Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2003, 21:30
tuttebel
tuttebel is offline
Tja het is iets wat ik net zelf geschreven heb, omdat ik me ongelukkig voelde. Ik weet niet of het van enige kwaliteit is, ik schrijf in elk geval niet bijsterend veel. En volgens mij klopt mijn komma-plaatsing en gebruik van vt en tt niet helemaal..

'Ik liep de kamer binnen, ik zag je liggen, half op de grond half op een kussen. Je lag daar zo lief, ik zou haast zweren dat je sliep. Maar ik wist wel beter.
Naast je lag een potje..leeg. Ik begon bang te worden, ja, nu pas.
Dat telefoontje was niks, dat was ik onderhand wel gewend. Dan rende ik helemaal in paniek naar je huis, en dan vond ik je huilend op de grond. Na een paar dagen huppelde je weer vrolijk door de straten, ja, huppelen. Typisch.
Maar nu huilde je niet, je was doodsstil. Ik draaide je kleine lichaam om, en daar lag je..met een flauwe glimlach om je lippen. Ik wist het al, ik voelde het aan je huid, ik zag het aan je ogen.
Het was ook teveel voor je, alles kwam op je af, niks en niemand lieten je met rust. Teveel voor je kleine, tere lichaam, je ingewikkelde, onderzoekende geest.
Je kon er ook niks aan doen.
Ik ben niet verdrietig, het is beter voor jou zo.
Ik ben niet boos, ik snap je wel.
Ik ben wel teleurgesteld. Je zult heel veel mensen verdrietig maken, mensen die om je geven en van je houden. Mensen die je zouden willen helpen, als je het gevraagd had. Maar je koos ervoor om het alleen aan mij te vertellen. Aan mij.
Iemand die van de MAVO is afgetrapt,.
Iemand die op kosten van zijn ouders leeft.
Iemand die nergens van weet.
Iemand met zijn eigen problemen.
Iemand die, de avond dat jij voor het eerst belde, doodsongelukkig was, iemand die zelf ophouden wou met leven.
Jij.
Jij zorgde ervoor dat ik dat niet deed.
Jij zorgde ervoor dat ik jou wel moest helpen, ik kon nu niet opgeven, niet nu, net nu jij mij nodig had.'

nou ja..het is niet veel..en ook niet erg goed.. iemand commentaar?
Oud 23-03-2003, 19:42
Verwijderd
Howdy,

Je verhaal heet huppelen en eigenlijk huppelt je verhaal ook. Ten eerste is dat omdat het niet bijzonder vloeiend leest. Sommige bijzinnen konden beter zelfstandig zijn terwijl andere zelfstandige zinnen juist weer... enfin, je weet het.
Dat maakt niet zoveel uit. Je zegt zelf dat je net begint en zoiets komt met het vele oefenen. Niet huilen.

Het tweede waardoor je verhaal huppelt is je stijl. Misschien ligt het aan mij, maar ik vond het niet zo heel erg passend altijd. Als ik het goed begrijp komt er iemand een huis binnenwandelen en ziet daar iemand anders op de grond liggen die zelfmoord gepleegd heeft.
De persoon die binnengekomen is lijkt er niet echt door geraakt. Rakelt wat dingen op uit het verleden en constateerd dat het nu dus wel 'voor het echie' was. Daarna kom je met die waslijsten van 'ik', 'iemand' en 'jij' die ook niet erg mooi zijn.
Het lijkt me fijner als je een zwaardere stijl gebruikte hier. Laat de persoon echt geschrokken zijn en geslagen met stomheid. Maak wat langere en slependere zinnen. Die rijen met ik, iemand en jij kunnen op zich wel blijven, maar balanceer ze dan uit, alsof het een gedicht is. Dat maakt het nog plechtiger en dat mag wel; er is immers iemand dood, wel?

Komma's, spelling en tijden kloppen inderdaad niet altijd, maar dat is nog niet al te boeiend. Dat komt later wel. Voor nu moet je meer schrijven om je meer thuis te voelen in de taal en proberen meer sfeer in je woorden te krijgen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 23:56
edgaar5000
edgaar5000 is offline
ja meer sfeer, het raakt me totaal niet, ik krijg juist zo iets van 'oh daar heb je weer zo'n zielige die over zelfmoord denkt, loser', en dat is jammer.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:20
tuttebel
tuttebel is offline
Jah het is maar een probeerseltje, maar ik wou juist die sfeer krijgen dat het hem allemaal niks uitmaakt.
Hij heeft namelijk zijn eigen problemen, en het was eigenlijk de bedoeling dat hij dan later (als ik nog verder aan dit ding zou werken) zou inzien wat er eigenlijk gebeurt is..
Ik zal verbeteren wat jij (LUH-3417) zei, maar ik ga het niet meer op inet zetten.
Oud 24-03-2003, 19:45
Verwijderd
Ik hoop niet dat het door reacties hier komt dat je het niet meer neerzet.

Met die uitleg van die sfeer kan ik er nog wel meer mee, maar het is nog altijd wat onduidelijk. Ik heb het er niet echt uit kunnen halen. Maar het verklaard wel een hoop.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 13:51
tuttebel
tuttebel is offline
nee dat komt door de reacties, maar ik hou mn werk liever voor mezelf, ook met tekeningen enzo.
ik had er ook moeite mee om het hierop internet te zetten (grote stap voor me )
maar bedankt voor je commentaar, daar kan ik wat mee!
Reageren

Regels voor berichten