Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2002, 10:48
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Stelling: Mensen met een sociale positie op een voor de meer gemiddelde medemens lager niveau hebben vaak een bepaalde en soms zelfs trutterige naam. De vraag is nu hoe dit komt.
Het zou dom zijn om te denken dat mensen met een dergelijke naam vaak om die naam zelf worden afgewezen en de sociale omgang worden ontzegd. Deze mensen hebben vaak immers ook nog een afwijkend uiterlijk. (No offence, zeker niet!)...
De vraag is nu hoe dit komt.
Mijn stelling luidt dan ook: De gehele jeugdloop van een kind is op een dergelijke manier volledig genetisch bepaald. De ouders van het kind waren vroeger ook in bepaalde mate impopulair, bijvoorbeeld omdat zij gezien werden als lelijk. Zij hadden ook een naam die niet vaak gezien wordt als flateus en hebben daardoor in deze termen leren denken. Hun kind, dat genetisch natuurlijk verwant is aan hen, kreeg daardoor ook zo'n naam mee, en leek qua uiterlijk ook op hen, wat sociaal gezien ook niet al te handig is. Door het uiterlijk wordt vervolgens de gehele jeugd van de persoon bepaald, waardoor de connectie tussen naam en sociale positie te zien is.
Dit gaat natuurlijk niet altijd op, vaak echter wel.
Vaak merk ik dat dit bij meisjes duidelijker is.

Laat weten wat je ervan vindt.

But take no offence. Ik hoor hier zelf ook in zekere mate bij dus als je denkt dat ik dit negatief bedoel, beledig ik ook mijzelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2002, 10:52
QuietNoise
QuietNoise is offline
ach ja, dr zal vast wel een kern van waarheid in zitten, vind t een beetje vaag verhaal.
(waarom al die stellingen? niks beters te doen???)
Oud 16-03-2002, 10:55
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
ach ja, dr zal vast wel een kern van waarheid in zitten, vind t een beetje vaag verhaal.
(waarom al die stellingen? niks beters te doen???)
Ik probeer een leuke hoogstaande psychologische discussie op gang te brengen

Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 11:07
Verwijderd
Ik kan van je verhaal voor mezelf niet echt een beeld vormen...daardoor kan het zijn dat ik nu uit m'n nek ga lullen: vergeef me dan ajb.

Ik denk dat het meer aan je persoonlijkheid ligt. En aan andere mensen wat zij van je vinden. Vinden ze je stom, dan je naam vaak automatisch ook. Mogen ze je, dan vinden ze je naam vaak ook wel leuk. Om maar ff een voorbeeld te geven, de naam Ingeborg, ik ken 2 Ingeborgen, eentje die is niet echt knap en/of aardig ed...de ander is een heel normaal meisje en aardig. Ik ken ook een Ursula, en dat vind ik een afschuwelijke (heksen) naam, sorry, voor degenen die zo heten, maar dat meisje was erg aardig. Ik denk dus niet dat het aan de naam ligt. Het is de persoon en soms de eerdere herinneringen bij een naam, die een rol spelen. Denk ik.

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (16-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 13:38
Mef
Mef is offline
ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. ik denk dat 'duffe' mensen qua uiterlijk ook vaak een 'duffe' smaak hebben; qua kleding maar ook qua namen. ze geven hun kinderen een truttige naam, dat kind krijgt hun genen en wordt ook een vreselijk mens. die geeft haar/zijn latere kinderen later ook vreselijke namen, omdat ze gewoon een vreselijke smaak hebben. dit hoeft natuurlijk niet altijd te gelden, maar je ziet het wel! zo ken ik een vrouw van voor in de dertig, ziet er niet uit, geeft orgel/keyboardlessen en borduurt zelf kaarten. ze heeft een vreselijke naam en heeft haar baby ook een walgelijke naam gegeven.
Oud 16-03-2002, 15:23
damaetas
damaetas is offline
ja nbtje wel. de belgen onder ons herinneren zich misschien die zalige sketch van morgen maandag (denkik) gaat als volgt:
goeiendag, ik ben janssens Nadine, en ik ben huisvrouw en mijn hobbies zijn de flair lezen, voor mijn lief venteke erwin zorgen en voor onze kindertjes: kelly kimberlie kenny davy kimberlie petra lenny sandra kelly ... en achmed

die was weer fijn, maar het illustreet nbtje jouw stelling
Oud 16-03-2002, 17:46
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
stelling:
oneens kinderen zetten zich vaak juist af van hun ouders en lijken helemaal niet altijd op de ouders kijk naar mij mn broertje of broer lijken niet op mn ouders en je omgeving is niet genetisch bepaald
Oud 16-03-2002, 19:34
Verwijderd
Het is anders vaker zo dat ouders uit een 'lagere sociale positie' zoals jij dat noemt hun kinderen vaker Engelse namen geven. Denk aan de welbekende Kevin, Danny, Marvin, Kimberly, Chantal, Charissa, Johnny, Rocky, Dylan, Dionné, Jennifer enz.enz.

Mensen die hun kinderen zo noemen zijn vaak mensen uit een sociaal lagere positie. Het is de vraag echter waar dat vandaan komt. Misschien omdat ze alleen de hele dag Amerikaanse soaps en Amerikaanse films kijken? Hun blikveld niet verder reikt dan Engelstalige troep en ze nooit eens een vaderlandse dichtbundel openslaan?

Kinderen uit rijke, intellectuele families worden nooit Kevin of Marvin genoemd. Je ziet ook nooit dat kinderen van simpele fabrieksarbeiders Marie-Louise, Floris-Jan of Olivier worden genoemd...waarom zou dat zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 20:05
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Yep Nare Man, ik vind dit een heel goed voorbeeld van je, dat zeker aanduidt dat het op dat punt zo is
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 02:39
MrOizo
MrOizo is offline
Jah en ik moest eigenlijk remi heten
Oud 17-03-2002, 11:03
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het is anders vaker zo dat ouders uit een 'lagere sociale positie' zoals jij dat noemt hun kinderen vaker Engelse namen geven. Denk aan de welbekende Kevin, Danny, Marvin, Kimberly, Chantal, Charissa, Johnny, Rocky, Dylan, Dionné, Jennifer enz.enz.

Mensen die hun kinderen zo noemen zijn vaak mensen uit een sociaal lagere positie. Het is de vraag echter waar dat vandaan komt. Misschien omdat ze alleen de hele dag Amerikaanse soaps en Amerikaanse films kijken? Hun blikveld niet verder reikt dan Engelstalige troep en ze nooit eens een vaderlandse dichtbundel openslaan?

Kinderen uit rijke, intellectuele families worden nooit Kevin of Marvin genoemd. Je ziet ook nooit dat kinderen van simpele fabrieksarbeiders Marie-Louise, Floris-Jan of Olivier worden genoemd...waarom zou dat zijn?

Dat is idd waar, alleen vind ik het zeer logisch. Zelfs in namen krijg je elite vorming. Een prototype lagere klasse persoon zou liever een 'Kevin' hebben dan een 'floris-jan'. Daarentegen hebben personen van een hogere stand liever een 'floris-jan'. Dat is nou eenmaal ooit zo begonnen en is er nu ingesleten. Immers denkt niemand bij de naam 'floris-jan' aan één of andere productiemedewerker.

Echter is het vooral zo dat de lagere klasse geen 'hogere namen' gebruikt. Iig komt het vaker voor dan een elite persoon een lagere sociale naam heeft dan een lager sociaal persoon met een elite naam loopt.

Oud 17-03-2002, 19:54
Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Citaat:
nare man schreef:

Ik heb hier een groot probleem mee... Ik heet Sébastien... Maar zowat iedereen noemt me Bas... Bas vind ik dus echt zo'n "lagere sociale positie"-naam, en Sébastien niet...
Mijn intellectueel niveau ligt op Sébastien, maar iedereen ziet me aan voor Bas, om het ff zo te noemen...
Als ik me voorstel als Sébastien krijg ik veel betere reacties dan wanneer ik me voorstel als Bas...

(Dus, nom de Dieu, noem me Sébastien, en geen Bas)
Oud 19-03-2002, 17:41
sase
sase is offline
Ik denk dat het vooral over je eerdere herinneringen gaat, bv, ik kende ooit een Rutger die me verschrikkelijk heeft gepest, sindsdien mag ik alle Rutgers minder, gewoon omdat ik dat zo'n stomme naam vind.

Maar het is ook wel zo dat sommige namen 'laag' klinken, zoals "Klaas" (no offence!). Bij Klaas denk ik automatisch aan een boerenjongen, omdat alle boerenjongens vroeger zo heette. Jan, Piet, Klaas. Maar ingesleten kan het niet echt zijn, want ik heb 10 jaar in Amerika gewoond en daar ligt het weer heel anders. Als je boeken leest, komt de naam Jan vaak voor iemand die met z'n handen werkt dan iemand die op een universiteit werkt bijvoorbeeld. En als ouders wat te betekenen hebben,w illen ze vaak ook dat aantonen met de namen van hun kinderen (dus Floris-Jan, Olivier, namen die niet vaak voorkomen). Dubbelnamen (Pieter-Jan, Gerdjan, Tjeerdjan) klinken ook beter, sjieker, eliter dan alleen Pieter, Jan, Geert of Tjeerd.
Oud 20-03-2002, 00:07
OriginalMisfit
ok ik heet Darcy wat nu? ben ik een zwerver?
Oud 20-03-2002, 09:02
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
ok ik heet Darcy wat nu? ben ik een zwerver?
*Denkt aan Married with Children*

Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 15:18
OriginalMisfit
Citaat:
Marcade schreef:
*Denkt aan Married with Children*

die heb ik nog nooit gehoord

Oud 20-03-2002, 15:28
Nena21
Nena21 is offline
Hmm wat maakt dat mij dan met de naam Celesta
Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 16:07
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik vind het bullshit.

Ik geloof niet zo in patronen. Ik vind dat die er zijn om te doorbroken worden.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 16:10
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik heet btw Samira (mn ouders kijken geen Engelse troep, maar een film met een Arabische prinses ), maar iedereen noemt me Sam. Wat maakt mij dat dan??
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 14:24
Verwijderd
owwwwwww, wat zal ik dan een sociaal hoge positie hebben, als t ook andersom zou gelden (wwattes? hoe heette je ook al weer? kun je dat nog eens spellen? oja, jij was dat meisje met die rare naam)

ik zou niet echt de naam van iemand genetisch bepaald noemen. het is wel zo dat als ouders uit een beter milieu komen (bijv gymnasium gedaan, niet slijmerig bedoeld, daar lopen immers ook domme etterbakken rond, of veel gereisd of zoiets) dat er meer aandacht aan de naam van he kind besteeds wordt, of dat er eerder aan minder bekende naam zal worden gedacht. door de betere sociale achtergrond hefet het kidn later ook meer kansen om hoger op sociale ladder te komen. ik denk eerder dat het zo in elkaar zit en niet als in bovengenoemde stelling.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 17:26
Winner
Winner is offline
Beetje vergezocht,,,
Reageren

Regels voor berichten