Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 18:54
thisisfun
thisisfun is offline
kan hier iemand mij heel duidelijk uitleggen hoe ik een computer maak? het hoeft niej 1 of ander vet nieuw ding te worden maar dan koop ik zelf de onderdelen en dan zet ik die in elkaar.....maar dan moet ik dus eerst weten hoe dat moet en daarom vraag ik jullie hulp....het is trouwens mijn eerste pc die ik ga maken!
__________________
Je hebt mensen, en je hebt mij!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2003, 19:07
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
dat leg je niet ff 1,2,3 uit,
als je zoiets nog nooit gedaan hebt, en waarschijnlijk ook geen fuckin flauw benul hebt hoe de onderdelen eruit zien, raad ik je aan om het niet zelf te doen maar samen met iemand die het al wwel vaker heeft gedaan
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:54
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 24-03-2003 @ 20:07:
dat leg je niet ff 1,2,3 uit,
als je zoiets nog nooit gedaan hebt, en waarschijnlijk ook geen fuckin flauw benul hebt hoe de onderdelen eruit zien, raad ik je aan om het niet zelf te doen maar samen met iemand die het al wwel vaker heeft gedaan
precies. verspil vooral geen geld aan onderdelen. het is dan namelijk nogal zonde als je ze sloopt. probeer van iemand een oude computer te krijgen. maakt niet uit dat het oud is. er zitten ook in die oude computer onderdelen die je kunt bekijken en eruit kunt halen. demonteer het ding en kijk wat je allemaal hebt. probeer de onderdelen te benoemen, en zet dan alles weer in elkaar. als de computer nog opstart ben je geslaagd voor de eerste les.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:00
John Carmack
John Carmack is offline
It's simple, neem deze site maar eens heel goed door. http://www.pcwereld.be/index.php?mod...&id=192&cfr=11
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:38
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Praktijk leert het best, dus ik zou zeggen probeer idd een oude Pentium pc te vinden met een zo universeel mogelijk moederboord, en ga daar mee prutsen! Of wat oude 386'ers en 486'ers die het niet meer doen, en als je daar één werkende pc van kunt maken ben je al een heel eind op weg!

succes
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 22:41
Verwijderd
De meeste onderdelen passen maar op één manier in andere onderdelen, dus probeer maar wat uit
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 00:16
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Ach dat is helemaal niet zo moeilijk. Enige is dat je geen domme dingen moet doen of ze stuk maken.

Nieuwe comp. assemblen kun je het beste hulp van iemand krijgen. Ik wil je ook graag begeleiden via ICQ.

Belangrijk is dat je de juiste onderdelen hebt, dat je zeker weet dat ze goed werken in combinatie. Weet je al watvoor computer/onderdelen je wilt? Zo nee, wil ik je daar eerst wel mee helpen. Belangrijk hierbij is wat je budget is, en wat je eisen zijn; waar wil je computer voor gaan gebruiken. Tekstverwerken kunnen ze allemaal, maar als je de nieuwste spellen wilt spelen vraag je een hoop meer van je computer dan een word documentje tikken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 10:26
Verwijderd
Het beste doe je dat idd samen met iemand. Ik keek als kind altijd mee toen mijn vader PC's in elkaar zette (die man schroeft echt alles open btw). Ik kreeg altijd zijn afgedankte PC's, totdat ik op een gegeven moment zoiets had van "nu wil ik het zelf doen" en mijn eigen PC in elkaar flanste.

Maar ja, toen wist ik het meeste dus al. 1 ding dat ik toen als 15 jarige puber nog wel eens verkeerd deed: IDE-kabels omdraaien (ik lette niet goed op pin 1 ).

Handige info:

http://www.pcmech.com/byopc/index.htm
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:34
pimomes1987
Avatar van pimomes1987
pimomes1987 is offline
Onderdelen tips; ALTIJD een Asus moederbord gebruiken, dan kan het haast niet fout gaan, koop dr een seagate schijf bij (is erg goed, althans die van mij wel, doe dr een soundblaster live 5.1 soundcard in (kost niks meer sinds de Audigy 1 en 2 uitzijn en is tog goed) en stopdr een Geforce 4 mx in als je niet echt gamed of koop een Ati Radeon 9700 pro als je serieus wil gamen (dit is ddus de videokaart) O en gebruik bij voorkeur ddr geheugen. Voor het assembleren en de rest verwijs ik je naar de andere reacties. Veel suc6!
__________________
Van de maan af gezien zijn we allemaal even groot.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:52
Verwijderd
Zit er niet bij elk onderdeel een handleiding? Dan zal het best wel te doen zijn denk ik.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 15:25
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 26-03-2003 @ 15:34:
Onderdelen tips; ALTIJD een Asus moederbord gebruiken, dan kan het haast niet fout gaan
sorry maar dat slaat nergens op asus is een goed merk (heb zelf een p4pe draaien hier) maar het garandeert geen suc6. p4s8x anyone.... . lees dus gewoon wat reviews over mobo's en kies het bord dat jou het meest aan spreekt.
daarbij kan het sowiso haast niet fout gaan als je weet waar je mee bezig bent . dus vraag een vriend/ familie lid en veel plezier en suc6
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 15:53
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 26-03-2003 @ 15:34:
Onderdelen tips; ALTIJD een Asus moederbord gebruiken, dan kan het haast niet fout gaan, koop dr een seagate schijf bij (is erg goed, althans die van mij wel, doe dr een soundblaster live 5.1 soundcard in (kost niks meer sinds de Audigy 1 en 2 uitzijn en is tog goed) en stopdr een Geforce 4 mx in als je niet echt gamed of koop een Ati Radeon 9700 pro als je serieus wil gamen (dit is ddus de videokaart) O en gebruik bij voorkeur ddr geheugen. Voor het assembleren en de rest verwijs ik je naar de andere reacties. Veel suc6!
Vind ik beetje makkelijk gezegd. Asus maakt goede moederborden, maar er zijn genoeg andere merken die wellicht beter aansluiten bij je behoeften. Voor een low-budget pc (of high-value, is maar hoe je het bekijkt), kun je b.v. beter voor ECS gaan icm een SiS chip.

GeForce 4 MX is niet DirectX 8 compliant, waardoor sommige spellen minder goed zullen werken. Als je niet vaak spellen speelt maakt dit niet zoveel uit.

@topicstarter: je kunt ook eens op www.tomshardware.com en andere sites naar reviews kijken, daar leer je ook veel van!
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:26
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Als je een beginnend pc bouwer bent zou ik eerst flink aankloten met oude pc's (486, Pentium 1).. Beetje zonde als je je 80gb 7200rpm op de één of andere manier verkloot.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 17:12
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
dr word hier door iemand ergens gezegd dat de onderdelen maar op 1 manier passen..

maar het zal je verbazen hoeveel mensen het er TOCH anders in krijgen

verder: je kan best je pc zelf bouwen maar toch zou ik hulp vragen van iemand die het al kent, al is het maar dat ie meekijkt voor jij het fout doet

mensen die vaak pc assembleren zeggen dat het niet moeilijk is, ikzelf vind het ook niet moeilijk maar als je het voor 1ste keer doet en je geen idee hoe de onderdelen eruit zien en waar ze voor dienen zou ik toch maar opletten
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:13
pimomes1987
Avatar van pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-03-2003 @ 16:53:
Vind ik beetje makkelijk gezegd. Asus maakt goede moederborden, maar er zijn genoeg andere merken die wellicht beter aansluiten bij je behoeften. Voor een low-budget pc (of high-value, is maar hoe je het bekijkt), kun je b.v. beter voor ECS gaan icm een SiS chip.

GeForce 4 MX is niet DirectX 8 compliant, waardoor sommige spellen minder goed zullen werken. Als je niet vaak spellen speelt maakt dit niet zoveel uit.

@topicstarter: je kunt ook eens op www.tomshardware.com en andere sites naar reviews kijken, daar leer je ook veel van!
Ik schreef al; GF 4 MX als je licht of niet gamed. O en Asus is gewoon het beste. Nog nooit een slechte review over hun mobo's gelezen! Echt waar!
__________________
Van de maan af gezien zijn we allemaal even groot.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:31
Verwijderd
Citaat:
pimomes1987 schreef op 26-03-2003 @ 15:34:
Onderdelen tips; ALTIJD een Asus moederbord gebruiken, dan kan het haast niet fout gaan, koop dr een seagate schijf bij (is erg goed, althans die van mij wel, doe dr een soundblaster live 5.1 soundcard in (kost niks meer sinds de Audigy 1 en 2 uitzijn en is tog goed) en stopdr een Geforce 4 mx in als je niet echt gamed of koop een Ati Radeon 9700 pro als je serieus wil gamen (dit is ddus de videokaart) O en gebruik bij voorkeur ddr geheugen. Voor het assembleren en de rest verwijs ik je naar de andere reacties. Veel suc6!
Zo super zijn Asusborden niet. Ik heb zelf ooit een P2B gehad en ik vond het nou niet echt fantastisch. Ook niet slecht, maar gewoon. Niet opvallend. Tis zoals al gezegd geen garantie voor een goedwerkend systeem. Borden van Abit of Epox voldoen net zo goed.

Verder zou ik nooit een GF4 MX kopen: als je geld wilt uitsparen, koop dan een tweedehands GeForce3 Ti200 o.i.d. Een GeForce4MX is altijd een miskoop, zeker de behoorlijk dure (nieuwste) 4MX 440-8X met 128Mb geheugen - ze zijn niet sneller dan de 'gewone oude' 4MX 440 met 64Mb maar kosten soms meer dan 110 euro, terwijl je voor dat geld een (bijna tweemaal zo hoog presterende) Radeon 8500 nieuw hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:52
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 26-03-2003 @ 21:13:
Ik schreef al; GF 4 MX als je licht of niet gamed. O en Asus is gewoon het beste. Nog nooit een slechte review over hun mobo's gelezen! Echt waar!
doe maar even een googltje naar reviews/ ervaringen van mensen met een asus p4s8x (sis 648 oid) mobo. ik heb het bordje ook gehad, naja, min of meer. het deed eerst gewoon helemaal niets. conflict tussen de usb aansluitingen voor in mijn kast en de 2e ide-controller nadat dat was opgelost. kwam ie eindelijk voorbij de post maar de prestaties vielen erg tegen en het bord was verre van stabiel. na een week gek*T heb ik het bord omgeruild voor een P4PE (nog hulde aan yorcom hievoor die mij niets aan extra kosten rekenden ). dit bord draait sindsdien heerlijk stabiel hier.

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 19:09
Poor Leno
Avatar van Poor Leno
Poor Leno is offline
ga naar : gathering.tweakers.net (zoek naar de FAQ, hoe bouw ik mn eigen pc)

No need for words now...
__________________
"What" ain't no country I ever heard of! They speak English in "What?!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-03-2003, 20:27
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 26-03-2003 @ 18:12:
dr word hier door iemand ergens gezegd dat de onderdelen maar op 1 manier passen..

maar het zal je verbazen hoeveel mensen het er TOCH anders in krijgen

verder: je kan best je pc zelf bouwen maar toch zou ik hulp vragen van iemand die het al kent, al is het maar dat ie meekijkt voor jij het fout doet

mensen die vaak pc assembleren zeggen dat het niet moeilijk is, ikzelf vind het ook niet moeilijk maar als je het voor 1ste keer doet en je geen idee hoe de onderdelen eruit zien en waar ze voor dienen zou ik toch maar opletten
Ram geheugen moet je soms nog behoorlijk hard duwen hoor , heb ik nog wel is last van gehad (dacht dat het zo gewoon niet KON horen, mja, wist eigenlijk wel zeker dat het wel zo moest )
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:29
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 26-03-2003 @ 18:12:
[B]dr word hier door iemand ergens gezegd dat de onderdelen maar op 1 manier passen..

B]
Wat dacht je dan van IDE kabels en AT voeding aansluiting.. Daar heb ik 2 of 3 moederboorden mee gesloopt door de AT voedingsstekker verkeerd aan te sluiten de pc aan te zetten Of wat dacht je dan van jumpers? (heb het over een oud systeem) Of dat je je AGP videokaart iets te hard vastdrukt? Zit meestal zo'n mechanisme voor..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 15:59
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 27-03-2003 @ 22:29:
Wat dacht je dan van IDE kabels en AT voeding aansluiting.. Daar heb ik 2 of 3 moederboorden mee gesloopt door de AT voedingsstekker verkeerd aan te sluiten de pc aan te zetten Of wat dacht je dan van jumpers? (heb het over een oud systeem) Of dat je je AGP videokaart iets te hard vastdrukt? Zit meestal zo'n mechanisme voor..
-> nieuwe computer kopen en dan koop jij een AT voeding ? tjah het zou natuurlijk kunnen

-> IDE kabels ? moet je goede kopen alle nieuwe ide kabels hebben zon pinnetje erop en de hdds enzow hebben een inkeping kan dus ook niet missen

-> jumpers, voornamelijk bij hdd maar die zit standaard op master en hij koopt waarschijnlijk maar 1 hdd

je had het dus idd over OUD systeem

agp kaart te hard vastdrukken ? jah das dan LOMP maar het past maar op 1 manier
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 16:27
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
nieuwe computer kopen en dan koop jij een AT voeding ? tjah het zou natuurlijk kunnen

Beetje dom als je als hardware n00b gelijk met een nieuwe pc begint! Dus een AT voeding.

-> IDE kabels ? moet je goede kopen alle nieuwe ide kabels hebben zon pinnetje erop en de hdds enzow hebben een inkeping kan dus ook niet missen

sommigen hebben dat niet, geldt ook voor aansluiting op moederboord en drives. Ohja, wel eens nagedacht over master / slave jumpertje? Stel je dat niet in, dan werkt 't ook niet.

jumpers, voornamelijk bij hdd maar die zit standaard op master en hij koopt waarschijnlijk maar 1 hdd

Of op oude systemen, maar afijn als je toch een nieuwe koopt.. Ik ben nog een beetje van de oude stempel ik vind dat je wel met jumpers overweg moet kunnen!

je had het dus idd over OUD systeem

ja

agp kaart te hard vastdrukken ? jah das dan LOMP maar het past maar op 1 manier

Zit ook wel eens zo'n klemmetje, stel dat je dat dan niet verschuift ofzo.. *krak*
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 19:02
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Eerste PC die ik in elkaar zette was ook een modern systeem, nieuw systeem. Dus wat dat betreft kun je de ellende van AT, en IDE zonder duidelijke markering vergeten. Trouwens, ik ken geen Pentium 1 (AT) systemen met een AGP bus. *twijfelt*

En nu Serial ATA er aan komt en echt beschikbaar wordt (nog wel duur) wordt het probleem van jumpers voor master/slave ook opgelost, at last.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 21:36
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-03-2003 @ 20:02:
Eerste PC die ik in elkaar zette was ook een modern systeem, nieuw systeem. Dus wat dat betreft kun je de ellende van AT, en IDE zonder duidelijke markering vergeten. Trouwens, ik ken geen Pentium 1 (AT) systemen met een AGP bus. *twijfelt*

Nagoed... Ik zou eerst beginnen met een oud systeempje om daar de hardebasics van te verkennen. En ik ken wel een P1 systeem met AGP bus, wat dacht je dan van die Jetway moederboordjes met Ali chipset? Socket 7, AT, mét AGP slot. Eigenlijk bedoeld voor AMD-k6 maar er kon ook zonder problemen een Pentium 90 op geprikt worden. Niet dat het nuttig was, maartoch
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 23:08
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
ik vind ook dat je met jumpers en al die crap overweg moet kunnen hoor.. maar voor zij nvraag is dat niet van toepassing

hij wil gewoon een nieuw systeem assembleren en dan heeft ie die oude dingen niet nodig

wat betreft die agp locks op nieuwe moederborden: als je die niet openzet dan past het dus niet.. dus dan ben je lomp als je hem doorduwt.. zelfde als je ram verkeerd om doen
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2003, 01:56
Verwijderd
Citaat:
CryptapiX schreef op 29-03-2003 @ 00:08:
ik vind ook dat je met jumpers en al die crap overweg moet kunnen hoor.. maar voor zij nvraag is dat niet van toepassing
Inderdaad. Oude hardware is vaak lastiger voor leken om werkend te krijgen dan die nieuwe plug & pray meuk. Niets is zo leuk als een vaag onbekend Takatamakishi multi-IO-kaartje tegenkomen in een systeem, uiteraard zonder beschrijving op papier noch ergens te vinden op internet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Nieuw Systeem] High-end Game systeem, een aantal vragen!
Verwijderd
30 18-08-2006 00:04
Software & Hardware [Algemeen] Gezocht een betaalbare gamePC
Str0nk
35 16-12-2004 18:03
Software & Hardware [Algemeen] Advies nieuwe PC
Verwijderd
122 24-11-2004 11:44
Software & Hardware [Videokaart???] strepen door het beeld
Warsocket
20 24-09-2004 13:29
Software & Hardware [Systeem] Deze Dell-computer goede koop?
Verwijderd
7 20-05-2004 12:58
Software & Hardware [Major Fuckups] De geweldige blunders in de Wondere Wereld der Hardware
Verwijderd
53 19-08-2003 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.