Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2002, 16:41
Verwijderd
morgen hebben we pw over onder andere dit... dus ik heb 'k allemaal nog maar eens bestudeerd.
maar 'k heb iets vaags 'ontdekt'.

Na de ovalutie is het gele lichaam "onstaan" en dat produceert 2 hormonen:
  • oestrogeen
  • progesteron

wat doet progesteron:
  • FSH remmen, LH remmen
  • Baarmoederslijmvlies groeien, goede doorbloeding

en wat doet oestrogeen :
  • FSH remmen (gebeurt al door progesteron )
  • baarmoederslijmvlies groeien(COLOR=darkblue]idem[/COLOR])
  • en hoge concentratie oestrogeen zorgt voor veel LH (dat wordt nou juist tegengegaan door progesteron

Oftewel: wat is nou 't nut van oestrogeen op dat moment
Of heeft 't geen nut
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2002, 20:24
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:

en wat doet oestrogeen :
  • FSH remmen (gebeurt al door progesteron )
  • baarmoederslijmvlies groeien(COLOR=darkblue]idem[/COLOR])
  • en hoge concentratie oestrogeen zorgt voor veel LH (dat wordt nou juist tegengegaan door progesteron

Oftewel: wat is nou 't nut van oestrogeen op dat moment
Of heeft 't geen nut
Het FSH remmen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2002, 20:30
Verwijderd
Misschien remt progesteron het teveel aan LH, remmen ze samen FSH (samen staan ze sterk?) en groeien ze samen het baarmoederslijmvlies (ook als in: samen staan ze sterk?)...

Het is wel vaag ja...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2002, 21:33
Oen
Oen is offline
Ik pak heel even een heel oud en stoffig boek uit de kast (heb namelijk zelf geen bio meer). En begin samen te vatten
Oestrogenen: Zorgen voor de secundaire geslachtorganen, ook wordt de geestlijke ontwikkeling hierdoor beinvloed. Ook beinvloeden ze de ontwikkeling van het baarmoederslijmvlies.
Het gele lichaam maakt progesteron (dat voor de verdere ontwikkeling van het baarmoederalijmvlies zorgt).
FSH (gemaakt in de hypofyse) stimuleert de rijping van de follikels.
LH (gemaakt in de hypofyse) stimuleert de verdere folikel rijping, en veroorzaakt de ovulatie. Dan houd LH het gele lichaam enige tijd in stand.
FSH bevordert in de eierstok de groei van een folikel. Deze rijpende folikel maakt weer een oestrogeen aan. Dat oestrogeen (oestradiol) komt via het bloed ook bij de hypofyse terecht, zo'n oestradiol kan je zien als een sleutel, en op de hypofyse zitten sleutelgaten. Als er nu genoeg Oestradiol in het bloed aanwezig is (genoeg sleuteltjes) zorgt dit ervoor dat de aanmaak van FSH wordt geremd en LH wordt bevordert. OOk gaat door de oestradiol het baarmoederslijmvlies groeien.
Door de LH gaat het folikel sneller groeien zodat er ovulatie op zal treden. De overblijvende cellen van het follikel veranderen onder invloed van LH in het gele lichaam. Dat weer progesteron vormt. Hierdoor groeit het baarmoederslijmvlies verder. Dan daalt de LH produktie, dus ook de progesteron..

Ik hoop dat het voldoende is.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2002, 21:37
Oen
Oen is offline
Ik zie nu opeens een vrij hele goede site.
Menstruatie Cyclus

Verder is mijn tip aan jou om het als een verhaaltje te zien. De een is er dan de andere dan, die doet dat en die dat.
Dit plaatje is wel een grote hulp

Je ziet dan dat de hormonen niet in een keer in je worden gepompt maar de een volgt de ander weer op.

Laatst gewijzigd op 04-04-2002 om 21:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten