Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 09:27
Evito
Evito is offline
Dan heb ik het over de liefde in de zin van verliefdheid, niet in de zin van seksuele liefde, of in de zin van naastenliefde.
Verliefdheids-liefde bestaat niet omdat het niet gunstig is voor de evolutie. Eén partner, die pas na een tijd gevonden wordt, is niet half zo gunstig als meerdere partners die op basis van sex-drive worden uitgekozen. Echter, is de illusie dat verliefdheid bestaat wel gunstig voor de evolutie, immers, zonder die verliefdheid zouden in de hedendaagse maatschappij mensen, omdat ze niet beter weten, creperen van eenzaamheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 10:28
Verwijderd
Hm. Ik snap de strekking van je betoog, maar je gebruikt de terminologie verkeerd.

Verliefdheid bestaat wel, maar verliefdheid ís eigenlijk niks anders dan evolutionaire drift. Je wordt verliefd op iemand om makkelijker met die persoon te kunnen procrastineren (een heel duur woord voor voortplanten ). Je hoort zo vaak (vooral meisjes) gillen: 'ik kan niet naar bed met iemand waar ik niet verliefd op ben...'. Dat is dus precies waar we het over hebben. Verliefdheid is nodig om voor goed nageslacht te kunnen zorgen.

Je wordt verliefd, brengt kroost voort, en houdt op verliefd te zijn. De verliefdheid die velen tegenwoordig beweren zelfs na jaren nog voor de ander te voelen, is geen ware, chemische verliefdheid: het is een soort geconditioneerde reflex, een aangeleerde toestand die ze menen te moeten aannemen omdat de samenleving en de ander dat van hen verwacht.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 11:38
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
De wereld is al vol genoeg, zouden we ons makkelijker kunnen voortplanten, dan zal de wereld in rap tempo vol raken, omdat we ons niet in kunnen houden. Verliefd zijn, en de liefde in het algemeen is een mooi trucje van de natuur om het nog enigsinds in bedwang te houden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:07
Verwijderd
wat maakt de natuur nou uit of je 5 kinderen van 1 persoon bent,waar je verliefd op bent of 5 van 5 verschillende? je hebt toch kinderen? en je wordt niet voor niks verliefd anders zouden veel mensen zich helemaal niet voortplanten
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:31
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
wat maakt de natuur nou uit of je 5 kinderen van 1 persoon bent,waar je verliefd op bent of 5 van 5 verschillende? je hebt toch kinderen? en je wordt niet voor niks verliefd anders zouden veel mensen zich helemaal niet voortplanten
Tuurlijk maakt dat wel uit, als je je maar bij een partner houdt kan je maximaal een stuk of 7 nakomelingen maken. doe je het met iedereen waartoe je je voelt aangetrokken dan zou je er veel meer kunnen maken.

En als je niet verliefd kan worden, weet je niet wat het is, dus dan heb je het ook niet nodig om sex te hebben, aangezien je niet anders weet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Black Rainbow schreef:
Tuurlijk maakt dat wel uit, als je je maar bij een partner houdt kan je maximaal een stuk of 7 nakomelingen maken. doe je het met iedereen waartoe je je voelt aangetrokken dan zou je er veel meer kunnen maken.

En als je niet verliefd kan worden, weet je niet wat het is, dus dan heb je het ook niet nodig om sex te hebben, aangezien je niet anders weet.
en hoezo zou dat maar max 7 zijn? vroeger maakte ze er ook vlot een stuk of 10

en mensen worden meestal wel een keer verliefd voor hun 20e
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
De verliefdheid die velen tegenwoordig beweren zelfs na jaren nog voor de ander te voelen, is geen ware, chemische verliefdheid: het is een soort geconditioneerde reflex, een aangeleerde toestand die ze menen te moeten aannemen omdat de samenleving en de ander dat van hen verwacht.
Dat zou ik eerder gewenning noemen. Je 'neemt' geen toestand aan omdat je denkt dat het moet, maar omdat je gewend bent aan de ander en het niet vervelend vind om in diegene's buurt te zijn. En dat noemt men dan liefde.
Ik weet het niet. Het bestaat vast wel. Ik heb het gewoon nu leuk met mijn vriend en zolang dat niet weg ik, ben ik dat ook niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:52
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
en hoezo zou dat maar max 7 zijn? vroeger maakte ze er ook vlot een stuk of 10
het kunnen er ook 10 zijn, ook 5, maar geen 20, dat kan wel weer als je met meerdere mensen sex hebt.

De kans dat je veel meer kinderen krijgt is gewoon veel groter.

Citaat:

en mensen worden meestal wel een keer verliefd voor hun 20e
Daar gaat het juist om, wat zou er gebeuren als mensen niet verliefd zouden worden. Is het nodig dat mensen verliefd worden, dat is de vraag. En waarom mensen verliefd worden. En waarom dieren dat niet worden. (meeste dan)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Black Rainbow schreef:
het kunnen er ook 10 zijn, ook 5, maar geen 20, dat kan wel weer als je met meerdere mensen sex hebt.

De kans dat je veel meer kinderen krijgt is gewoon veel groter.

Daar gaat het juist om, wat zou er gebeuren als mensen niet verliefd zouden worden. Is het nodig dat mensen verliefd worden, dat is de vraag. En waarom mensen verliefd worden. En waarom dieren dat niet worden. (meeste dan)
ik denk t niet dat je van andere 20 kan krijgen en van 1 niet, want je moet toch echt neuken op tijden dat een meisje de eisprong hebt daarna moet ze 9 maanden, na de bevalling gaat er niemand overheen meestal en alles moet weer normaal worden, sorry maar niemand kan dat 20 keer in hun leven hoor.

En t verliefd worden is kennelijk wel nodig, anders waren mensen anders ingestelt
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 20:38
Piccola
Piccola is offline
Totally oneens.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:53
Optima
Optima is offline
dit is de slechts beargumenteerde stelling ooit zodat ik zelfs de niet-aanwezige-valide argumenten kan weerleggen
Oud 12-02-2003, 16:13
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
My point of view:

Verliefdheid bestaat wel, maar liefde,wat is liefde? het wordt voor zoveel dingen gebruikt,en dat maakt het al zon algemeen woord...
Is liefde niet gewoon een mooier woord voor (enkel) aantrekkingskracht?

Het ligt trouwens in de natuur van de mannen dat ze seks en gevoelens kunnen scheiden, want zij waren vroeger jagers, het maakte niet uit welke vrouw ze gebruikten om hun voort te planten.
de vrouw daarintegen moest voor de kinderen zorgen en had dus wel belang bij wie de vader was.
(kan zever zijn hoor,heb ik ook maar ergens gelezen)
daarom dat meisjes eerder zeggen "geen seks zonder liefde" dan jongens...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 23:24
Verwijderd
anders ga je even begrijpelijk nederlands tikken
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 05:40
Imke_BF
Imke_BF is offline
Ik snap wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens... Verliefdheid is gewoon het mooiste wat er is en ik vind dat je pas sex met iemand moet hebben als je daar 100% van houdt... Niet voor sex na het huwelijk ofzo maar ik denk dat er verliefdheid voor nodig is.
Oud 20-02-2003, 07:42
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef:
De wereld is al vol genoeg, zouden we ons makkelijker kunnen voortplanten, dan zal de wereld in rap tempo vol raken, omdat we ons niet in kunnen houden. Verliefd zijn, en de liefde in het algemeen is een mooi trucje van de natuur om het nog enigsinds in bedwang te houden.
Probeer je nu serieus te zeggen dat evolutie rekening heeft gehouden met het huidige overbevolkingsprobleem..?

Hoe kan evolutie nou 'weten' hoe groot de woonomgeving is, en er rekening mee houden dat die ooit vol zou kunnen raken..?

Daarbij zou het totaal onnuttig zijn aangezien het een onomkeerbaar proces is; de aarde raakt toch wel ooit vol.
Oud 20-02-2003, 09:35
Verwijderd
En toch schrijf je er een hele stelling over
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten