![]() |
|
Hier heb ik zelf eventjes wat verzonnen over hoe ik denk dat de werkelijkheid in elkaar zit....
Nee het is niet natuurkundig verantwoord, maar denk er eens over na als je wilt... http://www.xs4all.nl/~digger3/werkelijkheid.txt
|
![]() |
|
![]() |
ik plaats het ff hier neer want het is niet te doen om telkens de pagina te verschuiven.
De werkelijkheid Mijn idee over wat de werkelijkheid nu in weze is; zegt al gelijk dat het eerste deel van deze zin niet klopt. Er bestaat namelijk voor ons geen absolute werkelijkheid; geheel los van de mens, los van het leven. Een ieder draagt zijn/haar steente bij aan het scheppen van de werkelijkheid. De gemiddelde mens laat zich meevoeren in deze grote stroom en accepteert dus de werkelijkheid zo opgevat door de meeste personen. Het is alleen niet zo dat deze werkelijkheid absoluut is en dus geheel onontkoombaar. Het individu heeft wel de mogelijkheid de werkelijkheid van zichzelf en om zich heen in sterke of minder sterke mate te beinvloeden; en dat alleen maar door te denken. Door sterke gedachten kan de werkelijkheid van het individu veranderen, maar hoeft niet door te dringen tot de werkelijkheid van het collectief. Veranderingen in de werkelijkheid van het individu. zijn dus vanuit het perspectief van het individu gezien niet 'nep'. (Spoken, levende teddy-beren, pratende bomen) Ze dringen alleen niet door tot de 'collectieve werkelijkheid'. vb: Als pappa boos de kamer binnenkomt omdat zijn zoon weer spoken zag onder zijn bed, verdringt hij met zijn sterker gemanifesteerde gedachten de werkelijkheid van het kind. De gezamenlijke werkelijkheid legt je beperkingen op, op je eigen kunnen, maar ook is het nodig voor interactie, tot op zekere hoogte. Maar het sterker visualiseren en accepteren van de persoonlijke werkelijkheid kan in een heel aantal gevallen heilzaam zijn. (Blije mensen worden minder ziek...) Of zie bijvoorbeeld de werking van Meditatie op jezelf en ook, met TM, op de collectieve werkelijkheid. Het is veel gemakkelijker een verandering in jezelf teweeg te brengen dan bij anderen of in de gezamenlijke werkelijkheid. De deur staat hiermee ook gelijk open voor het bestaan van God. Als een grote groep mensen daar in gelooft, zouden ze misschien wel zo'n entiteit kunnen scheppen. Of het geloven in een hoger iets, ontsluit de mogelijkheid om je eigen werkelijkheid te manipuleren, doordt het als een daad van 'God' wordt beschouwd. Zie bijv. die zich tot 'God' bekeerden en spontaan van hun verslaving af waren. (Mijn oma). Hoe wordt deze werkelijkheid nu eigen overgedragen? Hoe weet iedereen wat de collectieve werkelijkheid nu is? En past zich daar aan? Oftwel zijn de door ons geschapen objecten en begrippen eigenlijk wel losstaand van ons? Kunnen ze alleen bestaan zonder 'ons', waarbij ik 'ons' bedoel als 'denkende' wezens, dus niet alleen maar mensen. De objecten zijn er los van ons, ze zijn alleen niet wat wij menen te zien, ruiken voelen etc. Het is maar een vertaling van een voor ons niet direct waarneembaar iets, namelijk energie (Wat alles is), waarbij er niet direct aan alleen maar aan natuurkundige energie moet worden gedacht, maar ook aan geestelijke energie. Maar als wij de objecten dan niet zelf hebben geschapen, dan hebben we de werkelijkheid als geheel ook niet zelf geschapen. Nu stel jezelf de vraag: Wat IS de werkelijkheid? De werkelijkheid kunnen we niet direct waarnemen met onze 5? zintuigen. Oftwel de werkelijkheid is hoe we waarnemen, hoe we het opvatten, vertalen. Ok de manier van hoe we de werkelijkheid dus waarnemen verandert dus in de loop der tijd. Maar ook wat we met 'de realiteit' kunnen doen. Jezelf veranderen gaat betrekkelijk gemakkelijk, ook jezelf genezen is gemakkelijk. Beiden hebben niet zo'n invloed op de gezamenlijke werkelijkheid, dus ondervinden minder weerstand. Ook proberen te beschrijven hoe de werkelijkheid in elkaar zit is haast zinloos, omdat 'de ware werkelijkheid' niet voor ons waarneembaar is. De enige manier om een licht idee te krijgen van wat de werkelijkheid is (voor mij even voorgesteld als 'energie'. Is een willkeurig object niet waarnemen dmv je 5 zintuigen, maar door je gevoel, je geest. Deze 1 laten worden met het object, jezelf verplaatsen in het object, het object ZIJN. Daarmee krijg je ongetwijfeld meer informatie dan dat je zou krijgen via je normale zintuigen. Deze vorm van de werkelijkheid waarnemen is naar mijn inziens directer dan via je gewone zintuigen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
hmm, dan moet ik daar in het vervolg maar eens rekening mee houden.....
|
ik zie niet helemaal in waarom dit natuurkundig niet verantwoord is?
