Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb deze week en volgende schoolexamen en mondelingen weken.
Vrijdag heb ik Nederlands Literatuur, morgen duits literatuur, en volgende week ook nog engels en frans literatuur. K heb dus steeds apart een mondeling van elk vak. Bij ons telt NL geloof ik voor de helft en alle andere talen bij elkaar ook de helft, maar ik weet niet precies hoe dat zit. En dat is dan ons cijfer literatuur. |
![]() |
|
Ik heb mijn mondeling afgelopen maandag gehad.
Nou, vragen over een boek dat ik én niet leuk vond én twee jaar geleden heb gelezen kon ik niet beantwoorden, maar voor de rest was 't een eitje. De vragen gingen vooral over de thematiek, symbolisme, achtergrondinformatie (van de schrijver), titel- en mottoverklaring. Ik had een zeven-en-een-half. |
![]() |
|
ik heb 't maandag dacht ik
![]() ![]()
|
Maak je vooral niet druk. Wij moesten 7 boeken lezen en 20 gedichten kennen. Hij vroeg heel vaak de titelverklaring en de thema's in de boeken.
Gewoon net doen of je er alles van weet, leraar aanvullen en doen of je het zóóóóóóó'n fantastisch boek vond. Lees wel FF een paar samenvattingen door dan weet je ten minste waar al die verhalen ook al weer over gingen. Gaat helemaal goedkomen. Succes ermee ![]()
|
Ik had t een paar weken geleden en ik vond het erg goed te doen, had dan ook een 8,3!
Wij moesten 5 min over onze lijst praten..ik heb verbanden tussen verschillende boeken gemaakt. En dat werkt echt ontzettend goed. Verder is het handig een paar moeilijk termen erdoor heen te gooien, dan hangen ze helemaal aan je lippen, haha. Verder nog een tip: ga naar de bieb, kopieer daar info over de boeken jouw lijst uit het lexicon der literaire werken, daar staat echt veel nuttigs in. Verder kun je in die uittrekselboeken ook veel vinden, ook over Middeleeuwse werken, en dat is echt goed bruikbaar! Succes..
|
![]() |
Heb het al gehad, zag er zwaar tegenop, maar ik had een 10
![]() ![]() Maaruh, hij vroeg eigenlijk simpele dingen, veel over het verhaal, niet zo veel thema;s enzow. Alleen het gedicht was verneukt, je kreeg een onbekend gedicht en dat moest je analyseren. Had maar wat geluld, was blijkbaar wel goed ofzow.
|
Wij hadden een mondelinge presentatie voor Nederlands waarbij je 2 punten kreeg, 1 voor Nederlands en 1 voor letterkunde. Ik had mijn presentatie vorige week vrijdag en had 2 8en met het commentaar dat mijn lerares wel een toekomstig lerares in mij zag
![]() ![]()
|
ik had een 9,5!
![]() nee maar even op je vraag... als je al je boeken gewoon gelezen hebt is er niets om je zorgen over te maken, in principe als je al je boeken niet hebt gelezen, dan eigenlijk ook niet... gewoon goed voorbereiden, hofd en bijzaken bekijken per boek en uit jezelf veel praten in het mondeling. vragen beantwoorden is altijd kutter dan zelf dingen vertellen
|
Op http://www.collegenet.nl kun je van een groot aantal boeken een "leeswijzer" vinden, hierin staan een aantal aandachtspunten waar je op kunt letten bij het lezen van het boek. Die leeswijzers lijken me naast je uittreksels ed een handig hulpmiddel om je mondeling voor te bereiden.
|
![]() |
|
Bij ons is het mondeling letterkunde 100% je eindcijfer, dat is pas erg, maar ik heb het al gehad en had een 7, prima toch. Bij ons ging hij gewoon vragen stellen over de boeken die we gelezen hadden. Wel simpel eigenlijk, maar ben blij dat ik er van af ben.
|
Mja, ik heb het vorig jaar al gehad. Uuhmm, ik had eerst een 3
![]() Vooral niet zenuwachtig of vergeetachtig worden als ze je lastige vragen stellen. Goed voorbereid zijn is het halve werk.
|
![]() |
Gewoon goed voorbereiden (boeken lezen en/of uittreksels lezen) en verder gewoon een beetje zelfverzekerd praten. Het is helemaal niet nodig om te gaan slijmen en te zeggen dat je alles zo enorm leuk vond om te lezen. Zolang je je kritiek op een boek goed kan onderbouwen werkt het waarschijnlijk eerder positief op je cijfer dan negatief (de docent ziet dat je 'er over nagedacht hebt').
Ik had zelf de boeken niet of nauwelijks gelezen en ik was bijzonder kritisch over het vak (ik heb gewoon botweg gezegd dat ze of het vak drastisch moesten omgooien of dat ze het maar gewoon af moesten schaffen) en ik had toch nog gewoon een 8.0 Terwijl meerdere jaargenoten (vwo-6) de boeken wel hadden gelezen en het wel 'o zo leuk vonden' een mager 6'je of zelfs een onvoldoende kregen. Nog een tip voor mondelingen in het algemeen. Als je een vraag wordt gesteld en je weet of over het onderwerp niet zoveel af of je kan de vraag niet beantwoorden, ga dan praten over dingen die je wel weet. Bijvoorbeeld: vraag: wat vind je van boek A. antwoord: ik vind het wel lijken op boek B want bla bla bla bla Hoewel je nu geen echt antwoord geeft op de vraag is de kans klein dat ze je daarop afrekenen. Helemaal omdat een mondeling nooit zo lang duurt en ze dus snel door moeten gaan naar de volgende vraag. Zeg dus nooit: "sorry, maar dat weet ik niet", maar ga gewoon over wat anders praten. Meeste docenten hebben zowiezo al een tig-tal mondelingen achter de rug die dag/week en luisteren toch maar half ![]() Veel succes gewenst aan de mensen die hun mondeling nog moeten houden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb Nederlands al gehad, ik had een 6,8
![]() Van Engels krijgen we nog een repetitie over litaratuur en die telt 1 keer mee, Nederlands 3 keer. En het was echt niet zo moeilijk, ik meost 12 boeken en 15 gedichten gelezen hebben voor Nederlands. Je moet gewoon goed weten waar alles over gaat en vooral een gesprek voeren en zelf veel praten dan had je bij ons een hoger cijfer! |
![]() |
||
Citaat:
![]() Overmorgen ben ik aan de beurt... van 3 boeken moet ik het met alleen een samenvatting doen zonder de boeken zelf nog een keer door te lezen, dat vind ik wel een beetje een onrustig idee.
|
Ik had 'n 8.5. Kennis (van motieven, van literaire stromingen, voor al de Middeleeuwen en de Romantiek) was naast een onderbouwde eigen mening erg belangrijk. Mijn leraar vond het ook erg belangrijk dat je van je af wist te bijten. Hij provoceerde een beetje om zo jouw reacties uit te lokken. Ik vond het hoofdzakelijk leuk om te doen en als je zorgt voor een goede voorbereiding wordt het altijd een dikke voldoende, denk-ik.
|
![]() |
Ik had dinsdag mijn mondeling en ik had er een 8 voor terwijl ik eigenlijk een 9 had moeten krijgen. Mijn leraar Nederlands is daar zoooo stom in. Je krijgt bij ons een cijfer voor je literatuurlijst (had een 8+), dat telt voor de helft mee. Het gesprek zelf telt voor de helft mee, die lijst ook. Nou, ik begin dus heel goed met diep in te gaan op motieven van mijn eerste boeken, die ik vergelijk met elkaar op thema enz. (Sara Burgerhart & Vd koele meren des doods), werd hij wel enthousiast van. Hij zei in de les dat je zelf het gesprek moest regisseren dus ik ging weer verder praten. Gaat hij over op andere boeken! Heel oppervlakkig praat ik me door het mondeling heen, totdat hij me gaat ondervragen over katharsis en peripeteia omdat hij weet dat ik Latijn doe. En gymnasiasten zijn 'hoogbegaafd' vindt hij. Nou ja!! Door die stomme vragen die hij stelde had ik een 8 in plaats van een 9 waar hij eerst aan dacht. Hij vond ook nog dat hij meer van me verwacht had...nou ja!! Alle anderen hadden een 6 of 6,5 dan is dat van mij nog wel goed...
|
![]() |
mijn mondeling zal als volgt gaan (namelijk elk jaar hetzelfde):
leraar : "ah, dus deze boeken heb je gelezen. vond je ze leuk?" Ik : "ja best wel" Leraar : "niveau van de boeken is goed...nou...dat is wel een 8 waard" ....en dat is het dan. vent heeft het ook niet door dat je de helft niet leest ![]()
|
ik heb mijn mondelinge over 1,5 week! en het wordt echt kut, ook al heb ik al mijn boeken gelezen
![]() gister gaf hij een voorbeeldvraag over het boek ´de kleine johannes´: welk personage is géén materialistisch-positivistisch (o.i.d) personage.... ![]() Dat weet ik toch niet....ik weet niet eens wat het is....(kan aan mij liggen ![]() of die leraar moet ons maar een beetje bang aan het maken zijn, zodat we onze boeken iig gelezen hebben....( ik hoop het!) maar ik moet wel een goed punt halen want voor literatuurgeschiedenis had ik een 4,7 en dat telt bij ons ook mee voor letterkunde! |
|
|