Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2003, 08:11
WolterB
WolterB is offline
Mijn moederbord (Biostar M7VKB rev. 1.1) ondersteunt maximaal UDMA/66.

Dit brengt volgens mij de harddisknelheid drastisch omlaag en ik dacht erover om een PCI IDE controller te kopen.

Ik heb al een beetje op bepaalde sites rondgekeken, maar ben er nog niet uit welke ik het beste aan kan schaffen.

Een UDMA/133 kaart lijkt me sowieso niet echt nodig omdat ik 2 IMB deskstar schijven heb die maximaal op UMDA/100 kunnen draaien en ik wil ook niet onnodig veel geld uitgeven aan zo'n controller.

Heeft iemand ervaringen met een bepaalde controller en welke kan ik het beste aangschaffen?

Alvast bedankt.

edit:

Ik wil er 4 apparaten op aansluiten, dus er moeten 2 40 pins uitgangen op zitten

en hoe werkt dit precies met het booten van Windows XP als ik deze controller in de PC heb zitten? moet ik eerst de controller in de PC doen zonder dat de hdd's erop aangesloten zitten, de hardware laten detecteren, dan de hdd's inclusief boot hdd erop aansluiten en zal alles dan zonder problemen gaan werken of zal ik wondwos opnieuw moeten gaan installeren?

Laatst gewijzigd op 01-03-2003 om 08:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2003, 08:58
Talon
Talon is offline
die vraag heb ik eigenlijk ook

maar dan toch vooral: waar haal ik de goedkoopste
Oud 01-03-2003, 10:58
WolterB
WolterB is offline
ik heb ondertussen bij verschillende webshops de volgende controllers gevonden:

Promise Ulta 100 TX2 - UDMA 100 PCI Controller (variërend van €32,95 tot €39,00)
Digitus_Ultra ATA-133 IDE-Controller (Retail)_(ATA133) (€32,00)
Advance 29100 (Kit) (€39,00)

iemand nog meer suggesties of ervaringen met één van deze kaartjes?
Oud 01-03-2003, 11:08
Talon
Talon is offline
valt mee die prijs
denk dat ik straks dan ff zo'n ding ga halen en een nieuwe hd, kan ik mooi kijken hoe dat werkt
Oud 01-03-2003, 11:28
Verwijderd
Het verschil in snelheid tussen ATA100 en ATA66 is in de praktijk erg klein volgens mij. Ik zou echt nooit zo'n kaartje enkel en alleen aanschaffen om extra snelheid te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 11:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
ATA66 kan 66MB/s vervoeren.

De meeste hardeschijven hebben een average read van rond de 35MB/s, en random read van 5MB/s. De kabel wordt meestal gedeeld door een andere device. Een CD-ROM en een hardeschijf zal weinig last hebben van de beperking van een ATA66 interface. Als je echter twee hardeschijven gebruikt, zullen ze beide iets langzamer worden, indien je ze beide tegelijk gebruikt. Indien dit laatste niet het geval is, is er qua bandbreedte wat betreft de interface weinig verkeerd.

Wel is het zo, dat IDE controllers van b.v. Promise, een stuk sneller zijn dan de normale onboard IDE controllers. 20-25% sneller is zeker geen uitzondering. En als zo'n kaartje maar €32,50 kost, kun je dit overwegen.

Verwacht geen wonderen, maar je systeem kan er dus wel sneller van worden.
Oud 01-03-2003, 12:18
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
En toen ging het snel tot dat je de 33MHz. PCI bus voltrekt ;-)
Oud 01-03-2003, 12:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
PCI is 133MB/s toch?
Oud 01-03-2003, 13:39
WolterB
WolterB is offline
ik heb idd 2 hardeschijven aan één IDE kabel hangen die ik zeer regelmatig beide gebruik (eerste is voor o.a. windows, tweede voor audiobewerkingen en games), dus ik denk dat het wel wat zal schelen met de snelheid.

nu zit ik alleen een beetje met de verzendkosten. Deze liggen over het algemeen redelijk hoog en ik weet niet echt hoe het zit met de betrouwbaarheid van bepaalde webstores, dus als iemand mij daar nog mee kan helpen zou ik zeer blij zijn
Oud 01-03-2003, 16:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tja. Kijk je zou ook kunnen kijken voor een nieuwe computer, althans een basissysteem.

Of een andere mogelijkheid is dat je de 2 HDDs die je vaak tegelijk gebruikt op 2 andere kanalen zet. Dus dan moet je wat spelen met de kabels enzo.

En je kunt als je dat wilt een los IDE kaartje kopen. www.gistron.com of www.informatique.nl kun je kijken. Voor laagste prijs check www.tweakers.net/pricewatch
Oud 01-03-2003, 16:19
Talon
Talon is offline
heel verschil of je nou een kaartje koopt van laten we zeggen 40 euro of een nieuwe pc Enlightenment
Oud 01-03-2003, 16:34
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Talon schreef:
heel verschil of je nou een kaartje koopt van laten we zeggen 40 euro of een nieuwe pc Enlightenment
idd, ik ben momenteel nog uiterst tevreden met mijn verdere systeem (o.a. AMD Athlon 1200 @ 1296, 1 GB SDRAM)

@ enlightenment:

bij de pricewatch van tweakers staan zeer weinig IDE-controllers (of ik kan niet zoeken daar)
informatique heeft als ik de verzendkosten meereken de laagste prijs tot nu toe, maar ik zal wel ff verder zoeken

edit:

ik kon idd niet zoeken

Laatst gewijzigd op 01-03-2003 om 16:36.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 13:27
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
PCI is 133MB/s toch?
33MHz. 32Bits is idd 133MB/S
Oud 04-03-2003, 14:04
Verwijderd
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
Zo snel gebeurt dat niet.

De enige manier waarop een IDE-schijf 133Mb per seconde kan aanleveren, is dataverkeer rechtstreeks vanuit de buffer. In het meest gunstige geval is die buffer 8Mb groot, zodat de PCI-bus maar een fractie van een seconde zwaar belast wordt, totdat de buffer weer leeg is en de relatief trage schijf zelf weer aangesproken moet worden.

Er bestaan geen IDE-schijven die het maximale uit zelfs maar ATA/66 halen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:50
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
nare man schreef:
Zo snel gebeurt dat niet.

De enige manier waarop een IDE-schijf 133Mb per seconde kan aanleveren, is dataverkeer rechtstreeks vanuit de buffer. In het meest gunstige geval is die buffer 8Mb groot, zodat de PCI-bus maar een fractie van een seconde zwaar belast wordt, totdat de buffer weer leeg is en de relatief trage schijf zelf weer aangesproken moet worden.

Er bestaan geen IDE-schijven die het maximale uit zelfs maar ATA/66 halen.
Zo ver als ik weet hebben de meeste IDE controllers 2 losse channels die bij gebruik van 2 devices door 2 gedeeld worden (133 word dan 66MB/S per device)

Oftewel , men nemen 4 HDD's en laat maar kraken ;-) 4*30MB/S == 120MB/S en daarboven op komen dan nog de command streams etc. blijft weinig over van je PCI bus (30MB/S is maar ff een grof getal zal wel iets anders zijn)
Oud 05-03-2003, 22:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
Zo ver als ik weet hebben de meeste IDE controllers 2 losse channels die bij gebruik van 2 devices door 2 gedeeld worden (133 word dan 66MB/S per device)

Oftewel , men nemen 4 HDD's en laat maar kraken ;-) 4*30MB/S == 120MB/S en daarboven op komen dan nog de command streams etc. blijft weinig over van je PCI bus (30MB/S is maar ff een grof getal zal wel iets anders zijn)
Dat klopt. Maar de overhead is relatief weinig, en een 4 HDDs die tegelijkertijd gebruikt worden komt niet vaak voor. Wel dat 2 HDDs op dezelfde channel zitten, die dan de aanwezige bandbreedte delen. Bij 2 IBM schijven (ATA100) is dat dus 50MB/s, wat nog steeds geen bottleneck is voor een sequential read of write.
Oud 06-03-2003, 00:32
Verwijderd
Dus.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:39
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Bij 2 IBM schijven (ATA100) is dat dus 50MB/s, wat nog steeds geen bottleneck is voor een sequential read of write.
Juist neem 4 stuks en u bent gebakken ;-) .

En dit komt *wel* vaker voor , zie Video Toaster setups , deze maken daarom ook meestal gebruik van SCSI U160 of 320 met 66MHz. 64Bits PCI (Amiga video toaster heeft zelfs de SCSI controller op de hardware encoder zitten) .
Oud 06-03-2003, 14:20
Verwijderd
We hadden het over een simpel huis-tuin en keuken PC'tje.

Je hebt in absolute zin wel gelijk, maar dat komt in deze situatie natuurlijk nooit voor. De meeste achttienjarige scholiertjes hebben thuis geen systemen met vier snelle schijven erin die ook nog 'ns allemaal tegelijk volle load opleveren.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 18:58
WolterB
WolterB is offline
ik heb er vandaag dus 1 besteld
de Promise Ulta 100 TX2 - UDMA 100 PCI Controller
waarschijnlijk komt ie woensdag binnen
Oud 18-03-2003, 16:43
Moonspell
Moonspell is offline
Wat zijn je ervaringen hier mee?

Hoe loopt het kaartje?

ben benieuwd namelijk, wil zelf ook 1 aanschaffen.
Oud 19-03-2003, 09:19
WolterB
WolterB is offline
de leverancier van de winkel had ze zelf niet op voorraad en de levering was ca 1 week uitgesteld
ik heb m dus nog niet binnen, maar hoop m voor t eind van de week te hebben
Oud 19-03-2003, 09:21
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
WolterB schreef op 19-03-2003 @ 10:19:
de leverancier van de winkel had ze zelf niet op voorraad en de levering was ca 1 week uitgesteld
ik heb m dus nog niet binnen, maar hoop m voor t eind van de week te hebben
Hmm :/

Mycom? Alternate? funprice? Informatique?
Oud 19-03-2003, 09:27
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 19-03-2003 @ 10:21:
Hmm :/

Mycom? Alternate? funprice? Informatique?
nee, heb t gewoon bij een pc-boer in de buurt gekocht.
maar hij moest t bestellen.
De kaart was dan wel wat duurder, maar als ik de verzendkosten verrekende scheelde het niets meer.
Oud 19-03-2003, 13:50
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
WolterB schreef op 19-03-2003 @ 10:27:
nee, heb t gewoon bij een pc-boer in de buurt gekocht.
maar hij moest t bestellen.
De kaart was dan wel wat duurder, maar als ik de verzendkosten verrekende scheelde het niets meer.
Hmm heb je ook goed. ben benieuwd.
Reageren

Regels voor berichten