Ik ben het trouwnes op vele punten met je eens. Ik ben er wel vanm overtuigd dat er een bepaalde vorm van collectieve werkelijkheid moet bestaan.
|
![]() |
goed wat ik me dus afvroeg was hoe het zat met de werking tussen de collectieve werkelijkheid en de echte werkelijkheid.
voorzover ik het begreep, zeg jij dat je door middel van de collectieve werkelijkheid de echte werkelijkheid kan veranderen (met behulp van denken) dus als we allemaal maar hard genoeg denken dat een boom verdwijnt, dan verdwijnt er een boom, beetje vreemd, ik kan me goed voorstellen dat deze dan verdwijnt in de collectieve werkelijkheid (soort van massale ontkenning), maar niet dat deze dan ook echt weg is in de echte werkelijkheid, dan zou ik (als iedereen en ik ff meededen) mezelf weg kunnen denken. raar
|
Beschrijven welke wijziging er mogelijk optreed in de echte werkelijkheid kan ik niet, kan niemand zelfs, omdat deze niet door ons valt waar te nemen. Nog kan ik zeggen of in de echte werkelijkheid dingen kunnen verdwijnen of ontstaan.
Wat wel haast zeker is, is dat de echte werkelijkheid meer dingen bevat dan dat er in de collectieve werkelijkheid tot uiting komen. Hierbij kun je denken aan vele vreemde gebeurtenissen, waar genoeg boeken aan gewijd zijn, waarbij voor een bepaalde periode, minder 'normale' dingen van de echte werkelijkheid tot uitdrukking komen in de collectieve werkelijkheid. Verdwijnen is voor ons op geen enkele manier niet meer kunnen waarnemen. Als jij dus niet meer in de collectieve werkelijkheid bent waar te nemen ben jij voor zover iedereen weet, 'verdwenen'. Je echte ik, blijft echter nog bestaan in de echte werkelijkheid bestaan en zal, misschien weer via een omweg, tot uitdrukking komen in de collectieve werkelijkheid. (Wedergeboorte, reincarnatie, hoe je het ook wil noemen) Oftwel ik zeg hier nu dat je niet kan verdwijnen in de echte werkelijkheid, dit is meer een persoonlijke ingeving dan dat ik het logisch heb bekeken.
||
![]() |
Citaat:
mmm is misschien een beetje te sterk gesteld, maargoed, is niet als belediging bedoeld zegmaar (leuke discussie overigens... ![]() overigens hoe kan iemand door te denken iemands werkelijkheid beinvloeden? dat snap ik niet, kan aan mij liggen, maar ik wil het wel graag weten...
||
Citaat:
Site over TM: http://home.planet.nl/~die00008/tmvr.htm http://www.sidhadorp.nl/algemeen/sidhadorp.html#Effect (Christelijke) Kritiek erop: http://www.granel.org/artikelen/reli...ultisme/TM.HTM Zelf ben ik wel wat kritisch over deze methode etc, ik heb er geen ervaring mee, maar het is even een voorbeeld.
||
![]() |
Citaat:
|
Dat gebeuren over 'met je gevoel waarnemen' gaat een beetje helemaal nergens over. Het beeld dat jij met je gevoel zou waarnemen, zal namelijk altijd beïnvloed zijn door je 5 zintuigen. Je kan niet zonder je zintuigelijke waarnemingen denken. En iets als een 'eigen werkelijkheid' vind ik ook maar onzin. Met natuurkunde en scheikunde ed, dus gewoon de wetenschap, zijn alle waarnemingen uit te leggen en te voorspellen. De voorbeelden die jij noemt gaan alleen uit van visuele waarnemingen, omdat jij je er een voorstelling van kan maken dat iemand een object visueel anders waarneemt. Dit punt is idd niet wetenschappelijk te weerleggen, omdat wij niet een een ander persoons 'geest' kunnen kijken. Oftewel: wij kunnen de connectie van receptor in het oog en acceptor in de hersenen niet nagaan. Maar er zijn nog vele andere manieren om waar te nemen, en die kunnen veelal wetenschappelijk bewezen worden. Denk aan koud en warm. Als de lucht om je heen warmer wordt, kun je dit gewoon niet als koud waarnemen. De luchmolecuultjes botsen tegen je huid, zodat die molecuultjes gaan bewegen. Dit nemen je zenuwen waar en zenden dit naar de hersenen. De enige manier waarop mensen een ander beeld van de werkelijkheid kunnen krijgen, is door een defect in de hersenen of in de zenuwen. Maar er is geen 'eigen werkelijkheid'.
|
![]() |
||
Citaat:
Dat probeer ik duidelijk te maken (ok, niet zo goed gelukt, maar ik probeer het tenminste) En zoals ik in het begin van mijn topic al zei, het is niet natuurkundig verantwoord, nog is dat mijn doel ![]()
|
![]() |
ooi ged8 aan deze werkelijkheid
je bedenkt alles, gewoon vanaf mij gezien, dat ik jullie allemaal bedenk en dat jullie nie bestaan, dat ik alle mensen bedenk, alle gevoelens, de geschiedenis etc, en dan vanuit je zelf, wie zegt dat de wereld waar ik nu in leef niet een zelf bedachte wereld is die ik niet kan sturen
|
Ik denk dat jij werkelijkheid te veel gelijkstelt met de perceptie ervan. Welke reden heb je eigenlijk om te denken dat dit allemaal zo is, dat je zintuigen je bedriegen?
Ik vind het nogal klinken alsof je gewoon een grote fan ben van Plato, maar je zegt niks concreets. En verder: Als je met je geest een object zou "worden", zou dat dan niet ook een zintuig geworden zijn, dus onbetrouwbaar? En ook al zou dat kunnen, heb jij nu een volledig beeld van jezelf nu je zeg maar in jezelf zit?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Andere dingen waarnemen met onze 5 zintuigen is vrijwel onmogelijk. Iedereen kan zich wel voorstellendat iemand anders paars ziet, zoals jij groen ziet. Maar probeer dan het kleuren cirkeltje maar eens rond te krijgen. Normaal gesproken loopt hij zo (geldt voor verf):
rood -oranje -geel-groen -blauw -paars -rood . Vervang nu willekeurige kleuren. Je krijgt (bijv.): geel-blauw -rood -paars -oranje -groen -geel. Probeer je dit maar eens voor te stellen, zonder dat de kleuren via een andere kleur in elkaar overlopen. En zo gaat het met meer dingen. Digger3 heeft het steeds over dingen op zich die anders worden waargenomen. Maar als dit ene object anders is, klopt of het hele plaatje niet meer, of ieder zou inderdaad in eeneigen fantasie wereld leven. In dat laatste geval echter heeft het geen zin om te gaan denken over hoe anderen denken: je hebt het immers zelf bedacht. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De enige kennis die jij opdoet over je werkelijkheid gaat via de perceptie, is dat dan zo vreemd van mij? Je perceptie is een vertaalslag van iets naar stroomstootjes of wat jij wil, Wat je waarneemt is niet de werkelijkheid maar stroomprikkeltjes dat bedoel ik met die onbetrouwbare zintuigen. Ja, het gevoel is ook een manier van waarneming (voor mij) En ja, dat is ook onbetrouwbaar. En nee mensen kunnen nooit alles snappen en verklaren, want ze hebben een referentiekader een bepaalde manier van denken zodat ze iets geheel anders simpelweg niet kunnen bevatten (mocht het bestaan)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Gevoel kan je ook zien als instinct, voorgevoel etc.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
dat heb ik dus uitgelegt, eerder in deze discussie. met de natuurwetenschappen is uit te leggen dat er of een werkelijkheid is, of dat je in een fantasie wereld leeft. In dat laatste geval heeft het geen zin om na te denken over wat iemand anders ervaart, je hebt alles immers zlef bedacht, ook die persoon.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Essay] Ralph Inbar en de werkelijkheid die de camera ons bracht Verwijderd | 2 | 18-03-2005 18:17 | |
Verhalen & Gedichten |
[Monoloog/Poëzie]Monoloog over de Werkelijkheid Hannibal | 0 | 26-11-2003 23:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is dat wat we zien de werkelijkheid? Gatara | 88 | 16-09-2003 17:39 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De Werkelijkheid wout_OUD | 18 | 20-12-2002 11:50 | |
Verhalen & Gedichten |
de werkelijkheid (?) Alice | 3 | 29-06-2002 19:59 | |
ARTistiek |
Achter de werkelijkheid Inemine | 7 | 11-10-2001 20:36 |