Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2003, 10:40
ssjpan
ssjpan is offline
Ik heb iets met m'n ogen waardoor, ze achteruit gaan en ik dus een bril of lenzen moet dragen. Mijn linker oog draait weg naar binnen, maar doordat mijn oogspieren het rechttrekken is daar verder niks van te zien, Dit betekent wel dat mijn oog daar door vermoeid raakt. Nu was ik pas bij de opticien en die zei dat door een kleine operatie m'n pupil rechtgetrokken kon worden en ik weer gewoon kan zien zonder bril of lenzen.
Iemand hier ervaring mee??

Ik wil dat nu nog niet maar wel als m'n ogen snel achteruit gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 10:46
Dzjanzjel
Dzjanzjel is offline
Ja dat heb ik ook gehad, is niks ernstigs hoor, daar ben je zo weer bovenop
Oud 13-03-2003, 13:18
poesiefox
poesiefox is offline
Niks is zo schattig als schele kindjes, en niks zo lelijk als een volwassene die de tranen over de rug lopen als ze huilen.

De operatie is even het inkorten van een spiertje dat aan je oog vast zit. Aan je pupil of in je oog wordt dus niet gerommeld.
Oud 13-03-2003, 14:53
ssjpan
ssjpan is offline
Ik ben niet scheel ofzo. Ik zal er eens over nadenken. Zag pas zoiets op tv, zag er eng uit.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 14:57
Miss Helena
Miss Helena is offline
heb t meer dan eens moeten doen, nix aan de hand hoor
Oud 13-03-2003, 17:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op tv zien operaties, vooral oog-operaties er altijd enger uit dan bij jezelf omdat je dan onder zeil bent. Zo'n operatie kan helpen maar bij mij is het niet gedaan omdat het uitzichzelf is goed gekomen (o.a. met van die plakpleisters voor op je oog) en dan heb je kans dat het weer de verkeerde kant op staat.
Oud 13-03-2003, 19:50
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mij is het ook aangeboden (door de oogarts), op cosmetische gronden.

Ik heb het aanbod niet geaccepteerd, want ik vind de risico's te groot.

Bij 5% ofzo van die ingrepen ben je na afloop aan een oog blind.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 16:28
watervrouw
watervrouw is offline
Ik ben 2 keer geopereerd toen ik klein was aan mijn ogen. aangezien ik een lui oog heb en het heeft geen donder geholpen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 00:59
Bonzo
Bonzo is offline
Ik kan niet precies opmaken uit je bericht wat je precies hebt. Dat je ogen achteruit gaan (je hebt steeds sterkere lenzen nodig) ligt volgens mij niet aan het feit dat je linkeroog naar binnen wil draaien/draait. Dat zijn twee dingen die niks met elkaar te maken hebben volgens mij. Sowieso kan je een kleine afwijking altijd corrigeren met prisma's in je brillenglazen. Dat kan helaas niet met contactlenzen. Dus als je nu nog geen prisma's in je glazen hebt, dan is een operatie voorlopig nog niet nodig. Sommige opticiens hebben het vaak ook niet bij het rechte eind; veel oogproblemen zijn erg ingewikkeld.Maar voor als een operatie uiteindelijk toch in beeld komt hieronder nog wat informatie en persoonlijke ervaringen.
Ik heb het zelf ook twee keer ondergaan, maar direct erna heb je toch behoorlijk last ervan hoor. De dag van de operatie zat ik gewoon de hele tijd met m'n ogen dicht naar de tv te 'luisteren'. Maar ik slikte ook geen pijnstiller ervoor (heb een hekel aan pillen slikken, ben er ook erg slecht in). Maar de dag erna gaat het al een stuk beter en daarna verbetert het ook sterk. Na ongeveer 1 week kun je gewoon weer aan het werk/naar school.
Wat ik er verder van weet is dat het een relatief veilige operatie is. De operatie wordt erg vaak uitgevoerd. Ze korten een spiertje in of ze maken een spiertje juist losser. Ik heb beide ondergaan en had na de recessie (het losser maken van het spiertje) wat meer last/pijn dan na de resectie (strakker maken van het spiertje). Er zou ook wat meer kans op misselijkheid zijn na de operatie dan bij andere operaties omdat je door het trekken aan die oogspiertjes het evenwichtsorgaan prikkelt (ofzo, weet het niet precies), maar ikzelf had er niet zo erg last van.
Dat je er blind van zou kunnen worden heb ik echt nog nooit van gehoord. Met het oog zelf of de oogzenuw gebeurt niks, alleen de spiertjes worden verplaatst. In theorie is het mogelijk dat zo'n losgemaakt spiertje per ongeluk kan wegglibben de oogkas in, maar dat komt volgens mij in de praktijk nooit voor.
De operatie duurt maar kort: ongeveer een uur voor beide ogen bij mij.
Na de operatie heb je sowieso last van roodheid, aan de oorkant of de neuskant van het oog. Dat houdt ook nog wel een tijdje aan, gaat langzaam weg. Ikzelf had de tweede keer last van ontsteking. Het ging ontzettend jeuken. Met oogdruppelen is dit uiteindelijk weggegaan. Normaalgesproken raken je ogen niet ontstoken; ik had er waarschijnlijk last van omdat m'n weerstand niet zo goed was. In jouw geval zijn er geen andere complicaties mbt zicht te verwachten, denk ik.
De operatie wordt trouwens door de oogarts uitgevoerd en gebeurt onder dagbehandeling. Je mag dus dezelfde dag nog naar huis.
Het duurt trouwens wel zo'n zes maanden na de operatie voordat je het definitieve resultaat weet. Bij mij bijvoorbeeld ging m'n linkeroog vrolijk weer aan de wandel en uiteindelijk is een tweede operatie dus nodig geweest. Op dit moment echter neemt het alweer toe bij mij.

Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 01:44.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten