Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2003, 16:47
moonchild
Wetenschappers hebben zich voorgenomen om in 2050 een robot af te hebben die in staat is mee te voetballen in een competitie op top niveau. Als ze hiertoe in staat zijn kunnen ze robots heel veel laten doen.
Sommige mensen beweren dat als wij niet meer bestaan er een samenleving van robots zal zijn, of dat de robots de macht over ons zullen hebben.
Nou is mijn vraag tot in hoe ver zullen robots invloed hebben in onze samenleving en op welke manier dan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2003, 16:50
thunder110
thunder110 is offline
Nee, de vraag zou 'In hoeverre kunnen robots een menselijke vorm aannemen?' moeten zijn.

Ik heb een voorlichting gevolgd over dat Robot voetbal, er is zelfs een RoboCup (waaraan Nederland ook meedoet), en ik kan je vertellen dat de vooruitgang dusdanig is dat er in 2050 niet zulke geavanceerde robots zullen zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:52
McCaine
McCaine is offline
Filosofie & Levensbeschouwing -> Populaire Wetenschappen
Oud 09-03-2003, 16:54
Gatara
Gatara is offline
Het is ook iets waar filosofie zich mee bezig houdt, maar ik vind het toch meer iets voor populaire wetenschappen
Oud 03-04-2003, 01:26
M@TRIX
M@TRIX is offline
allemaal leuk en aardig.. maar wat hebben we eraan?
er kan dus ook geprogrameert worden welk team wint... want als een robot alle schot mogelijkheden enzo kent zal er nooit gescoort worden...

btw.. ik vind t wel best zo..
zoals het reclame filmpje op discovery duidelijk maakt...
als we ze nog geavanceerder maken worden ze een bedreiging voor het menselijk bestaan....
Oud 13-05-2003, 17:02
akumabito
akumabito is offline
Er zijn veel doemdenkers over dit onderwerp.. eventjes voor die groep doemdenkers het volgende:

Robots zijn afhankelijk van mensen. Mensen ontwerpen robots, bouwen ze, en programmeren ze. Dat een ras van robots ooit de mensheid weg zou vagen en een eigen samenleving start lijkt me ongelooflijk ver gezocht. Autonome robots kunnen geprogrammeerd worden zoals we maar willen. Een gedragsregel zou kunnen zijn geen mensen kwaad te doen bijvoorbeeld.

1. Autonome robots kunnen plaatsgebonden kunnen worden gemaakt, bv. ze werken alleen maar binnen één gebouw.
2. Ze kunnen geprogrammeerd worden mensen nooit wat te doen.
3. Wat als robots de kennis van wapens of menselijke anatomie ontbreekt? Dan kúnnen ze niet eens tegen ons vechten.
4. ALS er al iets zou gebeuren, denk je dan dat de mensen zich er bij neerleggen? Zodra één robot een mens iets doet, worden alle robots stilgelegd totdat de programmafout is gevonden.

Zelfs als we 100% autonome robots KUNNEN maken, dan nog zouden ze moeten "ontsnappen" , zich ergens anders vestigen, een gestructureerde samenleving oprichten, fabrieken bouwen, andere machines ontwerpen, software herschrijven, grondstoffen verzamelen, en andere robots bouwen voordat ze überhaupt iets kunnen beginnen tegen mensen. Lijkt me een beetje vergezocht, nietwaar?

Zelf geloof ik helemaal niet zo in het nut van zelfdenkende humanoïde robots. AI is mooi, als computer, niet als robot. Robots zijn mooi, zolang ze voor een enkele taak ontworpen zijn. (zoals fabrieksrobots nu). Een ander punt is het WAAROM. Waarom zouden we enorme verantwoordelijkheden over laten aan machines? Voorbeeld uit films: Defensiecomputers gaan denken en roeien de mens uit. WAAROM moest de computer die de kernraketten bestuurde zelf denken? Welk nut had dat? Waarom zouden we machines de macht of de kracht geven om een mogelijk gevaar voor de mensheid te zijn?
Oud 14-05-2003, 13:20
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Omdat een computer beter / preciezer is en nooit dingen vergeet?

Hoeveel stomme fouten heeft de mensheid in het verleden al niet gemaakt en daarmee ongelooflijk veel 'nutteloze' slachtoffers gemaakt?

Een robot met wat AI kan nooit kwaad hoor. Dat ie niet bij de eerste de beste rots of kuil op Mars weer vast loopt, maar gewoon op eigen houtje verder kan gaan of zichzelf verbouwen ofzo...
Reageren

Regels voor berichten