Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2003, 11:55
~Love Angel~
~Love Angel~ is offline
ik kom net van de kaakchirurg vandaan en bij mij moet dus met een operatie mijn kaak naar voren gezet worden wat dus heel zeer gaat doen en nog best lang last van zal gaan houden.
Maar nu moet ik dus ook mijn verstandkiezen laten trekken.
Ik heb dus even een vraagje wie zijn verstandkiezen ook heeft laten trekken of dat zeer doet ja of nee
en voor de gene die ook hun kaak naar voren hebben laten zetten zou ik graag hun ervaring willen weten.

Groetjes
Oud 12-02-2003, 21:24
3rd Rock
3rd Rock is offline
zat gisteren bij de tandarts om ze te laten trekken. hij kreeg ze helaas niet los en dus mag ik ook naar de kaakchirurg. wordt gezellig
Oud 13-02-2003, 07:50
Souris
Souris is offline
ik ben bij de kaakchirurg geweest.
lees dit topic
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=358741

hier staat mijn verhaal ook bij
Oud 13-02-2003, 10:38
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
kaak!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 20:07
slimmieslak
slimmieslak is offline
hey! ik heb hetzelfde probleem!
ik moet ook mijn onderkaak naar voren laten zetten.
als ik dit zou doen voordat ik 18 werd zou het geheel vergoed worden, maar ja ik ben zo'n bangerik dat ik het niet druf.
dus bij mij is er nu nog niks gebuerd, maar ikkrijg af en toe al flink last van mijn kaken, dus ooit zal ik ook moeten! maar ik stel het zo lang mogelijk uit!
suc-6 ermee!
en super stoer van je als je het laat doen! toppie!
Oud 16-02-2003, 01:35
-niels-
-niels- is offline
vrijdag heb ik er 2 laten trekken, omdat er gaatjes in zaten (kan er zeer slecht bij met een TB) allebei aan de rechterkant...
die flippo was er 4 minuten mee bezig... 9 als je de verdoving in laten werken mee telt...

ik voelde er niks van, ben daarna naar huis gegaan, ff een uurtje ijs op me wang en 1x zo'n poederzakje (pijnstiller) en toen op me wang gaan slapen... nu doet 't nog wel een beetje pijn (voelt trekkend aan) en met die kant eten is ook niet een aanrader, maar voor de rest geen zwelling of bloeding of wat dan ook...
ik denk ook dat ik een beetje makkelijke kiezen had qua trekken...
over 2 maanden de andere kant...
Oud 18-02-2003, 12:58
poesiefox
poesiefox is offline
Oooooh, breek me de bek niet open.

Ze zijn alle vier verwijderd. Twee bij de tandarts, die lagen er zo mooi voor. Heb ik opeens een gat in mijn kaak, kon ik bellen blazen via mijn neus... Veel napijn, want aan twee kanten tegelijk. Soep via een rietje en fruithapjes. Wel naar feessie geweest die avond. 's Nachts niet geslapen. Abces, hechtingen, maar de zenuwbehandeling die ik ook had gehad was nog altijd veel erger.

Volgende twee dus toch maar bij de kaakchirurg. Eerste was drama, want de hufter had haast en ging trekken toen de verdoving nog niet goed werkte. Wel binnen drie tellen gepiept. Loop ik bibberend alweer buiten, opeens alle pijn weg.... Veel napijn ook, maar wel snel genezen.

Voor de laatste heb ik dus maar een valiumpje gekregen, ik was zo bang.

En wat dacht je? Eitje.
Ware slachtpartij, hak en breekwerk, het bloed gutste eruit, het heeft een uur geduurd, ik kreeg steeds nieuwe spuiten verdoving.
Het zweet brak die arme man uit.
En ik heb er niks van gemerkt, geen centje pijn. Ik ben zelfs even weggedommeld. De volgende dag stond ik vrolijk voor de hele familie de oliebollen te bakken.

Moraal van dit verhaal: Neem van te voren een lekker pilletje en laat je goed platspuiten.
Oud 18-02-2003, 23:56
Guybrush
Guybrush is offline
Ik heb zo'n beetje hetzelfde meegemaakt als jij. Ten eerste moest ik m'n verstandkiezen laten trekken. Geloof me: qua pijn is dit erger dan de operatie. En zelfs dat valt nog mee!
Bij mij gingen er zo'n vijf spuitjes in m'n tandvlees, dat was ff prikken en bittere smaak, maar dan is het relaxed achterover liggen, ogen dicht, denken dat je op vakantie bent Als ie klaar is, sta je op, ben je ff duizelig maar het is verder goed te doen.
Enige irritante is als de verdoving uit gaat werken, dan krijg je een beetje zeurend gevoel in je kaken. Doet niet echt pijn, maar na een paar uur heb je het toch wel gehad met dat gevoel. Volgende dag is het qua pijn allemaal voorbij en kan de zwelling beginnen Ook eten is nogal f'd up aangezien je maar aan 1 kant mag kauwen (bij mij werd eerst de linker kant en een paar weken later de rechter kant getrokken).
Maar goed, al met al: niet erg, eerste paar dagen is het ff relaxed aan doen, na een week kan je alles weer.

En dan de operatie. Ik had een nogal zware operatie, want bij mij moest m'n onderkaak naar voren worden gezet en de bovenkaak naar achteren. Het hoefte niet, want ik kon prima leven zoals ik was, maar ik wou het zelf graag (hey, ik wil gewoon zo knap mogelijk zijn ).
De operatie is toch behoorlijk irritant hoor. Niet qua leed, nah ja, wel leed, maar geen fysiek leed. Voor de operatie krijg je een paar prikjes en dat is dan ook meteen de enige pijn die je hebt tijdens de gehele operatie. Je wordt wakker, met allemaal slangetjes enzo in je neus. Beetje raar is dat wel, maar ach, je ligt er beetje relaxed bij te komen, ik vond het allemaal erg chill de eerste dag Het wordt pas vervelend als je weer moet gaan eten.
In het ziekenhuis kreeg ik namelijk pap enzo en dat vind ik echt smerig. Gelukkig mocht ik na 3 dagen alweer naar huis, dus kon m'n moeder lekkere shakes voor me maken
En dan begint de 'echte' marteling pas: niet kunnen eten voor 6 weken. 6 weken lang mag je alleen maar vloeibaar eten. Geloof me, dat is kut. Je verlangt zo erg naar een bord patat of weet ik veel wat, dat is echt vervelend. Ook het feit dat je daardoor niet fatsoenlijk uit kan gaan maakt het die periode echt kut.
Echter... na die 6 weken, kan ik je vertellen, ben je zoooo blij dat je het gedaan hebt. Ik heb zo'n ontzettend mooi gezicht gekregen, ben die chirurg echt ontzettend dankbaar daarvoor.
Dus... elke keer als je denkt "godsamme, waar ben ik aan begonnen" moet je even doorbijten en denken aan hoe fijn het is als het nou eenmaal allemaal achter de rug is. Ik weet in ieder geval zeker dat als ik het niet had gedaan, ik elke keer dat ik in spiegel zou kijken ik weer spijt zou hebben dat ik het niet had gedaan.

Zo, dat is een heel lang verhaal op de late avond
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 07:58
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
je verstandkies trekken is op zich niet zo probleem, maar het moet niet ontstoken zijn, want dan ben je verder van huis!
Mijn ervaring was niet zo prettig. Want bij mij moesten er namelijk 2 verstandskiezen uit (onder) en tegelijk ! Eigenlijk mag dit niet, maar de kaakchirurg heeft dat toch gedaan. Het ging als volg te werk:

Mijn 2 verstandskiezen groeide scheef. Daardoor moesten mijn kiezen in 2e worden geboord. Daarvoor hadden ze me al een verdoving gegeven en daarna een sneetje in mijn tandvlees gemaakt. Aangezien aan 1 kant niet verdoofd kon worden (ook niet toen hij mij een verdoving gaf rechtsstreeks in mijn zenuw voelde ik ernstig veel pijn. De andere kies voelde ik absoluut niet!! Dussss mocht het ontstoken bij je zijn dan kan je het beste waterstofperoxide gebruiken of een ander desinfecterend/anti-bacterieelspul.
Oud 19-02-2003, 11:19
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb ze ook al allemaal laten trekken. Natuurlijk is het geen pretje, als je het bij de tandarts laat doen. (Ik denk dat kaakchirurgie heel anders is..) Maar beter bij de tandarts als bij de kaakchirurgie, omdat ze dan veelal gaan snijden. Maar bij beide heb je er enkele dagen min of meer last van niet heel ernstig.
Oud 19-02-2003, 12:56
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb 2 verstandskiezen laten trekken (1 per keer), allebei aan de bovenkant en dat schijnt toch minder pijnlijk te zijn dan die van je benedenkaak (is dat zo? Die moeten er bij nog uit)
Van het trekken zelf voelde ik niks/weinig (alleen dat gekraak tijdens t trekken is wel maf) maar had er daarna wel een dag of 2 (of langer) last van omdat t nog een open wond is zeg maar. Maargoed, als dat eenmaal over is ben je het zo weer vergeten.
Ik zou je er geen zorgen om maken.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef:
Want bij mij moesten er namelijk 2 verstandskiezen uit (onder) en tegelijk ! Eigenlijk mag dit niet, maar de kaakchirurg heeft dat toch gedaan.
Waarom mag dat niet? Waarschijnlijk gaan ze d'r bij mij alle vier in één keer uit...ziet er iig naar uit dat dat gaat gebeuren. Maar dat zal dan wel helemaal niet mogen...? Naja, horen we dan wel weer.

En zeer waarschijnlijk 'mag' het onder algehele narcose (zo'n gaskapje oid). *zucht opgelucht*
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:53
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom mag dat niet? Waarschijnlijk gaan ze d'r bij mij alle vier in één keer uit...ziet er iig naar uit dat dat gaat gebeuren. Maar dat zal dan wel helemaal niet mogen...? Naja, horen we dan wel weer.

En zeer waarschijnlijk 'mag' het onder algehele narcose (zo'n gaskapje oid). *zucht opgelucht*
Waarom wil je dat in godsnaam?
Oud 19-02-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Waarom wil je dat in godsnaam?
Doe eens een gok.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 16:51
Guybrush
Guybrush is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Doe eens een gok.
Zodat je je naderhand lekker misselijk kan voelen een bijna een week lang irritant slaapt? Nee dank je, die paar geluidjes die je hoort vind ik niet zo erg.

En 4 tegelijk??!?! Hoe wil jij dan in godsnaam eten daarna? Het is echt HEEL gebruikelijk om eerst 2 aan de linker- of rechterkant te trekken en later dan de andere kant, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Norfair schreef:
Zodat je je naderhand lekker misselijk kan voelen een bijna een week lang irritant slaapt? Nee dank je, die paar geluidjes die je hoort vind ik niet zo erg.
Waarom denk jij meteen dat het om geluidjes gaat? Misschien pas ergens op reageren als je weet hoe het in elkaar zit?

Citaat:

En 4 tegelijk??!?! Hoe wil jij dan in godsnaam eten daarna? Het is echt HEEL gebruikelijk om eerst 2 aan de linker- of rechterkant te trekken en later dan de andere kant, maar goed.
En twee keer geheel onder narcose gaan? Raad jij dat aan met dat misselijk voelen en een week lang irritant slapen? Eten kan je toch al amper, waarom dan twee keer amper als je ook kan kiezen voor één keer tijdelijk nog minder dan amper? En waarom moet iedereen doen wat HEEL gebruikelijk is? Moet het daarom dan meteen op die manier? Onzin. En het is ook HEEL gebruikelijk om het onder plaatselijke verdoving te doen en dat ga ik ook niet doen, dus ja.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 19:14
Guybrush
Guybrush is offline
Oh sorry hoor, ik heb zelf toch ook m'n verstandkiezen laten trekken. Ik kan je zeggen dat het enige irritante tijdens de 'operatie' die geluidjes zijn ja. In MIJN geval zou ik in ieder geval niet onder narcose willen gaan. Okay, als we even helemaal politiek correct gaan doen zou jij het natuurlijk veel erger kunnen hebben dan normaal bla bla bla.

En je kan wel degelijk normaal eten als je aan 1 kant je kiezen naar de tering hebt. Ik kon zo goed als normaal eten, aangezien ik alles aan de linkerkant kauwde toen m'n rechterkiezen waren getrokken en vice versa. Ik moet er niet aan denken om aan beide kanten van die wonden te hebben zitten, want dan kan je dus NIET meer kauwen en wordt het een weekje vloeibaar eten, wat dus echt een dikke handicap is.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 19:35
iamcj
iamcj is offline
(= Leonoor)

Citaat:
Norfair schreef:
Okay, als we even helemaal politiek correct gaan doen zou jij het natuurlijk veel erger kunnen hebben dan normaal bla bla bla.
Dit snap ik niet helemaal? Waarom politiek correct doen? Wat zou ik erger hebben?

Citaat:
Ik moet er niet aan denken om aan beide kanten van die wonden te hebben zitten, want dan kan je dus NIET meer kauwen en wordt het een weekje vloeibaar eten, wat dus echt een dikke handicap is.
Dat overleef ik ook wel weer. Wat voor jou een 'dikke' handicap is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik heb ook twee jaar zonder brood overleeft, dus waarom niet een weekje vloeibaar voer?
Oud 20-02-2003, 19:41
Guybrush
Guybrush is offline
Citaat:
iamcj schreef:
(= Leonoor)

Dit snap ik niet helemaal? Waarom politiek correct doen? Wat zou ik erger hebben?
Nah, ik bedoelde dat ik jou niet ken en misschien heb je wel 1 of ander ik-ben-bang-voor-spuitjes-complex waardoor je niet eens op de normale manier je verstandkiezen kan laten trekken of weet ik veel wat.

Citaat:
Dat overleef ik ook wel weer. Wat voor jou een 'dikke' handicap is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ik heb ook twee jaar zonder brood overleeft, dus waarom niet een weekje vloeibaar voer?
Nou, je moet het zelf weten hoor Ik zou het in ieder geval niet via narcose willen, lijkt me veel vervelender.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Norfair schreef:
Nah, ik bedoelde dat ik jou niet ken en misschien heb je wel 1 of ander ik-ben-bang-voor-spuitjes-complex waardoor je niet eens op de normale manier je verstandkiezen kan laten trekken of weet ik veel wat.
Zo iets, ja.

Citaat:
Nou, je moet het zelf weten hoor Ik zou het in ieder geval niet via narcose willen, lijkt me veel vervelender.
Gelukkig kan iedereen een beetje (kaakchirurg ed maakt ook nog iets uit...) zelf uitmaken hoe hij/zij het laat doen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 22:25
Guybrush
Guybrush is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Zo iets, ja.

Gelukkig kan iedereen een beetje (kaakchirurg ed maakt ook nog iets uit...) zelf uitmaken hoe hij/zij het laat doen.
idd

*op een Full House manier goedmaakt*
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 06:28
Verwijderd
Citaat:
Norfair schreef:
*op een Full House manier goedmaakt*
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 16:37
Emilia
Emilia is offline
Bij mij moesten ze eruit omdat ik te weinig plaats heb in mijn mond en mijn tanden anders te dicht op elkaar zouden staan.
Maar mijn wijsheidstanden/verstandskiezen/hoe je het ook noemt waren "er nog niet uitgekomen" dus moest de tandarts ze eruit snijden Was wel redelijk pijnlijk, maar ik heb er nadien niet zo lang last van gehad.
Je laat ze best in 2 keer weghalen anders kun je helemaal niet meer eten...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten