Advertentie | |
|
![]() |
|
de meeste mensen willen rust om hun heen, maar bij moet het juist een beetje herrie zijn. Het liefst de muziek hard (ook weer niet té
![]() Als het stil is ga ik namelijk op elk klein geluidje wat ik hoor letten. Is het lawaaiig, dan zijn er zóveel geluidjes dat je dat niet bij kan houden en ik me toch kan concentreren. En HOE? Nou, probeer je iets tot doel te stellen. Weet waar je voor werkt: vandaag ga ik paragraaf 1 leren. Stop dus ook niet voordat je dat doel hebt gehaald (en daarvoor moet het dus wel realistisch zijn). Neem wel af en toe een pauze, maar niet te lang. Eventueel kan je jezelf belonen als jeje doel behaald hebt.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik probeer mezelf al 7 jaar lang aan het leren te krijgen. Het lukt niet echt super, nooit niet. Ik zit nu in de 6e (eindexamenklas dus) en nu gaat leren iets beter maar nog steeds niet echt super. Wel heb ik een moeder, die vooral dit jaar, me erg aanzet tot leren, en zelfs boos op me wordt als ik weer eens achter de pc zit... Verder, slaap goed dan kan je je beter concentreren (dat werkt echt, pak drinken/ eten bij je leerwerk, leer niet te lang achter elkaar, zorg voor voldoende frisse lucht en begin op tijd! Let ook goed op tijdens de les, dat merk je bij leren he dit heb ik al eens (deels) gehoord... alleen dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan!
|
![]() |
|
![]() |
hmz
ik kon het altijd supermakkelijk, nu ik een jaar niks doe (thuisstudie) lukt hetm e opeens totaal niet meer... wat helpt: ga in een kamer zitten, met een raam alleen naar het water, een bureau en een stoel; wat boeken voor school, en wat spullen om mee te schrijven enzo. Doe de deur dan op slot, en beheers jezelf de deur niet te openen ![]() oftewel: totaal geen afleiding ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
*heeft een dik boek over geschiedenis naast zich liggen*
Damn, moet echt wel beginnen nu ![]() Mja, ik moet altijd eerst alles opruimen, alle mogelijk irritante geluidjes wegwerken (rottige piepende koelkasten bijvoorbeeld ![]() Ik zet de wekker om 12 uur, dan mag ik eventjes wat anders doen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
*gaat nu echt beginnen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kan pas een paar weken/maanden (???) echt vooruit werken, daarvoor kwamen praktische opdrachten toch meestal wel op de paar dagen voor de inleverdatum...
Wat te doen: zodra je een opdracht krijgt beginnen met werken eraan. Dan zit het nog vers in je geheugen en ben je (soms) nog enthousiast etc. etc. Daarna is verder werken later niet meer zo'n grote stap. Voor toetsen & examens hebben we stickynotes (of Post-It-notes, of gele plakbriefjes, hoe je ze ook noemt...). Plak op je kamerdeur of een andere deur waar (alleen) jij vaak doorheen moet en elke keer word je geconfronteerd met wat je nog moet doen... Geldt ovgns ook voor niet-school taken. Works for me.... ![]() |
![]() |
|
Hmmm niet stressen, van IK MOET LEREN
maar gewoon gaan zitten en het doen. Dat werkt nog het beste bij mij, hoewel ik geen zin meer heb voor Wiskunde morgen, terwijl ik 2 dagen vrij had ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik gebruik dit post-it dingetjes vaak voor snelle aantekeningetjes.. Als ik ze dan bv op een boek plak met erop:'Vergeet niet dit en dat nog te doen!' schrik ik ervan
![]() ![]() ![]() Ik kan vandaag wel trots zijn, een beetje, heb ruim 3 hoofdstukken grondig doorgenomen en doe er nu nog 2 ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
goede vraag zou ik zeggen
![]() 'k zit ook met dat probleempje. bv nu ben ik weer bezig op de pc ipv mijn engels en wiskunde toets voor te bereiden (morgen heb ik ze!). mijn remedie is althans: in de studie gaan. dan heb ik minstens 1h30 geleerd. als ik niet in de studie zit dan gaat het pas goed fout. ik kom thuis, kijk wat tv, babbel wat met zus en ma, dan wat eten, dan pc, dan weer ff tv dan es bellen (soms), dan wat babbelen op msn, dan tijdschriftje lezen en uiteindelijk vlug mijn boterhammen smeren om mee te nemen naar school ('s morgens ben ik meestal te laat op om er nog te kunnen smeren), schooltas klaarmaken en dan beseffen wat ik nog allemaal moet doen. ondertussen is het meestal al 00h of zelfs later. dan leer ik 's nachts of 's morgens op de trein...(handig: samenvattingen vragen aan de slimmere leerling) maar ja, ik overleef het wel toch ik wil het wel veranderen, het is enkel dat begin dat moeilijk is, wanneer ik eenmaal begonnen ben en niet gestoord word kan ik uren doorleren...(als het vak me interesseert, anders om half uur een kwartier pauze of zo ![]() grtz |
![]() |
|
ff lekker zitten, rustig boek erbij pakken, beetje lezen erin, samenvattingkje maken. dan om het half uur kast beneden plunderen, dan gaat het wel.
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik kan de laatste jaren ook echt niet meer beginnen met leren. In de 1e en 2e ging alles wel goed, ik ging gewoon naar boven sloeg het boek open en zat 2 uur te leren(!!) Kan me dat nu echt niet meer voorstellen eigenlijk. In de 3e ontdekte ik dat ik ook wel wat rustiger aan kon en in de 4e en nu ook in de 5e doe ik echt geen flikker. Maar ik krijg het nu wel te zien aan m'n cijfers, die zijn een stuk minder dan voorgaande jaren. Vooral economie is klote, als je er de hele periode niets aan gedaan hebt en je mag voor een SE toets nog even 4x 80 pagina's leren
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je het leren goed afwisselt met pauzes.(en dan niet zoveel pauzes dat je amper aan't leren komt)
![]() >Bereken 's wat je concentratie gemiddeld is. Is dit bijvoorbeeld een half uur, dan stel je jezelf als beloning, dat als je dit half uur haalt of misschien nog wel wat meer, dat je dan evntjes iets ontspannends mag doen. Maak een schema van je werk in "concentratietijd" >maarja, hierbij geldt toch, je moet je er wel aan houden ![]()
|
![]() |
De meeste tips zijn al gegeven en spreken ook wel voor zich. Voor m'n examen heb ik me (serieus!) op de wc opgesloten. Tja je moet toch iets. Ik had nog een week tot m'n examens en ik had nog helemaal niets gedaan. Ik kon me totaal niet concentreren, toen ben ik op de wc gaan zitten (gewoon de pot dicht, met een kussen erop) en ik ben gaan leren. M'n examen heb ik gehaald, dus voor mij werkte het. Ik weet het, het klinkt ontzettend vreemd.. maar daar waren er gewoon totaal geen invloeden van buitenaf.
Verder: als je eenmaal merkt dat je er lekker in zit, maak dan gebruik van dat moment.. en ga net zo lang door tot je echt niet meer wilt/kunt.
|
Verwijderd
|
ja dat is het em juist, je moet gewoon beginnen.
eenmaal ik bezig ben doe ik normaalgezien ook heel goed door. maar vanaf dat er iemand mij uit mijn concentratie heeft geholpen ist ermee gedaan. dan begin ik een pauze (iets wat je meer het einde kunt noemen).... toch, smijt gewoon alle rommel van je bureau,leg erop wat je moet leren, doe je muziek aan (als je dat graag hebt en natuurlijk geen afleidende teksten enzo...), leg de verwarming aan, zet u gemakkelijk, doe losse kleren aan, leg uw boeken open, schrijf de titel op en begin. als het echt niet gaat, leg u in uw bed en dan gewoon es alles lezen, dan ken je er tenminste iets van. maar natuurlijk, het is makkelijk gezegd é (ben zelf nooit in orde met mijn werk en de berg blijft maar groeien.... ![]() suc6 ![]() |
![]() |
|
![]() |
heejz!!
ik kan me thuis helemaal niet concentreren (meestal dan) alleen met toetsweken, dan opeens moet ik alles nog leren en dan leer ik bijna dag en nacht. elke keer denk ik, dit keer ga ik het anders aanpakken, en ik ga eerder in het blok beginnen, maar telkens lukt het weer niet. met gewoon huiswerk kan ik me helemaal niet concentreren maar met dingen zoals toetsen of dingen die worden gecontroleerd door de leraar, dan lukt het me meestal wel. maar ik zou gewoon zeggen: leer elke dag een paar uurtjes (zoveel nodig) en ga daarna iets leuks doen, vaak helpt dat wel. succes!!
|
Sommige vakken leer ik een week van te voren(topo) maar vakken zoals Geschiedenis willen wel eens wat later komen. Gewoon on-interessant. Had laats nog een 8.9 voor werkstuk waar ik WEL 3 weken aan had gewerkt. Als je eens goede punten haalt,heb je een goed gevoel en wil je er meer van. Dat stimuleert enorm. Gewoon 1x goed leren,en dan zal het voor het vervolg beter gaan!Spreek uit ervaring
![]()
|
Ik maak aan het begin van de week een lijst, met alle dingen die ik moet doen. Erachter zet ik hokjes, om het af te strepen. Iedere dag kijk ik wat ik op dat moment niet zo erg vind om te doen, en dat maak ik dan af. Dan kun je het afstrepen, en dat voelt goed. En: je wordt door die lijst steeds geconfronteerd met het werk dat je nog moet doen. Dus dan doe je het ook. Ik tenminste wel.
Ik leer ook van tevoren, soms wel een week. Ik wil het halen. Dus.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Hoe maak je BEWUST de juiste studiekeuze? Cas Kramers | 1 | 08-03-2012 07:08 | |
Liefde & Relatie |
E-cursus Vrouwen versieren jjohan | 3 | 09-01-2010 19:52 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jongeren mogen tot 23 jaar niet werken en geen vaste relatie hebben Optima | 50 | 23-05-2002 07:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Desire Verwijderd | 27 | 13-04-2002 19:41 |