Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2003, 14:53
Atje85
Atje85 is offline
Oke, ik heb dus een PC samengesteld maar de levertijd was anderhalve week, te lang, wnat ik heb aanstaande week vakantie
Nu kan ik ook alle componenten los bestellen, dan heb ik ze over 2 dagen binnen. Maar is het moeilijk om m zelf te bouwen?

Ik weet wel redelijk wat van PCs, en ik heb hier nog een Celeron PC staan waar alles in zit.
Lijkt het bouwen van een Athlon erop??
Ik maak me vooral zorgen over die kabels van de voeding en dergelijke, dat lijkt me wat ingewikkeld. Is dat zo?

O, en als t een Retail product is staat er dan in de handleiding van de processor, moederbord, kast etc ook hoe je de kabels aan moet sluiten???

En nog een laatste vraag : weet iemand een GOEDE online pc winkel waar je zelf een pc kunt samenstellen en die ook binnen 7 dagen kan leveren???

Bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2003, 15:36
Phreak
Phreak is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Oke, ik heb dus een PC samengesteld maar de levertijd was anderhalve week, te lang, wnat ik heb aanstaande week vakantie
Nu kan ik ook alle componenten los bestellen, dan heb ik ze over 2 dagen binnen. Maar is het moeilijk om m zelf te bouwen?
Goed, ik ben zelf ook van plan om me "eerste" PC te bouwen. Op GoT staat een uitgebreid: Hoe bouw ik een (Athlon) PC? FAQ. Heel handig.

Citaat:
O, en als t een Retail product is staat er dan in de handleiding van de processor, moederbord, kast etc ook hoe je de kabels aan moet sluiten???
Als ik me niet vergist hebben retail-versies een handleiding, en wellicht kan je zien waar/hoe kabels inmoeten. ( Weet het niet zeker)

Citaat:
En nog een laatste vraag : weet iemand een GOEDE online pc winkel waar je zelf een pc kunt samenstellen en die ook binnen 7 dagen kan leveren???
Ik zelf zal binnenkort me PC hier halen, winkel zelf ligt in Rotterdam en in Den Haag dus heel handig voor mij.
- www.pclcomputers.nl/ je kan hier je systeem samenstellen, duurtijd: 4 a 6 uur. Levertijd: Dunno,

je kan ook deze winkel proberen: www.perfect-systems.nl
dit is de enigste winkel die ik ken die haast alles heeft in huis heeft. Nogmaals levertijd: dunno,

Succes.
Oud 18-02-2003, 16:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
www.perfect-systems.nl is wel goede webshop. Kijk ook eens bij de volgende:

www.gistron.com
www.funcomputer.de (duitsland)

Het bouwen van je eigen computer is heel makkelijk, mits je er een beetje thuis bent. De eerste keer is wat onwennis misschien, vooral bij het monteren van de koeler en koelpasta aanbrengen op de processor core, maar geen reden om het niet te doen want je leert er een hoop van en je bent veel goedkoper uit!

Dus ik kan het je alleen maar aanbevelen en als je vragen hebt kun je die altijd stellen op dit forum of via email/ICQ.
Oud 18-02-2003, 16:45
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

www.gistron.com
www.funcomputer.de (duitsland)

Het bouwen van je eigen computer is heel makkelijk, mits je er een beetje thuis bent. De eerste keer is wat onwennis misschien, vooral bij het monteren van de koeler en koelpasta aanbrengen op de processor core, maar geen reden om het niet te doen want je leert er een hoop van en je bent veel goedkoper uit!

Dus ik kan het je alleen maar aanbevelen en als je vragen hebt kun je die altijd stellen op dit forum of via email/ICQ.

Ja, ik ben dus bang dat ik strax iets mol en dan ben ik niet meer goedkoper uit
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 16:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Ja, ik ben dus bang dat ik strax iets mol en dan ben ik niet meer goedkoper uit
Mwah valt weinig te mollen hoor.
Alleen je processor kan wel tricky zijn, maar dat kun je voorkomen door een goede koeler met een goede clip te kopen.

Ik wil je wel stap-voor-stap helpen als je de componenten binnen hebt, via ICQ.
Oud 18-02-2003, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Mag ik je ook toevoegen? Ik vind het wel handig...zo'n helpdesk in de buurt.

Maar het bouwen van een PC is heel goed te doen. Veel hardware kan je ook slechts op 1 manier installeren, er kan dus niet veel fout gaan.

Probeer wel een beetje om statische electriciteit te denken. Let dus op waar je iets vastpakt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 17:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
PIE schreef:
Mag ik je ook toevoegen? Ik vind het wel handig...zo'n helpdesk in de buurt.
Helpdesk huh?!
Citaat:
Probeer wel een beetje om statische electriciteit te denken. Let dus op waar je iets vastpakt.
Gewoon even verwarmingsradiatoren vastpakken, of de computerbehuizing indien deze geaard is. Zo'n polsbandje vind ik persoonlijk beetje overdreven.
Oud 18-02-2003, 17:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Mwah valt weinig te mollen hoor.
Alleen je processor kan wel tricky zijn, maar dat kun je voorkomen door een goede koeler met een goede clip te kopen.

Ik ben nou dus ff een systeem aan t samenstellen: http://www.perfect-systems.nl/systeembestellen.asp

Athlon 2000 als processor, maar welke cooler moet ik erbij nemen?

En nog een behuizingcooler?? (aopen h600b)

Ik heb geen ICQ
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 18:00
Mathel
Mathel is offline
Ik weet niet of je het belangrijk vind dat je pc stil is, maar anders zou je kunnen gaan voor een Coolermaster HHC-001 of de stillere HHC-L61. Ga anders voor Zalman. Die maken stille koelers.

Heb laatst zelf een Athlon XP2000 pc in elkaar gezet, maar valt echt reuze mee. Ik had al wat ervaring met Intel pc's, maar het komt toch allemaal op hetzelfde neer.

Waar sommige mensen tegenaan lopen is dat ze de videokaart niet goed genoeg aandrukken (mij ook één keer gebeurd). De pc geeft dan natuurlijk geen beeld en begint te piepen. Druk die dus goed aan.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 18:12
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Nou die vallen dus vet tegen. Ik heb daar vorig jaar een systeem besteld. Duurde erg lang totdat het geleverd wordt, maar ik kreeg een Logitech MX700 ipv de 500 die ik besteld had. Dat is netjes denk je dan.

Al snel bleek het systeem om de haverklap te crashen. XP kreeg je niet eens op de machine geinstalleerd

Winkel gebeld en na wat overleg zouden ze mij een doos met verpakkings materiaal opsturen zodat ik alleen moederbord met CPU en DIMM terug kon sturen. Het was in verband met het gewicht namelijk niet mogelijk de PC voldoende te verzekeren bij de post.

Twee dagen later krijg ik niks binnen. Dus ik bel effe om te vragen of het pakketje wel verstuurd is. Men verzekert mij dat het echt de dag ervoor verstuurd is. Pas de dag erna ontvang ik de verstuur bevestiging van Perfect Systems. Ook uit het trackingnummer blijkt dat het pas die dag aangeboden is.

Dik een week nadat ik het teruggestuurd heb wordt ik eindelijk gebeld, dit terwijl ze me belooft hadden me in verband met de lange levertijd met voorang te helpen. Ze hadden het pakketje trouwens de dag nadat ik het verstuurd had al binnen. Men vertelde mij dat mijn moederbord niet meer leverbaar was. In plaats van mijn Abit AT7 MAX konden ze ook de MAX2 erin zetten.

Moest ik echter wel de tien Euro die dat bord duurder was betalen. Ik heb ze toen uitgelegd dat ze een DOA geleverd hebben, en dat ik dan bij een prijs van ruim 1800 Euro helemaal niks ga bijbetalen. Mannetje aan de lijn beweerde toen nog doodleuk dat ze mij tegemoet kwamen met dat bod, anders moest ik zeker 3 weken wachten op RMA met de importeur

De volgende dag kreeg ik dan toch een mailtje dat alles verzonden was. Blijkbaar kreeg ik toch de MAX2 zonder er extra voor te moeten betalen.

De dag voor kerst haast ik me naar het postkantoor om het pakketje op te halen, dat de dag daarvoor aangeboden was bij mij thuis.

Ik bouw het bord in, en het systeem deed vrij weinig. Je hoort even de fans opspinnen en daarna viel de spanning gelijk weer weg. Dus ik doe een CMOS clear, wat niet hielp. Ik controleer nogmaals of alles correct is aangesloten. Alles in orde.

Dus ik bel maar weer eens. Krijg ik een voicemail dat ze de komende twee weken in verband met de feestdagen er niet zijn

Boekje van het nieuwe moederbord zat er ook niet bij. Want dat is niet nodig toch ? Het is een ander bord dus wat klaag je nou ? I/O shield bijleveren ondanks dat de connectors anders zijn ? Dacht het niet !

Na de feestdagen bel ik ze dus weer. Ik spreek af om langs te komen met de hele PC. Mijn zwager was zo aardig om het hele eind te rijden Wij geven de PC af en laten ons 06 nummer achter zodat ze ons kunnen bellen. Wij ging ondertussen Ferrari's bewonderen bij de dealer

Kom je een paar uur later terug. Feest ! De PC doet het ! Dus ik vraag of ze het I/O shield geplaats hebben. Nee dus. Ik vraag dus of hij dat alsnog kan doen. Begint dat kereltje daar te klagen dat het een uur werk is. Ik vertel hem doodleuk dat het toch echt hun fout is en dat ik een complete PC verwacht. Dus weer wachten, is hij na een kwartier al klaar

Tenslotte vraag ik hem wat hij gedaan heeft. Ik heb alleen het BIOS gereset ! Daar geloof ik dus helemaal niks van aangezien ik dat als eerste, en daarna nog meerdere malen heb geprobeerd.

En nee ik ben nog niet klaar.

Ik had een retail Plextor bij de PC besteld. Bij aflevering zat er echter geen Nero en CD-R's bij. Ik dus gelijk gemeld tesamen met het crash probleem. Ik zet het in het systeem, en dan ontvangt u het zo spoedig mogelijk wordt mij verteld. Week later nog niks ontvangen, dus maar een mailtje. Wordt niet op gereageerd. Dat heb ik dus ook kunnen regelen toen ze de PC aan het fixen waren *zucht*

Laatst gewijzigd op 18-02-2003 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 22:35
rockyj
rockyj is offline
Desecrator als jij nu geen verstand van computers had gehad, hadden ze je dus wel zwaar op kunnen lichten. (wat ze bij mij dus ook zouden kunnen doen als ik daar wat bestel)
Oud 18-02-2003, 23:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef:
Desecrator als jij nu geen verstand van computers had gehad, hadden ze je dus wel zwaar op kunnen lichten. (wat ze bij mij dus ook zouden kunnen doen als ik daar wat bestel)

Koop jij nou maar gewoon bij Informatique of MyCom
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 00:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
...een heel verhaal
Tja.. ervaringen verschillen. Perfect-Systems heeft wel een goede shop-survey, toch enigszins een indicatie van de competentie van de shop.

Zelf bestel ik bijna altijd bij Funcomputer (FCC) in duitsland via overmaking (rembours naar nederland doen ze niet meer, je moet van tevoren geld overmaken). Dat bevalt heel goed, lekker goedkoop en ze bieden goede RMA service. Verder is Gistron wel oke, en verder weet ik niet precies.

Maar zijn ook genoeg mensen die slechte ervaringen met Gistron hebben.. maar je moet denk ik toch kijken naar het gemiddelde.
Oud 19-02-2003, 00:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Ik ben nou dus ff een systeem aan t samenstellen: http://www.perfect-systems.nl/systeembestellen.asp

Athlon 2000 als processor, maar welke cooler moet ik erbij nemen?

En nog een behuizingcooler?? (aopen h600b)

Ik heb geen ICQ
Ga a.j.b. voor een Thoroughbred processor, en geen palomino. Vanaf 2400+ is altijd een Thoroughbred-B, 2200+ is altijd een Thoroughbred, en daarvoor zijn er zowel Palomino's als Thoroughbreds. Een 2000+ palomino wordt veels te heet.

Mijn advies: ga voor een 2400+ Thoroughbred-B processor (€160 bij FCC) icm met een Asus A7N8X nForce 2 mobo (€124 bij FCC) en twee reepjes 256MB PC2700 merkgeheugen (geen "a merk", maar een écht merk: Infineon, Samsung, Corsair, Crucial).

Qua hdd kan ik IBM 180GXP 120GB aanbevelen. En als CDRW een LiteOn 48x24x48. DVD-drive een Pioneer 106S slot-in.

Vragen via ICQ. Is makkelijk aan te vragen en in te stellen. Download eerst Trillian maar eens: www.trillian.cc

Als je persé via MSN wilt doen moet je maar ff private messagen, dan zet ik em aan.
Oud 19-02-2003, 12:10
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Ga a.j.b. voor een Thoroughbred processor, en geen palomino. Vanaf 2400+ is altijd een Thoroughbred-B, 2200+ is altijd een Thoroughbred, en daarvoor zijn er zowel Palomino's als Thoroughbreds. Een 2000+ palomino wordt veels te heet.

de thoroughbred a is ook niet echt aan te raden, de prestaties vielen meestal aardig tegen en de temps waren ook niet best. vandaag dat er relatief snel een 'b' versie uit kwam

veel 'lagere' xp's zijn tegenwoordig ook voorzien van een thoroughbred core. gewoon even een mailtje sturen naar de shop waar je wil kopen en vragen wat er voor cores op hun xp's zitten

-de postbode-
Oud 19-02-2003, 12:42
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

Mijn advies: ga voor een 2400+ Thoroughbred-B processor (€160 bij FCC) icm met een Asus A7N8X nForce 2 mobo (€124 bij FCC) en twee reepjes 256MB PC2700 merkgeheugen (geen "a merk", maar een écht merk: Infineon, Samsung, Corsair, Crucial).

Qua hdd kan ik IBM 180GXP 120GB aanbevelen. En als CDRW een LiteOn 48x24x48. DVD-drive een Pioneer 106S slot-in.

Vragen via ICQ. Is makkelijk aan te vragen en in te stellen. Download eerst Trillian maar eens: www.trillian.cc

Als je persé via MSN wilt doen moet je maar ff private messagen, dan zet ik em aan.
Ze vliegen niet in de fik toch? In Merk-PCs zitten ook vaak Palomino's...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 20:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef:
de thoroughbred a is ook niet echt aan te raden, de prestaties vielen meestal aardig tegen en de temps waren ook niet best. vandaag dat er relatief snel een 'b' versie uit kwam

veel 'lagere' xp's zijn tegenwoordig ook voorzien van een thoroughbred core. gewoon even een mailtje sturen naar de shop waar je wil kopen en vragen wat er voor cores op hun xp's zitten

-de postbode-
Eerst kwam de Thoroughbred a uit, met model rating 2200+. De speedbin van deze proc was erg laag, en hoger clocken lukte niet goed. Daarom kwam AMD na wat sleutelen aan het 0.13 procédé met de Thoroughbred b, die de model ratings vanaf 2400+ zou gaan bekleden. Pas hierna kwamen de lagere modellen 1700+ tot 2100+ aan de beurt om ook uitgerust te worden met de Thoroughbred a core. Deze doen uitstekend werk, zijn erg zuinig met energie en dus zijn ze heel goed te koelen, ook kun je ze aardig overclocken, veel beter dan de gelijkgepositioneerde palomino modellen.

1700+ Thoroughbred is een mooie keus, als je een value desktop systeem wilt hebben, die ook nog goed stil te houden is.
Oud 19-02-2003, 20:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Ze vliegen niet in de fik toch? In Merk-PCs zitten ook vaak Palomino's...
Nouja die vermelden nooit om welke core het gaat; de mensen die zo'n computer kopen hebben over het algemeen niet veel computerkennis en inzicht in de markt.

Palomino's met model ratings van 1800+ en 1700+ zijn aardig koel te houden. Maar een 2100+ wordt met een max dissipation van 70 graden toch wel heel erg warm, waardoor het onmogelijk wordt een stille ( 25dB(A) ) koeler te gebruiken die ook nog betaalbaar is.
Oud 19-02-2003, 22:38
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Nouja die vermelden nooit om welke core het gaat; de mensen die zo'n computer kopen hebben over het algemeen niet veel computerkennis en inzicht in de markt.

Palomino's met model ratings van 1800+ en 1700+ zijn aardig koel te houden. Maar een 2100+ wordt met een max dissipation van 70 graden toch wel heel erg warm, waardoor het onmogelijk wordt een stille ( 25dB(A) ) koeler te gebruiken die ook nog betaalbaar is.
Het is een 2000+ ...en t zit in Box, dus met koeler etc.
Er zitten verder 2 koelers a 8cm in de kast
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 23:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Het is een 2000+ ...en t zit in Box, dus met koeler etc.
Er zitten verder 2 koelers a 8cm in de kast
Ja je moet het zelf weten. Boxed koeler is wel goed, maar 25dB(A) is die koeler niet. Thoroughbreds van 1700+ tot 2100+ zijn lekker koel, en maar €10 duurder ofzo.
Oud 20-02-2003, 17:00
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Ja je moet het zelf weten. Boxed koeler is wel goed, maar 25dB(A) is die koeler niet. Thoroughbreds van 1700+ tot 2100+ zijn lekker koel, en maar €10 duurder ofzo.

Hm oke ik zie wel, bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten