Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2002, 17:35
blackfairy
blackfairy is offline
hmz mn beste vriendin is zeer negatief, hefet een zeer zelf negatief zelfbeeld en is depressief...

ze krijgt hulp.. werkt niet, denkt dat ik en dr vriend er nix om geven wat er aana de hand is en denkt vaak dat iedreen dr haat

help me kword gek
Oud 01-03-2002, 17:40
punkyfish
punkyfish is offline
*herkent*
Oud 01-03-2002, 17:41
Nena21
Nena21 is offline
Uhm...steunen?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 17:42
blackfairy
blackfairy is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Uhm...steunen?
jah..maar kan niet 24 uur per dag steunen.. heb zelf ookzo mn problemen en moet ook aan mezelf denken... en zij denkt gelijk dat ik er nix om geef als ik et ff niet trek om te helpen...
Oud 01-03-2002, 17:53
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
blackfairy schreef:
jah..maar kan niet 24 uur per dag steunen.. heb zelf ookzo mn problemen en moet ook aan mezelf denken... en zij denkt gelijk dat ik er nix om geef als ik et ff niet trek om te helpen...
Hmm ja oke,maar ik bedoel blijf wel voor d'r klaar staan,niet dat je op een gegeven moment denkt oh bekijk het maar als ze je niet wilt geloven ofzo.
Want dat heb ik meegemaakt,ik heb ook een heel laag zelfbeeld van mezelf,ik ben ook behoorlijk zwaar depressief geweest,maar wat deden mijn zogenaamde vrienden?
Juist,die lieten me als een baksteen vallen,die hadden geen behoefte aan een depressieve vriendin.
Dus wat ik probeer te zeggen,laat je vriendin niet vallen omdat je het ff niet meer trekt,want vrienden heeft ze nu juist nodig....
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 17:56
blackfairy
blackfairy is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Hmm ja oke,maar ik bedoel blijf wel voor d'r klaar staan,niet dat je op een gegeven moment denkt oh bekijk het maar als ze je niet wilt geloven ofzo.
Want dat heb ik meegemaakt,ik heb ook een heel laag zelfbeeld van mezelf,ik ben ook behoorlijk zwaar depressief geweest,maar wat deden mijn zogenaamde vrienden?
Juist,die lieten me als een baksteen vallen,die hadden geen behoefte aan een depressieve vriendin.
Dus wat ik probeer te zeggen,laat je vriendin niet vallen omdat je het ff niet meer trekt,want vrienden heeft ze nu juist nodig....
dat is zks wel kut...
ik laat er ook zeker niet vallen... daar is ze me veelte dierbaar voor...thnx for the advise...
Oud 01-03-2002, 17:58
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
blackfairy schreef:
dat is zks wel kut...
ik laat er ook zeker niet vallen... daar is ze me veelte dierbaar voor...thnx for the advise...
Oke dan is het goed
Maar ik zeg het gewoon ff omdat ik weet hoe het is,en hoe erg je op dat moment vrienden nodig hebt.
Maar sterkte he!

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:04
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Celesta schreef:
imho is het niet egoïstisch dat als ik ben, ik niet naar haar gezeur wil luisteren, omdat ze alleen maar 'ik ben een trut, zie je nou wel dat je me een kutwijf vindt, niemand moet mij' kan zeggen.

[toevoegsel] en als ik zeg dat dat niet waar is er fel tegen in gaan en zeggen dat ik lieg [/toevoegsel]
Oud 01-03-2002, 18:06
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
imho is het niet egoïstisch dat als ik ben, ik niet naar haar gezeur wil luisteren, omdat ze alleen maar 'ik ben een trut, zie je nou wel dat je me een kutwijf vindt, niemand moet mij' kan zeggen.

Zo denk je als je een zelf laagbeeld hebt ja,dat is geen gezeur.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:15
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Celesta schreef:

dat weet ik ook wel, en wat ik nou ga zeggen vinden jullie waarschijnlijk allemaal egoïstisch, en dan ben ik dat maar. maar als ik zelf ook depri ben, moet ik dan persé naar dat lage zelfbeeld van haar luisteren? moet ik me dan af laten zeiken als ik zeg dat ik wél om dr geef? praat ze mij daar niet toevallig -indirect- ook een laag zelfbeeld door aan?
Oud 01-03-2002, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Celesta schreef:

Tis idd geen gezeur, maar tis wel zwaar om iemand altijd te steunen, vooral als je het zelf ook niet altijd even makkelijk hebt. Soms lijkt het of mensen je een schuldgevoel aan proberen te praten, das ook niet altijd makkelijk, vooral niet als het een vriendin is die dat zegt.

Ik vind btw ook niet dat je iemand moet laten vallen, zeker niet als iemand depressief is, dan heeft hij/zij het moeilijk genoeg. Echte vrienden zijn er juist op die momenten voor elkaar. Maar soms ist moeilijk. Maar 'k houd vol.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:19
Verwijderd
Citaat:
punkyfish schreef:
dat weet ik ook wel, en wat ik nou ga zeggen vinden jullie waarschijnlijk allemaal egoïstisch, en dan ben ik dat maar. maar als ik zelf ook depri ben, moet ik dan persé naar dat lage zelfbeeld van haar luisteren? moet ik me dan af laten zeiken als ik zeg dat ik wél om dr geef? praat ze mij daar niet toevallig -indirect- ook een laag zelfbeeld door aan?

Ik vind, dat je gelijk hebt.

Heb je het daar wel eens met je vriendin over gehad? Op het moment dat zij een goed moment heeft, anders pakt ze het (waarschijnlijk) helemaal verkeerd op.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:21
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
punkyfish schreef:

Klinkt inderdaad een beetje egoistisch ja,sorry maar das mijn mening.
Ik persoonlijk probeer altijd no matter what voor anderen klaar te staan.
Ook al voel ik me zelf hartstikke rot,maar goed das je eigen keuze hé

[Dit bericht is aangepast door Celesta (01-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Celesta schreef:
Sorry, dat ik het zeg, maar dit klinkt niet al te vriendelijk. Als je het zelf ook zwaar klote hebt of iig niet makkelijk, dan kan je het anders zien. Tuurlijk probeer je altijd klaar te staan (vind ik), maar soms gaat het ff niet, zeker niet als de ander dat ook niet voor jou doet op momenten dat jij het nodig hebt.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:26
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Tis idd geen gezeur, maar tis wel zwaar om iemand altijd te steunen, vooral als je het zelf ook niet altijd even makkelijk hebt. Soms lijkt het of mensen je een schuldgevoel aan proberen te praten, das ook niet altijd makkelijk, vooral niet als het een vriendin is die dat zegt.

Ik vind btw ook niet dat je iemand moet laten vallen, zeker niet als iemand depressief is, dan heeft hij/zij het moeilijk genoeg. Echte vrienden zijn er juist op die momenten voor elkaar. Maar soms ist moeilijk. Maar 'k houd vol.
ben ik het honderd procent mee eens

Citaat:
Leonoor schreef:

Ik vind, dat je gelijk hebt.

Heb je het daar wel eens met je vriendin over gehad? Op het moment dat zij een goed moment heeft, anders pakt ze het (waarschijnlijk) helemaal verkeerd op.

ja, maar zij begrijpt mij niet, ze denkt dat ik bedoel dat ze niet zoveel over zichzelf moet praten, maar ik bedoel dat ze niet zo NEGATIEF over zichzelf moet praten, dat ze zichzelf niet zo de grond in moet boren. zij zegt ook dat ik háár niet begrijp
nu wil ze er niet meer over praten.

zie: http://forum.scholieren.com/Forum43/HTML/003671.html
Oud 01-03-2002, 18:28
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Citaat:
Celesta schreef:
Sorry, dat ik het zeg, maar dit klinkt niet al te vriendelijk. Als je het zelf ook zwaar klote hebt of iig niet makkelijk, dan kan je het anders zien. Tuurlijk probeer je altijd klaar te staan (vind ik), maar soms gaat het ff niet, zeker niet als de ander dat ook niet voor jou doet op momenten dat jij het nodig hebt.

Hmm het was niet onvriendelijk bedoeld,maar dat is mijn mening.
En bij mij staan ze ook nooit klaar voor mij,maar toch doe ik het,zo zit ik nou eenmaal in elkaar,ieder mens is anders he?

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:28
Verwijderd
punkyfish: misschien kun je proberen het haar eens in een brief of in een mailtje uit te leggen? Die kan ze lezen op het moment dat het haar uitkomt, dan voelt het misschien wat minder bedreigend. En wil ze hem niet lezen, dan doet ze het niet. Dan heeft ze zelf de keus. En jij kunt iig je verhaal kwijt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Celesta schreef:

En bij mij staan ze ook nooit klaar voor mij,maar toch doe ik het,zo zit ik nou eenmaal in elkaar,ieder mens is anders he?

Volgens mij snap je me niet, maar goed.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:30
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
punkyfish: misschien kun je proberen het haar eens in een brief of in een mailtje uit te leggen? Die kan ze lezen op het moment dat het haar uitkomt, dan voelt het misschien wat minder bedreigend. En wil ze hem niet lezen, dan doet ze het niet. Dan heeft ze zelf de keus. En jij kunt iig je verhaal kwijt.
doen we al, we hebben een schrift waarin we brieven naar elkaar schrijven. ze heeft letterlijk gezegd dat ze het er nou niet meer over wil hebben... mjah ik zal het toch maar doen, want -heb ik ook al geschreven- we kunnen wel stoppen met er over praten, maar dan blijft het toch, het lost niet opeens op ofzo...
Oud 01-03-2002, 18:34
Verwijderd
Citaat:
punkyfish schreef:
doen we al, we hebben een schrift waarin we brieven naar elkaar schrijven. ze heeft letterlijk gezegd dat ze het er nou niet meer over wil hebben... mjah ik zal het toch maar doen, want -heb ik ook al geschreven- we kunnen wel stoppen met er over praten, maar dan blijft het toch, het lost niet opeens op ofzo...

Je lijkt wel een beetje op me.

Je wilt haar niet laten vallen, maar tis moeilijk voor jezelf.
Zo bedoel ik het iig.
Ik zal mijn vriendinnen nooit laten vallen, ze laten zichzelf soms vallen, beelden zich in dat ik ze laat vallen, en dat vind ik moeilijk. En wat ik hier voor al schreef. Maar mochten ze dit lezen: ik laat je nooit vallen, wat je ook doet of zegt of denkt. Je kunt altijd bij me terecht. Zo, weten ze dat ook weer. Niet dat het iets helpt, want je kunt het tig keer zeggen, maar 't helpt zo weinig. Toch denk ik dat het belangrijk is dat je het blijft zeggen, ook al lijkt het niks te doen, ik denk dat het toch wel degelijk wat uit maakt.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:35
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Citaat:
Celesta schreef:

Volgens mij snap je me niet, maar goed.

Ik snap je wel,maar ik zeg gewoon ff hoe ik erover denk,goed?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Celesta schreef:
Ik snap je wel,maar ik zeg gewoon ff hoe ik erover denk,goed?
Uit je reactie is anders niet te merken dat je me snapt.

Ik vind het prima dat je dat doet. Dat is nl ook het enige dat ik doe.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:42
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Je lijkt wel een beetje op me.
wou ik stiekem net te zeggen

Citaat:
Leonoor schreef:

Je wilt haar niet laten vallen, maar tis moeilijk voor jezelf.
heel moeilijk

Citaat:
Leonoor schreef:

Ik zal mijn vriendinnen nooit laten vallen, ze laten zichzelf soms vallen, beelden zich in dat ik ze laat vallen, en dat vind ik moeilijk.
als ik zeg dat ze lief is, krijg ik 'niet waar' te horen... als ze zegt dat ze een kutwijf is en als ik zeg dat dat niet waar is, gelooft ze me niet. als ik even niks zeg op msn omdat ik ergens anders mee bezig ben, concludeerd zij daar uit dat ik haar niet aardig vind. en zo kan ik nog 3 miljoen andere voorbeelden opnoemen

Citaat:
Leonoor schreef:

Niet dat het iets helpt, want je kunt het tig keer zeggen, maar 't helpt zo weinig. Toch denk ik dat het belangrijk is dat je het blijft zeggen, ook al lijkt het niks te doen, ik denk dat het toch wel degelijk wat uit maakt.
i hope so...
Oud 01-03-2002, 18:48
punkyfish
punkyfish is offline
ben vaak 'bang' geweest om hier iets over haar te posten, omdat ze hier dus zelf ook rondhuppelt, maar daar ben ik inmiddels overheen.
Oud 01-03-2002, 19:05
blackfairy
blackfairy is offline
ik vind dat je ze niet moet laten vallen maar ik vind ook dat als je et zelf niet aan trekt dan kan je niet de problemen van andere er ook nog eens bij hebben... dat wil niet zgegen dat je dan maar gelijk diegene moet laten vallen, maar je moet een tussenweg vinden zodat je jezelf niet ten onder laat gaan en haar*of hem* ook niet...

en dat is het moeilijke eraan..

ik heb veel advies gehad dat ik het me minder moet aantrekken omdat ik het probleem op mij laat overgaan dan en dan loop je alletwee met hetzelfde probleem... ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.. maar ikv ind dat erg moeilijk aangezien ik haar heel erg graag wil helpen.. maar xou niet wete hoe...

