Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2002, 18:00
sproot
sproot is offline
Het volgende dat ik ga schrijven is geenszins discriminerend bedoeld op welke manier dan ook. Het zegt iets over hoe ik tegen sommig gedrag van allochtonen in Nederland aankijk. Ik geef hierbij mijn visie en ik ben erg benieuwd van die van andere mensen.

Een paar dagen terug stond ik in een winkel in de rij voor de kassa, voor mij stonden 2 vrouwen, ik denk dat ze ergens uit Afrika kwamen ofzo, doet er niet toe, maar deze waren echt enorm uitbundig met elkaar in gesprek, lagen helemaal in een deuk, ze praatten echt heel hard. Op zich niet zo heel erg, maar waar ik mij dan aan erger is dat het in een voor mij vreemde taal was, alles dat ze zeiden. Ik ergerde me er echt behoorlijk aan. Kun je als je in Nederland komt niet eens de moeite nemen om tenminste in het openbaar zoveel mogelijk Nederlands te praten? En dan bedoel ik ook onderling ja, later toen ze afrekenden praatten ze tegen de cassier ook redelijk Nederlands, hoewel dit standaard is vind ik dat je de moeite maar moet nemen ook al is het nog zo moeilijk, tegen je taalgenoot ook maar Nederlands te praten. Mensen om mij heen schenen zich ook zichtbaar lichtelijk te ergeren, ik kan me voorstellen dat het voelt alsof er over je gekletst wordt (hoewel ik dat niet zo voelde). Mijn mening is dus:

Als mensen in Nederland komen wonen, moeten ze zo snel mogelijk de Nederlandse taal onder de knie proberen te krijgen, en in openbare gelegenheden zoveel mogelijk Nederlands te spreken. (Voor de duidelijkheid: dit is slechts hoe ik er tegenaan kijk, val me hiermee niet aan.) Ik sta volledig open voor alle serieuze commentaar en ben erg benieuwd hoe anderen hier tegenaankijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2002, 18:03
Spoeleh
Spoeleh is offline
ja begrijp je wel en kan me er ook aan irriteren maar stel je is voor dat jij in een of ander vaag afrikaans land zou zitten en dat jij dan bij de kassa zou staan met een nederlander. ik zou ook nederlands gaan praten! tis best fijn om af en toe je eigen taal te kunnen spreken en je kan je ook beter uitdrukken in je eigen taal. woorden betekenen vaak in een andere taal Nét iets anders dan in je eigen taal.
Oud 31-10-2002, 18:06
Feestbeest nummer 1
Feestbeest nummer 1 is offline
Als je in de Hema in Franeker of Leeuwarden staat en er staan 2 vrouwen voor je plat Fries te praten (wat je dus čcht niet verstaat als je geen Fries spreekt) dan erger je je toch ook niet? Of zou je ze op hun schouder tikken en vragen of ze alsjeblieft ABN willen spreken, omdat jij anders hun gesprek niet kan overhoren/afluisteren. Kom op zeg, get a life
Oud 31-10-2002, 18:11
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Spoeleh schreef:
ja begrijp je wel en kan me er ook aan irriteren maar stel je is voor dat jij in een of ander vaag afrikaans land zou zitten en dat jij dan bij de kassa zou staan met een nederlander. ik zou ook nederlands gaan praten! tis best fijn om af en toe je eigen taal te kunnen spreken en je kan je ook beter uitdrukken in je eigen taal. woorden betekenen vaak in een andere taal Nét iets anders dan in je eigen taal.
Juist, ik snap jou punt wel sproot maar neem mij als voorbeeld (jeetje wat ego-centrisch ben ik toch weer) M'n moeder is duits, m'n vader is nederlands. als ik in duitslands ben dan praat ik het liefst nederlands. vooral omdat dat makkelijker is en ik hoef er niet zo over na te denken (al praat ik vrij goed duits, het kost me gewoon meer moeite - tja ik ben lui) En ook omdat je dan gewoon meer kunt zeggen, de mensen verstaan je toch niet. vind ik wel handig eigenlijk, ook in winkels kun je gewoon zeggen wat je vind tegen je ouders zonder dat de winkelier het verstaat. Tja ik vind niet dat ik nou perse daar duits moet praten omdat dat minder aso zou zijn. Dat mag ik toch zelf weten........
ohw ja btw ik erger me wel de pleuris aan al die duitsers die hier in enschede elke zaterdag door de stad lopen
Tja
Oud 31-10-2002, 18:16
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Het is ook niet de bedoeling dat je met iedereen mee luistert naar wat hij/zij te zeggen heeft of wel soms?
Ik erger me er niet aan, ik doe het zelf namelijk ook.
Oud 31-10-2002, 18:33
sproot
sproot is offline
Citaat:
Feestbeest nummer 1 schreef:
Als je in de Hema in Franeker of Leeuwarden staat en er staan 2 vrouwen voor je plat Fries te praten (wat je dus čcht niet verstaat als je geen Fries spreekt) dan erger je je toch ook niet? Of zou je ze op hun schouder tikken en vragen of ze alsjeblieft ABN willen spreken, omdat jij anders hun gesprek niet kan overhoren/afluisteren. Kom op zeg, get a life
Dit vind ik dus heel wat anders. Friesland is toch een deel van Nederland, of niet soms? Als je in Friesland (=provincie, of wat denk jij nou) woont woon je toch in Nederland. Dan moet de rest van Nederland die taal ook maar accepteren. Het gaat er mij om dat sommige mensen die in Nederland komen wonen er niks om geven dat het voor andere mensen hinderlijk kan zijn als er overdreven gekletst wordt, demonstratief naar andere mensen kijken en dan uitgebreid lachen en dingen zeggen die je niet kan verstaan! Ik snap best dat veel mensen het geen punt vinden, weten we dat ook weer.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 18:35
MissCzechMeOut
Citaat:
sproot schreef:
Dit vind ik dus heel wat anders. Friesland is toch een deel van Nederland, of niet soms? Als je in Friesland (=provincie, of wat denk jij nou) woont woon je toch in Nederland. Dan moet de rest van Nederland die taal ook maar accepteren. Het gaat er mij om dat sommige mensen die in Nederland komen wonen er niks om geven dat het voor andere mensen hinderlijk kan zijn als er overdreven gekletst wordt, demonstratief naar andere mensen kijken en dan uitgebreid lachen en dingen zeggen die je niet kan verstaan! Ik snap best dat veel mensen het geen punt vinden, weten we dat ook weer.
het gaat er meer om dat, het gaat je gewoon geen moer aan wat andere zeggen, dus wat maakt het uit wat voor taal ze spreken.
Oud 31-10-2002, 18:41
Feestbeest nummer 1
Citaat:
sproot schreef:
Owja, dus fluisteren in het Nederlands en overdreven geheimzinnig doen als je het over anderen hebt mag wel, maar iemand uitlachen in een andere taal niet? Nou, dat maakt mij dus geen hol uit Je spreekt jezelf tegen. Fries versta ik niet, maar omdat het een vorm van Nederlands is, is het niet erg als mensen mij in het Fries belachelijk maken? Nou, ik zal je dit zeggen, of ik nou belachelijk wordt gemaakt in keurig ABN, Fries, Limburgs, Afrikaans, Swahili of whatever, dat doet er voor mij niet toe.
Oud 31-10-2002, 18:54
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Het is ook niet de bedoeling dat je met iedereen mee luistert naar wat hij/zij te zeggen heeft of wel soms?
Same.
Als het nodig is, tegen een verkoopster oid,
praat ik heus wel nederlands,
niet meer dan normaal lijkt me.
Maar waarom zou ik tegen een vriendin
die toevallig dezelfde taal spreekt als mij
nederlands gaan praten
als ik het fijner vind om in een andere taal te praten?
Wat gaat een ander het aan over wat
ik met een vriendin praat?
Niets.
*ja, ik kan normaal nederlands praten *
Oud 31-10-2002, 19:01
sproot
sproot is offline
Citaat:
Owja, dus fluisteren in het Nederlands en overdreven geheimzinnig doen als je het over anderen hebt mag wel...
Heb ik dat gezegd? Dacht het niet. Kun je niet lezen soms, of hallucineer je? Je kunt dat nl. nergens uit opmaken!!
Tuurlijk is het stom als je hoe dan ook belachelijk gemaakt wordt! Ook in het Nederlands. Je hebt het zelf over fluisteren e.d. Dat is precies hetzelfde, je verstaat het niet en dat vind ik enigzins achterbaks.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 19:20
Severus
Severus is offline
Volgens mij gaat dit topic niet echt ergens over. :/

Maar goed, ik sluit me wel aan bij Feestbeest Nummer 1. En mij irriteert het persoonlijk echt niet als ik mensen in hun eigen taal hoor praten; ik vind het dan juist interessant om een andere taal te horen.

Sproot, jij komt op mij eigenlijk gewoon aanstellerig, bekrompen, intolerant en patriottistisch over en het lijkt wel alsof jij niet echt openstaat voor andere culturen hun talen, alsof jij je verheven voelt over die mensen.

Wat maakt het uit als mensen uit een ander land hun moedertaal spreken tegen elkaar? Zeker als ze wel goed en verstaanbaar Nederlands praten tegen de gewone Nederlanders. Wat maakt dát nou uit?

Ripper
Oud 31-10-2002, 19:24
Verwijderd
Daarom hebben ze nu ook in het regeerakkoord vastgesteld dat immigranten een verplichte inburgeringscursus moeten volgen zodat ze in aanraken komen met de Nederlandse cultuur en dus ook de Nederlandse taal leren. (jaja, je leert wat als je voor Nederlands op school een discussie moet voeren over de LPF )
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 19:31
sproot
sproot is offline
whahahahahahahahahah waar slaat DAT nou weer op. Ik vind het absoluut oke dat mensen naar Nederland, vind het alleen niet leuk als je mensen belachelijk maakt snap je. Als iets zo grappig is (bijvoorbeeld als de neus van de vrouw voor je veel te groot uitgevallen is) ga het dan liever omroepen zodat iedereen mee kan genieten. Nee hoor, flauwekul. Maar vind het alleen asociaal staan (I know iedereen vindt juist mij nu aso want ze begrijpen me niet). En het is echt niet zo dat ik niet open sta, ik ga ook met allochtone mensen om...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 19:37
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
sproot schreef:
whahahahahahahahahah waar slaat DAT nou weer op. Ik vind het absoluut oke dat mensen naar Nederland, vind het alleen niet leuk als je mensen belachelijk maakt snap je. Als iets zo grappig is (bijvoorbeeld als de neus van de vrouw voor je veel te groot uitgevallen is) ga het dan liever omroepen zodat iedereen mee kan genieten. Nee hoor, flauwekul. Maar vind het alleen asociaal staan (I know iedereen vindt juist mij nu aso want ze begrijpen me niet). En het is echt niet zo dat ik niet open sta, ik ga ook met allochtone mensen om...
Uhm, als iemand in een andere taal praat,
betekent nog niet gelijk dat diegene roddelt..
:\
Oud 31-10-2002, 19:38
Spoeleh
Spoeleh is offline
Citaat:
sproot schreef:
ik ga ook met allochtone mensen om...
kijk dát is dan weer je eigen fout
(just kidding, ben zelf halfbloed en heb heel veel buitenlandse vrienden)
maar je typt van dat er 2 vrouwen voor je stonden. ik weet niet hoe oud ze waren maar ik kan me weinig Vrouwen voorstellen die op hun leeftijd iemand nog heel hard en lang gaan uitlaggen omdat die persoon een grote neus heeft ofzo. waarschijnlijk hadden ze het gewoon zomaar ergens over.
Oud 31-10-2002, 19:40
moenbase
moenbase is offline
'k vind het wel behoorlijk irritant dat sommigen zo hard mogelijk proberen te praten/lachen.
Dat ze in hun eigen taal praten is ergens wel begrijpelijk. Ik zou zelf ook Nederlands praten als ik in Duitsland zou wonen en iemand tegenkwam die ook uit Nederland komt.
Oud 31-10-2002, 19:40
Verwijderd
Citaat:
1. Mensen die in Friesland wonen, praten Fries. Dat is normaal, het is daar gewoon de taal. Als je als Brabo of Limbo in Friesland komt en je kunt het niet verstaan, dan is dat jóuw probleem omdat jij dan 'vreemdeling' bent daar. Die mensen zijn thuis, dat is het verschil. Ze spreken hun eigen taal in hun eigen 'land'. Dat is iets anders dan mensen die hier wonen maar de Nederlandse taal niet spreken.

2. Het is onbeschoft om in openbare gelegenheden en sociale situaties een andere taal te spreken. Net zoals je in gezelschap niet fluistert, gebruik je ook geen taal die andere mensen niet kunnen verstaan. Dat heeft niks met allochtonen te maken, gewoon met fatsoen. Als een Fries in Brabant Fries gaat praten met een paar vrienden, verstaat niemand ze. Dat is onbeschoft. In een sociale situatie spreek je de taal die daar gebruikt wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 20:03
Feestbeest nummer 1
Citaat:
nare man schreef:
1. Mensen die in Friesland wonen, praten Fries. Dat is normaal, het is daar gewoon de taal. Als je als Brabo of Limbo in Friesland komt en je kunt het niet verstaan, dan is dat jóuw probleem omdat jij dan 'vreemdeling' bent daar. Die mensen zijn thuis, dat is het verschil. Ze spreken hun eigen taal in hun eigen 'land'. Dat is iets anders dan mensen die hier wonen maar de Nederlandse taal niet spreken.

2. Het is onbeschoft om in openbare gelegenheden en sociale situaties een andere taal te spreken. Net zoals je in gezelschap niet fluistert, gebruik je ook geen taal die andere mensen niet kunnen verstaan. Dat heeft niks met allochtonen te maken, gewoon met fatsoen. Als een Fries in Brabant Fries gaat praten met een paar vrienden, verstaat niemand ze. Dat is onbeschoft. In een sociale situatie spreek je de taal die daar gebruikt wordt.
Het gaat hier niet om een sociale situatie. Het gaat hier om een geval van ordinair evesdropping on people's conversation. En dat vind ik nog onbeschofter dan in je eigen taal spreken waar anderen bij zijn, die al helemaal niks met jouw gesprek te maken hebben
Oud 31-10-2002, 20:22
Dutchian
Dutchian is offline
Citaat:
moenbase schreef:
'k vind het wel behoorlijk irritant dat sommigen zo hard mogelijk proberen te praten/lachen.
Dat ze in hun eigen taal praten is ergens wel begrijpelijk. Ik zou zelf ook Nederlands praten als ik in Duitsland zou wonen en iemand tegenkwam die ook uit Nederland komt.
Als ik daar zo wonen en die gene buiten in het openbaar zou tegenkomen, zou ik gewoon Duits praten.
Ik erger me namelijk ook aan het dat gepraat in een andere taal. Als ik in de metro/bus zit dan hoor ik allemaal (voor mij) vreemde talen.
Misschien zaten die mensen die zo hard zaten te lachen wel grappen over jou te maken....jij verstaat ze toch niet.

In Nederland wonen is jezelf aan deze cultuur aanpassen vind ik!
Oud 31-10-2002, 20:26
sproot
sproot is offline
Citaat:
Het gaat hier niet om een sociale situatie. Het gaat hier om een geval van ordinair evesdropping on people's conversation. En dat vind ik nog onbeschofter dan in je eigen taal spreken waar anderen bij zijn, die al helemaal niks met jouw gesprek te maken hebben
Oja jaja... WTF ik snap je niet hoor...
In elk geval, ik geef nare man helemaal gelijk, zo zou je mijn mening ook kunnen formuleren...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 20:26
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Dutchian schreef:
Als ik daar zo wonen en die gene buiten in het openbaar zou tegenkomen, zou ik gewoon Duits praten.
Ik erger me namelijk ook aan het dat gepraat in een andere taal.
De vergelijking Nederland-Duitsland is anders
dan Nederland-Afrika bijv.
Nederlands en Duits lijken behoorlijk
op elkaar, dat leer je iig makkelijker
dan een Afrikaan Nederlands leert,
en andersom.
Stel dat jij net een maand in Afrika woont,
dan ga jij mij niet vertellen
dat je met je goeie vriend
Afrikaans gaat praten.
Ok, t kan best vervelend zijn
als je de taal niet verstaat,
mja, je kan mensen niet dwingen
om nederlands te spreken onderling..
Oud 31-10-2002, 20:31
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik irriteer me er totaal niet aan of iemand een taal of dialect spreekt wat ik dan toevallig niet versta.
wel zijn mensen die heel hard praten (steeds meer mensen doen dat heb ik het idee) keivervelend
Oud 31-10-2002, 20:32
Feestbeest nummer 1
Citaat:
Betamethason schreef:
en andersom.
Afrikaans gaat praten.
Ik ben het met Bethamethason eens. Toen ik nog in Amerika woonde en ik op straat met Nederlandse vrienden die bij mij op vakantie waren Nederlands sprak, werden we ook door amerikanen aangesproken. Maar dan wel op een positieve manier. Mensen die dan vroegen: Goh, ik hoorde je in een voor mij onbekende taal spreken, en ik vroeg me af wat voor taal dat was. En dan vertelde je dat het Nederlands was, en dat vonden ze dan heel leuk. Stond je een beetje Nederlandse les te geven aan amerikanen bij de bushalte. Is toch leuker dan je ergeren aan andermans taal?
Oud 31-10-2002, 20:33
Dutchian
Dutchian is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
en andersom.
Afrikaans gaat praten.
Ik heb het ook niet over 1 maand, of 2 maanden. Sommige kunnen nederlands en praten dat op zo'n moment niet. Sommige besteden nog geen eens aandacht om een cursus nederlands te nemen. Ik snap best dat het moeilijk is, maar door alleen maar je eigen taal te praten onderling, wordt het alleen nog maar moeilijk om de nederlandse taal te leren. Het lijkt me juist zelfs nog wel goed als ze het niet goed kunnen en onderling met elkaar dan nederlands praten, dan kan je elkaar flink helpen!
Oud 31-10-2002, 20:38
marlies
marlies is offline
Ik vind het vervelend als men opmerkingen naar je gaat maken of over je gaan lachen of wijzen en dan in een taal wat je niet kunt verstaan.
Oud 31-10-2002, 20:39
Feestbeest nummer 1
En ga me nou niet vertellen dat de mensen die het constant hebben over belachelijk maken zich dar zelf nooit schuldig aan hebben gemaakt. Ja hoor, ik zie het al helemaal voor me, al lurkend aan een blikje bier, wandelend over de boulevard in Lloret de Mar Italianen uitlachen die op plateauzolen lopen en kreeftactig-rood-verbrande dikke Engelsmannen met bierbuiken belachelijk maken. En natuurlijk wel in het Nederlands, want anders verstaan ze je.....
Oud 31-10-2002, 20:50
sproot
sproot is offline
Citaat:
En ga me nou niet vertellen dat de mensen die het constant hebben over belachelijk maken zich dar zelf nooit schuldig aan hebben gemaakt. Ja hoor, ik zie het al helemaal voor me, al lurkend aan een blikje bier, wandelend over de boulevard in Lloret de Mar Italianen uitlachen die op plateauzolen lopen en kreeftactig-rood-verbrande dikke Engelsmannen met bierbuiken belachelijk maken. En natuurlijk wel in het Nederlands, want anders verstaan ze je.....
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten...

Spreek je vanuit ervaring met eigen acties? Of wat... Sorry hoor, maar ik begrijp niet waarom je dit zegt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 21:00
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
nare man schreef:
In een sociale situatie spreek je de taal die daar gebruikt wordt.
Okay. Maar ik vind dat de situatie die Sproot beschreef helemaal niet voldoet aan 'sociale situatie'. Als hij nou uit eten was met die mensen en ze hielden even een onderonsje in hun eigen taal, dan ben ik het met je eens.

Maar het punt is dat Sproot NIETS met die mensen te maken had, behalve dan dat hij toevallig in de buurt stond. Ik vind het onzin dat zij een andere taal moeten spreken alleen zodat mensen mee kunnen luisteren om zeker te zijn dat ze het niet over hen hebben.

Als jij een goede vriend tegenkomt en die wil je een geweldige anecdote vertellen, doe je dat dan ook in een andere taal dan je eerste? Juist sociale gesprekken gaan als default in je eerste taal, omdat je daar het makkelijkst en spontaanst in kan communiceren. En zolang je daarmee niet iemand uit jouw gezelschap buitensluit, is daar niets mis mee.
Oud 31-10-2002, 21:32
Verwijderd
Citaat:
sproot schreef:
*knip*
Tuurlijk moeten(!) ze Nederlands leren als ze hier wonen of komen wonen, helemaal mee eens. MAAR, draai de boel eens om, als jij in het buitenland bent met mensen uit je "eigen" land/ex-land dan ga jij ook je eigen taal spreken.

Toen ik een tijd terug met vrienden in Berlijn was sprak ik ook gewoon Nederlands, in de metro, cafe's etc. Je schaamt je dan ook niet omdat mensen je toch niet kunnen verstaan. Kan nog leuk zijn ook. Ok ik woon er natuurlijk niet, maar ik kan het goed begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 21:51
Verwijderd
Sja, achter de kassa is eigenlijk wél een sociale situatie. Vind ik zelf dan. Het gaat er gewoon om dat je eigenlijk niet in het bijzijn van andere mensen een andere taal hoort te spreken, net zoals je zoals ik zei niet hoort te fluisteren. Misschien staan er in de rij bij de kassa vóór mij wel twee Friezen, die het over mij hebben maar die ik niet kan verstaan omdat ze Fries spreken. Het is gewoon onbeleefd, punt.

En, nog even iets heel anders (iets wat ook voor Nederlandssprekenden geldt): het keihard in een mobiele telefoon loeien of tegen elkaar loeien. Dat is zó onbeschoft...als je naast iemand in de trein, bus of abri zit en die persoon praat met 90 decibel in z'n mobieltje. Dát is pas onbeschoft.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 21:54
Spoeleh
Spoeleh is offline
Citaat:
nare man schreef:
En, nog even iets heel anders (iets wat ook voor Nederlandssprekenden geldt): het keihard in een mobiele telefoon loeien of tegen elkaar loeien. Dat is zó onbeschoft...als je naast iemand in de trein, bus of abri zit en die persoon praat met 90 decibel in z'n mobieltje. Dát is pas onbeschoft.
staat in de zelfde catagorie van de koptelefoon mad hard aanhebben in het openbaar vervoer en dat soort ongein. idd heel vervelend.

(het mooiste is dan ook nog dat de mensen het vreemd vinden als je er later een opmerking over maakt)
Oud 31-10-2002, 21:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Sja, achter de kassa is eigenlijk wél een sociale situatie. Vind ik zelf dan. Het gaat er gewoon om dat je eigenlijk niet in het bijzijn van andere mensen een andere taal hoort te spreken, net zoals je zoals ik zei niet hoort te fluisteren. Misschien staan er in de rij bij de kassa vóór mij wel twee Friezen, die het over mij hebben maar die ik niet kan verstaan omdat ze Fries spreken. Het is gewoon onbeleefd, punt.

Dát is inderdaad onbeschoft net als de beltoontjes. Gewoon op trillen zetten. In je eigen taal spreken vind ik echter niet onbeschoft. Wellicht zijn het wel toeristen, en zoniet het is te begrijpen.

Amerikanen zijn onbeschoft (nu we het er toch over hebben ), die spreken je zonder wat dan ook te vragen aan in het Engels. Direct een vraag stellen en dan ook nog een correct en goed antwoord terug verwachten.
Ik antwoord dan heel correct terug, hopelijk zijn al die Amerikanen aan de verkeerde kant van de stad terecht gekomen (komt zo vaak voor en altijd Amerikanen, Engelsen vragen weer vaak "Do you speak English?". Typisch heel typisch.)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 22:06
Verwijderd
Het meest asociaal zijn de Fransen. Die weigeren zelfs op internationale tops waar uitsluitend Engels de voertaal is, Engels te spreken. Arrogante, chauvinistische klojo's.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 22:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Het meest asociaal zijn de Fransen. Die weigeren zelfs op internationale tops waar uitsluitend Engels de voertaal is, Engels te spreken. Arrogante, chauvinistische klojo's.
Klopt ook, het verandert echter wel de laatste jaren. De Fransen die ik hier ben tegengekomen spraken me in het Engels aan (ben een maandje postbode geweest, dan ben je een wandelende wegwijzer ).
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 22:51
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Dutchian schreef:
dan kan je elkaar flink helpen!
Zie jij het al gebeuren?
Ik absoluut niet hoor.
Oud 31-10-2002, 22:59
maar
maar is offline
Citaat:
Ik ben het met Bethamethason eens. Toen ik nog in Amerika woonde en ik op straat met Nederlandse vrienden die bij mij op vakantie waren Nederlands sprak, werden we ook door amerikanen aangesproken. Maar dan wel op een positieve manier. Mensen die dan vroegen: Goh, ik hoorde je in een voor mij onbekende taal spreken, en ik vroeg me af wat voor taal dat was. En dan vertelde je dat het Nederlands was, en dat vonden ze dan heel leuk. Stond je een beetje Nederlandse les te geven aan amerikanen bij de bushalte. Is toch leuker dan je ergeren aan andermans taal?
Precies, de voertaal bij ons thuis is ook nog gewoon (en expres) Nederlands. Dat is hoe we communiceren, en om dan verschillende regels te maken voor binnenshuis, op straat, in volle supermarkten en in stille bioscopen, gaat een beetje te ver. Zo gauw er iemand die wij uitgenodigd hebben kan horen wat we zeggen, maar alleen Engels praat, praat ik met wie dan ook natuurlijk Engels. Dat is een kwestie van manieren, maar als mensen zonder het te vragen meeluisteren naar onze conversatie ga ik me echt niet aan hen aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 08:31
Talon
Talon is offline
Citaat:
ja
dat fries is ook maar iets achterlijks
Of ze horen bij nederland, Of niet.
En niet bij nederland horen en een eigen taaltje enzo
Van mij mogen ze er een grens aanleggen en het liefst met een muur erom heen.

Rare jongens die friezen...
Oud 01-11-2002, 08:52
Verwijderd
Ik vind het prima, is geinig om naar te luisteren. Als ze onderling zijn (en dan vooral de ouderen, die echt nog in het buitenland gewoond hebben, en dat is hun eerste taal), ookal is dat in het openbaar - waarom niet? Als ze maar Nederlands praten tegen Nederlanders...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Owja, dus fluisteren in het Nederlands en overdreven geheimzinnig doen als je het over anderen hebt mag wel, maar iemand uitlachen in een andere taal niet? Nou, dat maakt mij dus geen hol uit Je spreekt jezelf tegen. Fries versta ik niet, maar omdat het een vorm van Nederlands is, is het niet erg als mensen mij in het Fries belachelijk maken? Nou, ik zal je dit zeggen, of ik nou belachelijk wordt gemaakt in keurig ABN, Fries, Limburgs, Afrikaans, Swahili of whatever, dat doet er voor mij niet toe.
Je weet toch niet of ze je belachelijk maken? Waarschijnlijk lachen ze alleen maar omdat jij er zo geirriteerd uitziet.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 08:59
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef:
Dát is inderdaad onbeschoft net als de beltoontjes. Gewoon op trillen zetten. In je eigen taal spreken vind ik echter niet onbeschoft. Wellicht zijn het wel toeristen, en zoniet het is te begrijpen.

Amerikanen zijn onbeschoft (nu we het er toch over hebben ), die spreken je zonder wat dan ook te vragen aan in het Engels. Direct een vraag stellen en dan ook nog een correct en goed antwoord terug verwachten.
Ik antwoord dan heel correct terug, hopelijk zijn al die Amerikanen aan de verkeerde kant van de stad terecht gekomen (komt zo vaak voor en altijd Amerikanen, Engelsen vragen weer vaak "Do you speak English?". Typisch heel typisch.)
Als ze je wat vragen moet je gewoon dom in het Nederlands zeggen: 'Ik weet het antwoord heus wel maar ik heb geen zin om jou dat te vertellen, vraag me het eerst maar eens aardig '
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 12:42
MissCzechMeOut
pfff, mensen die het alleen vervelend vinden omdat er over hun in een andere taal spreken vind ik een beetje zielig doen, wat boeit jou het nou wat een volstrekt onbekend over jou zegt?
Iedereen mag gewoon zijn eigen taal spreken, maar zodra er mensen bij zijn die het niet verstaan (en niet omdat je toevallig achter ze in de rij staat bij de kassa) vind ik dat je wel gewoon een taal moet spreken die iedereen kan.
Zoals al eerder werdt gezegt als je op vakantie bent spreek je ook gewoon je eigen taal.
Oud 01-11-2002, 12:45
Paperz
Paperz is offline
Opzich helemaal geen problemen mee, maar in het voorbeeld wat je gaf vind ik het volume waarin wordt gesproken zelf een beetje asociaal...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 18:04
mad operator
mad operator is offline
Mij boeit het niet.. het enige waar ik me aan stoor als ze heel luid praten en heel uitbundig..

dat het in een andere taal is boeit me dus niet, maar mensen uit die cultuur zijn gewend hard en uitbundig te zijn. En soms denk ik dan dat een beetje minder volume ook wel kan
Oud 02-11-2002, 00:10
MissCzechMeOut
Citaat:
mad operator schreef:
Mij boeit het niet.. het enige waar ik me aan stoor als ze heel luid praten en heel uitbundig..

dat het in een andere taal is boeit me dus niet, maar mensen uit die cultuur zijn gewend hard en uitbundig te zijn. En soms denk ik dan dat een beetje minder volume ook wel kan
Ik kan me net zo erg storen aan mensen die HARD Nederlands praten.
Oud 02-11-2002, 01:13
Dutchian
Dutchian is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Zie jij het al gebeuren?
Ik absoluut niet hoor.
Niet in de manier van "hey, hoe zeg je dit en dat"

Maar als je allebij gebrekkig praat, dan praat je langzamer en snap je het veel eerder dan de snelle nederlands pratende
Oud 02-11-2002, 10:02
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Idd. Alleen ik doe het heel weinig.
Maarre als iemand dan niet zo goed nederlands kan.. en toch in het nederlands zit te lullen.. en je hoort dat.. ga je diegene toch uitlachen???
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten