Ik kan niet precies opmaken uit je bericht wat je precies hebt. Dat je ogen achteruit gaan (je hebt steeds sterkere lenzen nodig) ligt volgens mij niet aan het feit dat je linkeroog naar binnen wil draaien/draait. Dat zijn twee dingen die niks met elkaar te maken hebben volgens mij. Sowieso kan je een kleine afwijking altijd corrigeren met prisma's in je brillenglazen. Dat kan helaas niet met contactlenzen. Dus als je nu nog geen prisma's in je glazen hebt, dan is een operatie voorlopig nog niet nodig. Sommige opticiens hebben het vaak ook niet bij het rechte eind; veel oogproblemen zijn erg ingewikkeld.Maar voor als een operatie uiteindelijk toch in beeld komt hieronder nog wat informatie en persoonlijke ervaringen.
Ik heb het zelf ook twee keer ondergaan, maar direct erna heb je toch behoorlijk last ervan hoor. De dag van de operatie zat ik gewoon de hele tijd met m'n ogen dicht naar de tv te 'luisteren'. Maar ik slikte ook geen pijnstiller ervoor (heb een hekel aan pillen slikken, ben er ook erg slecht in). Maar de dag erna gaat het al een stuk beter en daarna verbetert het ook sterk. Na ongeveer 1 week kun je gewoon weer aan het werk/naar school.
Wat ik er verder van weet is dat het een relatief veilige operatie is. De operatie wordt erg vaak uitgevoerd. Ze korten een spiertje in of ze maken een spiertje juist losser. Ik heb beide ondergaan en had na de recessie (het losser maken van het spiertje) wat meer last/pijn dan na de resectie (strakker maken van het spiertje). Er zou ook wat meer kans op misselijkheid zijn na de operatie dan bij andere operaties omdat je door het trekken aan die oogspiertjes het evenwichtsorgaan prikkelt (ofzo, weet het niet precies), maar ikzelf had er niet zo erg last van.
Dat je er blind van zou kunnen worden heb ik echt nog nooit van gehoord. Met het oog zelf of de oogzenuw gebeurt niks, alleen de spiertjes worden verplaatst. In theorie is het mogelijk dat zo'n losgemaakt spiertje per ongeluk kan wegglibben de oogkas in, maar dat komt volgens mij in de praktijk nooit voor.
De operatie duurt maar kort: ongeveer een uur voor beide ogen bij mij.
Na de operatie heb je sowieso last van roodheid, aan de oorkant of de neuskant van het oog. Dat houdt ook nog wel een tijdje aan, gaat langzaam weg. Ikzelf had de tweede keer last van ontsteking. Het ging ontzettend jeuken. Met oogdruppelen is dit uiteindelijk weggegaan. Normaalgesproken raken je ogen niet ontstoken; ik had er waarschijnlijk last van omdat m'n weerstand niet zo goed was. In jouw geval zijn er geen andere complicaties mbt zicht te verwachten, denk ik.
De operatie wordt trouwens door de oogarts uitgevoerd en gebeurt onder dagbehandeling. Je mag dus dezelfde dag nog naar huis.
Het duurt trouwens wel zo'n zes maanden na de operatie voordat je het definitieve resultaat weet. Bij mij bijvoorbeeld ging m'n linkeroog vrolijk weer aan de wandel en uiteindelijk is een tweede operatie dus nodig geweest. Op dit moment echter neemt het alweer toe bij mij.
Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 01:44.
|