Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2003, 11:41
dystopia
dystopia is offline
DEN HAAG/KABUL - Nederlandse F-16's hebben voor het eerst sinds hun deelname aan de Amerikaanse operatie Enduring Freedom in en rond Afghanistan, doelen gebombardeerd. Het ging om een grottencomplex in het zuiden van Afghanistan waar Amerikaanse troepen jacht maken op strijders van de Taliban.

Volgens een Amerikaanse legerwoordvoerder zijn er intussen 75 grotten geïndentificeerd in de regio. Daarvan zijn er nu 49 'geruimd', nog eens twaalf andere zijn verwoest.

De twee F-16's die bij de actie waren betrokken gooiden een aantal laser-geleide bommen af. Vorige week kwamen Nederlandse F-16's ook al in actie in het gebied. Toen waren het de Noorse collega's van de Nederlandse piloten die voor het eerst bommen afwierpen. Ditmaal deden de Denen ook voor het eerst mee aan de actie, aldus de Deense minister van Defensie dinsdag.

De Amerikanen toonden zich na afloop van de missie tevreden over het optreden van de Nederlandse piloten. De missie was geslaagd, bevestigde een woordvoerder van Defensie dinsdag desgevraagd. Om hun doel in de buurt van Spin Boldak te kunnen bereiken werden de F-16's enkele malen in de lucht bijgetankt door het Nederlandse tankvliegtuig de KDC-10.

De Nederlandse F-16's vormen samen met Deense en Noorse toestellen het zogeheten EPAF-detachement (European Participating Air Forces), dat sinds oktober vorig jaar opereert vanaf de Ganci luchtmachtbasis bij Manas in Kirgizië. Nederlandse piloten hebben tot nu een kleine driehonderd missies gevlogen boven Afghanistan van gemiddeld zeven uur. De bemanning van de KDC-10 trok er in die tijd 55 keer op uit om bevriende toestellen in het operatiegebied bij te tanken.

Volgens een Afghaanse regeringsfunctionaris kwam het dinsdag tot een gewapend treffen op de grond tussen regeringstroepen en vermeende Talibanstrijders nabij stad Kandahar. Het was dinsdagavond onduidelijk of er door de gevechten doden zijn gevallen.

Bron Volkskrant
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2003, 11:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ach,.... het zou me niet verbazen als de eerste vliegtuigen in Irak (in de toekomst) ook Nederlandse vliegtuigen zijn. Net zoals in de Kosovo-oorlog.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 13:12
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ach,.... het zou me niet verbazen als de eerste vliegtuigen in Irak (in de toekomst) ook Nederlandse vliegtuigen zijn. Net zoals in de Kosovo-oorlog.
Huh, ik dacht dat wij bij Kosovo mbt luchtsteun afhankelijk waren van andere landen (Frankrijk)?

Hier las ik nog een stukje over de PvdA en de oorlog. Ondersteunt wat Bos zei: niet op eigen houtje, enkel in VN verband iets ondernemen. VN inspecties lopen nog, zien er tot nu toe goed uit. Dus ik weet zo net nog niet of ze meedoen. Misschien dat CDA de PvdA gaat ompraten...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 14:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
So what?

Boeiend nieuws.

1. Het is waarvoor die vliegtuigen voor zijn gemaakt.
2. Het is waarvoor de bemanningen zijn opgeleid.
3. Het is gewoon hun taak...

Wat maakt dat nou uit?
Voor ieder Amerikaans vliegtuig dat een bom gooit komt er ook geen apart artikel in de krant te staan.

Dystopia: waarom dit topic?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 14:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Huh, ik dacht dat wij bij Kosovo mbt luchtsteun afhankelijk waren van andere landen (Frankrijk)?


Ben je niet in de war met Bosnie (er waren ten tijde van de bombardementen toch ook geen grondtroepen in Kosovo,.. hoezo dan luchtsteun?)
(in Kosovo: de eerste MIG die neergehaald was, was neergehaald door een Nederlandse F16)

Citaat:

Hier las ik nog een stukje over de PvdA en de oorlog. Ondersteunt wat Bos zei: niet op eigen houtje, enkel in VN verband iets ondernemen. VN inspecties lopen nog, zien er tot nu toe goed uit. Dus ik weet zo net nog niet of ze meedoen. Misschien dat CDA de PvdA gaat ompraten...
Rechts heeft nog altijd een meerderheid van 80. Hoewel niet iedereen voor die oorlog is,...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 14:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Wat maakt dat nou uit?
Dat de Nederlanders zo actief zijn in bombarderen, terwijl ze toch verondersteld werden om niet op die manier te vechten....

Of wel soms?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 14:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Dat de Nederlanders zo actief zijn in bombarderen, terwijl ze toch verondersteld werden om niet op die manier te vechten....

Of wel soms?
Hmm, als ze niet mee zouden vechten, waarom zijn ze daar dan?

Dat is als een politieman die a) geen wapen mag dragen, b) geen bekeuringen mag uitschrijven, en c) niemand mag arresteren.


Offtopic: heb je mijn mailtje ontvangen?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 15:48
Verwijderd
f-16's zijn jachtbommenwerpers.
net als de jsf.

wat ongeveer inhoudt dat het toestele praktisch alles kan.

behalve een biertje voor je halen.

dat ze eerst fotoverkenningen deden, kwam doordat de amerikanen geen behoefte hadden aan extra vuurkracht.

nu zijn echter meen vliegtuigen en troepen, en dus vuurkracht, naar de golf.
dus neemt nederland wat taken over.

goed voor de afwisseling
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Hmm, als ze niet mee zouden vechten, waarom zijn ze daar dan?

Dat is als een politieman die a) geen wapen mag dragen, b) geen bekeuringen mag uitschrijven, en c) niemand mag arresteren.



Ik dacht toch dat er een verschil was tussen a) orde handhaven b) (preventief?) aanvallen

Citaat:

Offtopic: heb je mijn mailtje ontvangen?
Ja
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
(in Kosovo: de eerste MIG die neergehaald was, was neergehaald door een Nederlandse F16)
mis ik iets?? dat was toch niet de eerste MiG die was neergehaald, maar de eerste die door een NEDERLANDER werd neergehaald, die amerikanen hadden daarvoor al wat neergeschoten hoor , maar het was zo 'bijzonder' omdat die nederlanders nooit meededen in luchtgevechten, alleen bommetjes gooien
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:02
Verwijderd
Waarom dat gezeur over die Nederlandse F16's? Nederland heeft gezegt mee te werken aan een oorlog tegen het terorisme. Daarom zijn ze dus daar: die mensen doen alleen wat ze moeten doen... We moeten niet aankomen met: oooh dat hadden die mensen niet mogen doen: zij zijn ook maar gestuurd en het is hun goed recht en zelfs hun taak om hun werk daar goed uit te voeren. Ik zie je punt dan ook niet....????
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Betaal jij 500 euro mee aan de JSF?
Verwijderd
185 24-02-2006 11:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.