Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2003, 23:16
br33z3r
br33z3r is offline
Ey,

Heb vandaag een speakerset gehaald namelijk :

Is echt een aanrader.. kan lekker hard en de bas dreunt hard door.

Dit icm met een redelijk goedkoop SB live 5.1 kaartje..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2003, 23:44
[eitje]Methuselah
[eitje]Methuselah is offline
leuk voor je
Oud 27-02-2003, 00:44
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
[eitje]Methuselah schreef:
leuk voor je
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 00:44
Atje85
Atje85 is offline
Creative Inspire serie is mooier vind ik
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 00:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Is deze nou ook THX-certified?
Oud 27-02-2003, 07:39
Koen
Koen is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Grapje zeker
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 07:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koen schreef:
Grapje zeker
Was een speakerset van Logitech die THX-certified is. Even kijken op website.

Hier:
http://www.logitech.com/index.cfm?pa...4&languageid=1

THX Certified zijn de Z-560 en de Z-680. De Z-5xx serie is 4.1, de Z-6xx serie is 5.1.

Laatst gewijzigd op 27-02-2003 om 07:48.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Die THX-certificaten stellen trouwens geen ruk voor hoor. Staar je daar a.u.b. niet op blind.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 10:27
Koen
Koen is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Was een speakerset van Logitech die THX-certified is. Even kijken op website.
Ja weet ik, maar die kost dus ongeveer het dubbele van deze
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 10:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Die THX-certificaten stellen trouwens geen ruk voor hoor. Staar je daar a.u.b. niet op blind.
Wat houdt het dan in? Eisen aan de kwaliteit van componenten dacht ik, en het is een certificaat normaal voor bioscopen enzo, toch niet zomaar een certificaat. Maarja *shrug*
Oud 27-02-2003, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Wat houdt het dan in? Eisen aan de kwaliteit van componenten dacht ik, en het is een certificaat normaal voor bioscopen enzo, toch niet zomaar een certificaat. Maarja *shrug*
Tomlinson Holman eXperiment

"THX is een set standaarden en eisen voor bioscopen en thuisbioscopen, opgesteld door Lucasfilm Ltd. Deze standaarden en eisen moeten door apparatuur en bioscoopzalen worden gehaald/nageleefd om een THX certificaat te krijgen en te houden._
Voor home theater versterkers betekent dit o.a. genoeg vermogen en stabiliteit, voor speakers een bepaalde afstraalkarakteristiek en minimaal haalbare geluidsdruk en voor voorversterkers o.a. genormeerde in- en uitgangsgevoeligheden en een aantal andere functies. THX is dus geen geluidsformaat!
Maar THX stelt niet alleen eisen op, ze hebben ook de volgende functies om een soundtrack in een huiskamer meer te laten klinken als in de bioscoop. Dit noemt men "post-processing" en vind plaats NA decodering van Dolby Digital of DTS:
1. Re-Equalization: vermindert de scherpte van een soundtrack afgespeeld in een home theater. In de bioscoop is er minder hoog, door demping van het geluid door het scherm en grote luisterafstand.
2. Timbre Matching: zorgt ervoor de de front luidsprekers beter op de surrounds aansluiten qua klank, met een homogener resultaat tot gevolg.
3. Adaptive Decorrelation: zorgt dat de surround speakers nooit een mono geluid weergeven, maar geeft een pseudo stereo effect, om de surround minder plaatsbaar te maken en ruimtelijker.
Verder kun je de subwoofer beschermen door het piek niveau in te stellen dat de subwoofer nog weer kan geven en zijn Time alignment (het in de tijd corrigeren van speakers die op verschillende afstanden van de luisteraar staan) en Bass Managent (het routeren van bas naar subwoofers, om kleine speakers te ontlasten) goed geregeld.
Het is niet nodig om alleen maar THX apparatuur te gebruiken, maar THX apparatuur werkt wel zeer goed met elkaar samen. Een garantie voor de beste geluidskwaliteit is het niet perse.
Inmiddels zijn er 2 THX normen: THX Ultra (de oorspronkelijke THX norm) en een minder
strenge THX Select norm, bedoeld voor kleinere kamers, met o.a. minder hoge eisen aan luidsprekers.
Voor meer informatie: bezoek de website van THX op http://www.thx.com." (Bron: Hifi.NL)

"Voor home theater versterkers betekent dit o.a. genoeg vermogen en stabiliteit, voor speakers een bepaalde afstraalkarakteristiek en minimaal haalbare geluidsdruk en voor voorversterkers o.a. genormeerde in- en uitgangsgevoeligheden en een aantal andere functies".

Ergo; het is alleen voldoen aan wat -in feite- onbelangrijke cijfertjes. Cijfertjes <> mooi geluid. Redelijk abstracte begrippen als dynamiek, transparantheid, spreiding, of het geluid goed 'los' van de speaker komt, hoe de toonverhoudingen liggen t.o.v. elkaar wordt allemaal niet opgenomen in dat certificaat, hoewel dát juist essentieel is. Maar goed, het is natuurlijk ook moeilijk om een soort van 'diploma' te geven n.a.v. de echt belangrijke kriteria die ik net noemde in verband met het abstracte gehalte er van.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja ik begrijp dat THX-certified niet direkt betekent dat het een setje is wat mooi klinkt, dat is ook erg subjectief. De verschillen in frequentie zou je wel kunnen meten.

Maar THX-certified zegt dan wel dat de componenten aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen, wat je natuurlijk niet direkt kunt vertalen in of een set mooi klinkt.
Oud 27-02-2003, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Ja ik begrijp dat THX-certified niet direkt betekent dat het een setje is wat mooi klinkt, dat is ook erg subjectief. De verschillen in frequentie zou je wel kunnen meten.

Maar THX-certified zegt dan wel dat de componenten aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen, wat je natuurlijk niet direkt kunt vertalen in of een set mooi klinkt.
Laat ik 't anders stellen: denk je dat B&W Prestige, CDM NT en Nautilus een THX-certificaat hebben?

(Ik denk zelfs dat ze 't niet eens WILLEN op die speakers omdat ze anders de trueë audiofielen tegen de borst stuiten )
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Laat ik 't anders stellen: denk je dat B&W Prestige, CDM NT en Nautilus een THX-certificaat hebben?

(Ik denk zelfs dat ze 't niet eens WILLEN op die speakers omdat ze anders de trueë audiofielen tegen de borst stuiten )
Zoals jij zeker?

Maar dit gaat om een setje van 100 à 150 euro, toch even wat anders dan die setjes voor mensen met 'heilige oren'.
Oud 27-02-2003, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Zoals jij zeker?

Maar dit gaat om een setje van 100 à 150 euro, toch even wat anders dan die setjes voor mensen met 'heilige oren'.
Neenee, voorlopig doe ik 't met m'n setje Mission 701's. (<opschepmodus> www.irrelevant.nl/cam/haaifaai </opschepmodus>)

En juist omdat 't om een setje van 100 à 150 euro gaat is de term "THX Certified" leeg, i.m.o.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Neenee, voorlopig doe ik 't met m'n setje Mission 701's. (<opschepmodus> www.irrelevant.nl/cam/haaifaai </opschepmodus>)

En juist omdat 't om een setje van 100 à 150 euro gaat is de term "THX Certified" leeg, i.m.o.
Wel geinig dingetje, maar mijnes is mooier.

Maar dat een goedkoop setje THX-certified is, zegt toch wel wat. Een schneider zal 't ding wel niet zijn.
Oud 27-02-2003, 22:58
br33z3r
br33z3r is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Creative Inspire serie is mooier vind ik
Vind je? Ik zou eerst de Creative Inspire 5300 set kopen, maar toen ik deze bij de Media Markt gehoord had kwam ik tot de ontdekking dat het geluid op redelijk volume nogal brak klonk.

De subwoofer kon het niet echt aan zeg maar..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten