Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2003, 23:30
Verwijderd
Ik heb vaak erge kramp in me kuiten als ik aan het flipperen/snorkelen ben.
Meestal op de training zelf.
De training begin ik meestal met strekoefeningen (en ja, ik ken ze allemaal goed) en dan iets van 10 tot 12 baantjes in zwemmen.
Dan begin ik met vinnen, eerst rustig, zodat het geleidelijk nog goed gaat, maar na een tijdje als ik toch snelheid ga maken schiet de kramp er erg hard in.

Ik heb doe dus strek oefeningen en heb een goede warming up, en ook fiets ik viel, zo'n 20km per dag, maar toch heb ik vaak last van kramp.

Weten jullie misschien iets om hier tegen te doen, of gewoon meer m'n beekspieren trainen voor een betere doorbloeding?

Het is namelijk erg lastig als ik 20 minuten van het ene uurtje training per week aan de kant zit, en soms als ik aan het duiken ben op diepte heb ik er ook wel eens last van, en dat kan tot gevaarlijke situaties lijden.

Tips? Graag...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 13:33
SuperSanne
SuperSanne is offline
Heb er niet (lees: geen) veel verstand van, maar ligt het niet aan je eetgewoontes? ik krijg ook altijd kramp als ik net (uurtje van te voren) heb gegeten...
Oud 15-02-2003, 13:39
Verwijderd
Daar zal het niet aan liggen, want de training is van 21.30 tot 22.30 en we eten meestal tussen half 7 en half 8.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 17:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Heb er niet (lees: geen) veel verstand van, maar ligt het niet aan je eetgewoontes? ik krijg ook altijd kramp als ik net (uurtje van te voren) heb gegeten...
ik neem aan dat jij kramp in je buik bedoelt en de topicstarter heeft het over kramp in de kuiten. dat krijg je als je lange tijd je benen helemaal gestrekt houdt (dus ook je voet en tenen), maar sorry, kheb geen idee hoe je het voorkomt.

(heeft iig niks met eten te maken)
Oud 15-02-2003, 18:53
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Kramp krijg je wanneer je spieren geen energie krijgen en wanneer de energie die er nog is opgebruikt is. Dit kan door te weinig voedsel, wat volgens mij niet van toepassing is hier.
Misschien heb je een verkeerde zwemtechniek, maar toch denk ik dat het dat ook niet is.

Je spier krijgt pas energie wanneer deze ontspannen is. Je vertelde dat je vooral kramp krijgt wanneer je snel zwemt. Misschien staat je kuit wel continu gespannen, wat goed mogelijk is en dus geen energie krijgt. Probeer dus wat ontspannender te zwemmen.
Oud 15-02-2003, 19:12
Talon
Talon is offline
dacht toen ik de topictitel las dat je een flipperkast bedoelde...
Oud 15-02-2003, 19:21
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Talon schreef:
ik eigenlijk ook
Oud 16-02-2003, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef:

Citaat:
jnieuwelaar schreef:
Je spier krijgt pas energie wanneer deze ontspannen is. Je vertelde dat je vooral kramp krijgt wanneer je snel zwemt. Misschien staat je kuit wel continu gespannen, wat goed mogelijk is en dus geen energie krijgt. Probeer dus wat ontspannender te zwemmen.
Hm, zit wel wat in. Ik heb inderdaad de hele tijd m'n hele been tot aan m'n tenen gestrekt en gespannen.
Ik zal het proberen, dank!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 20:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
IK heb dan juist kramp in mn tenen en ik weet ook nooit goed hoe ik het kan voorkomen. Je moet voorzichtig masseren in de richting van je hart, dan moet het vanzelf overgaan. Misschien moet je proberen om een beetje minder gespannen te flipperen. Is wel moeilijk maar je kan het proberen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 16:59
justme17
justme17 is offline
ik heb ook heel veel last van mn kuiten. mijn fysio heeft gezegd dat het een combinatie is van eetgewoonten en zuurstofaanvoer in de benen zelf. je kunt het beste geen zuivelproducten bij de maaltijden nemen, maar als tussendoortjes juist wel zuivelproducten nemen. en 3x daags multivitaminen slikken.dat heeft mij wel veel geholpen!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten