Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2003, 18:24
iloontjuh
iloontjuh is offline
hoi allemaal,
ik zit met een probleem, k verdenk een vriendin ervan dat ze anorexia heeft, om dat k haar bijna nooit wat zie eten, ze extreem dun is, 14 is en nog borsten of heupen of zoiets heeft,
ze heeft een extreem droge huid (dat is een kenmerk van anorexia)
ze overdrijft alles wat ze zegt over eten heel erg, ze heeft blauwe handen en voeten, is heeeeeeel vaak ziek, oznder overdrijven ongeveer het halve schooljaar, k heb het al een keer voorzichtig aan haar gevraagd, maar ze ontkent het, een tijdje terug hadden we in onze klas een spreekbeurt over anorexia en ze keek strak voor zich uit, de andere kant op dan de degen de die de spreekbeurt hield, en toen onze lerares vroeg of we misschien iemand kende die anorexia had, werd ze nog bleker dan dat ze al is, het is ook zo als je anorexia hebt heel bleek en wit bent, nou zij is dus echt overdreven bleek, please help me, k weet echt niet wat ik moet doen!!!
xxxxxxxies ilona
Oud 03-02-2003, 18:34
Verwijderd
misschien beter op psychologie
blijf gewoon met haar praten en vraag nog eens aan haar wat er aan de hand is en zeg dat je altijd voor haar klaarstaat. het heeft niet veel zin om haar te dwingen te eten oid. houd een goede band met haar en raad haar aan hulp te zoeken. maar onthou goed dat als ze het zelf absoluut niet wil, dat je niks voor haar kunt doen. ga er zelf niet aan onderdoor meis!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:16
ekki
ekki is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
misschien beter op psychologie
inderdaad

L&G --> P
Oud 03-02-2003, 22:15
Snippie
Snippie is offline
Iedereen denkt altijd dat anorexia het probleem is maar dat is niet zo. Er is meer aan de hand waarom ze is gestopt met eten(neem aan dat dit zo is) je zou je denk ik meer kunnen bezig houden met de achterliggende probleem bijv vragen hoe het met haar gaat, hoe het thuis gaat, eventuele vriendje??
Laat haar merken dat zij op jou kan vertrouwen daar heeft ze meer aan op dit moment. Wanneer ze jou vertrouwt komt het eten vanzelf wel ter sprake.

Succes!!
Oud 04-02-2003, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Iedereen denkt altijd dat anorexia het probleem is maar dat is niet zo. Er is meer aan de hand waarom ze is gestopt met eten(neem aan dat dit zo is) je zou je denk ik meer kunnen bezig houden met de achterliggende probleem bijv vragen hoe het met haar gaat, hoe het thuis gaat, eventuele vriendje??
Laat haar merken dat zij op jou kan vertrouwen daar heeft ze meer aan op dit moment. Wanneer ze jou vertrouwt komt het eten vanzelf wel ter sprake.

Succes!!
eej, nie generaliseren he! niet iedereen denkt zo!
je hebt volkomen gelijk, anorexia komt niet zomaar uit de lucht vallen en *pats* *boem* je hebt het. maar het is vaak wel moeilijk om te vinden waar het vandaan komt, mensen die anorexia hebben weten zelf vaak niet waar het vandaan komt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 16:29
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef:
idd

Maar idd er voor zorgen dat ze weet dat ze je kan vertrouwen en dat ze weet dat ze altijd bij je terecht kan. Verder kun je weinig doen, 't zou makkelijk wezen als je het op kon lossen, maar dat kun je niet, helaas. Misschien moet je als het ow eens ter sprake komt eens tegen haar zeggen dat ze misschien eens professionele hulp moet zoeken.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 16:36
Snippie
Snippie is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
je hebt volkomen gelijk, anorexia komt niet zomaar uit de lucht vallen en *pats* *boem* je hebt het. maar het is vaak wel moeilijk om te vinden waar het vandaan komt, mensen die anorexia hebben weten zelf vaak niet waar het vandaan komt.
Dat is waar de oorzaak kan op vele gebieden gezocht worden ik denk dat daarom dan ook alleen naar anorexia word gekeken en niet het achterliggende probleem.
Oud 04-02-2003, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Dat is waar de oorzaak kan op vele gebieden gezocht worden ik denk dat daarom dan ook alleen naar anorexia word gekeken en niet het achterliggende probleem.
Door wie? Door de hulpverleners? Die kijken juist wel naar de achterliggende problemen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 18:08
Snippie
Snippie is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Door wie? Door de hulpverleners? Die kijken juist wel naar de achterliggende problemen.
Nee, ik bedoelde niet de hulpverleners maar bedoelde de mensen in de omgeving van een persoon met annorexia
Oud 04-02-2003, 18:18
*~vlokje~*
*~vlokje~* is offline
Je kunt haar pas helpen als ze zelf vraagt om hulp.

Het komt alleen maar zeer vervelend over als er keer op keer aan je gevraagd wordt of het wel goed met je gaat.

*ervaring spreekt*

Je kunt er eigenlijk vrij weinig aan doen...
Oud 05-02-2003, 08:25
Verwijderd
Citaat:
*~vlokje~* schreef:

Het komt alleen maar zeer vervelend over als er keer op keer aan je gevraagd wordt of het wel goed met je gaat.

*ervaring spreekt*

Je kunt er eigenlijk vrij weinig aan doen...
idd, maar je kunt wel vertellen dat je voor haar klaar staat. zeg dat 1x en dan weet ze dat ze, als ze hulp wil, bij jou terecht kan.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 12:40
Verwijderd
Citaat:
*~vlokje~* schreef:

*knikt*
tis idd zo dat je 'hulp geven/vragen' niet moet forceren. als zij t zelf (nog) niet wil, heeft het ook weinig zin.. Maar j kunt wel door met haar t praten aangeven hoe serieus j haar en haar eventuele problemen neemt. Sterkte!

xxPlu
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 13:02
miekmuis
miekmuis is offline
Als je wilt "testen" of je vriendin anorexia heeft kun
je misschien vragen of ze zin heeft om binnenkort met
je uit eten te gaan of haar zo nu en dan iets lekkers aan
te bieden. Uit haar reactie zal wel duidelijk worden of ze
echt anorexia heeft.

Sterkte met alles!
Oud 05-02-2003, 14:10
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
idd, maar je kunt wel vertellen dat je voor haar klaar staat. zeg dat 1x en dan weet ze dat ze, als ze hulp wil, bij jou terecht kan.

Ja ok, dat wel natuurlijk.
Oud 05-02-2003, 15:04
Verwijderd
Citaat:
miekmuis schreef:
Uit haar reactie zal wel duidelijk worden of ze echt anorexia heeft.
Misschien wel, misschien heeft ze gewoon geen zin of vindt ze het raar (omdat jullie dat soort dingen anders nooit doen), kan natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 16:54
gothicje
gothicje is offline
ik weet niet of jullie goede vrienden zijn of gewone klasgenootjes want als dat zo is zal ze vast en zeker niet zomaar alles vertellen
probeer steeds dichter bij haar te komen laat haar zien dat je er voor haar bent als ze er aan toe zal ze vast wel iets vertellen...
bied er inderdaad eens wat eten aan en kijk naar haar reactie, maar natuurlijk niet overdreven...
ga haar niet constant vragen wat er is dat zal alleen maar averechts werken...
mijn zus heeft anorexia en daardoor weet ik wel hoe het is iemand in je omgeving met anorexia...ik heb er vrij veel over gelezen en natuurlijk van dicht bij meegemaakt ik heb wel een beetje geleerd heo je er mee om moet gaan
maar het verschilt zo erg per persoon en het gaat niet alleen om het eten er schuilt zoveel achter
succes
Oud 07-02-2003, 14:56
A*
A* is offline
Citaat:
miekmuis schreef:
Als je wilt "testen" of je vriendin anorexia heeft kun
je misschien vragen of ze zin heeft om binnenkort met
je uit eten te gaan of haar zo nu en dan iets lekkers aan
te bieden. Uit haar reactie zal wel duidelijk worden of ze
echt anorexia heeft.

Sterkte met alles!
t zit er dik in dat dat niet werkt, mensen met anorexia proberen t te verbergen voor andere mensen.
Waarschijnelijk zal ze gewoon meegaan en iets eten of ze gaat niet mee maar dat kan ook gewoon n andere reden hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 16:18
Apomes
Apomes is offline
Anorexia nervosa mmmm komt me bekend voor wss omdat ik het ook heb toch volgens mijn bloedproefen en volgens mijn omgeving maja ik vind mijn eigen nog te dik en ik wil vermageren don't care what other people say als ik maar happy ben!

raad:
je moet er niet te veel over praten want dan doe je meestal het andersom!
Oud 07-02-2003, 16:29
Verwijderd
Citaat:
A* schreef:
t zit er dik in dat dat niet werkt, mensen met anorexia proberen t te verbergen voor andere mensen.
Waarschijnelijk zal ze gewoon meegaan en iets eten of ze gaat niet mee maar dat kan ook gewoon n andere reden hebben.
Idd, een vriend van mijn zus (een jongen ja) heeft ook anorexia gehad, ze had hem bij ons thuis uitgenodigd om te eten, toen mijn ouders er een keertje niet waren. Hij at echt genoeg, maar ging vijf minuten na het eten naar de wc.. mijn zus en ik hadden toen allebei meteen door dat hij het uit ging kotsen, niet veel later zocht hij hulp.. of zag hij in dat hij hulp nodig had...

Ik denk dat het belangrijk is gewoon goed met haar om te blijven gaan, als je dat nu doen, zorg dat jullie goede vriendinnen blijven en laat haar niet in de steek.. Zeg haar af en toe dan eens dat je altijd haar vriendin zou zijn geweest, hoe ze er ook uit zou zien, omdat ze leuk is.. Je kan ook contact opnemen met haar ouders, zeggen dat je ermee zit en of zij er iets over willen vertellen/ er vanaf weten.. Maar blijf een goede vriendin voor d'r..
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 23:14
A*
A* is offline
maar wees niet te opdringerig met je hulp, je moet t voorzichtig brengen en dr echt van overtuigen dat zij fout zit. En als zij dat eindelijk inziet zal ze hoogswaarschijnelijk zelf om hulp vragen.
Zolang zij denkt dat ze zichzelf goed doet door niet te eten zal ze geen hulp accepteren omdat zij nu veel moeite doet om zichzelf 'mooi' te maken en hulp zal betekenen dat ze moet eten, ze denkt (denk ik) dat ze dan lelijk wordt en dan al die moeite voor niks gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 13:57
Secret_girl3
Secret_girl3 is offline
Praat gewoon met haar en als dat niet helpt licht haar ouders in ookal klinkt dat stom.
Vraag aan haar ouders ofhun ook iets opvalt!

sucses

dikke kus mij
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:24
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Secret_girl3 schreef:
Praat gewoon met haar en als dat niet helpt licht haar ouders in ookal klinkt dat stom.

sucses

dikke kus mij
Pas wel heel erg op met haar ouders inlichten...
Ik weet niet hoe haar ouders zijn, maar bij liep dat echt uit de hand, doordat iemand die bezorgt was om mij mijn ouders inlichte.

Ze zal het zeker in het begin niet weten te waarderen en misschien dat je haar kwijt raakt daardoor.
Ik zag pas na 4 jaar wat ze eigenlijk voor me gedaan heeft,
maar ik had haar laten vallen als een baksteen.
Inmiddels hebben we wel weer contact, maar het heeft meer
kapot gemaakt dan dat mij lief was.

Dit is niet om je bang te maken, maar houd er alsjeblieft wel
rekening mee.

Als zij er echt iets aan wil veranderen, dan komt dat wel...
Dat moment moet (misschien) nog komen en tot die tijd zal ze
het *waarschijnlijk* ontkennen en geen hulp willen.
*mijn ervaring hiermee*

Toch zal ik je aanraden met haar naar haar huisarts te gaan, als
je haar zover krijgt tenminste...
Die kan dan beoordelen hoe&wat..

Lukt dat niet, wees er dan wel voor haar, want als het moment
er is, zal ze er echt wel over willen praten *mijn ervaring*
En vraag er af en toe naar.
Bij mij hielp dat bij mezelf bewust te worden, dat ik anorexia had.
Dit liet ik dan niet merken aan de omgeving, dat ik dat wist...
Maar push haar niet teveel.... Dat weet ze *waarschijnlijk*
ook niet te waarderen....

Dit zijn mijn ervaringen ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mailen mag altijd als ik je daarmee
kan helpen!

Sterkte!
Liefs,
Dashja
Oud 12-02-2003, 14:26
Dashja
Dashja is offline
Ps.. Mensen met Anorexia zijn heel gevoelige en kwetsbare mensen, dat vergeten heel veel mensen ...
Oud 12-02-2003, 15:17
A*
A* is offline
Citaat:
Secret_girl3 schreef:

sucses

dikke kus mij
nee!
ik zou dr ouders echt niet inlichten!
dan 'verraad' je dr, want dat meisje weet heus wel dat als dr ouders t weten dat ze t willen oplossen en dat wordt n hel voor haar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten