Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2003, 17:21
T Fly
T Fly is offline
AMSTERDAM - Ahold is vandaag zo goed als omgevallen. Het bedrijf blijkt betrokken bij een boekhoudschandaal in de VS. Over 2001 en 2002 moet de winst met tenminste 500 miljoen euro verlagen. Topman Cees van der Hoeven en tweede man Michael Meurs zijn per direct opgestapt. Op de beurs is Ahold vaochtend ingestort met ruim 55 procent.

De nettowinst over het afgelopen jaar komt twaalf tot twintig procent lager uit dan Van der Hoeven eerder had gedacht.

Ahold heeft pas onlangs ontdekt dat er aanzienlijke onregelmatigheden zijn in de boekhouding van zijn Amerikaanse dochter U.S. Foodservice. De inkomsten van dat bedrijf komen zeker vijfhonderd miljoen dollar lager uit dan verwacht.

De managers bij U.S. Foodservice hebben te hoge inkomsten opgegeven bij het moederconcern. Voor een deel is dit veroorzaakt door kortingsacties. Ahold, dat de zaak nog steeds niet helemaal heeft kunnen uitpluizen, is nu gedwongen de winstcijfers over 2001 en de eerste drie kwartalen van 2002 te verlagen.

De raad van commissarissen van Ahold heeft een onderzoek ingesteld naar de gang van zaken bij U.S. Foodservice. Enkele managers bij de dochter zijn gedurende dit onderzoek op non-actief gezet.

Ook in Argentinië onderzoekt Ahold de boekhouding bij dochter Disco. Hoeveel geld hier in het geding is, kan nog niet worden vastgesteld. Forensische accountants onderzoeken of Disco illegale transacties heeft uitgevoerd. Verder wordt uitgezocht hoe die transacties in de boekhouding zijn verwerkt.

Om de klap van de ontdekte onregelmatigheden op te vangen, krijgt Ahold 3,1 miljard euro extra financiering van een groep banken.

Het concern heeft de bekendmaking van zijn jaarcijfers over 2002, die 5 maart zouden komen, uitgesteld. De accountant van Ahold, Deloitte en Touche, heeft de goedkeuring van de jaarcijfers opgeschort totdat de uitkomsten van de onderzoeken bekend zijn.

Het is onduidelijk of de twee bestuurders eigener beweging zijn opgestapt of dat zij naar huis zijn gestuurd door de raad van commissarissen. Zij blijven nog eventjes aan, totdat opvolgers gevonden zijn. In de tussentijd zal president-commissaris Henny de Ruiter de dagelijkse leiding van het concern op zich nemen.

Op de effectenbeurzen stortte de koers van het aandeel-Ahold vandaag in met 56 procent, tot 4,22 euro.

De kredietwaardigheid van Aholds obligatieleningen, waarmee Van der Hoeven de vijftig overnames van het concern voor een groot deel heeft gefinancierd, zal waarschijnlijk dalen tot die van junk bonds - afval, verwachten beursanalisten. Kredietbeoordelaar Moody's had de obligaties eerder al afgewaardeerd tot één niveau boven waardeloos.

Het Parool (24/02/2003), http://www.parool.nl/1046067822684.html

Wat moeten we hier nou van denken en hoe gaat dit verder? steeds meer bedrijven die kwakkelen en met cijfers gaan knoeien, steeds vaker schandalen......zal het einde van dat tijdperk dan langzaam aanbreken, en zal de honger naar luxe omslaan in de behoefte aan voedsel?

Naar aanleiding van het gebeuren bij AHOLD wil ik stellen:
Er zijn steeds meer signalen dan het echt de verkeerde kant op gaat met onze economie, er moet meer ingegrepen worden om de schade zoveel mogelijk te beperken want de gebeurt (nog) veel weinig.

Ik ben het hiermee eens, echter wil ik niet dat het er omgaat om de economie te beschermen maar meer om bepaalde zaken te kunnen garanderen aan de bevolkind. Bijvoorbeeld door te zorgen dat de NS en KPN Telecom weer in handen komen van de overheid. Eigenlijk hoop ik stilletjes wel een beetje op economische neergang: ik hoop dat er weer een gevoel van eenheid komt

Laatst gewijzigd op 24-02-2003 om 21:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2003, 18:50
Quivarum
Quivarum is offline
Je moet heel voorzichtig zijn met ingrijpen. In tijden van een slechtere economie moeten bedrijven kleur bekennen en in dat kader moet je de slechte resultaten van Ahold zien. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en dus zijn ook de boekhoudschandalen verklaard. Ahold gaat langzaam dood en wordt dan overgenomen, volstrekt normaal voor bedrijven die op te hoge voet hebben geleefd.

Een beter voorbeeld is ING. Die hebben tijdens goede economische tijden beurswinsten gereserveerd en nu gebruiken ze dit om het bedrijf stabiel te houden.

Het komt allemaal vanzelf op zijn pootjes terecht, dus geen nieuwe staatsbedrijven maken, daar heeft de overheid trouwens ook helemaal geen geld voor.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:01
Isa
Isa is offline
ach slechtere economie is onzin. die paar procentjes maken geen ruk uit. zo gaat de economie nou eenmaal, in kleine golven. Ik maak me pas zorgen als we ons niet meer in ons eigen levensonderhoud kunnen voorzien door alleen maar naar de supermarkt te gaan. We zijn welvarend klaar. Ik ben niet ongelukkiger geworden van die zogenaamde economische crisis.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:41
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
In één klap waardeloos?........

Het bedrijf is gestuit op een boekhoudkundige fout van 500 miljoen dollar in één van de Amerikaanse divisies. Op een omzet van 27 miljard in Amerika....

Dat het aandeel is gehalveerd is gewoon puur emotie en heeft niks te maken met economische resessies of wat dan ook.....
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 20:03
Roberto15
Roberto15 is offline
ja ik schrok me ook dood... Ahold in één klap waardeloos... is gelukkig nogal overdreven

(de AH hier om de hoek verdwijnt toch hopelijk niet... )
Oud 24-02-2003, 20:04
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
kvond het altijd al een waardeloze werkgever
Oud 24-02-2003, 20:21
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ach alles valt nog wel mee.
De winkelketens kunne gewoon blijven draaien en alleen het aandeel zakt enorm. Maar ook hier komen we (ja ik werk in de AH) wel weer boven op. wle lullig voor al die mensne die aandel AH vastenklantenfonds hadden want veel is belegt in Ahold.
Het is pure emotie en waarschijnlijk stijgt het aandee; binnenkort wel weer. Jammer van cees van der Hoeve want was een goede manager na wat te horen

ivo
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 21:33
REIE
REIE is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
In één klap waardeloos?........

Het bedrijf is gestuit op een boekhoudkundige fout van 500 miljoen dollar in één van de Amerikaanse divisies. Op een omzet van 27 miljard in Amerika....

Dat het aandeel is gehalveerd is gewoon puur emotie en heeft niks te maken met economische resessies of wat dan ook.....
Schandalig. Zulke verliezen krijg je terecht als je speelt met het vertrouwen van de belegger.
Oud 25-02-2003, 00:22
Atje85
Atje85 is offline
Ach let maar op, binnen 1 jaar is alles weer perfect

Waardeloos of failliet gaan zal Ahold de komende jaren zeker niet gebeuren, das erg overdreven
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 08:53
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Albert Heijn is toch een -winkel, veel te duur
Oud 25-02-2003, 08:58
BARON
BARON is offline
vanmiddag even aandelen halen
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 10:35
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
BARON schreef:
vanmiddag even aandelen halen
ik zat al te denken hoor, hoevaak kan ik 4 euro missen
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
ik zat al te denken hoor, hoevaak kan ik 4 euro missen
levensmiddelenindustrie en dienstverlening is ook eentje waarin bedrijven bijna onmogerlijk failliet kunnen gaan bovendien was dit weer dom psychologisch spel van de beurshandelaren.
dus ja, snel kopen
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 11:11
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
levensmiddelenindustrie en dienstverlening is ook eentje waarin bedrijven bijna onmogerlijk failliet kunnen gaan bovendien was dit weer dom psychologisch spel van de beurshandelaren.
dus ja, snel kopen

Idd, het is ook nog een koninklijk bedrijf, wat de kans toch weer nog iets kleiner maakt. Failliet zie ik Ahold nog lang niet gaan

Tijd om aandelen te kopen!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 11:12
waaromniet?
waaromniet? is offline
Volgens mij denkt iedereen hetzelfde als ik
Oud 25-02-2003, 12:13
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Volgens mij denkt iedereen hetzelfde als ik
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 13:22
dystopia
dystopia is offline
Kenny hoe weet je zo zeker dat dat niks met een slechte economie te maken heeft? Volgens mij gaan aandeelhouders op een andere manier met aandelen om in geval van goede tijden dan in geval van slechte tijden (hoe precies zou ik niet zo durven te zeggen).

Ach ja, wel jammer. Nu zullen de pizza's wel duurder worden... en die waren er al zo duur!
Oud 25-02-2003, 18:32
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
hmm volgens berekeningen van de Nederlandsche Bank kan de AEX wel een onder de 150 punten gaan zakken, dat is echt wel heel extreem laag he....?
Oud 25-02-2003, 19:19
the_conquer
the_conquer is offline
kopen die aandelen !
Oud 25-02-2003, 23:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
duyvel schreef:
hmm volgens berekeningen van de Nederlandsche Bank kan de AEX wel een onder de 150 punten gaan zakken, dat is echt wel heel extreem laag he....?

DNB heeft t wel vaker mis...

ik denk dat de aex zo, als de oorlog aan de gang is, tussen de 200 en 230 gaat zitten..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 17:17
Quivarum
Quivarum is offline
Het lijkt me sterk dat de Nederlandse Bank een voorspelling geeft van de toekomstige stand van de beurs. Ik acht het zelfs uitgesloten. Ik denk dat ING deze voorspelling heeft uitgebracht en zo ja dan is deze net zo onbetrouwbaar als mijn voorspelling dat we op het eind van het jaar weer op 350 staan.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 17:52
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
Het lijkt me sterk dat de Nederlandse Bank een voorspelling geeft van de toekomstige stand van de beurs. Ik acht het zelfs uitgesloten. Ik denk dat ING deze voorspelling heeft uitgebracht en zo ja dan is deze net zo onbetrouwbaar als mijn voorspelling dat we op het eind van het jaar weer op 350 staan.

Waar denk je dat we staan dan, aan t eind vh jaar?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 17:54
Quivarum
Quivarum is offline
De beurs is zeker nu, niet te voorspellen. Maar ik denk toch zeker in de 200, hoog in de 200 denk ik zelfs.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 10:10
T Fly
T Fly is offline
Mwah, misschien hebben de meeste van jullie gelijk, maar k weet nog niet. Het zou IMO goed kunnen dat die veel zeer ingrijpende gevolgen heeft, o.a. door de claims die nog gaan komen. Ook is het zo dat vaak dit soort zaken niet alleen staan, en doorgaans wordt na zo'n schandaal de controle ook nog verscherpt (= hogere pakkans), en kan het dus goed zijn dat er nog soort gelijke zaken naar buiten komen van andere grote ondernemingen en dat lijkt mij toch een flike en misschien wel funeste uitwerking op de beurs hebben, helemaal als er dan nog meer claims uitgekeerd moeten worden
Reageren

Regels voor berichten