Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2003, 19:05
Gwenniej
Gwenniej is offline
mjuh dat dus
Oud 03-02-2003, 19:25
Verwijderd
uuhm volgens mij, zere handen (vooral als je beweegt) en bijna niet kunnen bewegen....
geloof ikke... :/
*had je niet veel aan, geloof ik*
Oud 03-02-2003, 19:48
Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
Dark Girl! schreef:
uuhm volgens mij, zere handen (vooral als je beweegt) en bijna niet kunnen bewegen....
geloof ikke... :/
*had je niet veel aan, geloof ik*
hehe juh zowver was ik inderdaad al wel dat reuma auw deed
maar goed die klachten had ik oowk.. + dak dingen moeilijk vast kan houden enzo
Oud 03-02-2003, 20:43
Qimm
Qimm is offline
Je hebt vooral last van ochtendstijfheid, dus 'smorgens moeilijk je handen kunnen gebruiken. Je hebt het meestal aan beide zijden hetzelfde.
*krabt es op hoofd* wat weet ik nog meer?

Uhm als je bang bent dat je reuma hebt moet je es met je huisarts gaan praten dan kan je bloed gaan prikken om te kijken of je reuma hebt... meer kan ik er niet van maken
Oud 03-02-2003, 20:44
Verwijderd
bij reuma groeien je vingers meestal ook scheef, maar dat is pas op latere leeftijd... geloof ik...
anders zou je op google moeten zoeken, daar zal je wel veel kunnen vinden denk ik...
Oud 03-02-2003, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef:
Je hebt vooral last van ochtendstijfheid, dus 'smorgens moeilijk je handen kunnen gebruiken. Je hebt het meestal aan beide zijden hetzelfde.
En wat Dark Girl! zei, je botten vergroeien meestal (dikke knokkels, scheve vingers, ed). Ik ben het met Qimm eens: als je bang bent dat je reuma hebt moet je es met je huisarts gaan praten, dan kan je bloed gaan prikken om te kijken of je reuma hebt...
Oud 04-02-2003, 15:44
r3nske
r3nske is offline
Hoi! Ehmmm, ja wat hierboven staat klopt allemaal wel een beetje! Ik heb reuma, het is bij pas een half jaar geleden 'ontdekt'... Ik had wel al veel langer klachten! Op mijn twaalfde begon het met een knie die niet echt mee wilde werken en daar heb ik tot mijn vijftiende mee doorgesukkeld en toen begonnen mijn enkels pijnlijk te worden en daarna ging het eigenlijk heel snel vbergafwaarts, pijn in mijn schouders, rug, vingers en tenen... Ik kon een tijdje zelfs geen trappen lopen doordat mijn heupen te veel pijn deden, geen enkele dokter wist wat het was, totdat ik bij een nieuwe huisarts kwam en die stelde voor eens bloed te gaan prikken en jawel er was iets mis, het heeft te maken met het bloedbezinksel daaraan zien ze of je ontstekingen hebt... Nu, zes jaar later is het kraakbeen in mijn knie heel erg aangetast en slik ik ontstekingremmende pijnstillers en heb ik eigenlijk nog steeds last... De pijn kan je eigenlijk niet beschrijven, het is zeurend, kloppend en stekend tegelijk! 's Morgens kom ik bijna mijn bed niet uit, en das dus niet omdat ik zo moe ben maar door de stijfheid... Ik heb vooral last tijdens deze dagen met de kou en andere weersveranderingen, verder wanneer ik een tijdlang dezelfde bewegingen maak (maar daar hebben wel meer mensen last van)... Ik moet genoeg bewegen, want anders wordt het helemaal niets, maar doktoren hebben makkelijk praten! Sorry, ik geloof dat ik met mijn hele verhaal aan mijn doel voorbij ga! Ik wilde namelijk zeggen dat reuma bijna nooit alleen komt, meestal begint het met een licht pijntje en komen doktoren pas tot deze conclusie na een patroon van enkele jaren, als ik dat zo zeg! Als je al naar de dokter gegaan bent en er is niets aan je bloed te zien, maar je toch denkt dat er iets mis is moet je misschien eens op het net zoeken naar een vorm van reuma, die ook wel 'weke delen reuma' wordt genoemd. Maar goed, ik ga nu stoppen hoop dat je toch wat aan mijn ellenlange verhaal gehad hebt! Succes!!!
Oud 04-02-2003, 16:22
Verwijderd
Citaat:
r3nske schreef:
Als je al naar de dokter gegaan bent en er is niets aan je bloed te zien, maar je toch denkt dat er iets mis is moet je misschien eens op het net zoeken naar een vorm van reuma, die ook wel 'weke delen reuma' wordt genoemd.
't is 'grappig' dat je die vorm van reuma noemt, ik heb die vorm nl. Het wordt ook wel fibromyalgie genoemd.

Alleen zit fibromyalgie niet alleen in je handen, maar door je hele lijf. De diagnose fibromyalgie wordt ook pas gesteld als je langere tijd door je hele lijf (en met name op een aantal bepaalde 'drukpunten' (en die zitten over je hele lijf verspreidt)) last hebt, als je ook bepaalde andere klachten hebt en als alle (iig veel) andere dingen zijn uitgesloten.

Laatst gewijzigd op 04-02-2003 om 17:51.
Oud 04-02-2003, 20:58
Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
r3nske
Aan jou verhaal hek wel wat..
behalve dak het alleen in me vingers voel..

maar keb 1 vraag:
Is het (voor een deel?) erfelijk)
Oud 04-02-2003, 21:28
r3nske
r3nske is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
't is 'grappig' dat je die vorm van reuma noemt, ik heb die vorm nl. Het wordt ook wel fibromyalgie genoemd.
Alleen zit fibromyalgie niet alleen in je handen, maar door je hele lijf. De diagnose fibromyalgie wordt ook pas gesteld als je langere tijd door je hele lijf (en met name op een aantal bepaalde 'drukpunten' (en die zitten over je hele lijf verspreidt)) last hebt, als je ook bepaalde andere klachten hebt en als alle (iig veel) andere dingen zijn uitgesloten.
Ja, die vorm bedoelde ik inderdaad... Ik wist alleen niet hoe je de officiële naam schreef dus vandaar, wist wel nog dat het ook wel eens zo genoemd werd dus... Maar goed, dat lijkt me helemaal vervelend omdat men dat op geen enkele manier echt met zekerheid kan vaststellen! Men kan dus al makkelijk aannemen dat het tussen de oren zit... Bij mij is dat 'gelukkig' niet zo, maar goed tegen geen enkele vorm van reuma hebben ze medicijnen die de pijn geheel weg kunnen nemen dus wat dat betreft is er geen verschil! In ieder geval sterkte, ik hoop dat je niet heel veel last heb in deze koude, 'witte' tijden (ik beleef e rin ieder geval geen plezier aan)!
Oud 04-02-2003, 21:31
r3nske
r3nske is offline
Citaat:
Gwennygirl schreef:
Aan jou verhaal hek wel wat..
behalve dak het alleen in me vingers voel..
maar keb 1 vraag:
Is het (voor een deel?) erfelijk)
Gelukkig maar, heb ik mijn hele verhaal in ieder geval niet voor niets hier neergezet! Eigenlijk weet ik het niet, mijn oma heeft ook reuma maar het komt wel vaker bij oudere mensen voor... En aangezien ik nog piep ben en zij het pas op latere leeftijd kreeg zie ik niet echt een verband. Maar ik kan natuurlijk niet over iedereen spreken... Misschien kan je dat eens ergens opzoeken, ik weet het ook niet! In ieder geval succes!
Oud 04-02-2003, 21:42
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Als het in je familie zit, is de kans wel groter volgens mij.

Trouwens, als je GEEN reumafactor hebt, wil dat niet zeggen dat je geen reuma hebt. Er zijn zoveel verschillende soorten en niet iedere patiënt heeft een reumafactor (veel wel ,maar niet allemaal)

Misschien moet je eens op:
www.reumafonds.nl kijken. Kun je ook vragen stellen.

Zelf heb ik ook Fybromyalgie trouwens, maar binnenkort moet ik toch naar de reumatoloog om de andere vormen echt uit te sluiten. Ben er zelf niet gerust op,maar goed.

Suc6!

xxx
Oud 04-02-2003, 22:22
ekki
ekki is offline
volgens mij is het nog niet bewezen dat reuma erfelijk is.
Oud 05-02-2003, 08:45
Verwijderd
je kunt idd even naar de huisarts gaan om bloed te prikken. ik ben ook al heel vaak op reuma getest maar ze kunnen niks vinden. dus schuiven ze het maar af opp groeiproblemen of het zit tussen mijn oren ofzo. en ondertussen heb ik er al 2 jaar last van.
Oud 05-02-2003, 12:09
Gwenniej
Gwenniej is offline
Nou jah k heb mijn klachten nog niet zo lang..

maar sinds een half jaar ofzo is de vorm van mijn vingers erg verranderd, ze zijn erg scheef etc geworden..

Verder heb ik af en toe een zeurende, kloppende pijn in me vingers en handen.

+ dat ik weet dat mijn oma en mijn tante het/iets hebben
aan hun handen. Ik geloof dat het reuma was, daardoor ging ik zelf ook zo denken.

Maar goed het valt me pas sinds kort op, dus maybe dat ik nog even w8 met na de dokter ga, voor het zelfde geldt gaat de pijn weer weg, en scheve hande hebben wel meer mensen ( ook al snap ik niet hoe ik ze zo scheef krijg ik een half jaartje tijd)

IEdergeval bedankt iedereen tot zover
Oud 05-02-2003, 18:00
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
ekki schreef:
volgens mij is het nog niet bewezen dat reuma erfelijk is.
reuma is voor 1% erfelijk en wordt dus eigenlijk niet als erfelijke zieke erkend
Oud 06-02-2003, 12:36
ekki
ekki is offline
Citaat:
Qimm schreef:
reuma is voor 1% erfelijk en wordt dus eigenlijk niet als erfelijke zieke erkend
hmm, da's wel duf. het is dus wel een beetje erfelijk.

overigens hoor ik vaak dat 't 'in de familie' zit. maar dat 'kan' dan dus blijkbaar niet.
toch raar.
Oud 06-02-2003, 14:03
Verwijderd
mn vader heeft waarschijnlijk ook reuma in zijn handen.. weet niet precies waar hij allemaal last van heeft, maar het doet geloof ik vooral pijn als het koud weer is, of als hij lang achter elkaar bezig is met zijn handen.. of zn handen lang samengeknepen houdt zeg maar (als hij bijv. met de hond gaat wandelen, en steeds de riem vast moet klemmen in zn handen ofzo)
Oud 30-03-2006, 16:03
limoen16
limoen16 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-02-2003 @ 17:22 :

ik ben echt blij, en vat het alsjeblieft niet verkeerd op, dat je fibromyalgie hebt. Het reumafonds heeft aan de hand van mijn klachten namelijk gezegd dat ik zeer waarschijnlijk fibromyalgie had, maar dan in een beginnend stadium. Toen ik met dit "bewijs" naar de arts ging geloofde hij me niet. (je hebt niks, je bent nog veel te jong etc) Uiteindelijk heeft hij me laten prikken op reuma, ze vonden niks. Als ik het goed begrijp kun je fibromyalgie niet in het bloed vinden?
Zou jij me misschien wat kunnen vertellen over fibromyalgie (ik weet het, 't is bij iedereen anders) en wat de arts in jou geval deed (cynisch of juist behulpzaam)
Want uiteindelijk sta je er alleen voor want niemand gelooft je.
Oud 30-03-2006, 16:23
Bloem
Bloem is offline
Wat een up zeg
Oud 30-03-2006, 19:09
ekki
ekki is offline
Citaat:
Bloem schreef op 30-03-2006 @ 17:23 :
Wat een up zeg
idd

Regels voor berichten