Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2003, 12:24
-Meisje-
-Meisje- is offline
Vandaag had iemand het bij zijn symposium (duur woord voor spreekbeurt op de hogeschool ) over dissociatie. Dit betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt, alters dus (niet schizofrenie!)

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zo ja, om hoeveel alters gaat het dan? Beschrijf ze eens? Geraak je er ooit van af of leer je er mee leven? Hoe kwam je eraan?

Kvind t enorm boeiend!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2003, 12:26
Verwijderd
'k heb eens in een documentaire gezien dat op dat moment 8 personen in de VS er aan leden... dus ik denk dat de kans wel erg klein is dat iemand op 't forum er last van heeft
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 12:54
Verwijderd
ik heb 2 persoonlijkheden maar als het zo zeldzaam is als sarahbressers zegt zal ik het wel niet hebben
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 13:12
Verwijderd
Dissociatie ontstaat vaak doordat het individu incapabel is zich in bepaalde situaties te handhaven. Ter verdediging is het mogelijk dat een secundaire persoonlijkheid in het leven wordt geroepen om met die situaties om te gaan.

Iedereen heeft in bepaalde mate verschillende persoonlijkheden, de een sterker dan de ander, maar hierbij handelt het zich meestal om verschillende stadia van het bewustzijn en blijft het individu bekend met zijn handelen (er is dus geen sprake van black-outs waarbij de andere persoonlijkheid het overneemt). Bij werkelijke dissociatie is dit niet het geval en weet de ene persoonlijkheid niets van de andere
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 13:43
ananas15
ananas15 is offline
Mijn vriendin is waarschijnlijk depressief, maar omdat zij totaal verschillende buien kan hebben, echt niet meer normaal, kan het zijn (kleine kans) dat zij hieraan lijdt. Als zij dit zou hebben, wordt de slechte kant als het ware verwijderd, met behulp van psychologie, dus je kunt ervan afkomen.
Oud 20-03-2003, 14:10
-Meisje-
-Meisje- is offline
Huh?
Zo zeldzaam zal het wel niet zijn hoor, in de VS misschien wel, maar daar zijn ze te simpel om zo iets complex te kunnen ontwikkelen (grapke he)

Kheb er eens een verhaal van gelezen in Flair, een getuigenis van iemand die het had. Zij had 12 of 18 alters, waaronder zelf een kind en een eendje

T is zoals ******** al zei: door een 'onzichtbaar vriendje' aan te maken kan je moeilijke situaties makkelijker verdringn, je schuift ze als het ware naar 'de andere' toe. Uiteindelijk wordt ook deze 'persoon' een deel van je en moet je er weer een andere gaan aanmaken, en zo onstaan dus alterego's. Elke persoonlijkheid heeft een eigen karakter, geheugen, handschrift, kledingstijl enzo... Echt heel maf eigelijk...

Kvind t echt heel interessant en dermee vroeg k mij af of er hier mensen waren met ervaring ermee.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 15:15
Sysy
Sysy is offline
Zo zeldzaam als maar 8 in de VS geloof ik niet... waarom zou ik dan hele hoofdstukken erover moeten leren..? Bij de één zal het gewoon wat erger zijn dan bij de andere, zoals 18 alters.. wow... dat is echt veel... Volgens mij als het voorkomt is het niet zoveel als 18...
Oud 20-03-2003, 16:57
-Meisje-
-Meisje- is offline
Sommige kunnen er mee als 100 hebben
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 20:59
Verwijderd
wat ik van dissociatie heb begrepen is dat dat meer "wegraken van de wereld"is. mensen die dissocieren hoeven niet meteen een ander persoon te zijn, maar ze zijn volledig afwezig en weten na de hand vaak neit meer wat ze gedaan hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 22:22
Verwijderd
Euhm...

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=411426
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 08:24
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 20-03-2003 @ 21:59:
wat ik van dissociatie heb begrepen is dat dat meer "wegraken van de wereld"is. mensen die dissocieren hoeven niet meteen een ander persoon te zijn, maar ze zijn volledig afwezig en weten na de hand vaak neit meer wat ze gedaan hebben.
Dissociatie betekent letterlijk uiteenvallen of ontbinding.

Je kunt dus banden met de wereld om je heen kwijtraken, dan is het inderdaad "wegraken van de wereld", maar je kunt ook ontbinden in meerdere persoonlijkheden

Je kunt dissociatie ook zien als "jezelf delen met anderen", op dat moment spreken we van sociale interactie.

Waar het woord niet allemaal voor gebruikt wordt ..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten