Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2003, 19:37
Verwijderd
soms denk ik waarom?

waarom ga je studeren om vervolgens een baan te vinden om vervolgens te gaan werken om vervolgens met pensioen te gaan om vervolgens te sterven?

wie zegt dat je moet werken?

waarom leiden al die mensen het 'standaard leven'

het moet toch anders kunnen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2003, 19:42
framboosje
framboosje is offline
ik denk gewoon dat we eigenlijk niet anders kunnen, omdat we geld nodig hebben om te leven... onze hele samenleving is gebasseerd op geld. en geld verdien je door te werken, maar werken kan alleen als je gestudeerd hebt...

op zich zou je het natuurlijk anders kunnen, maar dan moeten we kunnen overschakelen naar een samenleving waarin het leven niet op geld gericht is
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 19:48
Lyra
Lyra is offline
Hoe wil je het anders doen?
Natuurlijk kan het anders, maar in de grote lijnen hebben wij ons leven wat we nu leven wel nodig. We kunnen niet plotseling geen beschaving meer hebben. Daar zijn we niet voor gebouwd. We zijn gebouwd om te evolueren, en in onze maatschappij( waar 'k heb niet mee eens ben) gaat dat naargelang 'perfect'. Je kunt doen wat je wilt, wanneer en hoe.
Je hebt niet echt verplichting, behoeften des te meer.
Oud 16-03-2003, 23:23
Gatara
Gatara is offline
Bij sommige vragen moet je gewoon antwoorden: DAAROM

heh
Oud 17-03-2003, 11:25
Verwijderd
Citaat:
StayBeautiful schreef op 16-03-2003 @ 20:37:
soms denk ik waarom?

waarom ga je studeren om vervolgens een baan te vinden om vervolgens te gaan werken om vervolgens met pensioen te gaan om vervolgens te sterven?

rofl hier heb ik al 20 topics over gehad, kijk man, je leeft ermee en word hersenloze maatschappij robot die zn hele leven geen flikker uitvoert, of je neemt je leven in eigen handen en je doet wat je niet laten kan.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 12:47
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-03-2003 @ 00:23:

heh
Oud 17-03-2003, 13:31
Joël
Joël is offline
Citaat:

heh
Sommige mensen hebben moeite om daar genoegen mee te nemen.
Oud 17-03-2003, 13:55
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:

heh
vind ik eigenlijk een slecht antwoord.

euhmm.. je kan van je leven maken wat je wilt, doe er wat mee.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 18:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joël schreef op 17-03-2003 @ 17:01:
Sommige mensen hebben moeite om daar genoegen mee te nemen.
Dat kan wel; maar het is slechts een advies en waarschuwing tegelijk voordat je in een gesticht komt

Bijna iedere filosoof van het verleden heeft enorme rare trekjes aan zulke vragen overgehouden

Serieus,... soms kun je beter niet om een antwoord vragen naar een vraag.
Domweg, omdat je het antwoord niet weet en niet kunt weten.
Oud 17-03-2003, 21:03
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 17-03-2003 @ 14:55:
vind ik eigenlijk een slecht antwoord.

euhmm.. je kan van je leven maken wat je wilt, doe er wat mee.
Nee, da's een veel beter antwoord
Oud 17-03-2003, 21:26
fil
fil is offline
Citaat:
soms denk ik waarom?

Jahoor, maar dat kan pas wanneer je jezelf de vaardigheden hebt aangeleerd om te kunnen overleven zonder geld, zonder elektriciteit, zonder bakkers, zonder slagers, kortom zonder alle bekende afhankelijkheden. Dat betekent dat je ergens in het nergensland terechtkomt, midden in de natuur, waar je waarschijnlijk weinig tot geen 'lot'genoten tegen zult komen.
Zo'n leven lijkt me op z'n minst fascinerend, maar of ik het vol kan houden? -> ? En dat heeft temaken met punt 2:

Punt 2 is namelijk dat wij hier namelijk in een maatschappij zijn grootgebracht, waar iedereen een schakeltje is in de gigantische machine die het hele circus draaiende houdt. En zie jij maar eens 'rond te komen' zonder al die andere schakeltjes!

En verder: of jij het nu wil of niet, je bevindt je midden in het "standaard leven". Want jij doet namelijk net zo hard mee aan in ieder geval dat deel van de ontwikeling van de techniek die de computer heeft mogelijk gemaakt en waardoor jij nu zit te internetten met alle andere "standaard" mensen die ook "standaard" meegaan met die ontwikkeling. En het zou ook kunnen dat jij een mobiele telefoon hebt, en heel heeeeel misschien zelfs wel eentje van het type 'standaard'! Heej ik wens je het beste! Veel geluk! En stay beautiful StayBeautiful! Mooie naam! En mooie moraal! Doei! fil
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 09:33
elledc
elledc is offline
Dat is ook wat ik me zo vaak afvraag...
's morgens vroeg opstaan om naar je werk te gaan, rond een uur of 5 is het gedaan en ga je braafjes naar huis, zo steeds opnieuw en opnieuw.

Ik ben nu bezig met mijn studies die me in 1 en geen andere richting duwen. Ik had evengoed iets anders kunnen doen, misschien was ik er wel gelukkiger bij geweest?
Maar soms is het beter jezelf niet te veel vragen te stellen en gewoon doen wat je te doen staat.

Citaat:
fil schreef op 17-03-2003 @ 22:26:

Punt 2 is namelijk dat wij hier namelijk in een maatschappij zijn grootgebracht, waar iedereen een schakeltje is in de gigantische machine die het hele circus draaiende houdt. En zie jij maar eens 'rond te komen' zonder al die andere schakeltjes!
Dat is waar, en we moeten meedraaien, als een hond aan een leiband die hangt aan een auto, hij loopt mee want kan niet anders.

Toch sta ik er ook vaak bij stil en zou ik het anders willen doen. Het is moeilijk om te zeggen "ik wil niet meedoen met de maatschappij, ik wil zelf mijn regels bepalen en niemand anders hoeft dat te doen voor mij!" maar helaas is zoiets bijna onmogelijk, we zijn afhankelijk van anderen en van werk om centen te verdienen en ons brood mee te kopen.
Helaas is het allemaal zo triest, ik zou het ook anders willen en ik ga dat ook proberen. Sowiezo ben ik geen sociaal persoon, ik zonder me graag af en loop niet graag mee met de massa.

Alvast iets moois om over na te denken...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 09:38
Isa
Isa is offline
Citaat:
soms denk ik waarom?

waarom ga je studeren
om een baan te vinden. of kennis op te doen.
Citaat:

om vervolgens een baan te vinden om vervolgens te gaan werken
Om geld te verdienen, want anders kun je geen materiele dingen kopen, ook geen noodzakelijke levensbehoeften.
Citaat:

om vervolgens met pensioen te gaan
omdat je dan te oud bent om te werken.
Citaat:

om vervolgens te sterven?
Wij kunnen er ook niks aan doen dat we niet onsterfelijk zijn.
Citaat:

niemand, maar als je geld wilt hebben zou ik het maar doen.
Citaat:

Waarom niet?
Citaat:

tuurlijk, maar waarom?
Werk kan ook plezierig zijn weet je.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 13:43
fil
fil is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 18-03-2003 @ 10:33:
Ik ben nu bezig met mijn studies die me in 1 en geen andere richting duwen. Ik had evengoed iets anders kunnen doen, misschien was ik er wel gelukkiger bij geweest?
Maar soms is het beter jezelf niet te veel vragen te stellen en gewoon doen wat je te doen staat.
Ach, zolang je maar interesse blijft houden in meerdere dingen tegelijk. En ik lees het woord "studies", dus dat zit wel goed Maar ik herken je verhaal ook heel erg. Ik heb dat ook heel sterk gehad bij m'n studiekeuze. "Jeetje, dit betekent dat ik dit voor de rest van m'n leven zal doen". Maar wanneer je zorgt dat je vrij genoeg blijft om het roer op elk moment om te kunnen gooien wanneer je dit wenst, dan ben je al een heel eind!

Citaat:
utopia5 schreef op 18-03-2003 @ 10:33:
Sowiezo ben ik geen sociaal persoon, ik zonder me graag af en loop niet graag mee met de massa.
Heej wat gaaf! Dat heb ik ook heel erg. Niet gedacht hier een 'lotgenoot' tegen te komen. Heej het ga je goed, utopia5! Veel geluk! En geniet van het zonnetje! Doei! fil
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 15:20
elledc
elledc is offline
Citaat:
fil schreef op 18-03-2003 @ 14:43:
Heej wat gaaf! Dat heb ik ook heel erg. Niet gedacht hier een 'lotgenoot' tegen te komen. Heej het ga je goed, utopia5! Veel geluk! En geniet van het zonnetje! Doei! fil
Genieten van het zonnetje doe ik zeker
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten