Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2003, 17:51
hotworst
hotworst is offline
ok, ik ben een n00b zeg maar met linux en ik wil het draaien om verschillende redenen
1: uitproberen
2: keer iets anders
3: heb nu toch 2e computer ...
enz enz

ik heb geen i-net op dat ding (nog) ...

dus wat is de beste en makkelijkste
Oud 01-02-2003, 19:01
Martin
Martin is offline
Redhat 8.0?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:07
niemand
niemand is offline
ik beveel voor beginners redhat of mandrake of suse aan
en dan dus de nieuwste versie die er is
ik ben zelf begonnen met redhat
begin iig niet met iets als slackware want dat is erg lastig als je nog bijna nix weet
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:27
Verwijderd
Ja, dit vind ik ook wel interessant.

En dan met name de vraag: waar haal ik het vandaan? Moet ik het downloaden of een CD branden van een vriend?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:36
Koen
Koen is offline
Ten eerste is een Linux bak zonder internet in mijn ogen zeer vervelend. Je hebt altijd weer pakketjes nodig ed, en soms staan die niet op je cd's. Dan ben je dus de sjaak als je geen internet hebt.

Om te beginnen met Linux werkt Redhat best aardig. Toch kan ik je natuurlijk ook van harte Debian aanbevelen. Een internetverbinding is dan wel prettig, anders moet je eigenlijk alle 3 de cd's wel branden. Heb je wel een internet verbinding, dan is voor Debian althans de 1e cd genoeg; bij Redhat ontkom je er niet aan alle 3 de cd's te downloaden. www.linuxiso.org gaat meestal wel aardig snel, zoek anders de mirrors op de homepage van de distro.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:37
Dwarfie
Dwarfie is offline
Downloaden kan goed. Redhat 8.0 is wel een goede keus om mee te beginnen. Ik ben ooit begonnen met Suse 5.1 en later Redhat 6.0, paar keer Mandrake geprobeerd, maar dat vond ik eigenlijk niks.

Uiteindelijk vond ik Debian het fijnste werken, maar de laatste tijd doe ik eigenlijk niks meer met linux, geen tijd en geen zin meer om er wat aan te doen.
Oud 01-02-2003, 19:40
Talon
Talon is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ja, dit vind ik ook wel interessant.

En dan met name de vraag: waar haal ik het vandaan? Moet ik het downloaden of een CD branden van een vriend?
als een vriend van je het op cd heeft, is dat makkelijker, en sneller om dat over te branden
anders moet je het gewoon downloaden
Oud 01-02-2003, 20:52
LB06
LB06 is offline
De makkelijkste distro is in mijn ogen toch echt Mandrake. Erg goede hardware-support en autodetectie, een installatie die Jan met de korte achternaam kan doen, een straight-forward Control Center. Gemakkelijkere softwareinstallatie door urpm (apt achtig iets, voor de insiders). Iets dat bij RH weer net iets minder is. Suse is ook erg gebruiksvriendelijk (bijna in alle RH vs. Suse n00b reviews komt Suse er een stuk beter vanaf). Het is echter wel zo dat je Suse via ftp moet installeren wil je geen geld betalen. Dit is niet bevorderlijk voor de gebruiksvriendelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
Ten eerste is een Linux bak zonder internet in mijn ogen zeer vervelend. Je hebt altijd weer pakketjes nodig ed, en soms staan die niet op je cd's. Dan ben je dus de sjaak als je geen internet hebt.

Om te beginnen met Linux werkt Redhat best aardig. Toch kan ik je natuurlijk ook van harte Debian aanbevelen. Een internetverbinding is dan wel prettig, anders moet je eigenlijk alle 3 de cd's wel branden. Heb je wel een internet verbinding, dan is voor Debian althans de 1e cd genoeg; bij Redhat ontkom je er niet aan alle 3 de cd's te downloaden. www.linuxiso.org gaat meestal wel aardig snel, zoek anders de mirrors op de homepage van de distro.
Ja, ik heb op mijn bak internet ter beschikking...wat zal ik dan gaan draaien, Debian, Redhat of Mandrake? Ik ben echt een Linuxn00b pur sang, maar ik leer wel snel. Als iets niet heel gebruikersvriendelijk is, is dat geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:57
Koen
Koen is offline
En dat vind ik nou juist 't punt met Mandrake, en veel van deze een-kleuter-kan-het-ook distro's. Je ziet namelijk niks meer van 'Linux zelf'. Het enige wat je tegenkomt zijn wizards, manuals, en andere tools die alles doen wat je eigenlijk zélf ook wel eens wilt doen.

Zo leer je helemaal níks van Linux. Dat is eeuwig zonde, want dan zie je van Linux nooit meer als een grafische ballenbak. Redhat heeft daar al minder een handje van dan Mandrake, alhoewel nog steeds vrij veel. Redhat komt er overigens in praktisch elke review ook beter uit dan Mandrake.

Bén je dan toch dat type dat wel graag bij het handje gehouden wordt bij het uitproberen van Linux, neem dan Redhat. Helemaal geen slechte distro. Vind je jezelf een bikkel of wil je 't gewoon niet al te makkelijk maken voor jezelf en hou je van een overwinnigsgevoel als je iets aan de praat hebt gekregen, dan kan je jezelf het genot van Debian niet ontnemen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 21:55
niemand
niemand is offline
Citaat:
Koen schreef:
En dat vind ik nou juist 't punt met Mandrake, en veel van deze een-kleuter-kan-het-ook distro's. Je ziet namelijk niks meer van 'Linux zelf'. Het enige wat je tegenkomt zijn wizards, manuals, en andere tools die alles doen wat je eigenlijk zélf ook wel eens wilt doen.

Zo leer je helemaal níks van Linux. Dat is eeuwig zonde, want dan zie je van Linux nooit meer als een grafische ballenbak. Redhat heeft daar al minder een handje van dan Mandrake, alhoewel nog steeds vrij veel. Redhat komt er overigens in praktisch elke review ook beter uit dan Mandrake.

ja dat klopt wel, maar om nou gelijk met een distro te beginnen waarin je alles lekker zelf doet is ook niet alles
zo start slack van de cd op op en vertelt je: partitioneer je hd even, selecteer een kernel en start dan de setup
verder zie ik in slack nauwelijks een config tool en om nou gelijk alle config files zelf aan te gaan passen als je nog niet eens weet dat 'dir' in linux 'ls' heet, lijkt mij niet handig
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:04
Koen
Koen is offline
Ik heb Debian 2.2 geleerd met de handleiding ernaast. Dat werkt heel makkelijk. Je wordt aan je hand meegenomen door Linux land, maar moet wél alles zelf doen. Zo leer je 't wel, en doe je 't toch zelf. Perfecte combinatie imho.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:14
hotworst
hotworst is offline
ik ga voor mandrake of suse, weet nog niet, dl ze alle2 wel
Oud 02-02-2003, 12:29
ekki
ekki is offline
ik zou geen suse nemen. heb daar helemaal geen goeie ervaringen mee. redhat vind ik stukken beter. suse is zo log en traag. ook leuk is dat redhat bij een niet-standaard installatie niet meteen tijdens het opstarten naar x gaat, want dat moet je zelf doen (startx of xinit)
Oud 02-02-2003, 12:40
Koen
Koen is offline
Citaat:
hotworst schreef:
ik ga voor mandrake of suse, weet nog niet, dl ze alle2 wel
Elke review wijst Redhat aan boven Mandrake. Redhat ís gewoon beter, punt. SuSe is helemaal bagger en bovendien commercieel. Open niet eerst een topic om te vragen wat er beter is, om vervolgens precies het tegenovergestelde te gaan gebruiken.. :/
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:45
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Koen schreef:

Bén je dan toch dat type dat wel graag bij het handje gehouden wordt bij het uitproberen van Linux, neem dan Redhat. Helemaal geen slechte distro. Vind je jezelf een bikkel of wil je 't gewoon niet al te makkelijk maken voor jezelf en hou je van een overwinnigsgevoel als je iets aan de praat hebt gekregen, dan kan je jezelf het genot van Debian niet ontnemen.
Beetje kort door de bocht hè. Niet iedereen is even gemotiveerd om Linux te gaan leren of het te gaan gebruiken. Als iemand de muur loopt als hij X niet krijgt gestart in Gentoo of Debian, zal diegene in veel gevallen al afhaken en Linux er maar afgooien(zo ook de topicstarter als het te moeilijk wordt). Een eerste kennismaking met Linux moet niet stroef verlopen en moet er zeker niet op gericht zijn dat je meteen alles begrijpt wat er gebeurt. Niet dat ik iets tegen Debian heb trouwens, ik heb het ook op mijn pc staan (Debian SID).

Bovendien is er niks mee om eerst iets mét de wizards werkend te krijgen om dan vervolgens in de config-files te gaan rondsnuffelen om te zien hoe het er onder de motorkap werkelijk uitziet en vervolgens naar een moeilijkere distro overstapt.

Laatst gewijzigd op 02-02-2003 om 13:48.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:57
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Koen schreef:
Ik heb Debian 2.2 geleerd met de handleiding ernaast. Dat werkt heel makkelijk. Je wordt aan je hand meegenomen door Linux land, maar moet wél alles zelf doen. Zo leer je 't wel, en doe je 't toch zelf. Perfecte combinatie imho.
Deze handleiding is inmiddels gedateerd (ik heb die zelf ook gebruikt).
http://www.debian.org/releases/stabl....html#contents
Hiermee moet je ook al een heel eind komen. En Nare, als je de tijd er voor neemt en je hebt toch een tweede pc beschikbaar, dan kan ik je Debian wel aanraden. Voordeel van Debian is natuurlijk ook dat je slechts 2 bootfloppies hoeft te downloaden, de rest wordt tijdens de installatie van internet geplukt. Op die manier download je alleen wat echt nodig hebt.
Oud 02-02-2003, 14:14
Koen
Koen is offline
Citaat:
LB06 schreef:
Beetje kort door de bocht hè. Niet iedereen is even gemotiveerd om Linux te gaan leren of het te gaan gebruiken. Als iemand de muur loopt als hij X niet krijgt gestart in Gentoo of Debian, zal diegene in veel gevallen al afhaken en Linux er maar afgooien(zo ook de topicstarter als het te moeilijk wordt). Een eerste kennismaking met Linux moet niet stroef verlopen en moet er zeker niet op gericht zijn dat je meteen alles begrijpt wat er gebeurt. Niet dat ik iets tegen Debian heb trouwens, ik heb het ook op mijn pc staan (Debian SID).
Als je Linux wilt leren, moet je niet na elke tegenslag afhaken. Als je zo'n type bent, heeft Linux voor jou geen enkele zin. De kracht van Linux zit 'm juíst in de aanpasbaarheid buiten de wizards om. Iets wat Microsoft nog steeds niet begrepen heeft.

Ik draai zelf geen Linux op m'n workstation. Omdat ik de Window Managers van Linux nog niet geweldig vindt, en als desktop OS nog altijd Windows prefereer. Op m'n server draai ik Debian Woody. Ik heb Linux geleerd van handleidingen, niet van plaatjes en wizards. Daar leer je namelijk te weinig van, dat weet ik zeker.

Citaat:

Bovendien is er niks mee om eerst iets mét de wizards werkend te krijgen om dan vervolgens in de config-files te gaan rondsnuffelen om te zien hoe het er onder de motorkap werkelijk uitziet en vervolgens naar een moeilijkere distro overstapt.
Geloof je 't zelf.. dat doet toch niemand Een Apache server opzetten doe je toch ook aan de hand van config files. Een dual monitor setup zul je toch ook zelf in je XF86Config moeten fixen. Daar bestaan geen wizards voor. En als jij altijd XF86Setup gebruikt hebt om je Xfree server draaiende te krijgen, dan zul je nooit weten hoe die config file uberhaupt werkt. Dat schiet dus niet op, want dan moet je 't als 't lastig wordt nog eens gaan leren. Dan had je 't liever van te voren al geleerd..

@ Dwarfie: Ik weet dat die manual outdated is, maar in de tijd van 2.2 (waarin ik Debian grotendeels 'geleerd' heb) was dat dus de meest recente handleiding..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 14:15
attrib
attrib is offline
RedHat 8.0 = lekker makkelijk in gebruik, tiz net fokkin' windoows

2de goede optie Debian.. omdat je daar via packages voor een applicatie automatisch kan downloaden en installeren. (apk)
Oud 02-02-2003, 15:07
LB06
LB06 is offline
Ik weet heel goed hoe de XF86Config-4 werkt. Dat wist ik ook al toen ik nog MDK8.1 draaide op mn desktop. Ik had Twinview geïnstalleerd, de nVidia drivers, etc. Echt geen probleem hoor. Toen ik op mn desktop Debian ben gaan draaien heb ik niks meer bijgeleerd qua XFree.

En voor Apache heb je een heel mooie frontend in Linuxconfig (niet MDK specific, maar daar gat het niet om) zitten. Kun je afaik alles mee wat je met de config files ook kunt. Niet dat ik met MDK een serieuze server zou gaan starten, maar toch. Als distributie voor de gemiddelde pc-gebruiker die eens aan GNU/Linux wil gaan beginnen is Mandrake m.i. de ideale distro. Zoals ik al zei: niet iedereen wil GNU/Linux leren en dan hoef je echt niet te beginnen met Slackware/Gentoo/Debian etc.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 20:12
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Begin gewoon met de nieuwste RedHat, SuSE of Mandrake (ervanuitgaand dat je tweede pc redelijk snel is, want de moderne simpelheidsdistro's zijn minstens zo zwaar als Windows) en ga, als je daar een beetje aan gewend bent, eens overstappen naar een andere distro. Als je Linux wilt leren kennen, ontkom je er niet aan om van alles eens wat te proeven en uiteindelijk te blijven bij de distro waar je het meest tevreden over bent.

Belangrijkste tip: Leer documentatie te vinden en te lezen/leren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten