Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2003, 08:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Voor als je tijd over hebt

Hij bevond zich in een drukke menigte.
Dat die drukke menigte hoofdzakelijk bestond uit groen- en geelharige konijnen en drie-vleugelige meeuwen was tot daar aan toe. Dat deze druk aan het kwebbelen waren in een onverstaanbare taal en daarbij continu met hun ogen aan het draaien waren kon hem helemaal niets schelen. En ook dat er zich geen vaste grond onder zijn voeten bevond maar dat hij en de menigte een beetje in de leemte hingen was voor hem geen storend feit. Ze liepen door hem heen. Dat beviel hem minder. Tientallen konijnenwezens waren al dwars door hem heen gelopen en hij nog de doorlopers schenen er nadeel van te ondervinden. Toch was dit niet zijn grootste bron van verwarring. Iets anders deed het hem. Deed wat? Deed de emmer overlopen, het belletje rinkelen, het muntje vallen, doet er niet toe.
De Hoofdpersoon wilde nu wel eens weten wie en waar hij was.
Het komt er echter op neer dat juist die informatie pas in de ontknoping verstrekt wordt. Logisch gevolg hiervan is dat we de rest van het verhaal opgescheept zitten met een gefrustreerde Hoofdpersoon die we niet anders kunnen aanduiden dan de Hoofdpersoon.
Het leuke is dat de Hoofdpersoon oprecht verwacht de komende ogenblikken het antwoord op minstens een van zijn vragen te vinden. Hij weet van niks. Ik heb het hem niet verteld, en jij bestaat niet. Heus waar, vanuit het gezichtspunt van onze Hoofdpersoon ben jíj het fictieve personage, niet hij. Maar dat ga ik niet helemaal uitleggen.
De Hoofdpersoon had zojuist een verkeerd besluit genomen. Echt zijn schuld was het niet, zoals al bekend moest hij zijn besluit nemen op basis van bar weinig informatie. Toch was het stom. Hij zou er spijt van krijgen, ware het niet dat hij niet wist, en nooit te weten zou komen, dat hij hierdoor iets mis zou lopen wat hij later nog hard nodig zou hebben: een ontstopper.
Het besluit dat hij had genomen was dat hij hier zou wachten tot de plotselinge multi-dimensionale chaosgolf gepasseerd was, dat wil zeggen wachten tot de interstellaire ruimte weer wat meer leek op interstellaire ruimte en wat minder op het beeld dat een dolle, onmogelijke kaleidoscoop geeft in het hoofd van een Tibetaanse opiummonnik met een nachtmerrie. Het was natuurlijk geen multi-dimensionale chaosgolf waar hij zich in bevond. Ik heb niet voor niets gezegd dat pas aan het eind verteld wordt waar die onzin op slaat.
Na geduldig gewacht te hebben stond de hoofdpersoon. Hij stond in het zand. Een uitgebreide zandvlakte. Je zou het ook een zee kunnen noemen. Een oceaan. Dat lijken heel verschillende dingen maar soms is het moeilijk te zeggen. De plek waar hij zich bevond was iets tussen een zandvlakte en een zee. De hoofdpersoon had ook een vage indruk van andere dingen. Dingen die op kolken, vallend zand en wijzers en tandwielen leken. Nu was het de hoofdpersoon uiterst duidelijk waar hij zich bevond. Geen twijfel mogelijk. De grote Temporale Flux-Nexus, de Universele Zandloper, het Hemelse Klokwerk, het weefsel, de kolken, de gewelven van de Tijd zelve. Het was hem echter een raadsel wat hij er deed.
Als je de Tijd bekeek als een reusachtige zandloper waar het zand des tijds doorheen liep, nou, dat kan, daar is veel voor te zeggen, dan was er iets mis. Grondig mis. Behalve de hoofdpersoon bevond zich nog Iets in het zand des tijds. Over de aard van dit Iets, dit Voowerp, kan ik niks zeggen. Je vermoeden is terecht, dat dit samenhangt met de gebrekkige informatie over de Hoofdpersoon. De Hoofdpersoon begaf zich naar het Voorwerp, en zag al gauw dat het een Obstructie in de Grote Zandloper zou gaan veroorzaken. Wat er gebeurt als de Grote Zandloper verstopt raakt hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Dat is bekend. Tegen verwachting in, gezien zijn locatie, had de Hoofdpersoon niet echt veel tijd. Hij moest opschieten om de verstopping te voorkomen. Had hij maar nuttig gereedschap. Een ontstopper zou handig zijn. Dan was hij ruim op tijd geweest. De Hoofdpersoon groef met zijn handen in het zand, het tere weefsel, de golven et cetera van de Tijd. Net op tijd verwijderde hij het Voorwerp. Hij klapte het in zodat het door de Opening zou passen. Voor hem was het echter te laat. Samen met het Ingeklapte Voorwerp viel hij door de Opening en we zagen hem Nooit Meer Terug.
Waarom is dit verhaal, van deze Redder van het Universum (want dat was hij), mij niet bekend, vraag jij je nu af. En wie was het nou, waar kwam hij vandaan en wat gebeurt er als je door de Opening in de Grote Zandloper valt? Dat is vrij simpel. Het wordt allemaal hierdoor verklaard : de Hoofdpersoon ging toen hij viel terug naar waar hij vandaan kwam.
Vergetelheid.
Oud 05-02-2003, 08:23
Not for Sale
Not for Sale is offline
Voor het eerst sinds tijden weer een Verhaal geschreven. Gisteravond terwijl ik natuurkunde moest leren
Verder niks toe te lichten, 't is een beetje een vingeroefening met bizarre perspectieven en wendingen, zoals gebruikelijk boordevol waanzinnige en erg filosofische inhoud .
Oud 07-02-2003, 01:25
Vlooienband
Vlooienband is offline
Voor een oefening is het ergleuk om te lezen. Je hebt af en toe wel wat hinderlijke herhaling van zinsdelen e.a. maar over het algemeen is het goed te lezen.
Het verhaal zelf heeft echter geen climax of iig geen sterke. Het verhaal zelf is weinig verhaal en vaag. Wel leuk om in een filosoferende bui te lezen, maar niet al te vaak.
Oud 09-02-2003, 19:03
Majesteit
Majesteit is offline
Ook leuk om te lezen zonder na te denken.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 19:31
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik moet zeggen dat ik zelf best blij was met dit verhaal, ik vond het van vergelijkbare kwaliteit als mijn vorige hier geposte verhaal, 'De Hartstochtelijke Rationalist'. In alle bescheidenheid, dit werd unaniem zeer positief ontvangen.
Wat mist dit verhaal dus, wil ik jullie vragen, wat dat vorige wel heeft? Of werd dat vorige verhaal overgewaardeerd?
Oud 10-02-2003, 17:41
oeski
oeski is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Ik moet zeggen dat ik zelf best blij was met dit verhaal, ik vond het van vergelijkbare kwaliteit als mijn vorige hier geposte verhaal, 'De Hartstochtelijke Rationalist'. In alle bescheidenheid, dit werd unaniem zeer positief ontvangen.
Wat mist dit verhaal dus, wil ik jullie vragen, wat dat vorige wel heeft? Of werd dat vorige verhaal overgewaardeerd?
Misschien omdat het andere verhaal nog een beetje op deze planeet afspeelt. In dat andere verhaal staan ook meer de gedachten centraal, terwijl in dit verhaal ook de omgeving wordt beschreven die eigenlijk totaal nergens op slaat.
Dat die drukke menigte hoofdzakelijk bestond uit groen- en geelharige konijnen en drie-vleugelige meeuwen was tot daar aan toe
Nogal verwarrend voor de lezer. Doordat je met allerlei vreemde termen begint te gooien kan je er snel geen touw aan vast kan knopen, ik ieder geval, en komt 'boodschap' van het verhaal nu niet echt over. Het zet me ieder geval niet tot nadenken, of iets in die trant.
Door spelfouten wordt het ook gauw onduidelijk:
Citaat:
Tientallen konijnenwezens waren al dwars door hem heen gelopen en hij nog de doorlopers schenen er nadeel van te ondervinden.
Ik snapte hem eerst niet, totdat ik zag dat je met 'nog' volgens mij 'noch' bedoelt.

O ja, misschien is het gewoon iets vreemds van mij hoor. De Hoofdersoon is wel de hoofdpersoon, maar steeds als ik het lees beschouw ik hem maar als een bijpersoon, weet ook niet waarom.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten