Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2002, 21:52
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
Het stereotype beeld van de contactgestoorde, wereldvreemde nerd klopt niet. Immers, veel mensen gebruiken het internet juist om sociale contacten op te doen en "waarom zou dat minder sociaal zijn dan contact met iemand die je kunt aanraken?...Het is maar net welke definitie van 'sociaal' je gebruikt," aldus prof. dr. Russel Spears, psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Samen met een groepje andere onderzoekers uit Amsterdam en Engeland hekelt Spears het denkbeeld dat e-mail, chat en nieuwsgroeen een verschraling zijn van de 'echte' communicatie. Volgens Spears is het web geen kil oord waar mensenschuwe puistdragers beledigingen en ander onbeholpen proza uitwisselen.

Veel psychologen zien echter het web wel als bron van contactgestoordheid, omdat in de sociale psychologie het denkbeeld dat mensen die in een grote massa gezet worden zullen ontaarden, algemeen aanvaard is. Volgens veel social psychologen leidt de anonimiteit van het internet tot normverval en sociale verarming.

,, Inderdaad zeggen mensen die digitaal communiceren soms botte en beledigende dingen. Maar vaak is het grappig bedoeld. In het echte leven gaan mensen elkaar pas op een grappige manier beledigen als ze elkaar heel goed kennen."
Volgens de Spears is internet juist socialer dan de echte wereld ,, Stel, je schuift aan bij een tafel met psychologiestudenten. Je ziet dan misschien een punker, iemand in streepjespak en een volgende die er weer heel anders uitziet. Maar in een chatroom voor psychologiestudenten moet je het doen zonder dergelijke visuele prikkels. Je bent dan aangewezen op het algemene beeld dat je hebt van de psychologiestudent."

Diverse experimenten die Spears en de zijnen de afgelopen jaren uitvoerden, lijken dat beeld te bevestigen. Hoe minder de proefpersonen van elkaar weten, zo leert het onderzoek, des te sterker ze zich aanpassen aan de groepsnormen van de chatroom. ,, Waar anonimiteit heerst, gaan mensen zich vaak meer stereotiep gedragen - mits ze zichzelf al zien als lid van de betreffende categorie," zegt Spears. ,,Mensen die veel internetten hebben weer contact met anderen. Internetten lijkt me socialer en interactiever dan naar de televisie kijken."

Echter, en zijn ook minpunten.Immers: als digitale communicatie de sociale aanpassing vergroot, dan ligt stompzinnig meelopen op de loer. De grote verdienste van internet is volgens Spears echter dat het een vrijplaats is waar iedereen gelijk is en zijn zegje kan doen.
Spears. ,, Je hoort mij absoluut niet zeggen dat internet alleen maar goed is. Denk aan extremisten en pedofielen, die vinden elkaar ook via digitale communicatie. Aan de andere kant zijn zulke mensen door internet ook makkelijker te achterhalen. Digitale communicatie is maar een middel. Het kan zowel ten goede als ten kwade worden gebruikt."
Dat wou ik jullie ff niet onthouden :7 (<- biersmiley)
Oud 26-05-2002, 22:01
slisje
slisje is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:
Het stereotype beeld van de contactgestoorde, wereldvreemde nerd klopt niet. bijvoorbeeld dhr IMMERS
okey, het klopt
Oud 26-05-2002, 22:06
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik mis zo'n stelling hieraan... Maar laten we dat doen of de persoon in kwestie gelijk heeft...

Ik zou het wel grappig vinden. Al die zielige mensen die hier zo irritant komen doen en wat komen schelden dat wij (mensen die hier komen forumen) zielig zijn, geen leven hebben, en wat dan ook.. hebben dus gewoon ongelijk. Dit bewijst dat dan toch. Nouja, een bewijs is het niet echt. Ofwel...
Oud 26-05-2002, 22:07
rockyj
rockyj is offline
Dus als een nerd een andere nerd leert kennen via het internet is het geen nerd meer?
Oud 26-05-2002, 22:14
Verwijderd
Mijn ervaring is dat je de interessantste mensen leert kennen via fora en MSN, om de doodeenvoudige reden dat je dan tenminste niet meteen op uiterlijkheden afgaat.
Oud 27-05-2002, 09:02
beuk
beuk is offline
Natuurlijk is internetten socialer dan tv kijken, daar ben ik het wel mee eens. En zoals nare man zegt, je gaat puur af op wat die persoon te melden heeft.

Maar bij sommigen zie je dat het internet ten koste gaat van het '"echte" leven. Persoonlijk verkies ik echt contact altijd boven msn of wat dan ook.

Iemand die de hele dag msnt en forumt en nooit buiten komt heeft misschien wel sociale contacten, maar is naar mijn mening nog steeds een nerd.
Oud 27-05-2002, 09:09
DrFreeman
DrFreeman is offline
om eerlijk te zijn kan het me geen reet schelen wat een nerd zijn inhoudt
Oud 27-05-2002, 09:11
majiti
majiti is offline
Nerds zijn Nerds!!!

en daarmee uit.
Oud 27-05-2002, 09:16
Verwijderd
En Tupac is dood.
Oud 27-05-2002, 09:23
Martin Dude
Martin Dude is offline
Ajoh, een nerd blijf ik toch wel
Oud 27-05-2002, 09:35
Verwijderd
Citaat:
majiti schreef:
Nerds zijn Nerds!!!

en daarmee uit.
Hoezo domme opmerking

zoiets als:
Koffie is koffie, en gene thee..
JAH DUH!

Maar de ene Nerd is de andere niet
Oud 27-05-2002, 14:37
Verwijderd
Citaat:
,, Inderdaad zeggen mensen die digitaal communiceren soms botte en beledigende dingen. Maar vaak is het grappig bedoeld. In het echte leven gaan mensen elkaar pas op een grappige manier beledigen als ze elkaar heel goed kennen."
Dit klopt heel erg. Op msn kom ik soms wel bitchy over. Maar dan bedoel ik het echt niet zo serieus. En dat vind ik wel vervelend, want mensen krijgen echt een verkeerd beeld van me. In real life ben ik namelijk heel erg aardig.
Oud 27-05-2002, 15:02
Verwijderd
Citaat:
rockyj schreef:
Dus als een nerd een andere nerd leert kennen via het internet is het geen nerd meer?

Een nerd is niet per definitie contactgestoord.
Oud 27-05-2002, 17:59
KazzZ
KazzZ is offline
*pfew* bennik toch geen nerd
Oud 27-05-2002, 19:21
Luca
Luca is offline
Computernerds.
Oud 27-05-2002, 19:27
Optima
Optima is offline
you can't hide the inner-nerd!
Oud 27-05-2002, 19:30
DarkRaven
DarkRaven is offline
o
Oud 08-06-2002, 09:40
S
S is offline
Citaat:
majiti schreef:
Nerds zijn Nerds!!!

en daarmee uit.
Jah. Een Nerd is een Nerd .
Oud 08-06-2002, 09:41
S
S is offline
Citaat:
nare man schreef:
En Tupac is dood.
So?
Oud 08-06-2002, 09:57
dystopia
dystopia is offline
Ich bin kein Berliner
Oud 08-06-2002, 10:28
Boogie
Boogie is offline
hier komt niet echt een zinnige discussie uit voort..

Regels voor berichten