Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2003, 10:45
Maartenpaarten
Maartenpaarten is offline
Zijn er al mensen die dit achter de rug hebben?
Ik heb het dus morgen en ik weet niet goed wat ik ervan moet verwachten...
Ook vind ik het raar dat het maarliefst voor 80% meetelt voor het Nederlandse deel van letterkunde!
Oud 19-03-2003, 10:48
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Bij ons haal je voor letterkunde 2 cijfers.
1tje met een tentamen
1tje met mondeling over 5 nederlandse boeken en 3 engelse (wanneer je frans of duits hebt ook daarvan 2 boeken per vak)

Maar had er een 6 voor heb het in januari gehad al wij zijn erg vroeg altijd
Oud 19-03-2003, 11:05
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb die mondeling maandag (en de zaterdag daarvoor ben ik jarig, het is niet eerlijk!)
Oud 19-03-2003, 11:16
Verwijderd
Ik heb hem 2 weken geleden al gehad en het leek nergens op!!!
die leraar alleen maar van die diepe vragen stellen die ik zowat niet kon beantwoorden.
hij zei aan het eind ook doodleuk dat ie het onvoldoende vondt
maar die leraar zei ook rustig tegen anderen dat ie het waardeloos vond, zo is ie nou eenmaal
Oud 19-03-2003, 11:20
KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb het ook maandag, maar bij ons telde het betoog voor 60% mee en een ander mondeling 20&, deze ook 20%. Wij moesten 8 boeken lezen in 2 jaar (havo) en bij Engels (3 boeken) hebben we een apart mondeling. Voor Frans moest ik 3 boeken lezen maar dat was alleen handelingsdeel, dus daarover geen mondelingen... Ik zie er enorm tegenop, helemaal omdat ik 2 mondelingen achter elkaar heb: eerst Engels en 20 minuten later Nederlands...
Oud 19-03-2003, 12:00
bumblebee
bumblebee is offline
We hebben 1 schriftelijke overhoring gehad, en in de volgende tentamenweek nog 1..
Oud 19-03-2003, 13:20
m@rie
m@rie is offline
Wij hebben geen mondeling voor Nederlands
Alleen voor Engels en dat gaat niet over literatuur....
Oud 19-03-2003, 13:24
Snufje
Snufje is offline
Gisteren mondeling glo (geintegreerd literatuur onderwijs) gehad. Ging over 8 boeken en opdrachten, daar een selectie uit....

ik moest het over 2 boeken doen uiteindelijk en een opdracht.. Ik heb een 7 en heb het nu afgesloten met een 7,0
Oud 19-03-2003, 13:25
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 19-03-2003 @ 12:16:
Ik heb hem 2 weken geleden al gehad en het leek nergens op!!!
die leraar alleen maar van die diepe vragen stellen die ik zowat niet kon beantwoorden.
hij zei aan het eind ook doodleuk dat ie het onvoldoende vondt
maar die leraar zei ook rustig tegen anderen dat ie het waardeloos vond, zo is ie nou eenmaal
hehe das best lullig.. Bij mij was het echt superrelaxed.. Ik kon gewoon lullen en hij stelde heel af en toe een vraag, die op zich niet al te moeilijk was.. Ik had allebei de boeken waar het over ging niet gelezen .. hehe
Oud 19-03-2003, 13:35
D@mien
D@mien is offline
Ik heb een schriftelijk hierover...ik heb alleen een mondeling voor Nederlands....en dat is gewoon een new-age spreekbeurt
Oud 19-03-2003, 13:47
Stepsje
Stepsje is offline
Ik heb deze week en volgende schoolexamen en mondelingen weken.
Vrijdag heb ik Nederlands Literatuur, morgen duits literatuur, en volgende week ook nog engels en frans literatuur. K heb dus steeds apart een mondeling van elk vak.
Bij ons telt NL geloof ik voor de helft en alle andere talen bij elkaar ook de helft, maar ik weet niet precies hoe dat zit. En dat is dan ons cijfer literatuur.
Oud 19-03-2003, 14:14
Esmée
Esmée is offline
Ik heb 't volgende week maar ik zie er helemaal niet tegenop... alleen die boeken uit de Middeleeuwen moeten ze niet teveel over vragen want daar weet ik echt niks meer van
Oud 19-03-2003, 14:26
thunder110
thunder110 is offline
Ik heb mijn mondeling afgelopen maandag gehad.
Nou, vragen over een boek dat ik én niet leuk vond én twee jaar geleden heb gelezen kon ik niet beantwoorden, maar voor de rest was 't een eitje.

De vragen gingen vooral over de thematiek, symbolisme, achtergrondinformatie (van de schrijver), titel- en mottoverklaring.

Ik had een zeven-en-een-half.
Oud 19-03-2003, 14:38
Verwijderd
Ik heb het al gehad, het was keimakkelijk, als je je boeken maar gelezen hebt...Enne, vertel eens iets uit jezelf, en niet dat de leraar het uit je moet trekken!
Oud 19-03-2003, 15:00
Montoya
Montoya is offline
ik heb 't maandag dacht ik , is denk niet zo heel moeilijk , sommige hebben al proefexamen gehad en die moesten gewoon iets over thema/personen/ruimte en gewoon 't verhaal vertellen
Oud 19-03-2003, 15:09
It's me Mexx
It's me Mexx is offline
Maak je vooral niet druk. Wij moesten 7 boeken lezen en 20 gedichten kennen. Hij vroeg heel vaak de titelverklaring en de thema's in de boeken.

Gewoon net doen of je er alles van weet, leraar aanvullen en doen of je het zóóóóóóó'n fantastisch boek vond. Lees wel FF een paar samenvattingen door dan weet je ten minste waar al die verhalen ook al weer over gingen. Gaat helemaal goedkomen. Succes ermee
Oud 19-03-2003, 15:52
charly not
charly not is offline
Ik heb het a.s woensdag..
over 8 boeken en 10 gedichten
Oud 19-03-2003, 16:03
boixy
boixy is offline
ik heb m al een maand geleden gehad en ik had vrijwel niets gelezen (twee boeken wel maar dan 3 jaar geleden) en ik had een 8.0 was echhhhhhhht heeeeeeeeeeeel makkie

succes iedereen
Oud 19-03-2003, 17:12
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Bij mij telde mijn nederlandse mondeling over mijn boekenlijst als enige mee voor mijn literatuur cijfer en als je daar dus een onvoldoende voor hebt gehaald ben je de lul gelukkig had ik een 7 Ik heb hem trouwens al in januari gehad!
Oud 19-03-2003, 17:31
tictactoe
tictactoe is offline
ik had het vandaag...en het war best moeilijk, mar dat ligt ook aan mijn Duitse afkomst, het lezen en erover vertellen in het Nederlands is voor mij schon moeilijk.

Er werd heel diep ingegaan op de motieven en achterliggen gedachte in de boeken, erg lastig.

Gelukkig had ik en 6
Oud 19-03-2003, 17:52
*Novah*
*Novah* is offline
Ik had t een paar weken geleden en ik vond het erg goed te doen, had dan ook een 8,3!

Wij moesten 5 min over onze lijst praten..ik heb verbanden tussen verschillende boeken gemaakt. En dat werkt echt ontzettend goed. Verder is het handig een paar moeilijk termen erdoor heen te gooien, dan hangen ze helemaal aan je lippen, haha.

Verder nog een tip: ga naar de bieb, kopieer daar info over de boeken jouw lijst uit het lexicon der literaire werken, daar staat echt veel nuttigs in. Verder kun je in die uittrekselboeken ook veel vinden, ook over Middeleeuwse werken, en dat is echt goed bruikbaar!

Succes..
Oud 19-03-2003, 18:46
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Heb het al gehad, zag er zwaar tegenop, maar ik had een 10

Maaruh, hij vroeg eigenlijk simpele dingen, veel over het verhaal, niet zo veel thema;s enzow. Alleen het gedicht was verneukt, je kreeg een onbekend gedicht en dat moest je analyseren. Had maar wat geluld, was blijkbaar wel goed ofzow.
Oud 19-03-2003, 20:12
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik had een 4,5...

Maar ik sta nu een 5,8 voor Literatuur, en dat cijfer verandert niet meer, dus...

Ik had wat meer inhoudelijkere vragen verwacht.
Oud 19-03-2003, 20:39
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Wij hadden een mondelinge presentatie voor Nederlands waarbij je 2 punten kreeg, 1 voor Nederlands en 1 voor letterkunde. Ik had mijn presentatie vorige week vrijdag en had 2 8en met het commentaar dat mijn lerares wel een toekomstig lerares in mij zag
Oud 19-03-2003, 20:46
Big Brother
Big Brother is offline
wij hebben een engels literatuurcijfer en een voor nederlands
engels telt voor 1 derde mee en was een toets met vragen en nederlands dus 2 derde en was het mondeling
waren 12 boeken en heb er geen één gelezen, had een 8 en voor die engles toets ook
Advertentie
Oud 20-03-2003, 12:15
*Burning water*
*Burning water* is offline
Al gehad, ik had het niet voorbereid, maar wel de boeken zelf gelezen. Dan is het (bij mij op school dan he) goed te doen. Resultaat: 8
Oud 20-03-2003, 13:56
~miZzs~
~miZzs~ is offline
wij hebben maar 1 cijfer voor letterkunde, maar je krijgt altijd wel een voldoende, bijna iedereen had een 7
Oud 20-03-2003, 16:03
coecie
coecie is offline
ik had een 9,5!
nee maar even op je vraag... als je al je boeken gewoon gelezen hebt is er niets om je zorgen over te maken, in principe
als je al je boeken niet hebt gelezen, dan eigenlijk ook niet...
gewoon goed voorbereiden, hofd en bijzaken bekijken per boek en uit jezelf veel praten in het mondeling.
vragen beantwoorden is altijd kutter dan zelf dingen vertellen
Oud 20-03-2003, 16:13
SpiritX
SpiritX is offline
Op http://www.collegenet.nl kun je van een groot aantal boeken een "leeswijzer" vinden, hierin staan een aantal aandachtspunten waar je op kunt letten bij het lezen van het boek. Die leeswijzers lijken me naast je uittreksels ed een handig hulpmiddel om je mondeling voor te bereiden.
Oud 21-03-2003, 16:20
sunflouwer
sunflouwer is offline
Bij ons is het mondeling letterkunde 100% je eindcijfer, dat is pas erg, maar ik heb het al gehad en had een 7, prima toch. Bij ons ging hij gewoon vragen stellen over de boeken die we gelezen hadden. Wel simpel eigenlijk, maar ben blij dat ik er van af ben.
Oud 21-03-2003, 16:39
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Mja, ik heb het vorig jaar al gehad. Uuhmm, ik had eerst een 3
, bij de herkansing had ik gelukkig een 6.

Vooral niet zenuwachtig of vergeetachtig worden als ze je lastige vragen stellen. Goed voorbereid zijn is het halve werk.
Oud 21-03-2003, 22:15
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Gewoon goed voorbereiden (boeken lezen en/of uittreksels lezen) en verder gewoon een beetje zelfverzekerd praten. Het is helemaal niet nodig om te gaan slijmen en te zeggen dat je alles zo enorm leuk vond om te lezen. Zolang je je kritiek op een boek goed kan onderbouwen werkt het waarschijnlijk eerder positief op je cijfer dan negatief (de docent ziet dat je 'er over nagedacht hebt').

Ik had zelf de boeken niet of nauwelijks gelezen en ik was bijzonder kritisch over het vak (ik heb gewoon botweg gezegd dat ze of het vak drastisch moesten omgooien of dat ze het maar gewoon af moesten schaffen) en ik had toch nog gewoon een 8.0
Terwijl meerdere jaargenoten (vwo-6) de boeken wel hadden gelezen en het wel 'o zo leuk vonden' een mager 6'je of zelfs een onvoldoende kregen.

Nog een tip voor mondelingen in het algemeen.
Als je een vraag wordt gesteld en je weet of over het onderwerp niet zoveel af of je kan de vraag niet beantwoorden, ga dan praten over dingen die je wel weet. Bijvoorbeeld:

vraag: wat vind je van boek A.
antwoord: ik vind het wel lijken op boek B want bla bla bla bla

Hoewel je nu geen echt antwoord geeft op de vraag is de kans klein dat ze je daarop afrekenen. Helemaal omdat een mondeling nooit zo lang duurt en ze dus snel door moeten gaan naar de volgende vraag. Zeg dus nooit: "sorry, maar dat weet ik niet", maar ga gewoon over wat anders praten. Meeste docenten hebben zowiezo al een tig-tal mondelingen achter de rug die dag/week en luisteren toch maar half .

Veel succes gewenst aan de mensen die hun mondeling nog moeten houden.
Oud 22-03-2003, 10:29
Verwijderd
Ik heb Nederlands al gehad, ik had een 6,8
Van Engels krijgen we nog een repetitie over litaratuur en die telt 1 keer mee, Nederlands 3 keer.
En het was echt niet zo moeilijk, ik meost 12 boeken en 15 gedichten gelezen hebben voor Nederlands. Je moet gewoon goed weten waar alles over gaat en vooral een gesprek voeren en zelf veel praten dan had je bij ons een hoger cijfer!
Oud 22-03-2003, 13:41
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
SpiritX schreef op 20-03-2003 @ 17:13:
Op http://www.collegenet.nl kun je van een groot aantal boeken een "leeswijzer" vinden, hierin staan een aantal aandachtspunten waar je op kunt letten bij het lezen van het boek. Die leeswijzers lijken me naast je uittreksels ed een handig hulpmiddel om je mondeling voor te bereiden.
Die zijn erg handig idd, alleen staan er in die index helaas maar twee boeken van mijn lijst

Overmorgen ben ik aan de beurt... van 3 boeken moet ik het met alleen een samenvatting doen zonder de boeken zelf nog een keer door te lezen, dat vind ik wel een beetje een onrustig idee.
Oud 23-03-2003, 13:04
loenatikkie
loenatikkie is offline
Ik had een 7.5 voor mijn mondeling en een 7.2 voor het tentamen dus ik heb iets van een 7.5 ofzo op mijn eindlijst ben er erg blij mee!

*zwaai* marleen
Oud 24-03-2003, 11:25
Esmée
Esmée is offline
Heb het vanochtend gehad > 8,5
Was echt heel erg simpel.
Oud 24-03-2003, 11:34
KiMZz
KiMZz is offline
Heb het vanochtend gehad, ging wel goed. Maar werden wel veel dingen over t boek gevraagd zoals thema enzo. Beetje klote maar ik heb t gelukkig achter de rug.
Oud 24-03-2003, 12:28
Montoya
Montoya is offline
Ik had een 6 , ik heb dus echt helemaal geen een van die boeken gelezen.
Oud 24-03-2003, 16:22
Bird Of Prey
Bird Of Prey is offline
aangezien ik vorig jaar al een 6 gehaald heb hoefde ik dat gelukkig dit jaar nie meer te doen
Oud 25-03-2003, 08:22
Kimmyrockz
Kimmyrockz is offline
ik heb hem al een paar weken trug gehad...was een eitje, khad een 7.5
Oud 25-03-2003, 08:37
Phileine
Phileine is offline
Ik had 'n 8.5. Kennis (van motieven, van literaire stromingen, voor al de Middeleeuwen en de Romantiek) was naast een onderbouwde eigen mening erg belangrijk. Mijn leraar vond het ook erg belangrijk dat je van je af wist te bijten. Hij provoceerde een beetje om zo jouw reacties uit te lokken. Ik vond het hoofdzakelijk leuk om te doen en als je zorgt voor een goede voorbereiding wordt het altijd een dikke voldoende, denk-ik.
Oud 25-03-2003, 09:04
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik hem 'm gisteren gehad, en had een 7! het was echt een eitje, ik had achteraf best de samenvattingen kunnen lezen...
Oud 25-03-2003, 14:17
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
ik heb hem maandag en dat gaat best kut worden
nouja, met een 5 ben ik ruim tevreden
Oud 25-03-2003, 15:47
Ellennnn
Ellennnn is offline
ik had em drie maand geleden al en heb er een 9 voor gehaald. viel erg mee
Oud 27-03-2003, 15:14
Summersmile
Summersmile is offline
Ik had dinsdag mijn mondeling en ik had er een 8 voor terwijl ik eigenlijk een 9 had moeten krijgen. Mijn leraar Nederlands is daar zoooo stom in. Je krijgt bij ons een cijfer voor je literatuurlijst (had een 8+), dat telt voor de helft mee. Het gesprek zelf telt voor de helft mee, die lijst ook. Nou, ik begin dus heel goed met diep in te gaan op motieven van mijn eerste boeken, die ik vergelijk met elkaar op thema enz. (Sara Burgerhart & Vd koele meren des doods), werd hij wel enthousiast van. Hij zei in de les dat je zelf het gesprek moest regisseren dus ik ging weer verder praten. Gaat hij over op andere boeken! Heel oppervlakkig praat ik me door het mondeling heen, totdat hij me gaat ondervragen over katharsis en peripeteia omdat hij weet dat ik Latijn doe. En gymnasiasten zijn 'hoogbegaafd' vindt hij. Nou ja!! Door die stomme vragen die hij stelde had ik een 8 in plaats van een 9 waar hij eerst aan dacht. Hij vond ook nog dat hij meer van me verwacht had...nou ja!! Alle anderen hadden een 6 of 6,5 dan is dat van mij nog wel goed...
Oud 27-03-2003, 15:35
Magdalena
Magdalena is offline
mijn mondeling zal als volgt gaan (namelijk elk jaar hetzelfde):

leraar : "ah, dus deze boeken heb je gelezen. vond je ze leuk?"
Ik : "ja best wel"
Leraar : "niveau van de boeken is goed...nou...dat is wel een 8 waard"

....en dat is het dan. vent heeft het ook niet door dat je de helft niet leest
Oud 27-03-2003, 20:05
_Moby_
_Moby_ is offline
Ik heb 'm maandag. Over 7 boeken en 15 gedichten (ik moet nog drie boeken lezen voor die dag ).
Dat is het enige punt voor letterkunde wat ik krijg op de middelbare school...... so I'm in deep shit if I blew it....
Oud 27-03-2003, 20:11
hi
hi is offline
Ik had m vandaag en wist gewoon alles . Ik had een 8 zo'n cijfer heb ik in tijden niet gehad (VWO 12 boeken) en hij telt voor 2/13 mee. Bij dat cijfer zit ook iets van engels in
Oud 28-03-2003, 12:54
noukiester
noukiester is offline
ik heb mijn mondelinge over 1,5 week! en het wordt echt kut, ook al heb ik al mijn boeken gelezen , mijn nederlandse leraar is dus echt een eikel! en hij doet aan vriendjespolitiek...
gister gaf hij een voorbeeldvraag over het boek ´de kleine johannes´: welk personage is géén materialistisch-positivistisch (o.i.d) personage....
Dat weet ik toch niet....ik weet niet eens wat het is....(kan aan mij liggen ) maar ik dacht altijd dat als ik die boeken maar gewoon gelezen heb, dat ik dan zowiezo wel een voldoende zou halen....nou niet dus....
of die leraar moet ons maar een beetje bang aan het maken zijn, zodat we onze boeken iig gelezen hebben....( ik hoop het!)
maar ik moet wel een goed punt halen want voor literatuurgeschiedenis had ik een 4,7 en dat telt bij ons ook mee voor letterkunde!
Oud 28-03-2003, 14:08
Basia
Basia is offline
net gehad => 6,8 dik tevreden mee
ze had mee ingeschat tussen een 7 en 8 want mn verslagen zagen er altijd zo netjes uit ofzo
netjes letterlijk van internet geplukt dus

Regels voor berichten