Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als het nodig is, tegen een verkoopster oid, praat ik heus wel nederlands, niet meer dan normaal lijkt me. Maar waarom zou ik tegen een vriendin die toevallig dezelfde taal spreekt als mij nederlands gaan praten als ik het fijner vind om in een andere taal te praten? Wat gaat een ander het aan over wat ik met een vriendin praat? Niets. *ja, ik kan normaal nederlands praten ![]()
||
![]() |
Citaat:
Tuurlijk is het stom als je hoe dan ook belachelijk gemaakt wordt! Ook in het Nederlands. Je hebt het zelf over fluisteren e.d. Dat is precies hetzelfde, je verstaat het niet en dat vind ik enigzins achterbaks. |
![]() |
|
Volgens mij gaat dit topic niet echt ergens over. :/
Maar goed, ik sluit me wel aan bij Feestbeest Nummer 1. En mij irriteert het persoonlijk echt niet als ik mensen in hun eigen taal hoor praten; ik vind het dan juist interessant om een andere taal te horen. ![]() Sproot, jij komt op mij eigenlijk gewoon aanstellerig, bekrompen, intolerant en patriottistisch over en het lijkt wel alsof jij niet echt openstaat voor andere culturen hun talen, alsof jij je verheven voelt over die mensen. ![]() ![]() Wat maakt het uit als mensen uit een ander land hun moedertaal spreken tegen elkaar? Zeker als ze wel goed en verstaanbaar Nederlands praten tegen de gewone Nederlanders. Wat maakt dát nou uit? Ripper
|
Verwijderd
|
Daarom hebben ze nu ook in het regeerakkoord vastgesteld dat immigranten een verplichte inburgeringscursus moeten volgen zodat ze in aanraken komen met de Nederlandse cultuur en dus ook de Nederlandse taal leren. (jaja, je leert wat als je voor Nederlands op school een discussie moet voeren over de LPF
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
||
Citaat:
betekent nog niet gelijk dat diegene roddelt.. :\
||
Citaat:
![]() (just kidding, ben zelf halfbloed en heb heel veel buitenlandse vrienden) maar je typt van dat er 2 vrouwen voor je stonden. ik weet niet hoe oud ze waren maar ik kan me weinig Vrouwen voorstellen die op hun leeftijd iemand nog heel hard en lang gaan uitlaggen omdat die persoon een grote neus heeft ofzo. waarschijnlijk hadden ze het gewoon zomaar ergens over.
|
'k vind het wel behoorlijk irritant dat sommigen zo hard mogelijk proberen te praten/lachen.
Dat ze in hun eigen taal praten is ergens wel begrijpelijk. Ik zou zelf ook Nederlands praten als ik in Duitsland zou wonen en iemand tegenkwam die ook uit Nederland komt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Het is onbeschoft om in openbare gelegenheden en sociale situaties een andere taal te spreken. Net zoals je in gezelschap niet fluistert, gebruik je ook geen taal die andere mensen niet kunnen verstaan. Dat heeft niks met allochtonen te maken, gewoon met fatsoen. Als een Fries in Brabant Fries gaat praten met een paar vrienden, verstaat niemand ze. Dat is onbeschoft. In een sociale situatie spreek je de taal die daar gebruikt wordt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik erger me namelijk ook aan het dat gepraat in een andere taal. Als ik in de metro/bus zit dan hoor ik allemaal (voor mij) vreemde talen. Misschien zaten die mensen die zo hard zaten te lachen wel grappen over jou te maken....jij verstaat ze toch niet. In Nederland wonen is jezelf aan deze cultuur aanpassen vind ik!
||
![]() |
Citaat:
![]() In elk geval, ik geef nare man helemaal gelijk, zo zou je mijn mening ook kunnen formuleren... |
![]() |
||
Citaat:
dan Nederland-Afrika bijv. Nederlands en Duits lijken behoorlijk op elkaar, dat leer je iig makkelijker dan een Afrikaan Nederlands leert, en andersom. Stel dat jij net een maand in Afrika woont, dan ga jij mij niet vertellen dat je met je goeie vriend Afrikaans gaat praten. Ok, t kan best vervelend zijn als je de taal niet verstaat, mja, je kan mensen niet dwingen om nederlands te spreken onderling..
||
Citaat:
||
Citaat:
|
En ga me nou niet vertellen dat de mensen die het constant hebben over belachelijk maken zich dar zelf nooit schuldig aan hebben gemaakt. Ja hoor, ik zie het al helemaal voor me, al lurkend aan een blikje bier, wandelend over de boulevard in Lloret de Mar Italianen uitlachen die op plateauzolen lopen en kreeftactig-rood-verbrande dikke Engelsmannen met bierbuiken belachelijk maken. En natuurlijk wel in het Nederlands, want anders verstaan ze je.....
![]()
||
![]() |
Citaat:
Spreek je vanuit ervaring met eigen acties? Of wat... Sorry hoor, maar ik begrijp niet waarom je dit zegt. |
![]() |
||
Citaat:
Maar het punt is dat Sproot NIETS met die mensen te maken had, behalve dan dat hij toevallig in de buurt stond. Ik vind het onzin dat zij een andere taal moeten spreken alleen zodat mensen mee kunnen luisteren om zeker te zijn dat ze het niet over hen hebben. Als jij een goede vriend tegenkomt en die wil je een geweldige anecdote vertellen, doe je dat dan ook in een andere taal dan je eerste? Juist sociale gesprekken gaan als default in je eerste taal, omdat je daar het makkelijkst en spontaanst in kan communiceren. En zolang je daarmee niet iemand uit jouw gezelschap buitensluit, is daar niets mis mee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toen ik een tijd terug met vrienden in Berlijn was sprak ik ook gewoon Nederlands, in de metro, cafe's etc. Je schaamt je dan ook niet omdat mensen je toch niet kunnen verstaan. Kan nog leuk zijn ook. Ok ik woon er natuurlijk niet, maar ik kan het goed begrijpen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sja, achter de kassa is eigenlijk wél een sociale situatie. Vind ik zelf dan. Het gaat er gewoon om dat je eigenlijk niet in het bijzijn van andere mensen een andere taal hoort te spreken, net zoals je zoals ik zei niet hoort te fluisteren. Misschien staan er in de rij bij de kassa vóór mij wel twee Friezen, die het over mij hebben maar die ik niet kan verstaan omdat ze Fries spreken. Het is gewoon onbeleefd, punt.
En, nog even iets heel anders (iets wat ook voor Nederlandssprekenden geldt): het keihard in een mobiele telefoon loeien of tegen elkaar loeien. Dat is zó onbeschoft...als je naast iemand in de trein, bus of abri zit en die persoon praat met 90 decibel in z'n mobieltje. Dát is pas onbeschoft. |
![]() |
||
Citaat:
(het mooiste is dan ook nog dat de mensen het vreemd vinden als je er later een opmerking over maakt)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Amerikanen zijn onbeschoft (nu we het er toch over hebben ![]() Ik antwoord dan heel correct terug, hopelijk zijn al die Amerikanen aan de verkeerde kant van de stad terecht gekomen (komt zo vaak voor en altijd Amerikanen, Engelsen vragen weer vaak "Do you speak English?". Typisch heel typisch.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dat fries is ook maar iets achterlijks Of ze horen bij nederland, Of niet. En niet bij nederland horen en een eigen taaltje enzo ![]() Van mij mogen ze er een grens aanleggen en het liefst met een muur erom heen. Rare jongens die friezen...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
pfff, mensen die het alleen vervelend vinden omdat er over hun in een andere taal spreken vind ik een beetje zielig doen, wat boeit jou het nou wat een volstrekt onbekend over jou zegt?
Iedereen mag gewoon zijn eigen taal spreken, maar zodra er mensen bij zijn die het niet verstaan (en niet omdat je toevallig achter ze in de rij staat bij de kassa) vind ik dat je wel gewoon een taal moet spreken die iedereen kan. Zoals al eerder werdt gezegt als je op vakantie bent spreek je ook gewoon je eigen taal.
|
Mij boeit het niet.. het enige waar ik me aan stoor als ze heel luid praten en heel uitbundig..
dat het in een andere taal is boeit me dus niet, maar mensen uit die cultuur zijn gewend hard en uitbundig te zijn. En soms denk ik dan dat een beetje minder volume ook wel kan
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar als je allebij gebrekkig praat, dan praat je langzamer en snap je het veel eerder dan de snelle nederlands pratende
||
Citaat:
Maarre als iemand dan niet zo goed nederlands kan.. en toch in het nederlands zit te lullen.. en je hoort dat.. ga je diegene toch uitlachen??? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
I Summon Panopticon! Verwijderd | 46 | 09-10-2018 20:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' naam onbekend | 501 | 26-11-2005 23:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Marokkanen moeten integreren? Hou op! Vervreemd | 500 | 26-06-2003 16:15 | |
Algemene schoolzaken |
Oproep tot algehele scholieren/studenten-staking! Rabbi Daniel | 6 | 09-12-2001 14:37 |