![]() |
|
Je hebt vooral last van ochtendstijfheid, dus 'smorgens moeilijk je handen kunnen gebruiken. Je hebt het meestal aan beide zijden hetzelfde.
*krabt es op hoofd* wat weet ik nog meer? Uhm als je bang bent dat je reuma hebt moet je es met je huisarts gaan praten dan kan je bloed gaan prikken om te kijken of je reuma hebt... meer kan ik er niet van maken
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Hoi! Ehmmm, ja wat hierboven staat klopt allemaal wel een beetje! Ik heb reuma, het is bij pas een half jaar geleden 'ontdekt'... Ik had wel al veel langer klachten! Op mijn twaalfde begon het met een knie die niet echt mee wilde werken en daar heb ik tot mijn vijftiende mee doorgesukkeld en toen begonnen mijn enkels pijnlijk te worden en daarna ging het eigenlijk heel snel vbergafwaarts, pijn in mijn schouders, rug, vingers en tenen... Ik kon een tijdje zelfs geen trappen lopen doordat mijn heupen te veel pijn deden, geen enkele dokter wist wat het was, totdat ik bij een nieuwe huisarts kwam en die stelde voor eens bloed te gaan prikken en jawel er was iets mis, het heeft te maken met het bloedbezinksel daaraan zien ze of je ontstekingen hebt... Nu, zes jaar later is het kraakbeen in mijn knie heel erg aangetast en slik ik ontstekingremmende pijnstillers en heb ik eigenlijk nog steeds last... De pijn kan je eigenlijk niet beschrijven, het is zeurend, kloppend en stekend tegelijk! 's Morgens kom ik bijna mijn bed niet uit, en das dus niet omdat ik zo moe ben maar door de stijfheid... Ik heb vooral last tijdens deze dagen met de kou en andere weersveranderingen, verder wanneer ik een tijdlang dezelfde bewegingen maak (maar daar hebben wel meer mensen last van)... Ik moet genoeg bewegen, want anders wordt het helemaal niets, maar doktoren hebben makkelijk praten! Sorry, ik geloof dat ik met mijn hele verhaal aan mijn doel voorbij ga! Ik wilde namelijk zeggen dat reuma bijna nooit alleen komt, meestal begint het met een licht pijntje en komen doktoren pas tot deze conclusie na een patroon van enkele jaren, als ik dat zo zeg! Als je al naar de dokter gegaan bent en er is niets aan je bloed te zien, maar je toch denkt dat er iets mis is moet je misschien eens op het net zoeken naar een vorm van reuma, die ook wel 'weke delen reuma' wordt genoemd. Maar goed, ik ga nu stoppen hoop dat je toch wat aan mijn ellenlange verhaal gehad hebt! Succes!!!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alleen zit fibromyalgie niet alleen in je handen, maar door je hele lijf. De diagnose fibromyalgie wordt ook pas gesteld als je langere tijd door je hele lijf (en met name op een aantal bepaalde 'drukpunten' (en die zitten over je hele lijf verspreidt)) last hebt, als je ook bepaalde andere klachten hebt en als alle (iig veel) andere dingen zijn uitgesloten. Laatst gewijzigd op 04-02-2003 om 17:51. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Als het in je familie zit, is de kans wel groter volgens mij.
Trouwens, als je GEEN reumafactor hebt, wil dat niet zeggen dat je geen reuma hebt. Er zijn zoveel verschillende soorten en niet iedere patiënt heeft een reumafactor (veel wel ,maar niet allemaal) Misschien moet je eens op: www.reumafonds.nl kijken. Kun je ook vragen stellen. Zelf heb ik ook Fybromyalgie trouwens, maar binnenkort moet ik toch naar de reumatoloog om de andere vormen echt uit te sluiten. Ben er zelf niet gerust op,maar goed. Suc6! xxx |
![]() |
|
Nou jah k heb mijn klachten nog niet zo lang..
maar sinds een half jaar ofzo is de vorm van mijn vingers erg verranderd, ze zijn erg scheef etc geworden.. Verder heb ik af en toe een zeurende, kloppende pijn in me vingers en handen. + dat ik weet dat mijn oma en mijn tante het/iets hebben aan hun handen. Ik geloof dat het reuma was, daardoor ging ik zelf ook zo denken. Maar goed het valt me pas sinds kort op, dus maybe dat ik nog even w8 met na de dokter ga, voor het zelfde geldt gaat de pijn weer weg, en scheve hande hebben wel meer mensen ( ook al snap ik niet hoe ik ze zo scheef krijg ik een half jaartje tijd) IEdergeval bedankt iedereen tot zover ![]()
||
Citaat:
overigens hoor ik vaak dat 't 'in de familie' zit. maar dat 'kan' dan dus blijkbaar niet. toch raar.
|
Verwijderd
|
mn vader heeft waarschijnlijk ook reuma in zijn handen.. weet niet precies waar hij allemaal last van heeft, maar het doet geloof ik vooral pijn als het koud weer is, of als hij lang achter elkaar bezig is met zijn handen.. of zn handen lang samengeknepen houdt zeg maar (als hij bijv. met de hond gaat wandelen, en steeds de riem vast moet klemmen in zn handen ofzo)
|
![]() |
||
Citaat:
Zou jij me misschien wat kunnen vertellen over fibromyalgie (ik weet het, 't is bij iedereen anders) en wat de arts in jou geval deed (cynisch of juist behulpzaam) Want uiteindelijk sta je er alleen voor want niemand gelooft je. |
![]() |
||
Citaat:
|
|