen
Oud 08-03-2002, 22:05
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

En tja, wat die vooroordelen betreft, dat geef ik toe, maar is wel gebaseerd op ervaring(gezien dus)!

ja gezien, het is misselijk wat ik wel niet voor kamers gezien heb, maar je hebt het allemaal zelf in de hand hoor en dat moet je nog even beseffen. Je kunt iedere dag je bedje en bureautje met sanasept reinigen en 3 keer per week dweilen, maar je kunt ook 2 jaar niks aan je kamer doen en een laag verf over de muur kletsen en dan vertrekken. Er is een middenweg, maar het is maar net wat je ervan maakt.
Oud 09-03-2002, 07:37
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
mwah..ik had er ook helemaal geen zin in om in een studentenhuis te gaan zitten hoor. Ten eerste omdat ik niet graag met anderen in zo'n huis zit, ten tweede omdat je vaak een gedeelde douche en keuken hebt en dat lijkt me al helemaal niks (ten derde dan nog omdat ik vind dat je voor een kamer in een studentenhuis veel te veel betaalt voor veel te weinig )

Oud 09-03-2002, 23:06
Jamie
Jamie is offline
Kamerhuur: €190

ongeveer 11 vierkante meter met een hoogslaper, dus dat scheelt weer ruimte.
Oud 10-03-2002, 13:55
Python
Python is offline
Studentenhuis is echter veel cooler!!! En kan ook best (redelijk) schoon zijn hoor...!)
Ik heb 28m2 en eur. 235 oid huur, incl. Maar krijg je geen ouderlijke bijdrage? Ben altijd weer aan het begin van de maand
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2002, 15:18
Bird
Bird is offline
Citaat:
Python schreef:
Studentenhuis is echter veel cooler!!! En kan ook best (redelijk) schoon zijn hoor...!)
Ik heb 28m2 en eur. 235 oid huur, incl. Maar krijg je geen ouderlijke bijdrage? Ben altijd weer aan het begin van de maand
Nee, krijgt hij niet (zie 1 van de replies). Studentenhuis is idd cool. Supergezellig en ranzigheid valt écht wel mee hoor. Ik zeg altijd maar: Een schoner studentenhuis begint bij jezelf (en hierrr die stofzuiger..)
Reageren

Regels voor berichten