[Dit bericht is aangepast door blackfairy (01-03-2002).]
Oud 01-03-2002, 19:05
abcdefghijk
abcdefghijk is offline
Ik moet hier ook reageren, omdat ik dit heel erg herken, vooral wat Punkyfish en Leonoor zeggen. Tegelijkertijd ben ik het ook wel met Celesta eens.

Je moet je vrienden blijven steunen, ook als het slecht met je gaat. Het moet alleen niet ten koste gaan van jezelf. Houdt daar rekening mee.

Ik heb er zelf ervaring mee, helaas. Ongeveer anderhalf jaar geleden was mijn (toenmalige) beste vriendin manisch depressief. Ik steunde haar. Ik probeerde haar zo veel mogelijk te helpen. Helaas werd, zoals Punkyfish ook aangeeft, elk motiverend antwoord van mij verworpen met iets negatiefs. Na een half jaar ging ik hier volledig aan onderdoor. Als het ware heeft zij bijgedragen aan mijn depressiviteit. Ik weet het: het is heel wat waar ik haar van beschuldig, maar het is nu eenmaal niet anders. Ik hield van haar; ik houd nog steeds van haar. Zij wil me alleen niet meer kennen. Ze heeft me laten vallen toen ik (manisch) depressief was. Zij was er toen al weer boven op. Mijn problemen kon ze niet aan en ze liet me vallen...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 19:09
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
blackfairy schreef:
ik vind dat je ze niet moet laten vallen maar ik vind ook dat als je et zelf niet aan trekt dan kan je niet de problemen van andere er ook nog eens bij hebben... dat wil niet zgegen dat je dan maar gelijk diegene moet laten vallen, maar je moet een tussenweg vinden zodat je jezelf niet ten onder laat gaan en haar*of hem* ook niet...

en dat is het moeilijke eraan..

i know...
Oud 01-03-2002, 19:51
sanne60
sanne60 is offline
Waarom zeg je dit niet gewoon tegen haar? Dat je echt om haar geeft en haar wil steunen, maar dat je jezelf ook niet altijd even vrolijk voelt en je op dat moment graag even over wat anders wilt praten ipv ook nog haar problemen erbij te'nemen'. En dat dat nix te maken heeft met dat je haar zo laten 'vallen' ofzo, maar dat jij nou eenmaal ook geen superwoman bent.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 19:53
blackfairy
blackfairy is offline
Citaat:
sanne60 schreef:
Waarom zeg je dit niet gewoon tegen haar? Dat je echt om haar geeft en haar wil steunen, maar dat je jezelf ook niet altijd even vrolijk voelt en je op dat moment graag even over wat anders wilt praten ipv ook nog haar problemen erbij te'nemen'. En dat dat nix te maken heeft met dat je haar zo laten 'vallen' ofzo, maar dat jij nou eenmaal ook geen superwoman bent.
hmzz..jah.. maar ze praat er niet zo open over omd atz e dnekt dat het allemaal wel mee valt...
et enige wat ze erover zegt is dat ze zich kut voelt als dat zo is en dat ze weg wilt ofzow... en daar kan ik weinig op antwoorde zonder dat het waarschijnlijk verkeerd overkomt...
Oud 01-03-2002, 20:04
Sleep 2 Dream
Sleep 2 Dream is offline
Jezelf zijn en laten zien dat je klaar staat voor haar. Meer kan je denk ik niet doen.....
Oud 01-03-2002, 20:21
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
sanne60 schreef:
dat zeg ik al vaak zat, maar ze gelooft het niet. of ze wil het niet geloven, weet ik het. ik krijg dan reacties als 'zie je nou wel dat je me een kutwijf vind'. het maakt echt niet uit wat ik zeg...
Oud 02-03-2002, 18:52
abcdefghijk
abcdefghijk is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
dat zeg ik al vaak zat, maar ze gelooft het niet. of ze wil het niet geloven, weet ik het. ik krijg dan reacties als 'zie je nou wel dat je me een kutwijf vind'. het maakt echt niet uit wat ik zeg...
Als je ergens over wilt praten mag je me gerust mailen: jippppp@dolfijn.nl
Ik ben namelijk bang dat jou hetzelfde gaat overkomen als mij en dat wil ik je absoluut niet laten overkomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten