Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 12:01
ducky
ducky is offline
kan iemand mij uitleggen waarom de Σ (n=1 naar ∞ ) 1/n divergent is?
mij is vertelt dat dat is omdat lim (n naar ∞ ) 1/n te langzaam naar 0 gaat, maar deze gaat toch uiteindelijk wel naar 0 en zou dus convergent moeten zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 14:01
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
ducky schreef:
mij is vertelt dat dat is omdat lim (n naar ∞ ) 1/n te langzaam naar 0 gaat, maar deze gaat toch uiteindelijk wel naar 0 en zou dus convergent moeten zijn?
De primitieve van 1/x is ln|x|, en de integraal van 1 tot oneindig van 1/x = (ln(oneindig) - ln 1) = oneindig.

edittorende verwisseling verbeterd

Laatst gewijzigd op 11-02-2003 om 15:39.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 17:54
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ducky schreef:
Het is wel zo dat de rij an, gedefinieerd door an=1/n voor n naderend tot oneindig naar nul convergeert (en dus een nulrij is zoals dat heet), maar dat wil niet zeggen dat de bijbehorende reeks ook convergent is. Indien Sn de som van de eerste n termen van een gegeven rij an voorstelt, waarbij Sn de n-de partiële som wordt genoemd kunnen we stellen dat de bij een rij behorende reeks (de som van de eenste n termen van de rij voor n naderend tot oneindig) convergent is als de rij van de partiële sommen dat ook is. Voor de rij an, gedefinieerd door an=1/n blijkt dat niet het geval te zijn, vandaar dat de bijbehorende reeks (die als de harmonische reeks bekend staat) divergent is.
Oud 11-02-2003, 22:40
ducky
ducky is offline
ja, maar waarom gaat 1/n naar oneinig dan?
ik bedoel, 1/1 + 1/2 + 1/3 +... + 1/n gaat omhoog, dat snap ik, maar als je op een gegeven moment bij ....+ 1/10000000000 +.... bent, dan komt er bijna niks meer bij en zou je zeggen dat 1/n dus convergeert naar een bepaald getal?

of is dit nu weer gewoon een standaard regel, waar je niet over moet nadenken?

en als dat zo is, klopt het dan als ik zeg 1/wortel > 1/n , dus 1/wortel divergeert ook?

en waarom convergeert 1/2n dan wel, (omdat deze sneller naar 0 loopt?)?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 10:59
Just Johan
Just Johan is offline
(Met dank aan Arjen Stolk):
Bekijk: 1/2 + 1/3 +1/4 +1/5 +1/6 +1/7 +1/8 +...

De eerste term is een half; de volgende twee zijn samen meer dan een half; de volgende vier zijn samen meer dan een half, de volgende acht zijn samen meer dan een half... etc.

Dat is in te zien door te kijken naar waar de machten van twee zich in de noemer bevinden en op te merken dat de laatste in zo'n rijtje de kleinste is en als gemiddelde al voldoet.

Zo kun je er oneindig vaak een half uit halen en dus gaat de som naar oneindig en divergeert het geheel.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:11
ducky
ducky is offline
dank je
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten