Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2002, 22:13
de abt van sion
de abt van sion is offline
In veel kantine's wordt "ongezond" voedsel verkocht, voor schandalig lage prijzen: snoep, ijs, frisdrank, saucijzenbroodjes, noem maar op, gaan vlot over de toonbank. Welke nadelige gevolgen dit heeft voor de volksgezondheid, is inmiddels wel bekend.
Om de kopers erop te wijzen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen, zouden de prijzen van dit voedsel minimaal met vier vermenigvuldigd moeten worden. Dus als een saucijzenbroodje nu 1 euro kost, moet dat met onmiddellijke ingang minimaal 4 euro gaan kosten.

Streng, maar rechtvaardig. Niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2002, 22:14
[DFU]DutchGirllie
[DFU]DutchGirllie is offline
doe ff gezond..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 22:21
Verwijderd
Opzich wel een idee, maar doe het dan a.u.b. niet 4x zo duur
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 22:23
Paperz
Paperz is offline
Laten we even de kostprijs met de verkoopprijs vergelijken...
en zowaar... de meerderheid van de producten in een groot aantal kantine's is al 4x zo duur...

de gedachte alleen al om de huidige prijzen te vermenigvuldigen met 4 is absurd, sinds alle prijzen anders zijn en er totaal niet te controleren is wat de vorige prijs was...

Daarnaast gaat al het extra geld. in de jouw voorgestelde situatie, in de pocket van een commerciele instelling (de catering/uitbater bij de grotere onderwijs instellingen) dit kan leuk zijn... maar als mensen de hoge prijzen niet betalen, maar bijvoorbeeld naar de AH stappen voor een 5 pack candybars voor de halve prijs van een enkele in de kantine, gaan deze bedrijven over de kop... mensen werkeloos... en door die 9 extra candybars die de student voor dat geld op kan... zal dit weinig tot geen invloed hebben op de volksgezondheid....

Your logic is flawed...
Oud 12-06-2002, 22:30
Koen
Koen is offline
Er is accijns op tabak, benzine, en zo op nog wel een aantal zaken. Dan nu ook nog op snoep? Onzinnig idee. Alsof de overheid de consument voor elk gevaar voor de gezondheid moet behoeden. Dan blijf je bezig, bovendien moet de consument dat prima zelf uit kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 22:37
Verwijderd
Hmmz zit wel wat in, ik zou in ieder geval veel minder hartigheid kopen. Kost me domweg te veel, en zo wordt me ook goed duidelijk gemaakt dat het niet echt gezond is. Het kan natuurlijk niet...het zou ook niet eerlijk zijn.

Een door de overheid gesubsidieerd bezoek aan een dieetiste lijkt me wel wat, dan kan er een op mijn eetgewoontes afgestemd eetschema gemaakt kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 01:57
cmoi
cmoi is offline
de schoolkantine moet geen snackbar zijn vind ik -> dus geen ongezonde troep daar

'kvind dat scholen een bepaalde verantwoordelijk hebben wat dat betreft

maar ja 'tzal toch niet werken, want dan zit iedereen in de pauze en na schooltijd bij de McDonalds
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 05:45
WolterB
WolterB is offline
hier ben ik het dus volledig mee oneens.

de prijzen van het sneop in de kantines is nu een mooie prijs.
het grootste minpunt van een groot aantal schoolkantienes is dat er alleen snoep enzo wordt verkocht en niets gezonds, zoals broodjes.

Als de school broodjes gaat verkopen tegen een niet al te hoge prijs, dan zal vanzelf de mate waarin er snoep wordt verkocht omlaag gaan en wordt er gezonder gegeten door de scholier.

Als je nu nl vergeten bent brood mee te nemen naar school, ben je automatisch overgelaten aan het assortiment van de schoolkantine en als die enkel uit snoep bestaat, is er geen keuze. Meestal zijn de pauzes ok niet echt bijster lang zodat je nog uitgebreid de stad in kan gaan om iets te eten te kopen.
Oud 13-06-2002, 06:57
Undeclinable
Undeclinable is offline
Ach jee.
Mensen moeten zelf maar eens verantwoordelijkheid gaan nemen, en dit soort dingen dus niet laten bepalen door overheidsinstellingen. (een eet-gezond-op-shool-voorlichtings-campagne ofzo is wat dat betreft een veel beter plan)

En idd, dan rennen de studenten wel ff naar een appie hijn of een snackbar die om de hoek ligt.
Oud 13-06-2002, 07:04
Krugdinho
Krugdinho is offline
ik vind het allemaal best wel mee vallen
Oud 13-06-2002, 08:14
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Aangezien alles sinds de komst van die schandalige euro schandalig veel duurder is geworden terwijl mijn inkomen schandalig hetzelfde is gebleven waardoor mijn koopkracht schandalig gedaald is, vind dit een schandalig idee!!!

Ps. schandalig laag controversie-gehalte dit topic...
Oud 13-06-2002, 08:28
Shock
Shock is offline
tsss alles is al zoveel duurder geworden de laatste tijd....
je kunt toch wel zelf je verantwoordelijkheid nemen als het om gezond eten gaat, daarvoor hoeven de prijzen toch niet omhoog?!?
Oud 13-06-2002, 09:19
Verwijderd
Er is maar één antwoord mogelijk: de gevaren van snoep, gevulde koeken en saucijzenbroodjes zijn niet dusdanig actueel en groot dat een heffing gerechtvaardigd is.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 09:24
beuk
beuk is offline
Laat de overheid alsjeblieft eens ophouden zich zo bemoeizuchtig en moralistisch op te stellen. Ik bepaal zelf wel wat goed voor me is.
Oud 13-06-2002, 09:47
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
In veel kantine's wordt "ongezond" voedsel verkocht, voor schandalig lage prijzen: snoep, ijs, frisdrank, saucijzenbroodjes, noem maar op, gaan vlot over de toonbank. Welke nadelige gevolgen dit heeft voor de volksgezondheid, is inmiddels wel bekend.
Als ik ze daar niet kan kopen neem ik ze wel mee uit de winkel.
Citaat:
Om de kopers erop te wijzen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen, zouden de prijzen van dit voedsel minimaal met vier vermenigvuldigd moeten worden.
Dat vat ik niet helemaal. De prijzen moeten worden verhoogd om m'n verantwoordelijkheid te nemen. Verantwoordelijkheid is niet prijsafhankelijk.

Citaat:
Dus als een saucijzenbroodje nu 1 euro kost, moet dat met onmiddellijke ingang minimaal 4 euro gaan kosten.

Streng, maar rechtvaardig. Niet?
Nee, dan kan je net zo goed die hele kantine dichtgooien. Of juist niet meer van dat spul gaan verkopen. Als je alles 4x zo duur maakt koopt niemand het meer. Dus lijd zo'n kantine alleen maar verlies.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:03
Dutchian
Dutchian is offline
Maak niet het ONGEZONDE duurder maar het GEZONDE goedkoper, dan voel ik me beter als ik gezond voedsel koop want dan voel ik niet dat ik genaaid ben door het gezonde voedsel
Oud 13-06-2002, 18:16
de abt van sion
Citaat:
Koen schreef:

1) Er is accijns op tabak, benzine, en zo op nog wel een aantal zaken. Dan nu ook nog op snoep? Onzinnig idee.
2) Alsof de overheid de consument voor elk gevaar voor de gezondheid moet behoeden. Dan blijf je bezig,
3) bovendien moet de consument dat prima zelf uit kunnen maken.
1) Ja, ook hierop.
2) Het is inderdaad even doorzetten, ja. Maar op termijn plukt de overheid er de zoete vruchten van.
3) Uit de praktijk blijkt dat hij dat - in zijn hang naar kuddegedrag - niet kan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 18:18
de abt van sion
Citaat:
Undeclinable schreef:
Ach jee.
Mensen moeten zelf maar eens verantwoordelijkheid gaan nemen, en dit soort dingen dus niet laten bepalen door overheidsinstellingen. (een eet-gezond-op-shool-voorlichtings-campagne ofzo is wat dat betreft een veel beter plan)

Dat klopt. En om ze gemakkelijker te kunnen overhalen om hun verantwoordelijkheid te nemen zou je de prijzen kunnen verhogen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 18:20
de abt van sion
Citaat:
nare man schreef:
Er is maar één antwoord mogelijk: de gevaren van snoep, gevulde koeken en saucijzenbroodjes zijn niet dusdanig actueel en groot dat een heffing gerechtvaardigd is.
Cardiologen, hartchirurgen, oncologen en tandartsen zien dat heel anders.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 18:20
Talon
Talon is offline
goed idee
ik zit toch niet op school
Oud 13-06-2002, 18:22
the tourist
the tourist is offline
Wij hebben dat helemaal niet op school!
Maar ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, iedereen weet neem ik aan wel dat het ongezond is. Je kan het best duurder gaan maken, maar dan neemt iedereen ongezond eten van thuis mee, of gaan naar winkels. Ik denk niet dat het nut heeft.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 18:55
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Cardiologen, hartchirurgen, oncologen en tandartsen zien dat heel anders.
En jij leeft zelf zeker op een uitgebalanceerd dieet van verse onbespoten groente en scharrelvlees?

Alles is tegenwoordig toch ongezond... en van een saucijzenbroodje beland je echt niet op de intensive care...
Oud 13-06-2002, 19:15
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
Koen schreef:
Er is accijns op tabak, benzine, en zo op nog wel een aantal zaken. Dan nu ook nog op snoep? Onzinnig idee. Alsof de overheid de consument voor elk gevaar voor de gezondheid moet behoeden. Dan blijf je bezig, bovendien moet de consument dat prima zelf uit kunnen maken.
Precies. Helemaal mee eens!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 19:16
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
M@rco schreef:
van een saucijzenbroodje beland je echt niet op de intensive care...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 19:47
Shock
Shock is offline
Citaat:
Koen schreef:
Oud 13-06-2002, 20:56
fruitmand
fruitmand is offline
vind het wel een goed idee
zou kunnen helpen met mn dieet

denk alleen dat meeste mensen het nog steeds zou kopen...
Oud 13-06-2002, 21:03
]{ing
]{ing is offline
nee, mensen moeten zelf maar verstandiger zijn
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 21:05
MORTICIA
MORTICIA is offline
yehh wat een domme idee ...(4 keer zo duur ).
kom op mensen de pauze izz heilig voor een lui en nie in school geintereseerd KIND ... en dan kan ik nie eens meer een twix in de pauze kopen ..want jah daar gaat mijn zakgeld
Oud 13-06-2002, 22:26
de abt van sion
Citaat:
M@rco schreef:

1) Alles is tegenwoordig toch ongezond...
2) en van een saucijzenbroodje beland je echt niet op de intensive care...
1) Waar haal je die wijsheid vandaan?
2) Niet van ééntje, nee.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 23:26
Koen
Koen is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Ja, ook hierop.
Dan is het einde nog niet in zicht.

Citaat:

2) Het is inderdaad even doorzetten, ja. Maar op termijn plukt de overheid er de zoete vruchten van.
De overheid ja... Waar blijft het voordeel voor de consument?

Citaat:

3) Uit de praktijk blijkt dat hij dat - in zijn hang naar kuddegedrag - niet kan.
Dat is natuurlijk onzin. De mens snoept niet omdat de rest dat ook doet, maar omdat hij dat lekker vindt. Wie is de overheid hem dan te behoeden voor eventuele ziekten?

---

Accijns heffen op iets als snoep is dweilen met de kraan open. Want hef je daar accens op, dan moet je ook accijns gaan heffen op alle andere zaken die net als snoep een bedreiging voor de gozondheid kunnen zijn. Daarmee tast je de vrijheid van de consument aan om zelf te kiezen wat goed is voor hem of haar, en dat is iets wat je niet mag ontnemen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 01:28
Paperz
Paperz is offline
Mag ik ook een reactie op mijn reply of ga je deze weer, net als de vorige negeren...
Oud 14-06-2002, 02:44
Live and Let Die
Live and Let Die is offline
Citaat:
Paperz schreef:
Mag ik ook een reactie op mijn reply of ga je deze weer, net als de vorige negeren...
doet ie toch altijd als ie wordt uitgeluld
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 08:33
Verwijderd
al het eten is bij ons duur,
en wat heb jij gare topics trouwens
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 09:25
rabecca
rabecca is offline
dat maakt me echt niet uit hoor.
Als ik er heel erg trek in heb koop ik het toch wel
Oud 14-06-2002, 09:33
Paulaah
Paulaah is offline
Bij ons op school hebben we niet eens een schoolkantine..
Alleen een automaat..
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 10:00
Luca
Luca is offline
Goed idee!!
Oud 14-06-2002, 10:45
de abt van sion
Citaat:
Koen schreef:

1) Dat is natuurlijk onzin. De mens snoept niet omdat de rest dat ook doet, maar omdat hij dat lekker vindt. Wie is de overheid hem dan te behoeden voor eventuele ziekten?
2) Accijns heffen op iets als snoep is dweilen met de kraan open. Want hef je daar accens op, dan moet je ook accijns gaan heffen op alle andere zaken die net als snoep een bedreiging voor de gozondheid kunnen zijn.
3) Daarmee tast je de vrijheid van de consument aan om zelf te kiezen wat goed is voor hem of haar, en dat is iets wat je niet mag ontnemen.
1) Ik vind van niet. Uiteraard snoept iemand omdat hij het lekker vindt. Maar in veel gevallen zou hij minder of zelfs niet snoepen als er verder niemand bij was.
De overheid stelt bijvoorbeeld geld beschikbaar om zieken te genezen.
2) Inderdaad. Dat heb je goed gezien. Alleen de basisbehoeften moeten goedkoop blijven: gewoon eten, gewoon drinken en gewoon wonen. Wil je meer, dan zul je moeten betalen.
3) Dat klopt, maar degene die van goede wil is, raak je niet. Het zal alleen degenen die vreemde behoeften hebben, in hun beurs raken. En die vormen ook "mijn" doelgroep hier.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 10:48
de abt van sion
Citaat:
Paperz schreef:

1) Laten we even de kostprijs met de verkoopprijs vergelijken...
en zowaar... de meerderheid van de producten in een groot aantal kantine's is al 4x zo duur...

2) de gedachte alleen al om de huidige prijzen te vermenigvuldigen met 4 is absurd, sinds alle prijzen anders zijn en er totaal niet te controleren is wat de vorige prijs was...

3) Daarnaast gaat al het extra geld. in de jouw voorgestelde situatie, in de pocket van een commerciele instelling (de catering/uitbater bij de grotere onderwijs instellingen) dit kan leuk zijn... maar als mensen de hoge prijzen niet betalen, maar bijvoorbeeld naar de AH stappen voor een 5 pack candybars voor de halve prijs van een enkele in de kantine, gaan deze bedrijven over de kop... mensen werkeloos... en door die 9 extra candybars die de student voor dat geld op kan... zal dit weinig tot geen invloed hebben op de volksgezondheid....

1) Dan wordt het nóg eens 4 x zo duur. Hoe duurder, hoe beter.
2) Men kan van opnieuw vast te stellen prijzen uitgaan.
3) Je voorstelling is wel erg sterk aangezet. Maar goed, liever een paar werklozen dan een hele massa ongezonde mensen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:30
T.e.s.s
T.e.s.s is offline
Goed plan, alleen dan niet 4x zo duur, dat is een beetje overdreven. Ik vind wel dat de gezonde producten dan ook goedkoper gemaakt moeten worden, en dat er ook meer gezonde dingen moeten worden verkocht op school.
Oud 14-06-2002, 12:40
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

3) Je voorstelling is wel erg sterk aangezet. Maar goed, liever een paar werklozen dan een hele massa ongezonde mensen.
En de toestroom uit de supermarkten dan??
Oud 14-06-2002, 18:43
de abt van sion
Citaat:
Paperz schreef:

En de toestroom uit de supermarkten dan??
Hoe bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:45
dystopia
dystopia is offline
Neem je het gewoon mee of ga je naar de frituur aan de overkant van de school (die hierdoor op volle toeren draait )
Oud 14-06-2002, 18:45
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Hoe bedoel je?
Als bijv een snicker 2 euro gaat kosten in de kantine...
dan loopt de beetje intelligente scholier naar de supermarkt...
en daar krijg je voor 2 euro 5x een snicker...
Oud 14-06-2002, 18:54
Boogie
Boogie is offline
dan nemen de kinderen het wel mee van huis of ze halen het zoals al gezegd van andere plekken
Oud 14-06-2002, 19:11
punkyfish
punkyfish is offline
bij ons op school moet je alles met je chipknip betalen. als er dan niemand met een chipknip in de buurt is, kun je dus geen (ongezond) eten halen... mja. dat heeft er weinig mee te maken geloof ik.

sinds kort hebben we worstenbroodjes, saucijzenbroodjes en appelflappen op school. we hadden al automaten met snickers enzo. ik vind het op zich wel stom dat de worsten- en saucijzenbroodjes duurder zijn dan de snickers e.d. toch worden er meer broodjes verkocht, althans dat idee heb ik... misschien zijn wij wel heel gezonde leerlingen. wie weet...

dus, ik vind het slimmer om gezondere dingen goedkoper te maken. voor zover dat kan. dan gaan de leerlingen denk ik eerder die gezonde dingen kopen. maar dat weet ik niet zeker, enzo...
Oud 15-06-2002, 09:39
c0da
c0da is offline
abt, na het lezen van al jouw topics begin ik het idee te krijgen dat je communisme wel ziet zitten in Nederland
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 23:16
de abt van sion
Citaat:
c0da schreef:
abt, na het lezen van al jouw topics begin ik het idee te krijgen dat je communisme wel ziet zitten in Nederland
Wat is er tegen een goede, a-politieke vorm van communisme?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 23:28
Tom
Tom is offline
Ieder z'n eigen verantwoordelijkheid... zo laten dus. Zelfde als prijzen van roken.. denk je echt dat er minder mensen zijn gaan roken omdat het duurder is? of met autorijden.. nee.. helpt toch niet.

Ohja.. ik heb zelf trouwens op een school gezeten waar ze _geen_ ongezonde dingen verkochten.. ze verkochten er sowieso niets.. alleen koffie, thee en melk kon je er drinken.. en er stond in heel het gebouw geen snoepautomaat of colading ofzo.
Oud 16-06-2002, 11:27
c0da
c0da is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Wat is er tegen een goede, a-politieke vorm van communisme?
Het laat vrijheid van mensen om zelf te beslissen wat goed of fout is niet toe, dat is er tegen.
Of die mensen dat wel of niet kúnnen beslissen vind ik niet iets waar een overheid zich mee mag bemoeien. Dan kun je wel zeggen dat de wereld dan niet beter wordt, maar het is naar mijn mening altijd nog beter dan een samenleving waarin alles gecontroleerd wordt door de overheid.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 15:01
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Mee eens!! Dan kom ik minder snel in de verleiding om slechte (calorierijke) dingen te kopen
Reageren

Regels voor berichten