Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2003, 09:34
rickert
rickert is offline
Klopt het dat adsl sneller is dan kabel....?

ik zag namelijk laatst een advertentie van hetnet met een aanbieding adsl: zonder aansluitkosten en de 1e 12 maanden maar 26 euro per maand betalen.

en ik d8 altijd dat adsl sneller was, maar dan is die prijs wel vaag per maand.

maar goed weten jullie welke sneller is?

alvast bedankt
Oud 08-03-2003, 09:45
Marcade
Marcade is offline
Met kabel *kan* je hogere snelheden halen.

Het nadeel van kabel is, dat je je lijn deelt met 'tig andere mensen en die snelheid dus helemaal niet gegarandeerd is.

Met ADSL heb je je eigen lijn dus haal je altijd dezelfde snelheden.

Kabel .. adsl .. t'is allebei snel genoeg .. toch ..
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 10:17
rickert
rickert is offline
ik heb nu kabel, maar met downloaden haal ik eigenlijk nooit hoer dan 100kb... voor mijn idee door het delen met vele andere mensen... dan zou adsl dus handiger zijn...?
Oud 08-03-2003, 10:20
rickert
rickert is offline
en als adsl aangelegd wordt... meot er dan vanalles gebeuren hierzo in huis.. of is het net als met kabel gewoon met een kasje en kabel..? (dan kunnen alle muren hier blijven staan )
Oud 08-03-2003, 10:21
Octopus
Octopus is offline
Die aanbieding van HetNet is ADSL Lite, dus 25~28 KB/s
Wil je hoger als de 100 KB/s die je nu haalt dan zit je (met ADSL van KPN) al aan de €86,- voor een Fast-abonnement.
Dan kan je dus beter ff kijken of BBNed inc. linesharing beschikbaar is in jouw regio.
Dan zou je wellicht een 2048/512 abo van Demon kunnen nemen voor €65.
Oud 08-03-2003, 10:30
rickert
rickert is offline
hehe laat dan maar zitten het was meer bedoelt om te kijken wat goedkoper zou zijn.. maar dit is dan gewoon NIET goedkoper...
Oud 08-03-2003, 10:44
Apomes
Apomes is offline
ik heb kabel en haal altijd snelheden rond de 300 KB!
Maar als je echt snel wil gaan zou ik ff wachten totdat het internet via het stopcontact uit is in Nederland/Belgie gaat nog veel rapper! Tis al uit in Duitsland
Oud 08-03-2003, 11:04
Octopus
Octopus is offline
Citaat:
charmedboy schreef:
ik heb kabel en haal altijd snelheden rond de 300 KB!
Maar als je echt snel wil gaan zou ik ff wachten totdat het internet via het stopcontact uit is in Nederland/Belgie gaat nog veel rapper! Tis al uit in Duitsland
Ja dat weten we nou wel.. Met ADSL Wide Open haal je altijd snelheden rond de 700~900 KB/s
Mits je een goeie server hebt natuurlijk..
Dat internet via het stopcontact zal nog wel een tijdje duren denk ik..
Oud 08-03-2003, 11:12
Verwijderd
Internet via het stopcontact heeft de toekomst niet. Voorlopig blijven we nog wel een paar jaar zitten met cable en voor de echte krachtzoekers xDSL, met maximumsnelheden tot 8192Kbit/s downstream (bij Wide-Open). Dat vind ik toch best netjes. Je hebt al heel behoorlijke abo's, zoals interdaad van Demon dat 2048/512 abonnement voor € 65. Vooral die upstream is lekker, kun je ook nog 'ns echt actief zijn in nieuwsgroepen en niet alleen leechen wat anderen posten.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 14:26
Stil0w
Stil0w is offline
Ik heb @home en dar r0x !!

ik heb ff een speedtestje gedaan
en dit komt eruit :

Download
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar 834.0 KByte/sec

Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar 14.0 KByte
Oud 08-03-2003, 14:34
Koen
Koen is offline
Citaat:
Stil0w schreef:
Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar 14.0 KByte
Alleen dat 'rox' dus niet met kabel
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
Alleen dat 'rox' dus niet met kabel
Geloof me; van 14kB/s up naar 25kB/s up is al een wereld van verschil. Ik geloof dat 50kB/s up al fucking heaven moet zijn, helaas dat we hier nog geen BBned hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 14:40
Stil0w
Stil0w is offline
nee ok de upload sux

maar je kan je modem uncappen en dan
heb je ook auto een snellere upload
Oud 08-03-2003, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Stil0w schreef:
nee ok de upload sux

maar je kan je modem uncappen en dan
heb je ook auto een snellere upload
En word je ook heel makkelijk van het @Home netwerk afgesloten en krijg je heel makkelijk je borg niet terug.

En dan heb je mazzel als ze je niet aanpakken voor het vernielen van hun modem. Want dat doen ze heel makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 14:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
En word je ook heel makkelijk van het @Home netwerk afgesloten en krijg je heel makkelijk je borg niet terug.

En dan heb je mazzel als ze je niet aanpakken voor het vernielen van hun modem. Want dat doen ze heel makkelijk.
*grinnik*
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 14:57
Verwijderd
Toch?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 19:23
naamloos
naamloos is offline
hier in gelderland is chello op zich best rap
kzit best snel rond de 150-160 kb/s....

50 euro per maand, en slechte service.... maar tis op zich best snel en de laatste tijd heb ik ook geen last meer van storingen
Oud 09-03-2003, 20:51
Verwijderd
in bits en dezelfde prijsklasse:
ADSL: 750 kb/s
Kabel (chello): 1200kb/s

En ik haal met chello altijd toch wel 1000kb/s
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 20:55
Verwijderd
ADSL is 768kbit/s en UPC is 1536kbit/s, hoor. Precies tweemaal zo snel dus. Die maximumsnelheid haal je bij chello echter alleen maar als je Download Accellerator of iets dergelijks gebruikt...en veel sites blocken je als je dat doet. Dus zo handig is dat niet.

UPC suckt. Voor in Gelderland, waar ik zelf woon, is chello verschikkelijk slecht. Je kunt wel 170Kb/s halen, maar dan moet je ook genoegen nemen met pings van 100-200, packetloss naar je eigen gateway toe, 50% van de tijd geen verbinding met internet (controlelampjes op modem ook uit) en ongelooflijk brakke DNS-servers.

UPC
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 20:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
ADSL is 768kbit/s en UPC is 1536kbit/s, hoor. Precies tweemaal zo snel dus. Die maximumsnelheid haal je bij chello echter alleen maar als je Download Accellerator of iets dergelijks gebruikt...en veel sites blocken je als je dat doet. Dus zo handig is dat niet.

UPC suckt. Voor in Gelderland, waar ik zelf woon, is chello verschikkelijk slecht. Je kunt wel 170Kb/s halen, maar dan moet je ook genoegen nemen met pings van 100-200, packetloss naar je eigen gateway toe, 50% van de tijd geen verbinding met internet (controlelampjes op modem ook uit) en ongelooflijk brakke DNS-servers.

UPC
Meld dan even erbij dat je sites moet blocken etcetc en al die onzin als je in Geldwerland woont,
Hier in zuid-brabant hoeft het iig niet en verder is 160kb/s wat je kan halen 1280 bit.. Ik weet niet hoe jij aan 192byte komt
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 22:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kabel heeft geen hard limiet. Snelheden in bits uitdrukken heeft dus weinig zin.

Bij ADSL is het anders, en daar haal je ook altijd het max van je line snelheid (*). En geen bit meer. ADSL is verder veel stabieler dan kabel, de snelheid zakt niet in op drukke momenten. Ook heb je een hogere uploadsnelheid, en vaak een hogere datalimiet dan kabel.

(*) d.w.z. jouw verbinding is niet de beperkende factor bij een snelheid onder je limiet
Oud 09-03-2003, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Kabel heeft geen hard limiet. Snelheden in bits uitdrukken heeft dus weinig zin.

Bij ADSL is het anders, en daar haal je ook altijd het max van je line snelheid (*). En geen bit meer. ADSL is verder veel stabieler dan kabel, de snelheid zakt niet in op drukke momenten. Ook heb je een hogere uploadsnelheid, en vaak een hogere datalimiet dan kabel.

(*) d.w.z. jouw verbinding is niet de beperkende factor bij een snelheid onder je limiet
Het ligt voor kabel net aan het gebied waa je zit eigenlijk..
Het zakt hier idd in als het drukker word, maar als ik 150kb/s haal ipv 160 hoor me mij niet klagen...
Een hogere datalimiet is onzin, want die is er alleen op bepaalde plaatsen, ADSL heeft volgens mij altijd wel een data limiet..
Maar dat bereik je pas als je iedere dag een aantal films en games binnen haalt, en dat doet een gemiddeld gebruiker niet..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 22:45
niemand
niemand is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Het ligt voor kabel net aan het gebied waa je zit eigenlijk..
Het zakt hier idd in als het drukker word, maar als ik 150kb/s haal ipv 160 hoor me mij niet klagen...
Een hogere datalimiet is onzin, want die is er alleen op bepaalde plaatsen, ADSL heeft volgens mij altijd wel een data limiet..
Maar dat bereik je pas als je iedere dag een aantal films en games binnen haalt, en dat doet een gemiddeld gebruiker niet..
datalimiet heb ik alleen nog bij adsl lite gezien
maar dan is het wel gelijk <2GB, dus met een keer per 2 weken een filmpje word het al heel krap
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 22:49
Martian
Martian is offline
ADSL Lite heeft altijd datalimiet voor zover ik weet, en een belachelijk lage....
Basic en Advanced (of hoe ze ook heten, 768/128 en 1512/256) hebben nooit een datalimiet, alleen een fair user policy....

Maar als je dan een maand lang zo'n 1oGB per week download hoor je nog niks , dus voor de normale gebruiker is er absoluut geen probleem.
Oud 09-03-2003, 22:50
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef:
datalimiet heb ik alleen nog bij adsl lite gezien
maar dan is het wel gelijk <2GB, dus met een keer per 2 weken een filmpje word het al heel krap
Ik d8 dat UPC in de randstad de limiet op 12Gb heeft gezet omdat er daar veel gebruikers zitten die tevel downloaden.

(de roddel dat er een limiet staat op 6Gb is onzin trouwens)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2003, 23:00
niemand
niemand is offline
Citaat:
Martian schreef:
ADSL Lite heeft altijd datalimiet voor zover ik weet, en een belachelijk lage....
nee niet altijd, maar ze zijn wel altijd belachelijk laag
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 23:16
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Kabel op zichzelf misschien niet. Maar de ISP wel. Ik weet van mijn verbinding (Chello) dat ik nooit boven de 1536kbits down en 128kbits up zal komen. Zo heeft elke provider wel z'n cap.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 23:17
Verwijderd
Citaat:
McLaren schreef:
Meld dan even erbij dat je sites moet blocken etcetc en al die onzin als je in Geldwerland woont,
Hier in zuid-brabant hoeft het iig niet en verder is 160kb/s wat je kan halen 1280 bit.. Ik weet niet hoe jij aan 192byte komt
'tis een bekend feit dat chello anderhalve megabit downstream heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 23:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
McLaren schreef:
(..)
Trek jij je lijn maar eens 24/7 vol en een "vriendelijk doch dringend" emailtje of telefoontje vind zijn weg naar je.

Alhoewel kaashema jarenlang het dataverkeer niet kon meten (prutsers), wat betekende dat één iemand de snelheid van de hele wijk onderuit kon halen.

Maar goed, toegegeven: een hard limiet kom je weinig tegen. Meestal gaat het om een FUP; Fair User Policy. Maar de praktijk is dat iedereen die boven een x aantal GB's komt een mailtje krijgt. Bij Chello hoef je echt geen 50GB/maand te trekken.

Als je veel wilt downloaden, b.v. van P2P-netwerken, is ADSL gewoon veel beter. Ten eerste heb je een ruimere upstream, waardoor je nog goed kan surfen naast je P2P client. Ten tweede heb je een ruime FUP. Ik haal per maand zo'n 80GB waarschijnlijk. En als diensten zoals www.dsltv.nl grootschaliger worden, zal ook de gemiddelde internetter veel bandbreedte genereren.
Oud 09-03-2003, 23:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LB06 schreef:
Kabel op zichzelf misschien niet. Maar de ISP wel. Ik weet van mijn verbinding (Chello) dat ik nooit boven de 1536kbits down en 128kbits up zal komen. Zo heeft elke provider wel z'n cap.
De ISP heeft een capaciteit per wijk, yep. Dus die deel je met de rest. Dat de upstream niet hoger kan is vooral een technisch probleem. Details daarover weet ik helaas niet.
Oud 10-03-2003, 07:39
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
De ISP heeft een capaciteit per wijk, yep. Dus die deel je met de rest. Dat de upstream niet hoger kan is vooral een technisch probleem. Details daarover weet ik helaas niet.
Maar er wordt volgens mij niet per wijk gecapped (iig niet op 1,5mbit), maar per modem. Anders zouden mijn buurjongen en ik nooit tergelijkertijd met 150kbps kunnen downloaden. De capaciteit van de wijk ligt dus wel een stuk hoger volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 07:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als de cap 1,5Mbit per wijk zou zijn, zou je modemsnelheden hebben hè. 20 tot 30Mbit lijkt me logischer.

Woei, m'n 1000e post.
Oud 10-03-2003, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Trek jij je lijn maar eens 24/7 vol en een "vriendelijk doch dringend" emailtje of telefoontje vind zijn weg naar je.

Nee, dan niet, dat zeg ik, als je meerdere films en games per dag download, krijg je klachten.,..
Dit zal bij ADSL ook zo zijn..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 08:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Nee, dan niet, dat zeg ik, als je meerdere films en games per dag download, krijg je klachten.,..
Dit zal bij ADSL ook zo zijn..
Niet bij mijn ADSL

3.5GB/dag (100GB/maand) kun je leuke dingen mee doen.

Maar bij Mxstream is het 15GB/maand, en dat is al veel minder ruim. Dat komt omdat KPN een bedrag per MB vraagt aan de ADSL aanbieder. Op deze manier hebben ze macht over het produkt wat concurrenten kunnen leveren, want ze kunnen op deze manier hun eigen ISPs (Het Net & Planet) sterk bevoordelen door aan hen lagere prijzen te rekenen.

Hoop dat de OPTA hier eens wat aan doet. Maar ik zei het vroeger al: de infrastructuur van de PTT had eigendom van de staat moeten blijven! *sigh*

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 08:22.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 08:20
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:

Kabel .. adsl .. t'is allebei snel genoeg .. toch ..
Precies einde discussie .

Lage prijs heeft bij mij zowiso prioriteit.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 08:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
16KB/s upstream vind ik niet bepaald snel. En om 's avonds 9 uur zakt de snelheid op veel gebieden gewoon ontzettend in, veel PL ook, dan kun je gamen vergeten. En verder zit je met limiet.

ADSL is wel duurder ja, maar wel een veel stabielere techniek. Bij ADSL heb je keus uit je provider, bij kabel niet. Die hebben een monopolie-positie, wat natuurlijk niet ten goede komt aan de dienstverlening.

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 08:26.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 16:19
Orion16
Orion16 is offline
Goed, mocht je het geluk hebben om breedband te kunnen krijgen kijk dan eerst even welke kabelboer je hebt, als je Casema hebt dan zou ik sowieso ADSL nemen

Casema sucks!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten