Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 17:25
volentieri
volentieri is offline
als je goed nadenkt is zelfmoord een egoÏstische daad men onderneemt wat en weten over niet dat ze veel mensen pijn doen.
ik ken geen mensen uit mijn directe omgeving maar een oom van mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd door voor de trein te springen en haar familie heeft doordat verlies veel geleden,op zo'n moment komt dan een ding bij mij op en dat is dat het één grote egoïstische daad is.
een persoon met problemen kan echt z'n verhaal wel kwijt maar vinden 't nodig om alleen maar en brief achter te laten en nix tegen de omgeving te zeggen die hij/zij dan kan helpen.
kortom PURE aandacht trekkerij!

volentiera
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2003, 17:35
Fade of Light
Fade of Light is offline
is deze discussie niet al duizend keer geweest?

De drang tot overleven is een van de meeste sterkte krachten in een mens. Als je eenmaal zelfmoord wilt plegen, ben je erg ver heen en zou het juist egoitsich van de anderen zijn om die persoon niet te laten gaan...

en wat moet je met aandacht als je dood bent? o_0
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 17:35
sui
sui is offline
ik geef je niet helemaaal ongelijk maar ik denk dat zelfmoord ook wat uitgelokt is door egoisme van andere mensen. waarom pleegt iemand zelfmoord? meestal omdat ze eenzaam zijn of omdat niemand hen aandacht geeft of aandacht heeft voor hun problemen. kbedoel maar dat die persoon die dan zelfmoord pleegt voelt dat alle andere mensen egoistisch zijn en niemand aandacht heeft voor hem of haar. als je dus zelfmoord egoistisch vindt moet je wel een heel voorbeeldig mensje zijn die voor alle mensen die zich even slecht voelen aandacht heeft. anders ben je zelf egoistisch bezig.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 17:56
Nona
Nona is offline
Euh... Waarom denk je daarover na? Je gaat toch geen zelfmoord plegen he???

Anyway, ik denk dat zelfmoord in zekere zin egocentrisch is, maar egoïstisch vind ik daar niet het juiste woord voor.
Oud 24-03-2003, 18:12
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
volentieri schreef op 24-03-2003 @ 18:25:
[Bkortom PURE aandacht trekkerij![/B]
jaja, en wat hebben die mensen aan aaaaaal die aandacht die ze trekken, als ze dood zijn?

Voor jou lijkt het misschien egoistisch, maar ik denk niet dat je daarover kunt oordelen. Omdat je het ook niet goed kunt begrijpen. Dat kan je pas, als je zélf weet hoe het is, als je ook in dat dal bent geweest. Als je weet hoe die mensen zich voelden, dan begrijp je het waarschijnlijk veel beter.

Veel mensen hebben niet eens door waar ze mee bezig zijn. Ze zijn er heilig van overtuigd dat de wereld beter is zonder hen, dat familie en vrienden beter af zijn zonder hen. Zij zorgen alleen maar voor problemen, kunnen niks goed doen, voelen zich alleen maar down enz enz enz(vinden zij). Zulke mensen zijn er écht van overtuigd dat de wereld beter af is zonder hen.

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat zelfmoord egoistisch is. Echt niet.
Voor nabestaanden is het inderdaad vreselijk, en ook moeilijk te begrijpen. Maar veel mensen die zelfmoord plegen hebben een eigen werkelijkheid. Zij zien alles anders, kijken overal anders tegenaan. Je kunt daar dus niet zomaar over oordelen.
Oud 24-03-2003, 18:13
Verwijderd
voor de 100.000ste keer...

ja, zelfmoord is egoistisch. maar er is nix mis met egoisme in dit soort gevallen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 18:18
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
als je goed nadenkt is zelfmoord een egoÏstische daad men onderneemt wat en weten over niet dat ze veel mensen pijn doen.
ik ken geen mensen uit mijn directe omgeving maar een oom van mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd door voor de trein te springen en haar familie heeft doordat verlies veel geleden,op zo'n moment komt dan een ding bij mij op en dat is dat het één grote egoïstische daad is.
een persoon met problemen kan echt z'n verhaal wel kwijt maar vinden 't nodig om alleen maar en brief achter te laten en nix tegen de omgeving te zeggen die hij/zij dan kan helpen.

volentiera
Een soortgelijk onderwerp is staat ook bij school&studie, genaamd 'leraar pleegt zelfmoord' staan ook argumenten of het wel of niet ego is, maar dan meer voor een leraar die zelfmoord pleegt tegenover zijn leerlingen
Dat pure aantrekkerij vind ik trouwens echt nergens op slaan, diegene zal vast blij zijn met die aandacht, als hij dood is...
Sommige mensen zitten zo in elkaar, die hebben gewoon geen zin meer in het leven, ik vind niet dat ze dan moeten blijven leven voor anderen, hoe erg die het ook vinden, ze moeten het wat mij betreft accepteren

Laatst gewijzigd op 24-03-2003 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:38
moonchild
Ik vind dit echt onzin. In sommige gevallen zal het misschien wel gelden. Maar meestal pleeg je zelfmoord omdat je het niet meer aankan. Het is niet altijd een kwestie van willen (wat jij zegt dat je er met iemand over kan praten) soms kan je iets gewoon niet. Het is asociaal om iemand in leven te willen houden terwijl die dood wil. Als je zelfmoord pleegt heb je soms niet meer genoeg wilskracht en doorzettingsvermogen om te blijven leven. Dat kunnen de meeste mensen niet begrijpen omdat ze niet ervaren wat die persoon ervaart. Iemand heeft meestal zoveel pijn en te veel doorstaan om te blijven leven. Er zijn dingen erger dan dood. Een lichaam dat nog wel functioneerd maar een geest/ziel die niet meer "normaal" functioneerd. Als je iemand daartoe dwingt (door um in leven te houden omdat je anders zelf pijn hebt) dan ben je egoistisch bezig. Jij mag niet zover over het leven van een ander beschikken dat je um in leven houd.

Moest er ff uit
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:42
dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
ik ken geen mensen uit mijn directe omgeving maar een oom van mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd door voor de trein te springen en haar familie heeft doordat verlies veel geleden,

de familie heeft verlies geleden.. hioer wor dik dus ehct kwaad om.. jij loopt te klagen hoe erg het voor die familie was maar het is niets in vergelijking met wat die oom de ajren daarvoor gevoeld heeft.. als ze echt zoveel om hem gaven hadden ze hem kunnen helpen zodat hij geen zelfmoord zou hebben gepleegd.. maar dat hebben ze niet gedaan.. ik vind hun echt niet zielig hoor.. ik vind het eerder schijnheilig van die familie.. alsof ze pas lusiteren en het pas door hebben als hij dood is..

op zo'n moment komt dan een ding bij mij op en dat is dat het één grote egoïstische daad is.

volentiera
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:59
MazeMouse
MazeMouse is offline
En het is zeker niet egoistisch van een omgeving iemand te dwingen VOOR HUN in een leven te blijven die voor hun gelijk staat aan een hel? Omdat HUN niet willen hebben dat iemand zelfmoord pleegt?

Zelfmoord doe je voor jezelf ja. Omdat je geen uitweg ziet uit je problemen. En simpeler gezegd. Het zou juist egoistisch zijn van een ander door iemand te dwingen in het leven te blijven dat ze niet willen.
Oud 24-03-2003, 20:09
Another Way
Another Way is offline
Dikke onzin. Ieder mens heeft het recht om zichzelf dood te maken vind ik. Als ik het et beste vind om zelfmoord wil plegen dan doe ik dat, wheter they like it or not.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:44
Verwijderd
mag hier een slotje op???
zo'n soort discussies zijn er al genoeg geweest....

topicstarte: lees de oude topics maar, dan word je ook wat wijzer
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 22:03
Fantôme
Fantôme is offline
mm, wisten jullie dat het in sommige landen niet als egoistisch wordt beschouwd. als mensen een (grote) fout zijn begaan, plegen ze zelfmoord, zodat de familie zich niet hoeft te schamen.
mja, ik ben het hier persoonlijk verder niet mee eens
Oud 24-03-2003, 23:09
volentieri
volentieri is offline
Citaat:
Dark Girl! schreef op 24-03-2003 @ 21:44:
mag hier een slotje op???
zo'n soort discussies zijn er al genoeg geweest....

topicstarte: lees de oude topics maar, dan word je ook wat wijzer
ik weet 't maar dit onderwerp zit me dwars en wil gewoon begrijpen wat iemand kan aanzetten tot zo'n daad!?
of mag dat niet? mij mening (andere discussie.)

volentiera
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 23:10
volentieri
volentieri is offline
Citaat:
moonchild schreef op 24-03-2003 @ 20:38:
Ik vind dit echt onzin. In sommige gevallen zal het misschien wel gelden. Maar meestal pleeg je zelfmoord omdat je het niet meer aankan. Het is niet altijd een kwestie van willen (wat jij zegt dat je er met iemand over kan praten) soms kan je iets gewoon niet. Het is asociaal om iemand in leven te willen houden terwijl die dood wil. Als je zelfmoord pleegt heb je soms niet meer genoeg wilskracht en doorzettingsvermogen om te blijven leven. Dat kunnen de meeste mensen niet begrijpen omdat ze niet ervaren wat die persoon ervaart. Iemand heeft meestal zoveel pijn en te veel doorstaan om te blijven leven. Er zijn dingen erger dan dood. Een lichaam dat nog wel functioneerd maar een geest/ziel die niet meer "normaal" functioneerd. Als je iemand daartoe dwingt (door um in leven te houden omdat je anders zelf pijn hebt) dan ben je egoistisch bezig. Jij mag niet zover over het leven van een ander beschikken dat je um in leven houd.

Moest er ff uit
zie mijn mening onderaan.
volentiera
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 06:17
Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 24-03-2003 @ 19:13:
voor de 100.000ste keer...

ja, zelfmoord is egoistisch. maar er is nix mis met egoisme in dit soort gevallen
mjah

Tis wel egoïstisch, maar zou zou ik het nij willen noemen in zown soort geval...

en soms is het goed om egoïstisch te zijn
Oud 25-03-2003, 07:37
dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
volentieri schreef op 25-03-2003 @ 00:09:
ik weet 't maar dit onderwerp zit me dwars en wil gewoon begrijpen wat iemand kan aanzetten tot zo'n daad!?
of mag dat niet? mij mening (andere discussie.)

volentiera
jawel.. maar we hebben daar ook een mooie zoekfuctie voor.. deze discussie is al 10 keer geweest.. alle argumenten en alles wat hier staat en nog veel meer is dr ook al 10 keer gezegd..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 07:58
elledc
elledc is offline
Ik wil er toch even bijzeggen dat het helemaal NIET egoistisch is maar dat het enorm veel lef vraagt.
Stel jezelf eens de vraag; Durf ik zelfmoord plegen? Dan antwoord (bijna) iedereen NEEN. Met andere woorden, zomaar een stap zetten uit deze wereld is een enorm moeilijke beslissing en voor sommigen een verlossing, dit heeft dus NIKS maar dan ook niks met egoisme te maken omdat je in een depressie verkeerd waar je jezelf niet meer meester bent. Je moet trouwens àltijd eerst denken aan jezelf en aan je eigen geluk!

Laatst gewijzigd op 25-03-2003 om 08:06.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 08:37
Verwijderd
Ja, dat is dan zo een onzin..

Heel je leven roept iedereen tegen je dat je voor jezelf moet leven, dat jij de belangrijkste persoon bent in jouw leven, maar wanneer het om leven of dood gaat, en je beslissingen anderen dus schaden, dan ben je ineens egoïstisch.

Aandachttrekkerij is ook onzin, want wat heb je in godesnaam aan aandacht wanneer je niet meer leeft?

Dan nog erbij, is het niet ook egoïstisch om van iemand die ontzettend lijdt in zijn/haar leven en er absoluut geen lol meer aan beleefd te verwachten dat diegene maar doorleeft omdat jij het anders zo moeilijk krijgt?

Tuurlijk je doet mensen pijn wanneer je zelfmoord pleegt, maar wanneer het eenmaal zo ver is dat je daadwerkelijk zelfmoord wil plegen zit je vaak in een stadium waarin je ervan overtuigd bent een belasting te zijn voor andere mensen, waarin je gelooft het niet meer waard te zijn om te leven. Als dat op dat moment jouw overtuiging is, kan het dus onmogelijk een egoïstische daad zijn, je gelooft namelijk de mensen een plezier te doen!

Als jouw oma doodziek zou zijn, heel de dag alleen maar pijn zou voelen en eigenlijk niet echt meer iets kan doen.. zou je het dan egoïstisch vinden wanneer zij euthanasie zou plegen?

Het is toch jouw leven, wie heeft er nou te beslissen over leven of dood, jijzelf toch zeker.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 08:40
Verwijderd
Citaat:
dyfusica schreef op 25-03-2003 @ 08:37:
jawel.. maar we hebben daar ook een mooie zoekfuctie voor.. deze discussie is al 10 keer geweest.. alle argumenten en alles wat hier staat en nog veel meer is dr ook al 10 keer gezegd..
Het is waar dat de discussie er vaak is, maar het is al weer een tijdje geleden. Zou er nog een topic op deze pagina staan, okee.. Het is echter onzin om elk topic dat al eens voorbij is gekomen te gaan sluiten, herhaling krijg je nu eenmaal op een forum.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 09:11
Andora
Andora is offline
zelfmoord is niet egoistisch vind ik.
Het doet natuurlijk wel pijn voor de nabestaanden, maar hoeveel pijn heeft diegene als die blijft leven?
Aandachttrekkerij vind ik t ook niet, want je hebt er niks meer aan als je dood bent.
Mensen die zelfmoord plegen zijn zo vaak zo ver heen en in de war, dat ze geen andere uitweg meer zien.
Maar zm is wel een 'vaag' onderwerp, want ik heb ook zoiets van, probeer eerst hulp t zoeken, probeer iets...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 09:19
Verwijderd
Misschien
Maar je kunt niet voor iemand anders leven
En trouwens
Is iedereen niet egoistisch?
Het gaat er toch uiteindelijk om wat JIJ wil
En als dat dood gaan is...

Tsja
Eigen keuze

{Wat zijn we weer aardig op de vroege morgen}
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 10:40
D1984
D1984 is offline
Ik vind het zeker wel egoistisch, je laat altijd mensen achter die er vet veel verdriet van hebben.

En waarom zou je niet willen leven? Iedereen komt wel eens een dieptepuntje tegen in je leven, maar zou je dan alles zomaar opgeven en je als een soort van zwakkeling overgeven? Sorry, maar ik vind je dan echt een mietje.

Mijn vader heeft het ook geprobeerd. Niet gelukt. Ik heb m gezegd dat dat zooo ontzettend zwak van m is. Iedereen in mijn naaste omgeving is het daar mee eens.

Je bent dus idd een grote egoist als je dat doet

Dit was mijn reactie, hieronder staat de reactie van een goede vriend.

---------------------------------------------------

En wat denk je dan van het feit dat je je ouders in verdriet achterlaat . Die hebben er ook niet om gevraagd bij jouw geboorte om jou op de aarde te smijten met het id dat jij een verrot leven hebt . Ik vind zelf dat je er altijd het beste van moet maken want hoe diep je ook zit , pieken zijn altijd in zicht.

Zo .... dat staat !
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 10:51
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
D1984 schreef op 25-03-2003 @ 11:40:
Ik vind het zeker wel egoistisch, je laat altijd mensen achter die er vet veel verdriet van hebben.

En waarom zou je niet willen leven? Iedereen komt wel eens een dieptepuntje tegen in je leven, maar zou je dan alles zomaar opgeven en je als een soort van zwakkeling overgeven? Sorry, maar ik vind je dan echt een mietje.

Mijn vader heeft het ook geprobeerd. Niet gelukt. Ik heb m gezegd dat dat zooo ontzettend zwak van m is. Iedereen in mijn naaste omgeving is het daar mee eens.

Je bent dus idd een grote egoist als je dat doet

Dit was mijn reactie, hieronder staat de reactie van een goede vriend.

En wat denk je dan van het feit dat je je ouders in verdriet achterlaat . Die hebben er ook niet om gevraagd bij jouw geboorte om jou op de aarde te smijten met het id dat jij een verrot leven hebt . Ik vind zelf dat je er altijd het beste van moet maken want hoe diep je ook zit , pieken zijn altijd in zicht.

Zo .... dat staat !
Ja echt dat staat ja.
heerlijk gevoel he? Als je met die instelling het lijden van iemand die niet meer WIL verlengt?
Heerlijk gevoel als je het leven van iemand die dood wil verlengt terwijl die persoon deze hel uit wil?
Vooral aan jezelf denken hoeveel verdriet je zou hebben als hij zijn verlossing zou zoeken. Je doet nu namelijk net alsof depressief zijn een griepje is dat zomaar FF voorbij is.
Nou maat, ik zit er al bijna 9 jaar mee te kijken met zo nu en dan een goed momentje. Dus zo simpel is het niet. En er zijn er die zitten er nog langer mee. DIe zien het na al die tijd niet meer zitten. Die willen gewoon niet meer verder. Die hebben genoeg. Die zijn op.
En dan zou jij maar even lekker egoistisch bepalen van 'het mag niet' omdat jij er verdriet aan zou hebben. DIE ANDER HEEFT AL DIE TIJD AL VERDRIET!

Zo, DAT staat.
(als je het gevoel niet kent moet je niet blaten want dan weet je gewoon niet waar je het over hebt)
Oud 25-03-2003, 11:14
shaya
shaya is offline
mag ik even zeggen dat je echt erg ongelijk hebt. soms kan iemand praten wattie wil,maar de omgeving merkt het niet op of luistert niet. soms word er dan ook gewoon nix gedaan en dat is nog deprimerender.
ik heb vaker dan eens iemand met doorgesneden polsen zien staan en geholpen. dan moet je naar het ziekenhuis en dan word daar de eerste keer niet eens naar gevraagd hoe ut zou kunnen komen. mijn beste vriend was 4 keer in het ziekenhuis beland omdat hij zijn polsen had doorgesneden. toen gingen ze zich toch wel afvragen, waarom hij dat zou doen en moestie met een psycholoog gaan praten. dat heeft uiteindelijk nog nix geholpen en hij heeft het zeker nog 2 keer geprobeerd, voordat het lukte.

als je iemand verliest door zelfmoord, voelt het soms wel als een egoistische daad, maar persoonlijk heb ik me eroverheen gezet dat degene die zelfmoord plegen ook echt niet meer in deze wereld willen zijn en echt geen andere uitweg meer zien.
Oud 25-03-2003, 11:52
Kazanka
Kazanka is offline
iemand die het leven niet meer ziet zitten, absoluut ervan overtuigd is dat hij/zij doodwil heeft het recht om zichzelf van het leven te beroven. Als andere mensen deze persoon dwingen om toch te blijven leven, met hulp, een opname, of andere middelen is dat van deze mensen een egoistische daad. Zij drijven hun zin door en laten de keus niet bij de desbetreffende persoon.
Ze stelen het recht van die persoon om een eigen leven te leiden.

Geen zelfmoord laten plegen is egoistischer, dan zelfmoord plegen.

Zo zie ik het
Oud 25-03-2003, 16:21
king112
king112 is offline
Citaat:

volentiera
Je hebt misschien een slecht ervaring gehad.
maar zelfmoordplegen is echt niet egoistisch want iemand pleegt niet zomaar zelfmoord daar zit heus wel een rede voor.
Ik wil zelf ook zelfmoord plegen maar durf de stap gewoon niet te zetten om het te doen.
En iedereen heeft toch recht om dat zich voor zichzelf te bepalen of niet soms.
Ieder mag over zijn eigen lot bepalen.
Dat laatste vind ik wel erg dom wat je zegt want daar klopt helemaal niks van. alsof dat de reden zou zijn om zelfmoord te plegen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 16:26
king112
king112 is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 25-03-2003 @ 08:58:
Ik wil er toch even bijzeggen dat het helemaal NIET egoistisch is maar dat het enorm veel lef vraagt.
Stel jezelf eens de vraag; Durf ik zelfmoord plegen? Dan antwoord (bijna) iedereen NEEN. Met andere woorden, zomaar een stap zetten uit deze wereld is een enorm moeilijke beslissing en voor sommigen een verlossing, dit heeft dus NIKS maar dan ook niks met egoisme te maken omdat je in een depressie verkeerd waar je jezelf niet meer meester bent. Je moet trouwens àltijd eerst denken aan jezelf en aan je eigen geluk!
eens
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 16:33
dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:

het is zo zwak van jou.. dat je dat durft te zeggen.. heb je enig idee wat je daarmee gedaan heb?? iemand die zich kut voelt, die probeert zijn omgeving geen last te zijn.. maar het lukt niet, hij voelt zich nog kutter en schuldiger en jij gaat het hem lekker dr in wrijven dat hij niks is.. hoe dom kan je zijn.. dan vraag je dr gewoon om dat hij het nog een keer probeert.. denk je nou echt dat je hem geholpen heb met die opmerking.. nou ik kan je verytellen, je heb t alleen maar erger gemaakt

Citaat:

is heyt ooit in jouw opgekomen dat het gezin meestal de hoofdoorzaak is van waarom iemand zelfmoord pleegt.. dat kind heeft er ook niet om gevraagd dat hij zon verotte gezinssituatie zou hebben
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 17:32
antigone
antigone is offline
ik vind egoisme niet het goede woord. ik vind dat zelfmoord eigenlijk nooit een uitweg is voor een (psychisch) lijden. het klopt ook dat je er anderen pijn mee doet. maar ik vergelijk het met een arme man die een brood steelt. voor hem is stelen de enige uitweg om zijn honger te stillen. hij denkt ook niet na dat door zijn diefstal de verkoper 1 brood minder kan verkopen. maar er valt de dief niets aan te rekenen. hij weet niet wat hem bezielt.
Oud 25-03-2003, 17:50
sicilion
sicilion is offline
zelfmoord is precies het tegenovergestelde van egoisme! Je denkt dat mensen beter af zijn zonder jou ...
Oud 25-03-2003, 18:37
Roos
Roos is offline
Citaat:
king112 schreef op 25-03-2003 @ 17:21:
maar zelfmoordplegen is echt niet egoistisch want iemand pleegt niet zomaar zelfmoord daar zit heus wel een rede voor.
Dan kan het nog wel egoistisch zijn
Oud 25-03-2003, 18:42
king112
king112 is offline
Citaat:
Roos schreef op 25-03-2003 @ 19:37:
Dan kan het nog wel egoistisch zijn

Als jij niets liever wilt dan dood.
En gewoon echt niet gelukkig bent moet je dan maar gewoon doorgaan met je rotleven.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 18:44
Verwijderd
Ik vind het egoïsme duidend op persoonlijke zwakheid. Het is weglopen voor je problemen. En alle verhalen over een 'heldhaftige' of 'dappere' beslissing ten spijt, omdat je je eigen leven moet nemen: je benadeelt andere mensen áltijd meer dan je jezelf bevoordeelt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 22:41
dwars
dwars is offline
Mijn vriend heeft een aantal maanden geleden zelfmoord gepleegd. Daar heb ik nog steeds erg veel verdriet van, maar ik kan zijn daad niet egoïstisch noemen.

Mensen die zelfmoord plegen spelen daar vaak al maanden/jaren mee. Het is geen impulsieve daad. Ze maken bepaalde stoffen in hun hersenen in abnormale hoeveelheden aan. Daardoor voelen ze zich depressief. Mensen die hierdoor aanleg hebben tot depressiviteit kunnen slecht tegen tegenslagen. En als ze eenmaal een bepaalde 'knop' hebben omgezet in hun hoofd (dus als ze eenmaal niet meer willen leven), denken ze niet meer aan alle goede dingen en mensen die ze achterlaten. Ze denken dat ze de mensen om zich heen alleen maar tot last zijn. Dat is dus allerminst egoïstisch.

Zelfmoord is zeker geen aandachttrekkerij. Het is bloedserieus. Bovendien heb je niks aan aandacht als je dood bent. Natuurlijk zijn er mensen die 'pogingen' doen waarvan voorzienbaar is dat ze mislukken waarmee ze vragen om aandacht. Maar de anderen doen pogingen om DOOD te gaan, om niet meer te hoeven denken aan al hun problemen. En dus niet om aandacht te trekken.

Voordat mijn vriend zelfmoord had gepleegd, had ik zelfmoord waarschijnlijk ook egoïstisch gevonden, maar (na er heel wat over gelezen te hebben) heb ik nu juist het gevoel dat hij zijn eigen keuze heeft gemaakt en dat het mijn keuze is om daar verdriet om te hebben. Ik zeg nu NIET dat anderen ook zelfmoord zouden moeten plegen, maar ik heb vooral veel verdriet om het feit dat hij zich zo verschrikkelijk wanhopig moet hebben gevoeld. Het leven heeft vervelende en fijne kanten en je moet het beste ervan zien te maken; ook al gaat het slecht, geef de hoop niet op.
Oud 26-03-2003, 08:22
miss x
miss x is offline
nee, dat vind ik niet iemand die zelfmoord pleegt heeft het meestal harstikke moeilijk met zichzelf. en dan moet ie zeker ook nog rekening gaan houden met anderen. Bovendien denkt uiteindelijk toch iedereen aan zichzelf. Alle mensen proberen dingen voor zichzelf het mooist te krijgen. je zegt het eigenlijk zelf al. degene die zelfmoord pleegt denkt dat hij/zij beter af is als hij/zij dood is de omgeving denkt dat ze beter af zijn wanneer die persoon nog leeft dus in beide gevallen zijn ze egoistisch
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 10:06
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
king112 schreef op 25-03-2003 @ 19:42:
Als jij niets liever wilt dan dood.

dan pleeg je zm en heb je gedaan wat jij wou, wat dus egoistisch is. Anderzijds als je blijft leven voor anderen is dat ook weer egoistisch van jezelf, je blijft maar leven om anderen geen pijn te doen, daar kies je zelf voor.

Kortom allebei de keuzes zijn egoistisch, maar ligt er ook aan tot in hoeverre jij iets egoistisch noemt....
Oud 26-03-2003, 10:22
pienie
kvraag me af of jij er wel eens over nagedacht hebt hoeveel moed zo'n persoon moet opbrengen om zijn eigen leven te beeindigen...

verder sluit ik me bij dwars aan...

zelfmoord is niet iets wat je tussen nu en vijf minuten beslist, die mensen zitten daar vaak al heel erg lang mee...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:10
elledc
elledc is offline
Citaat:
pienie schreef op 26-03-2003 @ 11:22:
kvraag me af of jij er wel eens over nagedacht hebt hoeveel moed zo'n persoon moet opbrengen om zijn eigen leven te beeindigen...

verder sluit ik me bij dwars aan...

zelfmoord is niet iets wat je tussen nu en vijf minuten beslist, die mensen zitten daar vaak al heel erg lang mee...
mee eens.

Ik heb trouwens belangstelling voor mensen die zelfmoord plegen. Ik zelf zou het niet doen, maar ik zou graag het leven van iemand die zelfmoord pleegde willen terugdraaien, en zien wat er fout ging en er proberen iets aan te doen. Want iedereen verdient een gelukkig leven! Zij die daarin benadeeld zijn kiezen ervoor een andere weg te nemen en dat is hun volste recht.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 26-03-2003 @ 11:06:
dan pleeg je zm en heb je gedaan wat jij wou, wat dus egoistisch is. Anderzijds als je blijft leven voor anderen is dat ook weer egoistisch van jezelf, je blijft maar leven om anderen geen pijn te doen, daar kies je zelf voor.

Kortom allebei de keuzes zijn egoistisch, maar ligt er ook aan tot in hoeverre jij iets egoistisch noemt....
en bovendien brengt dat je weer tot de discussie of egoïsme wel iets slechts is..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 18:02
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 26-03-2003 @ 13:18:
en bovendien brengt dat je weer tot de discussie of egoïsme wel iets slechts is..
ik denk dat alle bewuste daden van een wezen, egoistische daden zijn. Hierdoor komt ook gelijk voort dat egoisme niet slecht hoeft te zijn, in de meeste gevallen is egoisme goed...
Oud 26-03-2003, 19:28
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Weet je wat egoistisch is?

Iemand niet over z'n eigen lichaam te laten beslissen. Dat is egoistisch.

Of iemand nou op zn 21 of zn 89 dood gaat. Dood gaat hij altijd.
Oud 26-03-2003, 20:35
Verwijderd
juist!!!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 26-03-2003 @ 20:28:
Weet je wat egoistisch is?

Iemand niet over z'n eigen lichaam te laten beslissen. Dat is egoistisch.

Of iemand nou op zn 21 of zn 89 dood gaat. Dood gaat hij altijd.
Zie antwoord van Kazanka, het hangt er natuurlijk vanaf van welk standpunt je hebt bekijkt. Voor de persoon die zelfmoord wil plegen is het egoïstisch om het te doen omdat hij meer mensen benadeelt en in grotere mate dan hij zichzelf bevoordeelt, voor de mensen die hem of haar willen tegenhouden is het egoïstisch om te verlangen dat iemand die dood wil door blijft leven.

Wie zegt trouwens iets over het wegnemen van de mogelijkheid om over iemands eigen leven te laten beslissen? Iedereen heeft zelfbeschikkingsrecht, dat staat niet ter discussie. Maar dat neemt dus nog niet weg dat het daarnáást egoïstisch kan zijn.

Verder maakt het redelijk wat verschil of iemand op z'n 21e door suïcide doodgaat of op z'n 89e aan een natuurlijke oorzaak, maar dat hoef ik je niet eens uit te leggen. In het eerste geval kwetst het mensen zoveel meer dan in het laatste.

Citaat:
dwars schreef:
Mensen die zelfmoord plegen spelen daar vaak al maanden/jaren mee. Het is geen impulsieve daad. Ze maken bepaalde stoffen in hun hersenen in abnormale hoeveelheden aan. Daardoor voelen ze zich depressief. Mensen die hierdoor aanleg hebben tot depressiviteit kunnen slecht tegen tegenslagen. En als ze eenmaal een bepaalde 'knop' hebben omgezet in hun hoofd (dus als ze eenmaal niet meer willen leven), denken ze niet meer aan alle goede dingen en mensen die ze achterlaten. Ze denken dat ze de mensen om zich heen alleen maar tot last zijn. Dat is dus allerminst egoïstisch.
Juist als het gevoel er al langer vantevoren aan zit te komen zou je verwachten dat iemand daar actie tegen zou kunnen ondernemen, door medicatie, door therapie e.d. Het feit dat het door een zoals jij zegt duidelijke chemische of hormonale oorzaak komt geeft dus maar weer aan dat het negeren daarvan een bewuste keuze is. Als je al maanden met die gevoelens rondloopt moet je hulp zoeken. Doe je dat niet dan ben je egoïstisch bezig. Dat je op het moment zelf niet meer denkt aan wat je anderen aandoet is je eigen schuld, dan had je eerder moeten ingrijpen.

Citaat:
pienie schreef:
Ik zie werkelijk niet in hoe het verzamelen van veel moed een excuus kan zijn voor egoïsme. Dat is dus totaal geen verband. Het feit dat iemand heel veel moed en zelfvertrouwen verzamelt om tot een bepaalde daad te komen, wil niet zeggen dat die daad dús niet egoïstisch is.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:59
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik vind dat echt zo'n gigantische kutbewering he. als iemand zelfmoord pleegt, dan ga je je toch afvragen waarom diegene dat heeft gedaan enzo, nee, dan ga je jezelf lekker heel erg zielig vinden omdat je zo alleen gelaten bent. een beetje een dooie beschuldigen van egoisme. nee, das pas egoistisch. iemand is zo de weg kwijt en geestelijk in de war dat ie geen andere uitweg ziet, en dan ga je em dat kwalijk nemen.

in 1 woord belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 21:06
king112
king112 is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 26-03-2003 @ 13:10:
mee eens.

Ik heb trouwens belangstelling voor mensen die zelfmoord plegen. Ik zelf zou het niet doen, maar ik zou graag het leven van iemand die zelfmoord pleegde willen terugdraaien, en zien wat er fout ging en er proberen iets aan te doen.

Ik wil dood ik wil je wel een email sturen met mijn levensverhaal.
als je dat wil horen?

Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 08:22
elledc
elledc is offline
Citaat:
king112 schreef op 26-03-2003 @ 22:06:
Ik wil dood ik wil je wel een email sturen met mijn levensverhaal.
als je dat wil horen?
Ik bedoel het niet in dat opzicht. Belangstelling is misschien wel een groot woord. Het ligt eerst aan jezelf er iets aan te doen. Ik ga het niet aanmoedigen om zelfmoord te plegen, nee alvast niet, maar ik vind het wel interessant om bijvoorbeeld de psyche van mensen die zelfmoord gepleegd hebben te onderzoeken, wat ging fout, waarom hebben ze dat gedaan enzovoort. Ikzelf heb zelfmoordgedachten gehad enkele jaren terug en het is vreemd hoe mijn gedachtengang zich keerde, het zien als een mooie verlossing maar owee ben ik blij dat ik er nog ben
En er is uiteraard een verschil tussen mensen die willen zelfmoord plegen en daarbij alle aandacht vragen en er ook mee openbaar lopen en tussen mensen die zelfmoord willen plegen waarbij niemand het zou verwacht hebben.

Laatst gewijzigd op 27-03-2003 om 08:26.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 08:35
m'neer
m'neer is offline
Is iemand tegen zijn wil in leven houden níet egoïstisch?

Kip of 't ei-verhaal.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 08:42
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
[B]als je goed nadenkt is zelfmoord een egoÏstische daad men onderneemt wat en weten over niet dat ze veel mensen pijn doen.[b]
Denk je dat, als iemand zelfmoord pleegt, hij niet weet dat hij veel mensen achterlaat en ze daarbij pijn doet? Ik denk 't wel. Zoals Fade of Light zegt; de drang tot overleven is zó sterk dat zelfmoord het uiterste middel is wat mensen aanwenden.

Citaat:
Het is van jóu egoïstisch om zó te denken. Als de oom van je moeder er een 'goede' reden voor heeft gehad vind ik dat je z'n keuze moet respecteren. Zolang je zijn beweegredenen niet weet of er niet voor open kan staan vind ik het ongepast om hém egoïstisch te noemen.

Citaat:
een persoon met problemen kan echt z'n verhaal wel kwijt
Nogmaals, dat is volledig jóuw beleving. Ik volg op dit moment een opleiding waar ik veel met cliëntgerichte zaken te maken heb, en het zal je wellicht verbazen, maar mensen schamen zich vaak om de meest lullige dingen. Voor dergelijke mensen is de stap naar een hulpverlener, 'n familielid of een andere vertrouwenspersoon zó ontzettend groot dat het een ongelofelijke lading moed vereist.
Je verhaal uiten is niet iets wat ze zomaar doen, het is een behoorlijke stap.

Citaat:
maar vinden 't nodig om alleen maar en brief achter te laten en nix tegen de omgeving te zeggen die hij/zij dan kan helpen.
Ik moet 't weer herhalen, maar deze opmerking vind ik erg egoïstisch van jóuw kant. Aan één kant heb je gelijk: zelfmoord is makkelijker dan therapie. Echter, ik denk niet dat het pure aandachttrekkerij is. Mensen die zelfmoord plegen zitten zo erg met zichzelf in de knoop dat ze niet meer weten wat ze er mee aanmoeten. Ze vinden het, zoals eerder gezegd, eng en moeilijk om hulp te zoeken, en dan noem jij ze ook nog eens egoïstisch en aandachtstrekkers!

Bijzonder slimme zet.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 08:44
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
sui schreef op 24-03-2003 @ 18:35:
waarom pleegt iemand zelfmoord? meestal omdat ze eenzaam zijn of omdat niemand hen aandacht geeft of aandacht heeft voor hun problemen.
Het is doorgaans érg moeilijk om te voorspellen of iemand zelfmoord zal plegen. Depressiviteit is ook bijzonder goed te verbergen, en mensen zullen eerder naar een pilletje grijpen dan dat ze actief op zoek gaan naar therapie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten